استقلال و آزادی مالی که جزو بحث‌های پر طرفدار نسل حاضر است، توسط رابرت کیوساکی به عنان یکی از مشاورین مالی مطرح قرن حاضر بررسی شده است. در این مطلب به معرفی ۴ مدل شغلی پرداخته‌ایم که مردم مختلف دنیا در آن‌ها مشغول به کار می‌شوند.

کیوساکی در کتاب‌های خود به معرفی ۴ روش کسب درآمد و پول‌سازی پرداخته است. او این مدل را در قالب یک جدول یا خانه‌های ۴ قسمتی نشان داده است که به این شکل است:

۱. گروه E، برای کارگران و کارمندان

۲- گروه S‌ برای کارفرمایان

۳- گروه B برای صاحبان تجارت

۴. گروه I برای سرمایه‌گذاران

گروه E - زندگی کارمندی

اولین مدل درآمدی که کیوساکی معرفی می‌کند، حالت E است. خانه E شامل افرادی است که به صورت زندگی کارمندی مشغول به کار هستند. جالب است که بدانید بیش از ۸۵ درصد جمعیت جهان به این شیوه کار می‌کنند. در این حالت، عده‌ای از افراد برای دیگرن کار می‌کنند و ماهانه درآمد خود را دریافت کرده و خرج هزینه‌های لازم زندگی مانند غذا، آب، گاز، برق، مسکن و تفریحات خود انجام می‌دهند.

مزایا و معایب زندگی کارمندی

از مزایای زندگی کارمندی این است که شغل مناسب خود را پیدا می‌کنید و با دریافت یک درآمد منظم ماهانه از لحاظ مالی پایدار خواهید بود. البته فرض بر این است که شما در محل کار خود باقی بمانید و به کار در این محیط ادامه دهید.

از معایب شغل کارمندی این است که باید تعداد ساعت مشخصی را در روز سر کار باشید. ضمن این که هر لحظه این امکان وجود دارد که بدون دریافت هیچ اخطاری اخراج شده و شخص دیگری جایگزین شما شود و برای مدتی شغل خود را از دست بدهید.

گروه S - کارفرما بودن

در این حالت شخص به صورت مشاور، پزشک، وکیل یا هر سمت شغلی دیگری برای خود کار می‌کند و به کسب درآمد می‌پردازد. اولین و مهم‌ترین ارزش برای افراد گروه S استقلال است. به همین خاطر اغلب از زبان آن‌ها می‌شنویم که می‌گویند می‌خواهند کار خود را رها کنند و تجارت خود را راه بیاندازند. اگر چه افراد این گروه، صاحب تجارت بسیار کوچک هستند اما نسبت به افراد گروه E (یعنی گروه کارمندان) درآمد بیشتری دارند. شخصی که این سبک کاری را انتخاب می‌کند، علاوه بر این که مسئولیت کسب درآمد خود را بر عهده دارد، بایستی درآمد نیروی کار و منابع زیر نظر خود را هم تامین کند.

مزایا و معایب کارفرما بودن

مزایای این شیوه‌ی کاری آن است که فرد کاملا بر کسب و کار خود مسلط است و این فرصت را دارد که درآمد خود و کارکنانش را افزایش دهد.

معایب کار آزاد، مشکلات زمانی است. زمان زیادی باید صرف این شود که نیروی کار تحت نظر فرد، سرمایه‌ی مشخصی را تولید کرده و ثروت‌آفرینی کند. از این رو برای توسعه‌ی کسب وکار و وسعت دادن به آن، لازم است که مدت زمان ساعات کاری افزایش پیدا کند.

گروه B - صاحبان تجارت

گروه سوم مخصوص افرادی است که نام‌های تجاری بزرگ دارند و شامل افراد میلیاردری است که در گذشته توانسته‌اند کسب و کار کوچک خود را رونق بدهند و به این مرحله برسند. آن‌ها هم همانند کارمندان و کارگران برای دیگران و هم مانند کارفرمایان برای خود کار می‌کنند. افراد این گروه، با استفاده از زمان و ثروت خود برای دیگران فرصت‌های کاری فراهم کرده و از لحاظ مالی مستقل و ثروتمند هستند.

مزایا و معایب کار تجارت

مزایای فعال بودن در عرصه‌ی تجارت این است که پس از راه‌اندازی کارآفرینی خود، مدیریت کار را به دیگران سپرده و خود می‌توانید نظارت دورادور داشته باشید. این حالت در واقع، تجربه‌ی نوعی آزادی واقعی است که می‌توانید افسار سرنوشت خود را به دست بگیرید.

این جایگاه شغلی همانند تمام بنگاه‌های اقتصادی و بانک‌ها از نظر موارد مالی، می‌تواند به ورشکستگی ختم شده و بحران‌های زیادی به فرد وارد کند. این حالت به خصوص در زمانی اتفاق می‌افتد که افراد از کسب و کار خود فاصله گرفته و اداره‌ی آن را به افراد دیگری واگذار می‌کنند..

گروه I - سرمایه‌گذاران

سرمایه گذاران، افرادی هستند که منابع درآمد مختلفی (از کارمندان، کارفرمایان و کارآفرینان تحت نظر خود) دارند و درآمد ان‌ها سود ناشی از سرمایه گذاری‌های آن‌ها در بخش‌های گوناگون است. تنها خواسته‌ی این افراد «آزادی مالی» است. آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای این که برای پول کار کنند، پول برای آن‌ها کار کند.

مزایا و معایب سرمایه‌داری

مزایای سرمایه‌دار بودن این است که توانایی استفاده‌ی دلخواه از زمان، پول و شرایط خود را دارید و چنانچه هوشمندی کافی را داشته باشید می‌توانید ثروت خود را به مرور زمان افزایش دهید.

از معایب سرمایه دار بودن این است که این امکان وجود دارد تا همه چیز خود را به یک باره از دست بدهید و مجبور شوید که دوباره از صفر شروع به کار کنید.

تفاوت گروه‌های مختلف کاری

تفاوت بین گروه‌های کاری S و E با B و I در آزادی زمان در مقابل آزادی مالی و همچنین انتظارات زمانی و انتظارات مالی ارزیابی می‌شود. برای مثال شما انتظار دارید با X واحد کار به X واحد درآمد برسید و حتی زمانی که در خواب به سر می‌برید، این درآمد برای شما مهیا شود! حالا فرض کنید شما یک کارفرما هستید. در این شرایطچنانچه دست از کار کردن بکشید، درآمد کم‌تری نصیبت‌تان خواهد شد.

چنین ذهنیتی در داشتن یک کسب و کار مطرح یا سرمایه‌گذاری در یک زمینه هم‌خوانی ندارد. در هر دوی این موارد، (سرمایه گذاری و تجارت) شما زمانی به پول خواهید رسید که سخت کار کنید و حتی در زمان خواب هم گردش مالی شما جریان داشته باشد. با این حال توجه داشته باشید که قرار نیست همه‌ی ما به سمت سرمایه‌گذاری یا کسب و کارهای بزرگ برویم. خیلی ازافراد در حاشیه‌ی امن زندگی کارمندی خود هم به موفقیت‌‌های قابل توجهی رسیده‌اند. انتخاب هر سبک کاری به روان و شخصیت ما بستگی دارد و ممکن است توانمندی خود را تنها در یکی از این عرصه‌ها بتوانیم اثبات کنیم.