تولید شغل در کشور کار نیازمند هزینه و رشد اقتصادی است. در این میان کارشناسان بازار به بررسی عرصه‌هایی پرداخته‌اند که تولید اشتغال در آن‌ها می‌تواند مقرون به صرفه‌تر تمام شود.

متاسفانه وضعیت کارآفرینی در کشور ما از یک موضوع لوکس مخصوص سمینارها و کتاب‌های جذاب پشت ویترین، چندان فراتر نرفته است. دلیل آن هم می‌تواند به موارد زیادی بستگی داشته باشد. عدم ارایه‌ی تسهیلات بانکی مناسب و کاغذبازی‌های طولانی و فرآیندهای پیچیده، کم‌تر نیروی جوانی را به رغبت می‌اندازد تا خود را وارد این دردسرها کند!

بنابراین، انتخاب یک شغل دولتی که حقوق ثابت و تضمین شده‌ی پایان ماه دارد، درخواست ایده‌آل بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران است.

این در حالی است که بخش دولتی هم پاسخگوی به کارگیری خیل عظیمی از این نیروی کار نیست و جایگاهی برای بهره‌گیری از توانمندی‌های آن‌ها ندارد. بدیهی است که محاسبه‌ی هزینه‌های مربوط به ایجاد شغل در هر کشور یکی از شاخص‌های مهم برای تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی به شمار می‌رود.

کارشناسان بازار بر این باور هستند که حداقل نرخ رشد اقتصادی کشور برای ایجاد شغل باید ۷ درصد باشد این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی کشور ما هنوز ۶.۷ درصد گزارش شده است.

 

دکتر علی ربیعی، وزیر کار،

دکترعلی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی

تعاون و رفاه اجتماعی در نشستی اعلام کرده است که برای رفع بحران بیکاری سالانه در جامعه نیاز به تولید ۹۵۰ هزار شغل است که تحقق آن نیازمند رشد ۷ تا ۸ درصدی اقتصاد است. وی عنوان می‌کند که ایجاد یک شغل در پایین‌ترین سطح هزینه‌ای معادل ۷۰ میلیون تومان دارد. ضمن این که ایجاد کار در حوزه‌های تخصصی مانند نفت و پتروشیمی نیازمند ۲ تا ۳ میلیارد تومان هزینه است.

در برنامه‌ی ششم توسعه، دولت مکلف شده تا پایان این برنامه، سالی یک میلیون شغل در کشور ایجاد کند که با توجه به افزایش نرخ بیکاری، این امر در رأس اولویت‌های اقتصادی کشور قرار می‌گیرد.

در این میان کارشناسان بازار به ارزیابی حوزه‌هایی می‌پردازند که سرمایه‌گذاری ایجاد شغل در آن‌ها ارزان‌تر خواهد بود:

بخش گردشگری و توریسم

حمید حاج اسماعیلی از کارشناسان بازار می‌گوید که صنعت توریسم این پتانسیل را دارد که در صورت رونق گرفتن بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیش از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کند. رشد توریسم و گردشگری در کشور نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌هایی از قبیل هتل‌ها، رستوران‌ها و شبکه‌ی حمل و نقل است.

بخش مسکن

هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بخش مسکن را یکی از فرصت‌های هم‌راستا با تولید اشتغال پایدار معرفی می‌کند. وی می‌گوید در حال حاضر ۶۰۰ شغل غیرمستقیم با بخش مسکن در ارتباط است که اگر دولت به این بخش ورود  و سرمایه‌گذاری پیدا کند، علاوه بر صاحبخانه شدن مردم، بازار مسکن و کار هم رونق می‌گیرد.

بخش کشاورزی

رحمت‌الله پورموسی از دیگر کارشناسان بازار در خصوص ایجاد شغل در بخش کشاورزی می‌گوید: بخش کشاورزی پتانسیل سرمایه‌گذاری بیشتری دارد  چرا که  استعدادهای کشور به دلیل تنوع شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی بسیار بالا بوده و اگر مدیریت درستی در این بخش صورت گیرد، اشتغال قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

البته کارشناس دیگری بر این باور است که درحال حاضر سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل در بخش‌های صنعت و کشاورزی به مراتب از بیشتر از بخش خدمات است. برای ایجاد هر شغل در بخش کشاورزی به ۷۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است چرا که هزینه‌ی دسترسی به آب در کشور بسیار گران بوده و نرخ بهره‌ی تسهیلات بانکی برای کشاورزان هم رقم بالایی است.

بخش صنعت

علی خدایی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار هم پایداری اشتغال را در عرصه‌ی تولیدات صنعتی می‌داند و پیشنهاد می‌کند که به علت برخورداری از فارغ‌التحصیلان و نیروهای متخصص در دانشگاه‌ها، حوزه‌ی صنعت بستر مناسبی برای جذب آن‌ها به شمار می‌رود. وی در ادامه یادآور شد که بخش صنعت در تمام دنیا حرف اول را می‌زند و در کشور ما می‌توان با صرف هزینه‌ی ۴۰ میلیون تومان در حوزه‌ی برق و الکترونیک اشتغال‌زایی کرد.