امروزه با پیشرفت هر روزه تکنولوژی و وسایل دیجیتال، نرم افزارهای جدیدی وارد بازار شده است که به کسب وکارهای مختلف کمک زیادی می کند. یکی از این نرم افزارها، نرم افزار مالی می باشد. نرم‌افزار مالی همان طور که از نام آن مشخص است طوری طراحی شده که در هر کسب و کاری و شرکتی قابل استفاده است. تمام شرکت های بازرگانی، تولیدی و پیمانکاری می توانند از این نرم افزارها استفاده کنند.

نرم‌افزار مالی این امکان را به صاحبان کسب وکار می دهد که بتوانند اطلاعات خرید و فروش کالا را ثبت کنند و فاکتور و یا سندی برای آن صادر نمایند. تمام اطلاعات مربوط به کالا و محصولاتی که در انبار می باشد، وارد نرم‌افزار می شود به صورت اتوماتیک ثبت می گردد. در نتیجه در هنگام فروش از آن اطلاعات استفاده می شود. در واقع نرم‌افزار مالی تمام کارهایی را که مربوط به مدیریت محصولات می باشد به صورت کامل انجام می دهد. برای این نرم افزارها استانداردهای خاصی تعریف شده است که بر اساس آن ها محاسبات را انجام می دهند. یکی از دلایلی که باعث می شود سازمان ها و شرکت های مختلف از آن ها استفاده کنند حساب کردن امور مالیاتی می باشد. این کار نیاز به سرعت و دقت بالایی دارد که توسط نرم افزارها به راحتی انجام می شود.

مزایای نرم‌افزار مالی

استفاده از نرم‌افزار مالی دارای مزایای زیادی است. اصلی ترین مزیت به کار بردن این نرم افزارها این است که فرایندهای حسابداری با سرعت بسیار بالایی انجام می شوند و با کمک آن ها امور مالی که نیازمند ساعت های طولانی برای محاسبه هستند خیلی سریع انجام می شوند. بالا بودن سرعت محاسبات یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از آن ها است. نرم‌افزار مالی، دقت بیشتری در انجام محاسبات دارد و با دقت انسان قابل مقایسه نمی باشد. حرفه ای ترین حسابداران نیز چند بار محاسبات خود را چک می کنند. درحالی که امور حسابداری که توسط نرم‌افزار انجام شده نیاز به چک ندارد. این نوع نرم افزارها دقت زیادی برای انجام محاسبات مالی دارند و اگر اشتباهی در آن ها وجود داشته باشد به دلیل ایرادات برنامه نویسی می باشد. با کمک نرم‌افزار دسترسی به اطلاعات مالی خیلی راحت تر و آسان تر می باشد و به راحتی می توان یک سند مالی را پیدا کرد. علاوه بر این ها این نرم افزارها خیلی سریع گزارش مربوط به هر امور مالی را ارائه می دهند. اسناد مالی که توسط نرم افزارها تنظیم می شوند امنیت بیشتری دارند و می توان امکان دسترسی به آن ها را محدود کرد. اصلی ترین مزیت نرم‌افزار مالی این است که هزینه نیروی انسانی را تا حد زیادی کاهش می دهد و نیازی نیست تا برای محاسبه امور مالی چند نیروی کار استخدام نمود.

تاثیرات مثبت نرم‌افزار مالی در یک کسب و کار

دلایل زیادی وجود دارد که استفاده از نرم‌افزار مالی را خیلی رونق داده است. این نرم‌افزار تاثیر مثبت زیادی بر روی کسب وکارها دارد و باعث می شود تا مدیریت کسب و کار با سرعت بیشتری انجام شود و قدرت بهره وری کار افزایش یابد. نرم افزارها انجام امور مالی را به درستی انجام می دهند و در وقت مدیر را صرفه جویی زیادی می کنند. از این رو مدیران کسب وکارها می توانند از این زمان برای خلاقیت کسب وکار خود استفاده کنند. نرم‌افزار، به دلیل کارایی بالایی که دارد به راحتی فرم های مالی و مالیاتی را پر می کند و همچنین آن ها را مرتب‌سازی می نماید. آن ها باعث می شوند که اطلاعات مالی  یک کسب وکار به درستی ثبت شود و با کمک آن ها به راحتی می شود امور مالی را تجزیه و تحلیل نمود. میزان اشتاباهات در کسب و کارهای خیلی کاهش می یابد. این کاهش اشتهابات عملکرد کسب و کارها را بهبود می بخشد و فروش آن ها را  افزایش می دهد. از تاثیرات مثبت نرم افزارهای مالی می توان به منظم بودن و کم جا بودن اسناد مالی و حسابداری اشاره کرد. هزینه خرید و نصب یک نرم‌افزار خیلی پایین‌تر از حقوق چندین نیروی کار حسابداری می باشد. برای خرید یک نرم‌افزار فقط یک بار هزینه یی پرداخت می شود و کسب و کارها تا سال ها از آن استفاده می کنند.

انواع نرم‌افزار مالی

نرم افزارهای مالی براساس نوع فعالیت کسب وکارها و سازمان ها طراحی و برنامه نویسی می شوند. برای مثال نرم‌افزار مالی فروشگاهی نسبت به نرم‌افزار شرکتی تفاوت هایی دارد. نرم‌افزار فروشگاهی بر اساس نیازهای امور حسابداری یک فروشگاه طراحی شده است. در حالی که نرم‌افزار مالی شرکتی برای فعالیت های مالی شرکت طراحی شده است. یک نرم‌افزار خوب نقش مهمی در هر کسب و کار ایفا می کند و به راحتی و بدون ایجاد هیچ مشکلی کارهای مالی مشتریان خود را انجام می دهد. دلیل اصلی استفاده کردن از این نرم افزارها افزایش بهره وری از آن ها می باشد که تا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی می کنند و کسب وکارها را رونق می بخشند. از انواع نرم افزارهای حسابداری و مالی می توان به فروشگاهی، شرکتی و تولید اشاره کرد. نرم‌افزار شرکتی براساس نوع فعالیت شرکت ها طراحی می شوند و در آن ها اطلاعات مربوط به حقوق کارمندان ثبت می شود. نرم افزارهای فروشگاهی چندین نوع مختلف دارند و اطلاعات مربوط به خرید و فروش کالاها و موجودی انبار فروشگاه در آن ها ثبت می شود. درباره نرم افزارهای تولیدی نیز همین طور است. اطلاعات مالی اجناس در آن ها وارد می شود. نرم افزارهای مالی و حسابداری برای راحت تر شدن و سریع تر شدن امور مالی طراحی شدند. یک نرم‌افزار خوب فرقی نمی کند ماهیت مالی و یا هر موضوع دیگری داشته باشد نقش تعیین کننده ای برای کسب و کارها دارد و در فروش آن ها مؤثر است. استفاده درست از یک نرم‌افزار باعث افزایش میزان بهره وری آن می شود.

 سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.