سرویس اقتصادی

با مهم‌ترین تکنیک‌های ارتباطی در محل کار آشنا شوید

تکنیک های ارتباطی در کار

دانستن فن ارتباطات برای موفقیت در دنیای کسب و کار بسیار ضروری و حیاتی است. اثر این موفقیت هم به شما برمی‌گردد و هم سازمانی را که در آن مشغول به کار هستید تحت تاثیر قرار می‌دهد. ارتباطات مداوم کمک می کند تا گروه‌ها و تیم‌ها با شفافیت بهتری با یکدیگر همکاری کنند.

در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چرا برقراری ارتباطات خوب در محیط کار بسیار لازم است. سپس به معرفی ۷ تکنیک ارتباطی مهم در محیط کار خواهیم پرداخت.

چرا ارتباطات در محیط کار حیاتی است؟

توانایی برقراری ارتباط خوب در تمام زمینه‌های شغلی‌تان به شما کمک خواهد کرد. به این ترتیب، قادر خواهید بود تا با همکاران، کارفرمایان و مشتریان خود تعامل کارآمدتری داشته باشید. ارتباطاات قوی، روابط شما با همکاران را تحت تاثیر قرار می دهد؛ چنانچه رهبر یک گروه هستید، این توانایی را خواهید داشت که اطلاعات را به صورت واضح به اعضای تیم خود منتقل کنید. به بیان دیگر، دیدگاه‌های شما برای همگان قابل لمس است. به این ترتیب می‌توانید هدف‌گذاری روشنی برای حرکت گروه تعریف کنید. این توانایی شما باعث می‌شود که تیم شما احساس بهتری داشته باشد. در حالت عکس، اگر مهارت ارتباطی شما قوی نباشد بیشتر در نقش کاپیتان یک کشتی طوفان زده ظاهر خواهید شد! داشتن مهارت ارتباطی در تمام قسمت‌های زندگی ما، از روابط شخصی گرفته تا محل کار، اهمیت دارد.

مطلب مرتبط: ۱۴ تیپ رفتاری در محیط کار؛ شما کدام یک هستید؟

اهمیت مهارت ارتباطی در سازمان

اهمیت مهارت ارتباطی برای رهبران سازمانی چیزی فراتر از درک ما است. رهبران شرکت‌هایی که می‌توانند پیام واضحی از هدف و چشم‌انداز سازمان خود ارایه‌ دهند، خدمات شگفت‌انگیزی برای همگان فراهم می‌کنند. در این سازمان‌ها افراد مسیر حرکت خود را پیدا می‌کنند و هر شخص در آن احساس ارزشمند بودن دارد.

تکنیک های ارتباطی

در مقابل سازمان‌هایی هستند که از ضعف ارتباطی رهبران خود رنج می‌برند. در این محیط‌ها هیچ کس درکی از اهمیت کار خود ندارد. برای مثال هیچ کس نمی‌داند که وضعیت سازمانش در میان رقبا چگونه است یا چه پیشرفت‌های جدیدی در صنعت آن‌ها در حال وقوع است.

اهمیت مهارت ارتباطی در تیم کاری

تقریبا اکثر ما با یک تیم در حال همکاری هستیم. تیم شما ممکن است از یک گروه دو نفره یا ۲۰ نفره تشکیل شده باشد. فارغ از تعداد اعضای تیم، لازم است که هنر برقراری ارتباط را داشته باشید. از انجا که اعضای یک تیم کاری در یک بخش واحد مشغول به کار هستند، هدف مشترکی با یکدیگر دارند. این هدف می‌تواند ارایه‌ی پروژه‌ای برای استخدام یا فروش خدمات شرکت باشد. این که چطور بتوانید نطرات خود را در تیم‌تان مطرح کرده و احساس هم‌دلی را برقرار کنید از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

مطلب مرتبط: چه کارهایی را در هنگام شروع یک شغل جدید نباید انجام دهیم؟

اهمیت مهارت ارتباطی با رئیس

داشتن رابطه خوب با رئیس مزایای فروانی برای شما خواهد داشت و به شما این فرصت را می دهد تا مسیر موفقیت کاری خود را بشناسید. این که شما کارتان را به خوبی انجام دهید، کافی نیست! باید بتوانید توانمندی خود را به رییس‌تان نشان دهید و او را در جریان پیشرفت کار خود قرار دهید. چنانچه با رییس‌تان ارتباط خوبی برقرار نکنید، نمی‌توانید به منابع مورد نیاز برای به خوبی انجام دادن کار خود دست پیدا کنید. بنابراین لازم است تصویر واضحی از تعریف موفقیت را از دیدگاه رییس‌تان پیدا کنید. هیچ کدام از این موارد بدون ایجاد یک گفتگوی جامع با رییس‌ اتفاق نخواهد افتاد. از طرفی، داشتن یک تعامل سازنده با رییس می‌تواند جذاب و سرگرم‌کننده نیز باشد. (البته ممکن است خیلی هم جذاب نباشد!)

مهم‌ترین تکنیک‌های ارتباطی در محیط کار

اکنون به معرفی مهم‌ترین تکنینک‌های ارتباطی در محیط کار خواهیم پرداخت:

۱. در دسترس باشید

یکی از ساده‌ترین راه‌های برقراری ارتباط خوب در محل کار، در دسترس بودن است. بعضی افراد در اتاق‌های در بسته کار می‌کنند و جواب یک ایمیل را چند روز بعد می‌دهند! در حالی که عده‌ای دیگر آماده‌ی صحبت و کمک کردن هستند؛ طبیعتا سناریوی دوم جو کاری بهتری ایجاد خواهد کرد.

۲. رفتار دوستانه داشته باشید

داشتن رفتار دوستانه در محیط کار، از آسان‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباطی خوب در فضای شغلی است. وقتی در برابر همکاران خود نگرش دوستانه و جذابی دارید، افراد به طور طبیعی به سمت شما جذب می‌شوند.

رفتار دوستانه در کار

به این ترتیب آن‌ها به راحتی حاضر هستند تا زمان‌شان را در اختیار شما قرار دهند. برقراری این نوع ارتباط منجر به شکل‌گیری گروه‌هایی می‌شود که به خوبی با یکدیگر کار می‌کنند و از این همکاری لذت می‌برند.

۳. شنونده‌ی خوبی باشید

مهارت ارتباطی خوب فقط در مورد انتقال اطلاعات نیست. گاهی اوقات داشتن مهارت ارتباطی به این معنا است که شنونده‌ی خوبی باشیم و پیام طرف مقابل را به درستی درک کنیم. وقتی مهارت‌های شنیداری خود را به خوبی توسعه دهید، می‌توانید فرآیند کاری مورد نظر را به خوبی بشناسید. به این ترتیب آمادگی برقراری یک همکاری نزدیک را پیدا خواهید کرد.

۴. صریح و شفاف باشید

انتقال واضح پیام و اطلاعات یکی از مهم‌ترین تکنیک های ارتباطی در محل کار است.همه‌ی ما شاهد صحبت کردن افرادی بوده‌ایم که از کلمات زیادی استفاده کرده‌اند اما در نهایت متوجه نشده‌ایم که منظور آن‌ها چیست. سعی کنید شما جزو این افراد نباشید! زیرا واضح نبودن منظور و کلام از موانع ارتباطی محسوب می‌شود. از این رو، در هنگام صحبت کردن روی نکاتی که لازم است تمرکز کنید و جسته گریخته بحث را عوض نکنید. تنها به گفتن آن چه که نیاز است، اکتفا کنید.

۵. زبان بدن را دریابید

به خاطر داشته باشید که ارتباطات غیرکلامی به اندازه‌ی ارتباطات کلامی مهم هستند. دفعه‌ی بعد که با شخصی مشغول صحبت شدید به حرکات و حالات بدنی وی دقت کنید. مواردی مانند دست به سینه بودن یا اخم داشتن می‌تواند نشانه‌ی این باشد که طرف مقابل با نظر شما موافق نیست یا منظور شما را متوجه نمی‌شود. هنگام صحبت کردن با دیگران تماس چشمی را فراموش نکنید. این کار نشان می‌دهد که به حرف‌های گوینده توجه کافی دارید.

مطلب مرتبط: ۱۱ زبان بدن اشتباهی که باید آن‌ها را ترک کنید

۶. نسبت به دریافت بازخورد پذیرا باشید

هر کسی یک رئیس دارد. حتی اگر رئيس یک شرکت هستید، باز هم رئیسی به نام مشتری دارید! از این رو همیشه آماده‌ی پذیرش بازخورد از رئیس، همکاران و مشتریان خود باشید.

تکنیک های ارتباطی در کسب و کار

بسیاری از مردم با انتقاد سازنده مشکل دارند! چنانچه تمایل به دریافت بازخورد از جانب سایرین را نداشته باشید، هرگز بهبودی در نتایج کار شما حاصل نخواهد شد.

۷. ذهن بازی داشته باشید

بدون داشتن ذهن باز و بی‌طرف قادر به برقراری مکالمه با افراد نیستید و به دنبال آن شنونده‌ی خوبی هم نخواهید بود؛ زیرا بیش از حد مشغول پاسخ‌های کلیشه به طرف مقابل هستید. داشتن یک ذهن باز به شما کمک می‌کند تا گفتگوی قدرتمندتری با دیگران برقرار کنید و تفاهم بهتری روی حل مشکلات داشته باشید.

جمع‌بندی نهایی

مهارت ارتباطی قوی دارایی فوق العاده‌ای در زرادخانه‌ی درون شماست. مهارت‌های ارتباطی عالی در هر مرحله از زندگی به کمک شما خواهد شتافت. با کمک این مهارت می توانید به امتیازات زیادی دست پیدا کنید. به دنبال آن، مهارت ارتباطی قوی به شما کمک می‌کند تا نیازهای دیگران را به خوبی درک کنید و تعامل بهتری با آن‌ها برقرار کنید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید