دقایقی قبل CNN در گزارشی اعلام کرد که راب مالی، سفیر بایدن در امور ایران پس از تعلیق مجوزهای امنیتی‌اش در میانه تحقیقات به اتهام سوءاستفاده احتمالی از اسناد طبقه‌بندی شده، روانه مرخصی اجباری شده است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از  CNN،  منابع متعدد به سی‌ان‌ان گفته‌اند که راب مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، بدون حقوق به مرخصی فرستاده شده است؛ اتفاقی که پس از تعلیق مجوزهای امنیتی وی در اوایل سال جاری رخ داد.

رابرت مالی در این رابطه به سی‌ان‌ان گفته است:

«مطلع شدم که مجوز امنیتی من در دست بررسی است و اطلاعات بیشتری در اختیار من قرار نگرفته است؛ اما انتظار دارم این تحقیقات به‌زودی و به طور مساعدی حل شود؛ هم اکنون من در مرخصی به سر می‌برم»

همچنین یک مقام آمریکایی که از ذکر نام او اجتناب شده، گفته است:

«برای مدتی پس از تحقیقات وزارت امور خارجه، مالی در کار باقی ماند؛ اما اجازه دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را نداشت».

دو منبع مطلع از این موضوع تأیید کردند که دپارتمان تحقیقات وزارت امور خارجه مشکلی را در رابطه با مجوزهای امنیتی راب مالی شناسایی کرده است.

اگرچه مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صبح پنجشنبه  گفته بود که راب مالی همچنان فرستاده ویژه برای ایران است اما بعدازظهر پنجشنبه در گفتگو با  سی‌ان‌ان تایید کرد که مالی در مرخصی است. میلر بعدازظهر پنجشنبه به سی‌ان‌ان گفت:

«راب مالی در مرخصی است و آبرام پیلی به‌عنوان نماینده ویژه برای ایران و رهبری کار وزارتخانه در این زمینه فعالیت می‌کند».

پیش از این، رابرت مالی نقشی کلیدی در تلاش‌های آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای ایران ایفا کرده بود؛ یکی از حساس‌ترین چالش‌های سیاست خارجی دولت بایدن پس از تصمیم دونالد ترامپ برای کناره‌گیری از توافقی که مالی نقش مهمی در مذاکرات مربوط به آن در زمان اوباما داشت. او همچنین نقش مهمی برای آزادی آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت شده بودند، ایفا کرده بود.

به گزارش سرویس بین‌الملل ۷۲۴پرس و به نقل از CNN، دو منبع مطلع، از تشدید تحقیقات وزارت امورخارجه آمریکا از اوایل سال جاری میلادی در رابطه با دسترسی‌های راب مالی به اطلاعات محرمانه خبر می‌دهند؛ عاملی که منجر به تعلیق مجوز وی در دو ماه گذشته شد.

اگر چه هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه مدارک یا دلایلی منجر به تعلیق و مرخصی اجباری راب مالی شده است. به گفته CNN، این منابع هیچ نشانه ای از وجود تحقیقات جنایی مرتبط با این موضوع نداشتند.

آنچه مشخص است اقدام برای تعلیق مجوز امنیتی مالی بدون سروصدا و اطلاع‌رسانی گسترده در وزارت امور خارجه یا دولت انجام شده است؛ چرا که وزارتخانه پس از شروع این تحقیقات نیز او را در سمت خود نگه داشت و هیچ اعلامیه رسمی در مورد جایگزینی او انجام نداد. دراین‌رابطه دو مقام وزارت امور خارجه و شخص سومی که در جریان این موضوع قرار داشته به سی‌ان‌ان گفته‌اند که به برخی از مقامات وزارت امور خارجه گفته شد که رابرت مالی درگیر حل مشکلات شخصی است؛ به همین دلیل او در جایگاه دوم برای حل‌وفصل مسئله ایران قرار گرفته است.

در ماه‌های اخیر، راب مالی نقش برجسته‌ای در تلاش برای آزادسازی آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت شده‌اند، ایفا کرده است. دو منبع به سی‌ان‌ان گفتند که او به طور منظم با خانواده‌های بازداشت‌شدگان در تماس بوده و در هفته گذشته با آنها صحبت کرده است.

مالی همچنین در اوایل سال جاری با سفیر ایران در سازمان ملل متحد در ارتباط بوده است؛ اما مشخص نیست که آیا این ارتباطات قبل از محدودیت اختیارات وی بوده است یا پس از آن.

علی‌رغم تلاش قاطعانه رابرت مالی برای ایجاد محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران، او از کار برکنار شد و دولت بایدن، برت مک گورک، یکی از مقامات ارشد شورای امنیت ملی را در این سمت قرار داده است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از CNN، راب مالی که حدود یک هفته پس از روی کار آمدن جو بایدن در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان نماینده ویژه ایران منصوب شد، از ابتدای دولت بایدن در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ایران بود. اما با وجود تلاش‌های بی‌وقفه او که شامل رفت‌وآمد به خاورمیانه و اقدام از طریق متحدان ایالات متحده برای برقراری ارتباط با ایران بود هیچ پیشرفتی در روند احیای برجام حاصل نشد.

در پایان سال ۲۰۲۲، مقامات وزارت امور خارجه می‌گفتند که تلاش‌ها برای احیای این توافق در اولویت وزارتخانه نبوده است؛ به‌ویژه که اعتراض‌های ایرانیان پس از درگذشت مهسا امینی به تیتر یک خبرهای دنیا تبدیل شده بود.

مالی در دوران دولت‌های کلینتون و اوباما روی مسائل ایران کار می‌کرد. در دوران اوباما او بخشی از تیم مذاکره‌کننده بود که به تدوین توافق هسته‌ای ایران کمک کرد. او هدف طرفداران ایران بوده است که او را جانب‌دار ایران می‌دانستند.

وی با  آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه نیز برای چندین دهه دوست بوده است؛ سابقه‌ی این دوستی به دوران هم‌کلاسی بودن آنها در پاریس برمی‌گردد.