بله! ‌هالیوود می‌تواند در کارآفرینی هم الهام‌بخش باشد. گاهی اوقات بهترین روش برای نشان دادن واقعیت، بیان داستان است. در هر کسب و کاری که هستید، تماشای هر کدام از فیلم‌های این فهرست می‌تواند جرقه‌ای در ذهن تان ایجاد کرده و لذت‍بخش باشد.

موضوع: کارآفرینی

۱. استارتاپ.کام (Startup.com)

استارتاپ.کام یک اثر مستند در سال ۲۰۰۱ است که به که به فراز و نشیب‌های یک استارتاپ واقعی با نام GovWorks می‌پردازد . این استارتاپ موفق شد که یک سرمایه‌ی ۶۰ میلیون دلاری از یک صنروق سرمایه‌گذاری دریافت کند. تماشای این فیلم، درک جالبی از خطراتی که یک استارتاپ را تهدید می‌کند، نشان می‌دهد.

در فیلم استارتاپ.کام به موضوعاتی چون مسائل مالی کارآفرینان، افزایش سرمایه، مدیریت رشد، مهارت‌های کارآفرینی، گردآوری تیم و مهارت‌های مدیریتی پرداخته شده است.

۲. ارباب جنگ (Lord of War)

اگر از سبک کمدی با چاشنی اکشن لذت می‌برید، تماشای فیلم ارباب جنگ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این فیلم، داستان زندگی یک مهاجر اوکراینی به نام یوری با بازی نیکلاس کیج است که مسیر موفقیت خود را با فروش غیر قانونی اسلحه انتخاب می‌کند. جدا از مسائل اخلاقی، یوری بیشتر ویژگی‌های یک کارآفرین موفق را دارد. چرا که او جاه‌طلب است و تحمل پذیرش ریسک را دارد .به علاوه، اگر می‌خواهید روش‌های میان بر رشد، برخورداری از مشتریان وفادار و تکنیک‌های مذاکره را یاد بگیرید، این فیلم به صورت عمیقی به بیان این موضوعات پرداخته است.

موضوع: امور مالی

۳. وال استریت (Wall Street)

آیا همیشه خودتان را در دستیابی به قدرت و موفقیت تحت فشار قرار داده‌اید؟ فیلم سینمایی وال استریت این حالت را از نگاه باد فاکس (با بازی چارلی شین) روایت می‌کند. باد فاکس یک دلال سهام است که با جاه‌طلبی خود و شعار «طمع خوب و مفید است»، چرخ اقتصاد وال استریت را هدایت می‌کند. در واقع، این فیلم دریچه‌ای به سوی امور مالی شرکت، مدیریت پورتفوی، اصول قانون سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه است. موضوع داستان، بیشتر حول جوانی است که با ذهن مستعد خود برای رسیدن به ثروت از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. در واقع فیلم وال استریت نسخه‌ی اجتماعی- انتقادی‌تر فیلم «گرگ وال استریت» است.

۴. معامله گر سرکش (Rogue Trader)

این فیلم در سال ۱۹۹۹ بر اساس یک داستان واقعی ساخته شد. داستان این فیلم درباره‌ی کارمندی است که به تنهایی باعث سقوط «بارینگز بنک»، بزرگ‌ترین بانک انگلیس می‌شود! این فیلم نشان می‌دهد که چگونه پول می‌تواند باعث شکل‌گیری رفتارهای دیوانه‌وار در انسان‌ها شود. ضمن این که این داستان، هشدار به افرادی است که تصور می‌کنند که پول و قدرت هر کاری را برای‌شان شدنی می‌کند.

موضوعاتی چون ارزیابی شرکت‌ها، گزارشگری مالی، بازار سرمایه، بازارهای نوظهور و اخلاق تجاری در این فیلم پرداخته شده‌اند.

موضوع: پویایی گروه و رهبری

۵. دوازده مرد خشمگین (Twelve Angry Men)

دوازده مرد خشمگین، یک درام چند لایه است که موضوعاتی چون بینش رهبری، روانشناسی رفتار گروهی و تضاد سیستم‌های ارزشی را مطرح می‌کند. تماشای این فیلم به شما تلنگر می‌زند که چطور در خصوص تصمیم‌گیری‌های مهم فکر کنید. تکنیک‌های مذاکره، روش‌های متقاعد کردن، حل مناقشات و ایجاد انضباط از جمله موضوعات به کار رفته در این فیلم هستند.

۶. محیط اداره (Office Space)

این کمدی آمریکایی، فرهنگ کاری یک شرکت نرم‌افزاری را در سال‌های ۱۹۹۰ به شکل طنزآمیزی نشان می‌دهد. ضمن این که روابط کاری و سیاست‌های اداری را هم در بر می‌گیرد. با تماشای این فیلم، علاوه بر خندیدن، به فکر کردن در خصوص مسائلی چون رهبری گروه، تکنیک‌های ساخت تیم و پیشرفت حرفه‌ای مشغول خواهید شد.

موضوعاتی چون فرهنگ سازمانی، مربی گری، توسعه‌ی حرفه ای، رهبری، تعادل کار و زندگی، حفظ پرسنل، تکنیک‌های گردآوری تیم و مدیریت فناوری اطلاعات در این فیلم مطرح شده است.

موضوع: استراتژی

۷. سه گانه پدرخوانده (The Godfather trilogy)

سه گانه‌ی پدرخوانده احتمالا یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی برای همه‌ی کارآفرینان است. در این فیلم، اهمیت ارتباطات و ساخت شبکه‌های سازمانی در تجارت به خوبی نشان داده شده است. پدرخوانده، فیلم به شدت سرگرم‌کننده‌ای است که صحنه‌های هیجان‌انگیز زیادی دارد و به شما نوعی آمادگی ذهنی در خصوص مواجهه با چالش‌های کسب و کار می‌دهد.

استراتژی‌های رقابتی، حفظ پرسنل کلیدی، تصاحب شرکت‌ها (دوست و دشمن)، اتحاد و ادغام شدن و دیگر موارد مربوط به دنیای تجارت در داستان این فیلم پرداخته شده است.

موضوع: بازاریابی و فروش

۸. چگونه در تبلیغات پیشی گرفت (How to Get Ahead in Advertising)

حتی اگر با تبلیغات هم سر و کاری ندارید و به دنبال مشاور تبلیغاتی هم نیستید، این فیلم به شما روش‌های خلاقانه‌ی حل مسائل را یاد خواهد داد. در ابتدا که این فیلم بر روی پرده‌ی سینما رفت با شکست تجاری مواجه شد اما بعدها توانست به عنوان یک اثر جذاب در صنعت تبلیغات معرفی شود.

مباحث تحت پوشش این فیلم شامل استراتژی بازاریابی، دانش فنی تبلیغات، تقسیم بازار و برندسازی است.

۹. شیطان پرادا می‌پوشد (The Devil Wears Prada)

شیطان پرادا می‌پوشد، به شما در مورد دنبال کردن شغل رویایی‌تان انگیزه می‌دهد. داستان این فیلم نشان می‌دهد که چگونه موقعیت‌های ناراحت کننده را کنترل کنید و چگونه در دنیایی که به نظر شما غریبه و ناآشنا است حرکت کنید. علاوه بر این، شیطان پرادا می‌پوشد، افق جالبی از صنعت مد را نشان می‌دهد و شما یاد می‌گیرید که چطور از نردبان ترقی یک شرکت بالا بروید.

برند، تکنیک‌های فروش، اهمیت رسانه‌ها و توسعه‌ی حرفه‌ای از جمله موضوعات مورد بحث در این فیلم سینمایی است.

۱۰. ممنون که سیگار می‌کشید (Thank You For Smoking)

داستان این فیلم، درباره‌ی یک بازاریاب زرنگ و باهوش است و ترفندهای او در فروش هر محصول را نشان می‌دهد. این فیلم به داستان زندگی نان نیلور می‌پردازد.  او در صنعت دخانیات مشغول به کار است و به طور خلاقانه در چالش برانگیزترین موقعیت‌ها، استدلال‌های خلاقانه‌ای در دفاع از صنعت سیگار ارائه می‌دهد. تماشای این فیلم به کسانی که مایل به یادگیری در مورد مدیریت بحران، ارتباطات شرکتی، تاکتیک‌های روابط عمومی و مذاکرات هستند، پیشنهاد می‌شود.

۱۱. گلنگری گلن راس (Glengarry Glen Ross)

گلنگری گلن راس داستان ۴ فروشنده‌ی املاک است که دفتر شرکت آن‌ها اعلام کرده است که در عرض یک هفته دو نفر از آن‌ها اخراج خواهند شد و تنها دو نفری در شغل خود باقی خواهند ماند که بیشترین آمار فروش را داشته باشند. فروشندگان در یک نمایش سرگرم کننده دست به رقابت می‌زنند. چنانچه به تازگی کسب و کاری را شروع کرده‌اید، در جریان باشید که مسیر موفقیت به مراتب پیچیده‌تر از آنی است که شما فکر می‌کنید.

تکنیک‌های فروش، مدیریت ارتباط با مشتری، مذاکرات و بسته شدن معامله از جمله مباحث مطرح شده در فیلم است.

موضوع: قانون

۱۲. تاجر ونیزی (The Merchant of Venice)

تاجر ونیزی بر اساس نمایش‌نامه‌ای از شکسپیر و یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های آل پاچینو است. داستان فیلم در خصوص جوانی از طبقه‌ی اشراف به نام باسینو است که برای دریافت کمک مالی به نزد یک نزول‌خوار یهودی (با بازی آل پاچینو) می‌رود. در این اثر سینمایی جذاب، درس‌هایی مربوط به مشارکت‌های تجاری، ارزیابی ریسک و قوانین تجاری که هنوز هم در دنیای امروز ارزش دارند، مطرح شده‌اند.

۱۳. دکتر استرنجلاو یا: چگونه یاد گرفتم دست از ترس بردارم و به بمب عشق بورزم (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb)

دکتر استرنجلاو یک طنز درخشان با موضوع جنگ سرد است و از آن فیلم‌هایی است که از ابتدا تا انتها شما را سرگرم نگه می‌دارد. در این فیلم به موضوع رهبری و وفاداری پرداخته شده و همزمان شما را می‌خنداند. موضوعاتی چون روابط بین‌الملل، ژئوپولتیک، نفوذ و رهبری در این فیلم نشان داده شده‌اند.            

موضوع: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و اخلاق

۱۴. باران ساز (The Rainmaker)

این فیلم داستان یک تحصیل کرده‌ی شکست خورده‌ی رشته‌ی حقوق است که تلاش می‌کند حق و حقوق یک پسربچه‌ی مبتلا به سرطان خون را از یک شرکت فاسد بیمه بگیرد. این فیلم تصویری فوق‌العاده دیدنی از قدرت اراده و مسئولیت اجتماعی را نشان می‌دهد. موضوعاتی چون مسئولیت اجتماعی، اخلاق تجاری و قانون کسب و کار در این فیلم مطرح شده‌اند.