این روزها شرکت‌هایی که محصولی تولید یا وارد می‌کنند برای کسب درآمد به نیرویی نیاز دارند تا آن را بفروشند. در این میان شرکت‌ها تمایل دارند تا نیروی فروش بازاریاب خود را از بین زنان انتخاب کنند.

 بازاریابی در ایران از شغل‌های نو ظهوری است که اگر تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم را در انجام آن را داشته باشید به موفقیت‌های خوبی در این عرصه، دست پیدا خواهید کرد. اما این شغل برای زنان به آسانی مردان نیست؛ زیرا زنان دارای ظرافت‌های روحی و جذابیت‌های جنسی هستند و این امر ممکن است گاهی آنان را دچار مشکلا‌ت‌ خاصی کند که به سبب نوع انتخاب شغل به آن گرفتار شده‌اند. اولین چیزی که یک بازاریاب باید به راحتی بتواند با آن کنار بیاید شنیدن «نه» بصورت پی در پی و متوالی از افراد مختلف است که شاید گاهی این نه شنیدن‌ها خیلی محترمانه و مودبانه نباشد و همین امر باعث لطمه‌های روحی عمیقی به زنان شود.

تجربیات و اظهارات چند بازاریاب خانم

شیما ۲۸ ساله که مدتی بازاریاب بوده است، اصلا این شغل را دوست ندارد و از این که بیشتر بازار کار امروز در زمینه‌ی بازاریابی است گله‌مند است. او که مدرک مهندسی برق دارد بارها و بارها حتی در رشته‌ی مرتبط خود دعوت به بازاریابی شده است و از این قضیه ناراضی است. او دوست ندارد شغلش طوری باشد که به سراغ دیگران برود و از آنها درخواستی داشته باشد.

نغمه ۲۴ ساله مدتی تجربه بازاریابی فروش بیمه‌ی عمر را دارد و دیگر علاقه‌مند به کار در این حوزه نیست؛ زیرا او معتقد است، فرهنگ پذیرش زن در حوز‌ی تجارت و بازاریابی در جامع‌ی ما جا نیفتاده است. او می‌گوید بعضی افراد به بازاریاب‌ها به چشم افراد مزاحم و سمج نگاه می‌کنند که باید از شر آن‌ها خلاص شد و بعضی نیز این شغل را زمینه‌ای فراهم برای ابراز شیطنت‌های خود تلقی می‌کنند.

فاطمه ۳۵ ساله، که تجربه‌ی بازاریابی طولانی‌تری دارد و از این کار به موفقیت‌های مالی خوبی دست پیدا کرده است، ورود زنان به حوز‌ی بازاریابی را اتفاق خوبی دانسته و مشکلاتی که در این راستا وجود دارد را طبیعی و جزو کار می‌‌داند. وی در ادامه می‌گوید: «در اوایل کار بعضی ناپختگی‌ها و کم‌تجربگی‌ها باعث می‌شود مشکلات بازاریابی زنان جدی‌تر به نظر برسد، اما به مروز زمان و افزایش تجربه می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد». فاطمه خودش را عاشق این کار می‌داند و به نظرش در این حرفه علاوه بر موفقیت‌های مالی می‌توان به رشد ‎شخصیتی هم رسید؛ ارتباط با قشر‌های مختلف مردم برای او بسیار سرگرم ‌کننده است و او توانسته توسط شغلش، دوستان بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف پیدا کند و از این بابت به شغل خودش افتخار می کند. البته او اذعان می‌کند که گاهی، آشنایی با بعضی افراد باعث دردسر‌هایی هم برای او شده که باعث دلخوری و گله‌مندی همسرش شده‌ است.

اظهارات مراجعه شوندگان شوندگان بازاریابان خانم

مدیر شرکتی که بازاریابان زیادی اعم از زن و مرد به او مراجعه کرده یا تماس می‌گیرند معتقد است اگر زنان بازاریاب حرفه‌ای‌تر وارد عرصه‌ی تجارت شوند و سعی نکنند از جذابیت­‌های جنسیتی خود برای موفقیت استفاده کنند، احتمال موفقیت بیشتر  خواهد شد و مشکلات کمتری خواهند داشت. او بروز برخی مشکلات در این زمینه را متوجه نوع بازاریابی و رفتار غیر حرفه‌ای بعضی خانم‌ها می داند که باعث می‌شود ذهنیت غلط و اشتباهی برای بعضی همکارانش نسبت به این شغل و زنانی که در این شغل فعالیت می‌کنند ایجاد شود.

آقای دیگری که دریک مجتمع تجاری کار می‌کند و بارها با تماس‌های تلفنی بازاریابان زن مواجه بوده ­است، می‌گوید: «خانم‌ها باید در این شغل روانشناسی بالایی داشته باشند و تفاوت مشتری واقعی و کاذب خود را با حس ششم و زنانه‌ی خود تشخیص دهند. او بیان می‌کند بعضی از دوستان او از فرصتی که برای برقراری ارتباط تجاری با زنان بازاریاب ایجاد می‌شود، سوء استفاده می‌کنند و درک این قضیه نیاز به یک زیرکی زنانه دارد».

جمع‌‌‌بندی

بازاریابی شغلی قابل احترام و سودمند برای جامعه‌ی ما است و درآمد خوبی هم دارد؛ چون شغل آسان و ساده‌ای نیست. کسی که وارد این عرصه می‌شود باید توانایی‌های حرفه‌ای و روحی بالایی داشته باشد تا بتواند به خوبی در کارش موفق باشد و کم‌ترین آسیب را ببیند. هر شغلی سختی‌های خاص خودش را دارد؛ مثلا معلمی‌ که باید اوایل خدمتش در یک روستای دور افتاده کار کند یا پزشکی که باید طرح خود را بگذراند و در محیطی پر از بیماری هر روزش را آغاز کند. مهم‌ترین مسئله برای داشتن رضایت شغلی این است که شما عاشق کارتان باشید تا بتوانید سختی‌ها و ناملایمات آن را تحمل کنید. اما از جهتی شایان ذکر است که جامعه‌ی ما نیز باید زنانی را که وارد عرصه‌ی اقتصاد و تجارت می‌شوند با احترام و ادب بپذیرند و باید این فرهنگ در جامعه رسوخ کند که اگر خانمی‌به قصد بازاریابی محصولی با شما تماس می‌گیرد، حق او این نیست که مورد بی‌حرمتی قرار بگیرد؛ نباید طوری با او رفتار شود که احساس تحقیر و ناخوشایندی را به او بدهیم. اگر بازاریابی با شما تماس گرفت و شما قصد خرید کالا یا خدمات او را نداشتید، سعی نکنید حرمت و منزلت او را خدشه دار کنید یا مدام او را بازی ندهید. خیلی واضح و روشن به او بگویید که قصد خرید‌ کالا یا خدمات او را ندارید و از او تشکر کنید.

توصیه‌ای برای زنان بازاریاب

به زنان بازاریاب هم توصیه می‌شود سعی کنید برای موفقیت در کارتان از تکنیک‌های کاری وحرفه ای استفاده کنید و مراقب افراد سودجو باشید تا به بهانه‌ی خرید محصول شما، پایشان‌ را ازگلیم‌خویش فراتر نگذارند. زن بودن و مقدس بودن خویش را هرگز فراموش نکنید و اجازه ندهید که مسائل مالی و اقتصادی، لطافت و طراوت شما را خدشه دار کند.