مشاور امنیت ملی نتانیاهو اخیرا اذعان داشت که اسرائیل با حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران، فاصله زیادی دارد.

به گزارش ۷۲۴ پرس و به نقل از Reuters، زاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، گفت که هنوز هیچ‌گونه شفافیتی در مورد اصل مذاکرات که متحد اصلی اسرائیل یعنی ایالات متحده با ایران در هفته‌های اخیر در تلاش برای ترسیم گام‌هایی که می‌تواند برنامه هسته‌ای تهران را محدود کرده و تنش‌ها را کاهش دهد، وجود ندارد.

هانگبی در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیم اسرائیل برای حمله پیشگیرانه به ایران چقدر صحت دارد، به کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت که بااین‌وجود، هیچ توافقی اسرائیل را که ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را به‌عنوان یک تهدید وجودی می‌بیند، مجبور به تبعیت و پذیرش برای عدم حمله نمی‌کند.  همچنین ما برای این ضربه عجله نمی‌کنیم؛ زیرا ایرانی‌ها مدتی است که در این زمینه متوقف شده‌اند و اورانیوم را تاحدی‌که از نظر ما خط‌قرمز است غنی‌سازی نمی‌کنند.

هانگبی از محتمل بودن این حمله گفت و افزود: «ما در حال آماده‌شدن برای لحظه‌ای هستیم که اگر فرابرسد، باید از مردم اسرائیل در برابر حکومتی که قصد نابودی ما را دارد و مجهز به سلاح‌های کشتارجمعی است دفاع کنیم».

نتانیاهو یک خط‌قرمز برای غنی‌سازی اورانیوم ایران با درجه ۹۰ درصد تعیین کرده است. ایران در سال‌های اخیر غنی‌سازی را به ۶۰ درصد رسانده است.

رویترز در ادامه اضافه می‌کند که مقامات ایرانی و غربی پس از شکست در احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که غنی‌سازی تهران را به ۳/۶۷ درصد رسانده بود، دوباره برای ترسیم گام‌هایی که بتواند جلوی غنی‌سازی سریع هسته‌ای این کشور را بگیرد، ملاقات کرده‌اند.

توافق ۲۰۱۵، غنی‌سازی اورانیوم ایران را محدود کرد تا احتمال تهران را درصدد توسعه ابزار تولید تسلیحات هسته‌ای دشوارتر کند. ایران چنین ادعاها و تهمت‌هایی را در باب تولید سلاح کشتارجمعی رد می‌کند.

ولی پس از توافق ۲۰۱۵، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ این پیمان را کنار گذاشت و تحریم‌هایی را که اقتصاد ایران را فلج کرده بود، دوباره اعمال کرد. تهران نیز با اقدامات تدریجی و خروج از محدودیت‌های غنی‌سازی توافق، به این تصمیم پاسخ داد.