کار کردن با مشکلات، یکی از بهترین راه‌های پرورش اعتماد به نفستان است. هر بار که شما بر یک چالش فائق می‌شوید یا از یک مانع عبور می‌کنید، اعتماد به نفستان را به مقداری بیشتر از قبل هدایت و تقویت می‌کنید. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا با پنج روش کاربردی برای ارتقاء اعتماد به نفس آشنا شوید.

دفعه بعد که خود را در حال تقلا با یک ضرب‌الاجل در کارتان یافتید و یا با یک چالش مالی روبرو شدید، مطمئن باشید که با آنها سرشاخ خواهید شد. با داشتن تفکر مثبت قادر خواهید بود که راهی برای غلبه کردن بر این مشکلات و دیگر چالش‌ها بیابید و همانطور که ذکر کردیم، افزایش محسوس اعتماد به نفستان پاداش شما خواهد بود. همچنین دری بر روی فرصت‌ها خواهید گشود که می‌تواند به شما در راه رسیدن به اهدافتان و فراتر رفتن از آنها کمک کند.

البته مشابه غلبه کردن بر چالش‌ها، راه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سطح اعتماد به نفستان را افزایش دهند.

۱. خود را با دیگران برابر  ببینید

سطح اعتماد به نفس بالا - 724press.com

آیا خود را با مدیر خط تولیدتان برابر می‌دانید؟ با دیگر مدیران شرکت چطور؟ آیا خود را با آنها برابر می‌بینید؟

اگر به خودتان اجازه دهید که احساس کنید از دیگران کمترید، هیچ‌گاه به پتانسیل حداکثری خود نخواهید رسید. شما فاقد اعتماد به نفس لازم برای انجام دادن کارهایی که میخواهید یا نیاز دارید که انجام دهید خواهید بود. اما شما مجبور نیستید که اینگونه باشید. همه شما موفقیت شرکتتان را می‌خواهید و هر شخصی (شامل خودتان) باید نقش خودش را ایفا کند. ذهنیت‌تان را بر کار تیمی منتقل کنید و اوج گرفتن اعتماد به نفستان را نظاره‌گر باشید.

مطلب مرتبط: چگونه اعتماد به نفس در کار را افزایش دهیم؟ ۹ راهکار برای رسیدن به شغل رویایی

۲. کار درست را انجام دهید

من میتوانم - 724press.com

آیا متوجه شده‌اید هنگامی که کاری را از نظر اخلاقی اشتباه انجام می‌دهید، از درون احساس بدی به شما دست می‌دهد؟ اما هنگامی که کار خوبی انجام می‌دهید (شاید کمک کردن به کسی برای خارج شدن از یک شرایط سخت) احساس فوق‌العاده‌ای دارید! حدستان چیست؟ کارهای بدی که انجام می‌دهید عزت‌نفس و اعتماد به نفستان را کاهش خواهد داد؛ اما بالعکس، هرچه در زندگی بیشتر کمک کرده و مفیدتر باشید، عزت‌نفس و اعتماد به نفستان افزایش خواهد یافت.

به همین دلیل است که ما پیشنهاد می‌کنیم که همیشه مهربان، دلسوز و یاری‌رسان باشید؛ چرا که به شما اجازه می‌دهد به خوبی‌های بزرگتری برسید که به نفع خودتان است.

۳. برای موفقیت لباس بپوشید

تلاش برای موفقیت - 724press.com

تصور کنید که با یک تی‌شرت و شلوار جین به یک مصاحبه شغلی رفته‌اید، اما متوجه شده‌اید که سایر کاندیداها همگی به صورت هوشمندانه‌ای لباس‌های آراسته و مناسب پوشیده‌اند. حدس می‌زنم کمی احساس خجالت‌زدگی خواهید کرد؛ در واقع بیشتر از یک مقدار و کمی هم سرافکنده می‌شوید!

به همین دلیل است که باید همیشه بهترین و هوشمندانه‌ترین لباسی که فکر می‌کنید نیاز است را بپوشید و این همیشه بهتر از این خواهد بود که لباستان نامتعارف به نظر برسد.

اما در مورد ظاهر روزمره‌تان چطور؟ آیا در یک صبح کاری یا مهم تلاش می‌کنید که از داشتن بهترین ظاهر خود مطمئن شوید؟ اگر این کار را انجام نمی‌دادید، باید انجام دهید. هنگامی که لباس می‌پوشید و خود را به خوبی می‌آرایید، احساس خوبی راجع به خودتان خواهید داشت و دیگران نیز برداشت خوبی از سلیقه خوب و ظاهر شما داشته و ناگزیر رفتار محترامانه ای با شما خواهند داشت. (اعتماد به نفستان را بالا می‌برد)

همانطور که فریدریش شیلر گفته است:

ظواهر جهان را اداره می‌کنند

مطلب مرتبط: علایمی که نشان می‌دهد عزت نفس شما پایین است

۴. تمام پیروزی‌های خود را جشن بگیرید، هم پیروزی‌های بزرگ و هم کوچک

جشن گرفتن پیروزی ها - 724press.com

هنگامی که پانزده سال سن دارید، تصمیم گرفته‌اید که طبق علاقه‌تان یک پزشک شوید. شما متوجه می‌شوید برای اینکه بتوانید مدرک پزشکی خود را بگیرید، حداقل به ۱۱ سال تحصیل نیاز دارید تا به هدف خود جامع عمل بپوشانید. بله، ۱۱ سال! واضح است که این تعهد عظیمی‌ است و ایستادگی زیادی می‌طلبد. انرژی و تمرکز خود را روی بخش‌هایی بگذارید که شما را به هدف نهایی‌تان می‌رساند.

حالا بگذارید از شما یک سوال بپرسم؛ اگر در نهایت توانستید مدرک خود را بگیرید، یک جشن بزرک برپا می‌کنید؟ مطمئن هستم که این کار را خواهید کرد و شما قطعاً سزاوارش هستید.

اما برای اینکه در طول سال‌های تحصیلتان در مسیر باقی بمانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در هر مرحله مهم از طول مسیر جشن بگیرید. برای مثال چند جشن کوچک برگزار کنید. یکبار هنگامی که مدرک کارشناسی خود را گرفتید، یکبار هنگامی که دانشگاه پزشکی را تمام کردید و یکبار هم هنگامی که تحصیلات residency‌تان کامل شد.

شما می‌توانید برای موفقیت‌های کوچکتر هم به خودتان جایزه بدهید اما قدم‌های ضروری که به آنها دست می‌یابید هر یک از این مراحل مهم را تشکیل می‌دهند. هنگامی که شما موفقیت‌ها کوچک و بزرگ زندگیتان را جشن می‌گیرید، انگیزه‌، اعتماد به نفس و شوقتان برای موفقیت را افزایش می‌دهید. این کار را انجام دهید و نتیجه‌اش  را ببینید!

مطلب مرتبط: چه کسی اعتماد به نفس ما را برداشت؟!

۵.همیشه آماده باشید

نشاط کنار دریا و طلوع آفتاب - 724press.com

آیا همیشه غیرمنتظره‌ها را می‌پذیرید؟ بر اساس تجربه‌ای که ما داریم، یاد گرفته‌ایم که راه سختی که برای آن بهترین تلاشمان را کرده‌ایم و دقیق‌ترین برنامه‌ریزی را انجام داده‌ایم می‌تواند در چشم بهم زدنی خراب شود.

برای مثال به خاطر دارم که خیلی سال پیش که ایده سایتم پتانسیل سرمایه‌گذاری زیادی داشت. در یکی از جلسات، لپ‌تاپم را برای ارائه معرفی سایت آماده کرده بودم که متوجه شدم لپ‌تاپم کار نمی‌کند. نمودارهای گیرا، اطلاعات و طرح کسب‌و‌کارم در یک جعبه فلزی گیر کرده بود. خوشبختانه من قادر بودم که به مدت طولانی بدون نوشت‌ها در مورد ایده‌ام صحبت کنم؛ اما باید قبول کنم که به خاطر مشکل لپ‌تاپم، توازن خود را از دست داده بودم.

این تجربه و تجربه‌های دیگر ارزش همیشه آماده بودن را به من آموخت. در حالیکه پیش‌بینی اینکه دقیقا در آینده چه اتفاقی در آینده خواهد افتد، اما حداقل می‌توانید از نظر ذهنی برای چیزهایی که اشتباه، متفاوت یا دیوانه‌کننده رخ می‌دهند، آماده کنید.

برای بدترین‌ها آماده شوید ولی انتظار بهترین‌ها را داشته باشید!

حرف آخر

همانطور که به طور امیدوارکننده‌ای استراتژی‌های بالا را نگاه می‌کنید، راه‌های ساده زیادی وجود دارد که همین الان می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. اما همه‌ی آنها با ذهنیت شما آغاز خواهد شد. ذهنیت‌تان را مثبت کنید و شروع به دیدن موانع به عنوان فرصت‌هایی برای رشد نمایید. این کار را انجام دهید و ببینید که اعتماد به نفستان به سقف خواهد رسید. دیگر احساس ضعیف بودن و نادیده گرفته شدن نخواهید داشت و به جای آن، جرقه‌ای از زندگی را دارید که به شما اجازه می‌دهد به هرآنچه در ذهنتان وجود دارد دست یابید.