امام خمینی در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند که مسئله‌ی ربا در نظام بانکی نباید بی‌اهمیت جلوه داده شود و به آیه‌ای از قرآن اشاره کردند که رباخواران را کسانی می‌داند که با خدا و پیامبرش به جنگ برخاسته‌اند.

علاوه بر این روایات زیادی در خصوص مذموم دانستن این عمل غیر شرعی گفته است که جای هیچ شک و شبهه‌ای نمی‌گذارد. به طوری که امام فرموده‌اند حتی در بعضی احادیث ربا از ۷۰ مرتبه زنای با محارم بدتر شمرده شده است.

از این رو چنانچه ربا در سیستم بانکی و تجاری کشوی مثل جمهوری اسلامی ایران وارد شد نمی‌توان گفت که جمهوری ما جمهوری اسلامی است و از این جهت کارشناسان و علما باید همکاری کرده تا کشور را از این گرفتاری و معصیت نجات دهند.

امام در زمان حیات خود خاطرنشان کردند چنانچه بانکداری به شیوه‌ی مرسوم دنیا برقرار باشد کشور از تولید و صنعت باز می‌ماند؛ چرا که مردم به سود پول خود بسنده کرده و سراغ کار و فعالیت نمی‌روند.

ایران جزو کشورهایی است که بالاترین بهره‍‌ی بانکی را دارد و نظام بانکی آن جزو ربوی ترین سیستم‌های اقتصادی شمرده می‌شود.

این در حالی است که کشورهای غیر اسلامی مانند ژاپن، سوئد، ایالات متحده، بریتانیا، هنگ کنگ و کانادا کم بهره‌ترین نظام‌های بانکی دنیا را دارند.

با وجود این که نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گذشته است جای تامل و تاسف دارد که یکی از مهمترین توصیه‌ها و نگرانی‌های امام راحل در جامعه‌ی ما رواج دارد و هنوز راهکاری برای آن اتخاذ نشده است.