یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز هر مهندس صدایی میکروفون است. همینطور از اولین و مهم‌ترین عوامل در روند ضبط صدا نیز می‌باشد. به همین دلایل، محافظت و نگهداری از میکروفون استودیویی یک امر ضروری برای تداوم کیفیت ضبط صدای مورد نظر شماست. در این مقاله نکات مفیدی برای محافظت و نگهداری از میکروفون را برای شما عزیزان بازگو می‌کنیم تا بتوانید سالیان متوالی از میکروفون خود با کیفیت سابق استفاده کنید.

میکروفون‌های کاندنسر

میکروفون های کاندنسر

در اصل یکی از پایه‌های مهم و کاربردی استودیوها، میکروفون‌های کاندنسر هستند. در ادامه، نکاتی برای شما آورده شده که می‌تواند برای بهبود کارایی میکروفون در دراز مدت به شما کمک کند.

۱. برای جلوگیری از نشستن ذرات گرد و غبار بر روی میکروفون در زمانی که میکروفونتان بلا استفاده است بهتر است آن را در یک کیسه ی پلاستیکی قرار بدهید و دوباره آن را در کیسه یا کیف قرار دهید.

۲. استفاده از پاپ فیلتر را در هنگام ضبط صدا فراموش نکنید چرا که پاپ فیلتر از ورود آب دهان به داخل میکروفون جلوگیری می‌کند و مانع از مرطوب شدن دیافراگم می‌شود و در نهایت دیگر کپسول میکروفون به یک سطح چسبناک تبدیل نمی‌شود به دلیل اینکه اگر این اتفاق برای میکروفونتان بیوفتد در دراز مدت عملکرد میکروفونتان در ضبط فرکانس‌های بالا کاهش پیدا می‌کند و دچار نویز دشارژ می‌شود و در مواقعی هم به کل از کار می‌افتد.

۳. سعی کنید در هنگام ضبط صدا حدودا 15 سانتی‌متر از میکروفونتان فاصله داشته باشید چرا که ممکن است در هنگام ضبط حروف انفجاری، کپسول میکروفون آسیب ببیند.

۴. قبل از روشن کردن دستگاه برای اینکه تغییر ناگهانی ولتاژ باعث نشود که به لامپ خلا درون میکروفون آسیب برسد، سیم منبع تغذیه را به میکروفون‌های کاندنسر لامپی وصل کنید.

۵. میکروفون‌های کاندنسر بسیار حساس هستند و به کمترین فشار صوتی پاسخ می‌دهند. پس این میکروفون‌ها را در مکان‌های پر سر و صدا قرار ندهید. همانطور که سر و صدای زیاد می‌تواند به شنوایی شما آسیب برساند همانطور هم می‌تواند باعث آسیب دائمی و افت کیفیتی دیافراگم کپسول میکروفون شود.

نکات گفته شده از یکی از بهترین افرادی که در زمینه‌هایی چون شخصی سازی، احیا و تعمیر میکروفون تجربه دارد و با شرکت‌های معتبر مثل دیزنی و اپل و... همکاری داشته است به نام کلاوس هاینه می‌باشد.

میکروفون‌های ریبون 

میکروفون های ریبون

میکروفون‌های جدید ریبون از مدل‌های قدیمی آن دوام بیشتری دارند. اما بازهم باید از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید زیرا این میکروفون‌ها به گونه ای ساخته شده‌اند که حساس اند. برای محافظت از آن‌ها در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم.

۱. این میکروفون‌ها بسیار حساس اند  و نمی‌توان با آن‌ها مثل میکروفون‌های داینامیک شبیهشان رفتار کرد. نیازی به اقداماتی چون پوشیدن دستکش هم نیست اما در کل باید با احتیاط با آن‌ها برخورد شود. پس با میکروفونتان مثل یک شیء عزیز و ظریف رفتار کنید.

۲. این میکروفون به دلیل داشتن آهنربای قوی داخلشان به راحتی ذرات ریز مغناطیسی را جذب می‌کنند و باعث بروز دیستورشن در حین ضبط می‌شود. پس هیچوقت آن را بدون داشتن پوشش در سطوح‌های مختلف رها نکنید.

۳. افراد زیادی هستند که طرز کار و روش نگهداری از این میکروفون را بلد نیستند. پس برای سالم ماندن میکروفونتان آن را به افرادی که تجربه ی کار با چنین میکروفونی ندارند قرض ندهید. به دلیل ظریف بودن این میکروفون‌ها، اگر با آن‌ها مانند میکروفون‌های داینامیک برخورد شود، آسیب جدی ای می‌بینند. یکی از اتفاقاتی که منجر به سپردن میکروفونتان به دست تعمیرکار می‌باشد این است که برای اطمینان از روشن بودن میکروفونتان به سمت آن فوت کنید.

۴. برای محافظت از میکروفون دربرابر صداهای زیاد هنگامی که میکروفونتان به منابع صوتی پر انرژی نزدیک است آن را به صورت مایل و زاویه دار قرار دهید. به دلیل اینکه میکروفون‌های ریبون الگوی ضبط صدای یکنواختی دارند، قرار دادن آن‌ها به صورت زاویه دار تاثیر منفی ای در صدای ضبط شده ندارد.

۵. هنگامی که از این میکروفون‌ها برای ضبط صدای سازهایی با انفجار هوای قوی استفاده می‌کنید، میکروفونتان را در زاویه 45 درجه ی منبع صدای خود قرار دهید و به صورت موازی با درام هد قرار ندهید. با اینکار فشار را از روی نوار داخل میکروفون کم کرده و باعث می‌شوید میکروفون به ضبط صدا بدون تحمل یکباره ی فشار همه ی پالس آکوستیکی بپردازد.

۶. حتما در زمان ضبط صداهای انفجاری از پاپ فیلتر استفاده کنید. چرا که این میکروفون‌ها میکروفون‌های حساسی هستند و تحمل صداهای انفجاری برایشان دشوار است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در هنگام ضبط صدای سازهایی که صدای انفجاری دارند حتما از پاپ فیلتر استفاده کنید.

۷. بهتر است قبل از متصل کردن میکروفون به فانتوم پاور، فانتوم پاور را خاموش کنید. هرچند که متصل شدن میکروفون ریبون به ورودی‌های تجهیز شده با فانتوم پاور باعث صدمه نمی‌شود.

۸. اگر می‌خواهید میکروفون را با هواپیما جا به جا کنید حواستان باشد تا دریچه ی تخلیه ی فشار را باز بگذارید چرا که تغییر ناگهانی فشار هوا موجب آسیب رسیدن به آن می‌شود. بنابراین بهتر است برای متعادل شدن فشار هوا یا سوراخ کوچکی در جعبه ایجاد کنید و یا دریچه ی تخلیه فشار هوا را باز بگذارید.

میکروفون‌های داینامیک 

میکروفون های داینامیک

یکی از محبوب‌ترین میکروفون‌ها از نظر مقاومت در برابر شرایط سخت، میکروفون‌های داینامیک اند. اما خب اگر از هر میکروفونی به درستی محافظت نشود دچار افت کیفیت و کارایی می‌شود. در ادامه نکاتی را برای تمیز کردن و نگهداری از میکروفون‌های داینامیک می‌گوییم تا بتوانید در طولانی مدت، کیفیت بالایی از آن‌ها بگیرید.

۱. هر از گاهی توری فلزی میکروفون را دربیاورید و بشویید. اگر وضعیت آن کمی بدتر است می‌توانید از یک شوینده ملایم و یک براش نرم استفاده کنید. برای تمیز کردن توری فلزی احتیاجی به جدایی بادگیر ابری از توری فلزی نیست.

۲. پس از آنکه توری فلزی را شستید حتما آن را خشک کنید. به دو صورت می‌توانید آن را خشک کنید. اول اینکه آن را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود و دوم اینکه با استفاده از سشوار با حرارت کم آن را خشک کنید. حواستان باشد که حتما در این صورت وینداسکرین فومی داخل آن را برداشته باشید. و همینطور توجه کنید از حالت گرمای شدید سشوار استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث آب شدن وینداسکرین شود.

۳. در صورتی که توری فلزی میکروفونتان جدا نمی‌شود می‌توانید آن را برعکس نگهداشته و با براش نرم و مرطوبی آن را تمیز کنید. علت برعکس کردن میکروفون این است که رطوبت وارد قسمت کارتریج میکروفونتان نشود.

۴. اگر نیاز دارید تا بوی بد میکروفونتان را رفع کنید می‌توانید از یک مسواک مرطوب شده توسط دهان شویه و یا محلول شوینده ملایم کمک بگیرید و میکروفون را به صورت برعکس تمیز کنید. هیچگاه محلول‌های پاک کننده را بر روی میکروفون به صورت مستقیم اسپری نکنید چون باعث آسیب به میکروفون می‌شود.

در این مقاله نکاتی راجع به تمیز کردن و نگهداری از میکروفون‌های کاندنسر و میکروفون‌های ریبون و همینطور میکروفون‌های داینامیک گفته شد. مطالب این مقاله از سایت‌های معتبر  و افراد متخصص جمع‌آوری شده است. امیدواریم این مقاله مطلوب شما واقع شده باشد.

برای اطلاع از قیمت کارت صدا ، میکروفون استودیویی و خرید سایر تجهیزات استودیویی به سایت سازکالا مراجعه کنید.

 سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.