طی قرن‌های متمادی بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که طلا گران‌قیمت‌ترین ماده‌ی جهان است. در حالی که امروزه این تفکر کاملا اشتباه است. در ادامه به معرفی ۱۷ ماده‌ی گران قیمت اول دنیا به ترتیب رتبه (از آخر به اول) می‌پردازیم: جالب اینجا است که طلا در این فهرست جزو سه ماده‌ی اول هم نیست.

۱۶. زعفران: هر گرم ۱۱ دلار

این ادویه‌ی منحصر به فرد طعم فوق‌العاده و خواص درمانی بسیاری دارد. فرآیند تولید این ماده بسیار زمان بر و پر زحمت است؛ اما عطر، طعم و خواص درمانی زعفران در میان دیگر ادویه‌ها بی نظیر است.

۱۵. طلا: هر گرم ۵۶ دلار

طلا گرانبهاترین فلزی است که در بین زنان محبوبیت ویژه‌ای دارد. از زمان‌های بسیار قدیم این فلز ارزش زیادی از نظر مردم داشته و هر چیز زیبایی با آن مقایسه می‌شده است.

۱۴. رادیوم: هر گرم ۵۸ دلار

فلز رادیوم بسیار نادر است؛ به طوری که یک تن از پوسته‌ی زمین تنها حاوی ۰.۰۰۱ گرم رادیوم است.

۱۳. پلاتین: هر گرم ۶۰ دلار

پلاتین یک فلز کمیاب و با ارزش است که رنگ فولادی نقره‌ای رنگ دارد. مانند طلا، این فلز به اسید، قلیا و سایر ترکیبات بسیار مقاوم است.

۱۲. مت آمفتامین: هر گرم ۱۰۰ دلار

آمفتامین همان ماده ای است که قهرمانان اصلی سریال بریکینگ بد مشغول پخت و پز آن شدند؛ هر چند استفاده از این ماده قانونا ممنوع است.

۱۱. شاخ کرگدن: هر گرم ۱۱۰ دلار

شاخ کرگدن خواص دارویی ارزشمندی دارد و ماده‌ی بسیار خوبی برای ساخت دسته‌ی چاقو است. البته شکار بی رویه‌ توسط شکارچیان باعث شده است تا کرگدن در آستانه‌ی انقراض قرار بگیرد.

۱۰. هروئین: هر گرم ۱۳۰ دلار

مواد مخدر باعث تغییر قدرت درک شما می‌شود. پس بهتر است هیچ گاه از نزدیک شاهد آن نباشید. به هر حال، همان طور که در فیلم‌ها می‌بینید به دست آوردن این مواد بسیار سخت و قیمت آن‌ها بسیار گران است.

۹. کوکایین: هر گرم ۲۳۶ دلار

این پودر کریستالی سفید ماده‌ی بسیار خطرناکی است. میزان خلوص کوکایین قیمت این ماده را تعیین می‌کند.

۸. ال اس دی: هر گرم ۳۰۰۰ دلار

LSD یک ماده‌ی مخدر روانگردان است که قیمت زیادی دارد. فرآیند تولید این دارو با روشی نیمه مصنوعی و به شدت دشوار انجام می‌شود که همین امر هزینه‌های آن را توجیه می‌کند.

۷. پلوتونیوم: هر گرم ۴۰۰۰ دلار

پلوتونیوم فلز رادیواکتیوی سنگین و در عین حال شکننده‌ای است که رنگ سفید نقره‌ای دارد. از این ماده برای تولید سلاح‌های هسته‌ای و سوخت فضاپیماها استفاده می‌کنند.

۶. پینیت: هر گرم ۹۰۰۰ دلار

این سنگ به حدی نادر است که فقط تعداد معدودی از وجود آن آگاه هستند. پینیت یک ماده‌ی معدنی نارنجی است که می‌توان گفت رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای دارد و فقط ۶۵ سال پیش نمونه‌ای از آن کشف شد. فقط چند صد عدد از این سنگ در کل جهان موجود است.

۵. تافیت: هر گرم ۲۰,۰۰۰ دلار و هر قیراط ۴۰۰۰ دلار

این سنگ قیمتی در رنگ‌های بنفش، صورتی، قرمز یا سفید موجود است. این سنگ، یک میلیون بار نایاب‌تر از الماس افسانه‌ای است. به هر حال، تافیت بر خلاف منحصر به فرد بودنش، چندان در بین جواهرات محبوب نیست. شاید همین مورد باعث شده است که نسبتا ارزان قیمت باشد.

۴. تریتیوم: هر گرم ۳۰,۰۰۰ دلار

از این ماده‌ی گازی برای روشنایی استفاده می‌شود و تولید یک پوند از آن ۱۵ میلیون دلار هزینه دارد.

۳. الماس: هر گرم ۵۵,۰۰۰ دلار

الماس معروف ترین سنگ قیمتی موجود در زمین است که مورد علاقه‌ی بیشتر زنان قرار دارد.

۲. کالیفرنیم: هر گرم ۲۵ تا ۲۷ میلیون دلار

کالیفرنیم گران‌قیمت‌ترین عنصر شیمیایی تا کنون بوده است. این ماده فقط یک بار در سال ۱۹۵۰ ساخته شد.

۱. آنتی متر: هر گرم ۶۲.۵ میلیون دلار

آنتی‌متر گران قیمت‌ترین ماده‌ی روی زمین است. تولید یک میلی‌گرم از این ماده ۲۵ میلیون دلار هزینه دارد. بنا بر نظریه‌های موجود، در آینده می‌توان از این ماده برای سوخت فضاپیما استفاده کرد. اما مشکل اینجا است که برای ساخت یک گرم از آن، تمام بشر باید حدود یک سال بدون استراحت کار کند.

و در نهایت:

سنگ جید: ۱۷۰ میلیون دلار

معدن چیان میانمار موفق شدند تا بزرگ‌ترین سنگ یشم جهان را در یک معدن دور افتاده در ایالت کاچین این کشور پیدا کنند. ارتفاع این سنگ ۴.۲ متر و طول آن ۵.۸ متر است و وزنی نزدیک به ۲۰۰ تن دارد. این تخته سنگ یشم زیبا قرار است به چین فرستاده شود تا از آن جواهرات گران‌قیمت و مجسمه ساخته شود.