ایالات متحده نگران این است که تنش‌ها بین امارات و عربستان به چشم‌انداز عادی‌سازی روابط بین اسرائیل با سایر کشورهای عرب‌زبان آسیب برساند.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از i24News،  وال‌استریت ژورنال از وخامت شدید روابط بین محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و محمد بن زاید، حاکم امارات متحده عربی، دو بازیگر سیاسی مهم خاورمیانه خبر داده است.

زلنسکی و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی-724press.com

این دو حاکم که مدت‌ها شریک و متحد سیاسی یکدیگر محسوب می‌شدند، بیش از شش ماه است که هیچ‌گونه گفتگوی رسمی بین آنها ردوبدل نشده و عمداً از ملاقات اجتناب می‌کنند.

بی‌سامان و بن زاید در بسیاری از موارد با یکدیگر اختلاف عقیده دارند؛ از جمله ایران، روابط با روسیه و آمریکا و جنگ یمن. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اختلافات در حال افزایش است.

محمد بن سلمان-724press.com

مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که این تنش‌ها می‌تواند منجر به تضعیف جبهه حامیان آمریکا در منطقه علیه ایران بشود. آنها همچنین می‌ترسند که این امر بر روند عادی‌سازی روابط بین دول عربی و اسرائیل که رهبری آن به عهده سعودی‌هاست تأثیر منفی بگذارد و همچنین به گفته آمریکایی‌ها، پایان جنگ داخلی یمن که هشت سال است که به طول انجامیده، به پایان درگیری بین مقامات این دو کشور بستگی دارد.

محمد بن زائد آل نهیان-724press.com

ولیعهد سعودی در تلاش است تا کشورش را به یک بازیگر کلیدی در منطقه تبدیل کند. به‌ویژه، او اخیراً با بسیاری از شرکت‌های غربی لابی کرد تا دفاتر خود را از دبی به ریاض منتقل کنند. این در حالی است که حاکم ابوظبی به نوبه خود عربستان سعودی را به نزدیک‌شدن بیش از حد به روسیه و سیاست نفتی آن متهم کرد که هدف آن کاهش تولید جهانی نفت و بالا نگه‌داشتن قیمت‌هاست؛ موضوعی که در شرایط فشار تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو به نفع پوتین است. بن زاید همچنین از تصمیم عربستان برای احیای روابط با ایران بدون مشورت با امارات متحده عربی، انتقاد کرد.

بن زائد و پوتین-724press.com

داگلاس لندن، افسر سابق سیا به وال‌استریت ژورنال گفت: «بن سلمان هیچ علاقه‌ای به ادامه همکاری با بن زاید ندارد و می‌خواهد این را علناً به او نشان دهد. محمد بن سلمان اکنون احساس می‌کند که حاکمان امارات متحده عربی او را به درگیری‌های مخربی کشانده‌اند که به نفع امارات است و نه عربستان سعودی؛ به‌مانند جنگ داخلی در یمن». او در ادامه گفت که امارات دیگر مورداعتماد دولت سعودی نیست.