استرس و نگرانی‌های ما معمولاً از استرس و خواسته‌های افراد یا شرکت‌هایی که برای آنها کار می‌کنیم بر ما تحمیل می‌شود. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا با روش‌های کاهش استرس و لذت‌بخش کردن محیط کار آشنا شوید.

طبق مطالعات متعددی که موسسه استرس آمریکا انجام داده است، استرس شغلی منبع اصلی استرس برای بزرگسالان در این کشور از مدت‌ها پیش تا کنون بوده است و در طی چند دهه گذشته به تدریج افزایش نیز یافته است. طرح‌ها، راهنماهای گام به گام و تمامی رسانه‌های اجتماعی در مورد روش‌های جدید زندگی صحبت می‌کنند. اما در مورد کسانیکه هنوز هم در حال زندگی کردن و کنار آمدن با استرس و نگرانی‌های موجود در محل کار هستند چه؟چگونه می‌توانیم ۸ ساعت کار را به سلامت گذرانده و در نهایت با احساس نشاط و انرژی از دفتر خارج شویم؟

ما میخواهیم به شما بگوییم که این امکان‌پذیر است و نه تنها می‌توان از عهده استرس محل کار برآمد، بلکه می‌توانید تغییر ایجاد کرده و احساسات خود را در هر جایی که کار می‌کنید محقق کنید.

در این مقاله از ۷۲۴پرس (724press.com) چند روش واقعا ساده برای مقابله با استرس در محل کار و جلوگیری از نگرانی را به شما آموزش می‌دهیم.

۱. استرس خود را شناسایی کرده و آن را تحت کنترل درآورید

استرس (724press.com)

گاهی اوقات، ما استرس و نگرانی خود را در یک بخش جمع می‌کنیم و به طور مثال می‌گوییم: من از شغلم متنفرم! اما در واقع، تنها تعداد معدودی از مواردی که واقعا شما را ناراحت می‌کنند وجود دارند.

سه دلیل مهم استرس و نگرانی‌تان در محل کار چیست؟ شفاف‌سازی کنید و مشخص کنید که چرا این موارد باعث ایجاد اضطراب در شما می‌شوند. برای مثال، احتمالاً شما دولت یا رئیستان را بابت استرس، نگرانی و کار سختتان می‌دانید (به آنها زیاد اعتبار ندهید). هنگامی که ما تمام تقصیرها را روی کسی یا چیزی که خارج از کنترل‌مان است می‌اندازیم در واقع هیچ قدرتی برای تغییر آن نداریم (نداشتن قدرت = استرس)!

بهترین روش برای بدست آوردن قدرت در یک شرایط استرس‌زا معکوس کردن شکایت، نگرانی یا ایراد گرفتن به چیزی است که بتوانید آن را تغییر دهید. آیا این به این معنیست که شما خودتان را هنگامی که مقصر نیستید سرزنش کنید؟ قطعاً خیر. اما شما باید خود را در جایگاه راننده قرار دهید که بتوانید شرایط استرس‌زا را تغییر دهید.

مطلب مرتبط: با استرس های خود چگونه روبرو شویم؟

هنگامی که دلیل آنچه باعث تپش قلب و عرق‌های شبانه شما می‌شود برایتان روشن شود (من باید آنها را بدانم)، سپس می‌توانید شرایط را به وسیله گرفتن هر شکایت یا سرزنشی و تبدیل آنها به راه چاره، تحت کنترل درآورید.

آیا رئیس شما ناعادل است و هیچگاه روزی را که شما برای مرخصی درخواست می‌دهید قبول نمی‌کند؟ چطور است که به صورت غیر مستقیم به او درخواست بدهید؟ اگر به صورت غیر مستقیم و الکترونیکی درخواست بدهید، آیا می‌توانید درخواستتان را شخصی کرده و طوری پیش ببرید که نتیجه نهایی آنچه که دلخواه شماست شود؟

شکایت از اینکه رئیس شما تند و زننده است، باعث می‌شود که شما همان لحظه احساس بهتری کنید اما، این کار به شما راه چاره واقعی که می‌خواهید را نمی‌دهد و با این شکایت شما تمام چیزهای تحت کنترل‌تان را از دست می‌دهید.

هنگامی که ما احساس می‌کنیم چیزی که می‌خواهیم تحت کنترل ماست، بیشتر استرس ما از بین می‌رود؛ اما هنگامی که احساس کنیم چیزی تحت کنترل ما نیست نگران می‌شویم!

۲. نگرش قدردانی

نگرش قدردانی (724press.com)

قدردانی، همچون آزادراهی برای خوشحالی و خرسندی است. هیچ جایی برای نگرانی، استرس یا منفی‌گرایی نخواهد بود هنگامی که ما یک ذهنیت شکرگزار داشته باشیم.

وقتی که شما در محل کارتان شروع به احساس استرس کردید، وقتی حجم کارتان زیاد می‌شود و به نظر می‌رسد که هیچ کاری تمام نخواهد شد، یک دقیقه نفس عمیق بکشید، چشمانتان را ببندید و شروع به زمزمه کردن تشکر از اولین چیزی است که به ذهنتان می‌رسد. شکر بابت امروز، شکر به خاطر امنیت شغلی، شکر بابت قهوه زمان استراحت و شکر بابت هرچیزی که فکرش را کنید!

ترکیب کردن یک لحظه آرام و نگرش شکرگزاری می‌تواند کل روز شما را تغییر دهد و شما را به راحتی و آرامش برساند.

۳. نقاط ضعف خود را مشخص کنید

نقاط ضعف (724press.com)

همه‌ی ما نقاط ضعفی داریم که بیشترمان نادیده‌شان می‌گیریم. اما بسیار مهم است که در مورد آنچه که می‌توانیم تغییر و ارتقاء دهیم صحبت کنیم. هنگامی که بتوانیم افت خود را جبران کنیم، بنابراین می‌توانیم به سمت جلو پیشرفت کنیم.

هیچگاه ضعف‌هایتان را به عنوان بخشی از ژنتیک و یا شخصیت‌تان نپذیرید. در صورتی که ما روی بهبود ضعف‌هایمان کار کنیم، همگی آنها موقتی هستند. هنگامی که آنها را بپذیریم، غرق در آنها می‌شویم و تا ابد ما را عقب نگاه خواهند داشت. اجازه ندهید این اتفاق بیافتد.

با شکست‌هایتان راحت برخورد کنید و نقاط ضعف‌تان را بپذیرید. هرگز از پرسیدن سوالات قدرتمند نترسید؛ چرا که هرچه بیشتر بدانید به جایگاه‌های بیشتری نیز خواهید رفت.

مطلب مرتبط: ۱۴ تیپ رفتاری در محیط کار؛ شما کدام یک هستید؟

نواحی در محل کارتان که می‌تواند برای پیشرفت مناسب باشد را شناسایی کرده و سپس به این نواحی بروید. راهی برای رشد و یادگیری بیابید.

به گزارش ۷۲۴پرس، تحقیقات انجام شده در سایت LinkedIn نشان می‌دهد که تمام کسانی که واقعاً از شغلشان لذت می‌برند یک چیز مشترک دارند: آنها در شغلشان زمانی را به یادگیری اختصاص می‌دهند. در این تحقیق حدود ۲۰۰۰ متخصص مورد بررسی قرار گرفتند. آنها دریافتند کارکنانی که زمانی را برای یادگیری در کار درنظر می‌گیرند، ۴۷ درصد کمتر از دچار استرس می‌شوند.

برای تبدیل شدن به یک متخصص در زمینه ضعف‌هایتان، یک دوره توسعه حرفه‌ای را طی کنید. در ادره از فردی که در این زمینه تخصص بیشتری دارد سوال کنید ( آنها به احتمال زیاد از کمک کردن خوشحال خواهند شد). این کار می‌تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفستان را بسازید و اعتماد به نفس همیشه استرس را دور خواهد کرد!

به عنوان یک نکته کلیدی، هیچگاه به خاطر ضعف‌تان خجالت زده یا مخفی نشوید. به جای این کار، آنها را بپذیرید تا اعتماد به نفستان افزایش یافته و نگرانی را به خاک بسپارید.

۴. نقاط قوت خود را شناسایی کنید

نقاط قوت (724press.com)

در مرحله بعد، از خود بپرسید: ۱۰ نقطه قوت من چیست؟ متواضع نباشید و همه‌ی آنها را نام ببرید. ما شما را تشویق می‌کنیم که ۵۰ نقطه قوت خود را نام ببرید؛ چرا که می‌دانیم همه ما آنها را دارا هستیم.

دور نقاط قوت منحصر به فردی که می‌تواند به عنوان برگ برنده‌تان در محل کار همه را شگفت‌زده کند، خط بکشید.

در محل کار ثابت نمانید، برجسته باشید! بهتر است نقطه قوت بی‌نظیری را که به آن اشتیاق دارید را انتخاب کرده و به واسطه آن محل کارتان را با طراوت و بدون خستگی ترک نمایید.

با گسترش مجموعه مهارت‌های خود، در هر دو زمینه نقطه قوت و ضعف، بینش و اعتماد به نفس ایجاد کنید. هردوی اینها برای مبارزه با استرس و نگرانی عالی هستند!

۵. اولویت‌بندی و احیا کنید

اولویت بندی (724press.com)

این هفته چه چیزی اهمیت دارد؟ سررسیدها، جلسه‌ها، مدارک کاری؟ بر این اساس که چه زمانی نیاز به انجامشان هست و نوشتن مدت زمان لازم برای انجام دادن کار، وظایف را اولویت‌بندی کنید. کل زمان لازم برای تحقق این ضرورت‌ها را محاسبه کرده و سپس ۱۰ درصد از روزتان را به بازسازی اختصاص دهید. هیچ‌کس نمی‌تواند تمام طول روز را کار کند و بدون استراحت به تمام برنامه‌هایش برسد.

این چه چیزیست که شما را وارد میدان می‌کند؟ چه چیزی به شما انرژی می‌‌دهد؟ استراحت‌های ترمیم کننده را به روز خود اضافه کنید. برای برخی افراد غذا خوردن با همکاران انرژی را بازیابی نمی‌کند. بیشتر اوقات مکالمات در حین کار می‌تواند باعث ناراحتی و تخلیه انرژی شود.

مطلب مرتبط: ۵ تکنیک برای بهینه سازی یک برنامه کاری شلوغ و ایجاد زمان بیشتر

برای بازیابی انرژی، می‌توانید یک فیلم انگیزشی نگاه کنید، چراغ ها را خاموش کنید، روزنامه بخوانید، پیاده روی کنید، به بیرون رفته و برای آینده‌تان برنامه‌ریزی کنید (مثلا لیستی برای چگونگی رسیدن به هدف بعدی‌تان تهیه کنید).  قطعا می‌دانید که این کارها چقدر برای روح نیز مفید هستند. پس بازیابی روحی را نیز به برنامه کاریتان اضافه کنید! رئیس یا کارفرمای شما از تمام انرژی که بعد از بازگشت از استراحت دارید قدردانی خواهد کرد.

۶. سه لیست برای انجام کارهایتان تهیه کنید

برنامه ریزی (724press.com)

این کار بسیار خوب است؛ چرا که باعث می‌شود لیست اولویت‌هایتان حذف شود. چه کارهایی را باید امروز به طور کامل انجام دهید و انجام دادن آنها چقدر زمان می‌برد؟ هنگامی که به محل کارتان رسیدید و روی صندلی‌تان نشستید، سه برگه کاغذ یک مداد و یک ماژیک بردارید. یک نفس عمیق بکشید؛ این زمان برای این است که شما به اندیشه‌ها و کارهایتان سازمان دهید. آنچه را که نیاز است امروز انجام داده شود به ترتیبی که می‌خواهید آنها را انجام دهید، بنویسید. در بیشتر مواقع، می‌توانید به خودتان یک بازه زمانی برای کامل کردن این کار بدهید. بعد از اینکه یک کار را تمام کردید. روی آن خط بکشید. شاید بخواهید که یک خط اسلش بزرگ با استفاده از یک ماژیک سیاه روی آن بکشید( ممکن است شما را خوشحال کند)!

با این حال، ممکن است تا تایم ناهار برگه‌تان کثیف شود و درنتیجه باعث به هم ریختن ذهنتان و ایجاد استرس در شما شود. در این مواقع می‌توانید کارهایی انجام دهید که واقعا به شما کمک کرده، استرستان را کاسته و ذهنتان را سامان دهد.

بعد از ناهار، یک لیست دیگر بنویسید. کاملاً جدید و تازه. هر چیز دیگری که نیاز دارید تا قبل از استراحت بعدازظهرتان انجام دهید را یادداشت کنید. این فرصت برای شما مهیاست که بتوانید بعدازظهرتان را به جای استرس داشتن و آشفته بودن، برای سازماندهی و موفقیت برنامه‌ریزی کنید. اگر نتوانستید کاری را در هنگام صبح انجام دهید، خیلی نگران نباشید. می‌توانید آن را در لیست برنامه‌های بعدازظهر و یا فردایتان قرار دهید.

مطلب مرتبط: ۵ تکنیک برای بهینه سازی یک برنامه کاری شلوغ و ایجاد زمان بیشتر

در پایان روز، لیست نهایی خود را برای آنچه باید در فردا انجام شود تهیه کنید. این استراتژی به تمرکز یافتن و سروسامان دادن‌ شما برای روز بعد کمک خواهد کرد و اضطراب شما را خواهد کاست؛ چراکه روی کاغذ نوشته شده و خارج از ذهن شماست. این کار همچنین برای روز بعد به شما کمک کرده و ایده می‌دهد که چگونه روزتان را سازمان‌دهی کنید.

در هر حال ما می‌توانیم ذهنمان و روزمان را برای بهره‌وری سازمان‌دهی کنیم؛ به طوری که اطمینان یابیم باعث کاهش استرس و اضطراب در محل کارمان خواهد شد!

۷. از افراد منفی دوری کنید

افکار منفی (724press.com)

آیا تاکنون در جایی با افراد منفی‌بین کار کرده‌اید؟ آیا چیزی شبیه به این را تجربه کرده‌اید: شما یه شغل جدید را شروع می‌کنید و افراد منفی‌بین همچون زامبی‌ها با بازوهایی شبیه به فرانکنشتاین برای سلام و احوال پرسی به سراغ شما می‌آیند. آنها حتما به شما خواهند گفت که از غذاهای وحشتناک کافه و همینطور امور درون اداره دوری کنید و اینکه احتمالاً چگونه کار کردن تا دیروقت تا ۱۰۰ سال آینده زندگی‌تان ادامه خواهد داشت. آنها مجددا به شما تاکید خواهند کرد؛ هرچند که شما بگویید با این موارد مشکلی ندارید.

ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم به آنها توجه نکنید! در این دام‌ها نیافتید. بخشی از این عمل مکیدن روح نباشید. این افراد منفی‌باف جوسازی کرده و نیاز دارند که یک روز ( و حتی ممکن است برای یک ماه) برای جوان‌سازی خود مرخصی بگیریند. جوخه جوسازی ممکن است حتی از این مقاله برای انجام کارهایشان در محل کار سود ببرند.

اغلب زمان‌ها، فردی که آنها به شما می‌گویند از او دور بمان بسیار جذاب است، غذا مناسب است، ماجرا در واقع دوستی بین دو نفر است و جوخه به این علت دیرشان می‌شود که بسیار در محل کار حرافی می‌کنند.

برای کوتاه کردن این داستان بلند باید به شما بگوییم که اگر دیدگاه و چشم‌انداز مثبتی داشته باشید، همه چیز را در محل کارتان درخشان‌تر حس خواهید کرد.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش هوشمندانه برای مواجهه با افراد منفی

خود را با این دسته از افراد همسو نکنید و به جمع آنها نپیوندید. شایعه پراکنی نکنید و چیزی را در مورد کسی تا زمانی که خودتان تجربه نکرده‌اید تصور نکنید.

ما معمولا چیزها را در ذهنمان به بدترین شکل تصور می‌کنیم (استرس‌زا و نگران‌کننده). جوخه منفی باف تنها این افکار منفی را تقویت می‌کند. بنابراین، چند دوست مثبت بیابید. برای سرزدن به چند نفر در محل کارتان از اتاقتان خارج شوید و حتی با افراد جدیدی آشنا شوید تا روابط اجتماعی‌تان در محل کار به طور عالی عمل کند.

داشتن روابط مثبت در محل کار باعث می‌شود که شما بیشتر احساس خوشحالی و امنیت در پیرامونتان داشته باشید. روابط مثبت برای سلامتی و ذهنتان عالی هستند بنابراین روابط سازنده با همکارانتان را توسعه دهید.

سخن آخر

تصمیمی بگیرید که می‌خواهید از محل کارتان لذت ببرید. هرچیزی می‌تواند با رفتار درست و اندکی خلاقیت باعث ایجاد هیجان شود. یک یا دو چیز را به عنوان هدف در هر روز برای خود درنظر بگیرید و هرچند لحظه آنها را به خود تلقین کنید. شما مستحق لذت بردن از کار، زندگی و مردم اطرافتان هستید.

به یاد داشته باشید که اگر شما هنوز روی زمین قدم برمی‌دارید؛ بنابراین آن روز یک روز خوب است و اینکه هر چیز هیجان‌انگیزی همیشه به یک تغییر ذهنیت نیاز دارد!