آهن پرایس: میلگرد ۱۶ یکی از پرمصرف‌ترین سایزها در صنعت ساخت و ساز است که در بخش‌های مختلف سازه به اشکال مختلفی به کار گرفته می‌شود، بر همین اساس می‌توان گفت آخرین قیمت میلگرد ۱۶ تأثیر مستقیم و قابل توجهی در هزینه نهایی ساختمان دارد.

استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی عمدتاً برای تقویت و جبران ضعف بتن است به این صورت که میلگرد آجدار ۱۶تنش‌های کششی وارد شده را تحمل می‌کند و مقاومت و استحکام ساختمان را بالا می‌برد.

با این اوصاف و با توجه به نقش حیاتی میلگرد آجدار در تأمین امنیت و استحکام ساختمان، خرید میلگرد باکیفیت و مرغوب اهمیت بسزائی دارد؛ اما با این حال برخی مواقع افرادی که تجربه محدودی در زمینه خرید میلگرد دارند ممکن است فریب خورده و میلگرد ۱۶ تقلبی را به جای میلگرد اصلی خریداری و استفاده کنند؛ از همین رو در ادامه به چند شاخصه و ویژگی میلگرد اصلی و میلگرد تقلبی اشاره می‌شود تا خریداران با به کار بستن آن خرید درست و مطمئنی انجام دهند.

 آهن پرایس ۱

۱. رنگ میلگرد: در نگاه اول و بدون اقدام خاصی می‌توان از رنگ میلگرد ۱۶ تشخیص داد که تقلبی است یا نه؛ میلگرد اصلی و با کیفیت معمولاً به رنگ مشکی و تیره است؛ اما میلگردی که در معرض رطوبت قرار داشته زنگار می‌بندد که همین امر کیفیت میلگرد ۱۶ را کاهش می‌دهد؛ البته زنگ‌زدگی میلگرد الزاماً به معنی تقلبی بودن آن نیست اما اگر عمق زنگ‌زدگی بیشتر باشد کیفیت محصول افت می‌کند.

 آهن پرایس ۲

۲. وزن میلگرد: وزن میلگرد یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که به شما در تشخیص میلگرد تقلبی کمک می‌کند؛ به این صورت که همه کارخانه‌ها میلگرد ۱۶ را با استاندارد مشخصی تولید می‌کنند و براساس آن میلگرد ۱۶ وزن مشخصی نیز دارد.

 حال مطابق با این استاندارد اکثر میلگردها ممکن است وزن سنگینی داشته باشند که موجب افزایش قیمت میلگرد ۱۶ می‌شود اما سازندگانی که به هر نحوی در پی کاهش هزینه‌ها هستند و قصد خرید میلگرد سبک دارند؛ فضا را برای ظهور سودجویانی که میلگرد تقلبی می‌فروشند مهیا می‌کنند.

میلگرد تقلبی معمولاً بسیار سبک‌تر است که این امر به کاهش قیمت میلگرد ۱۶ منجر می‌شود، اختلاف وزنی بسیار فاحش و چشمگیر وزن میلگرد ۱۶ با استاندارد جدول اشتال نشان‌دهنده تقلبی بودن میلگرد است.

 آهن پرایس ۳

۳. پلاک بندیل: پس از بسته‌بندی میلگردها روی هر بندیلی پلاک فلزی زرد یا سفیدرنگی نصب می‌شود که مشخصات کامل و دقیق میلگرد در آن نوشته شده است که وجود این پلاک به نوعی بیانگر اصالت میلگرد ۱۶ است.

اطلاعاتی که روی پلاک نصب می‌شود شامل موارد زیر است که باید با اطلاعات حک شده روی بدنه میلگرد۱۶ تطبیق داده شود:

آهن پرایس ۴

  • نوع میلگرد یا گرید (آجدار یا ساده)
  • سایز میلگرد
  • وزن و شماره بندیل
  • تاریخ تولید میلگرد
  • آدرس کارخانه
  • نشان استاندارد ایران
  • شماره ذوب یا Heat No
  • علامت تأییدیه کنترل کیفیت کارخانه
  • لوگو و نام تجاری کارخانه

۴. علامت اختصاری: میلگرد ۱۶ یا هر محصول فولادی دیگری که در کارخانه تولید شده و تقلبی نیست، دارای علامت اختصاری منحصربه فردی است که روی بدنه میلگرد حک شده است.

 این علامت اختصاری که با حروف لاتین نوشته می‌شود شامل روش تولید، نوع میلگرد، نشان تجاری کارخانه، سایز و اندازه آج میلگرد است که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می‌شود.

  • T: روش تولید ترمکس (خنک‌کاری)، میلگرد آجدار ۳۶۰ با آج مارپیچی
  • JU: روش تولید آلیاژی، میلگرد آجدار ۳۴۰ با آج مارپیچی
  • SA: روش تولید آلیاژی، میلگرد آجدار با آج مرکب

 آهن پرایس ۵

۵. سرتیفیکیت یا برگه آنالیز: گواهینامه کنترل کیفیت میلگرد ۱۶ یکی دیگر از فاکتورهایی است که به تشخیص میلگرد اصلی و تقلبی کمک می‌کند، برگه آنالیز حاوی اطلاعاتی مانند مشخصات مکانیکی و شیمایی میلگرد، نام محصول، طول، وزن و سایز میلگرد، شماره گواهینامه، شماره بندیل، روش تولید، استاندارد تولید، تاریخ صدور و نتیجه آزمایش‌هایی است که روی محصول انجام شده است؛ همچنین مهر و امضای واحد کنترل کیفی و خروج از انبار نیز حتماً باید در برگه آنالیز درج شده باشد. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر است:

  • آزمایش جوش‌پذیری
  • آزمایش استحکام کششی
  • نتیجه ازدیاد طول و زن میلگرد
  • آزمایش تاشدگی

 آهن پرایس ۶

۶. خرید از بنگاه معتبر: خرید میلگرد ۱۶ از بنگاه آهن معتبر و مطمئن یکی دیگر از روش‌های خرید میلگرد ۱۶ اصلی است، شرکت‌های معتبر و باسابقه که خود تأمین‌کننده هستند معمولاً تمامی فاکتورهایی که باید یک میلگرد اصلی داشته باشد را رعایت کرده و میلگرد و آهن باکیفیت و اصلی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

شرکت آهن پرایس یکی از معتبرترین مراکز تأمین آهن آلات است که امکان خرید اینترنتی را برای مشتریان فراهم کرده است، در همین راستا این شرکت کیفیت و قیمت میلگرد ۱۶ را به صورت کتبی تضمین می‌کند و با ارائه مشاوره رایگان خریداران را در زمینه خرید مطمئن راهنمایی می‌کنند.

مواردی که اشاره شد از مهم‌ترین فاکتورهایی است که برای تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی به کار می‌رود در همین راستا چند نکته دیگر نیز وجود دارد که در تشخیص میگلرد اصلی به کار گرفته می‌شود.

 آهن پرایس ۷

نکات کاربردی در خرید میلگرد ۱۶

  • میلگرد استاندارد معمولاً در طول ۱۲ متر تولید می‌شود و طول میلگرد تقلبی ممکن است کمتر از ۱۲ متر باشد.
  • میلگرد اصلی تا ۹۰ درجه به صورت مکانیکی سرد قابلیت خمکاری دارد.
  • برخی مواقع بنگاه‌های خرده‌فروش و کوچک برای افزایش حاشیه سود خود ممکن است میلگرد تقلبی نیز به فروش برسانند که ضروری است هنگام خرید به این نکته توجه شود.
  • استفاده از میلگرد تقلبی در ستون سازه به کاهش استحکام و مقاومت ساختمان منجر می‌شود که در صورت وقوع زلزله آسیب‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

محاسبه قیمت میلگرد ۱۶ نخستین اقدامی است که خریدار پیش از خرید آن را برآورد می‌کند، گستردگی استفاده از میلگرد ۱۶ در صنعت ساختمان، ممکن است برخی سازندگان را بر آن دارد تا برای کاهش هزینه‌ها میلگرد سبک‌تر که احتمالاً میلگردی تقلبی است را انتخاب کند؛ اما بدیهی است که استفاده از میلگرد تقلبی در سازه‌ها به افت استحکام و آسیب‌پذیر بودن آن منتهی می‌شود که به‌یقین آسیب‌های جبران‌ناپذیری رقم خواهد زد.

 آهن پرایس ۸

کارخانه میلگرد ۱۶ سبک

همانطور که اشاره شد برخی مواقع میلگردها ممکن است تلورانس داشته و عیناً مطابق با جدول وزن استاندارد نباشند اما اختلاف جزئی وزن میلگرد ۱۶ طبیعی است، زمانی این اختلاف غیرعادی است که تلورانس چشمگیری در ورزن میلگرد وجود داشته باشد.

در مطلب بالا اشاره شد که میلگرد تقلبی معمولاً وزن سبکی دارد اما برخی کارخانه‌های فولادی میلگردهای سبک نیز تولید می‌کنندکه به چند مورد از آنها اشاره می‌شود.

  • میلگرد راد همدان
  • میلگرد آناهیتا گیلان
  • میلگرد ظفربناب

همانطور که اشاره شد شرکت آهن پرایس قیمت میلگرد ۱۶ غالب کارخانه‌ها را روزانه بر روی وبسایت و کانال‌های تلگرامی خود درج می‌کند که امکان مقایسه قیمت‌ها و انتخاب میلگرد با کیفیت را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؛ علاوه‌بر این می‌توانید با شماره ۰۲۱۵۴۱۰۳۳ تماس بگیرید و علاوه‌بر استعلام قیمت میلگرد ۱۶ و سایر آهن آلات، از مشاوره رایگان نیز بهره‌مند شوید.

  سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.