سلفون ابزاری بسیار پراستفاده و مهم در هر مکانی به ویژه در صنایع بسته‌بندی است. امروزه تنوع زیادی از این محصول در بازار قابل مشاهده است. اما ممکن است خریداران انواع متفاوت سلفون را نشناخته و هنگام خرید دچار سردرگمی شوند. در این مقاله قصد داریم راجع به انواع سلفون و به ویژه سلفون شیرینگ BOPP و Opp صحبت کنیم. بسته ‌بندی با هر یک از این مواد مزایای خاصی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. با توجه به راهنمایی‌های آورده شده در این مقاله در نهایت می‌توانید خریدی مطابق با نیاز خود انجام دهید.

با سلفون شیرینگ بیشتر آشنا شوید

یکی از پرکاربردترین سلفون‌هایی که در حال حاضر در دنیا و به ویژه در صنایع استفاده می‌شود، از نوع شیرینگ است. لازم به ذکر است که این ابزارهای بسته‌بندی را با نام‌های متفاوتی نظیر سلفون شیرینگ حرارتی نیز می‌شناسند. مهم‌ترین ویژگی که آن‌ها را متمایز کرده، حالت جمع‌شوندگی‌شان است. در واقع این مدل به دلیل داشتن نقطه ذوب پایین به راحتی در برابر حرارت جمع شده و کالای مورد نظر را بسته‌بندی می‌کند. حرارت لازم برای این کار توسط دستگاه شیرینگ تامین می‌شود.

روش کار دستگاه بسیار ساده بوده و با قرارگیری محصول داخل سلفون شیرینگ و سپس داخل دستگاه، حرارت مناسب به بسته‌بندی اعمال شده و به دور کالا می‌چسبد. این شیوه کمک می‌کند تا نقل و انتقال محصولات به راحتی صورت گرفته و کمتر در معرض گرد و خاک و رطوبت و سایر آلاینده‌های محیطی قرار گیرند.

آیا سلفون شیرینگ همان نایلون شیرینگ است؟

سلفون و نایلون شیرینگ هر دو از جمله مواد پراستفاده برای بسته‌بندی انواع کالا هستند. اما نباید این دو را یکسان دانست. تفاوت مهمی که میان این دو محصول وجود دارد در مواد اولیه آن‌ها ‌است. مواد اولیه متفاوت در ساخت این دو محصول باعث شده ویژگی‌هایی مانند میزان شفافیت و همچنین ضخامتشان با یکدیگر متفاوت باشد.

با اولین نگاه می‌توان متوجه شد سلفون شیرینگ شفاف‌تر و البته نازک‌تر از نایلون شیرینگ است. بنابراین بیشتر می‌توان برای پکیج کردن کالاهایی که وزن سبک‌تری دارند استفاده می‌شود. در مقابل، از نایلون شیرینگ می‌توان برای پکیج کردن اقلامی که خشن‌تر و سنگین‌تر هستند بهره برد.

انواع سلفون بسته بندی

مزایای بسته‌بندی با سلفون شیرینگ

  • استفاده از شیرینگ سلفون هزینه کمتری نسبت به استفاده از کارتن دارد.
  • محصولات به شکل منسجم در کنار هم پیچیده می‌شوند.
  • بسته‌بندی شفاف بوده و به همین دلیل امکان مشاهده کالا در آن وجود دارد.
  • حمل و نقل کالاهای پیچیده شده با این روش آسان‌تر و امن‌تر است. در نتیجه کالا در حین حمل و نقل آسیب نمی‌بیند. علاوه‌برآن، انبارداری کالاهایی که بدین شکل آماده می‌شوند نیز ساده‌تر است و در حین انبارداری احتمال آسیب وارده به محصول به شدت کاهش می‌یابد.
  • کالا جلوه بصری بیشتری داشته و شکیل‌تر است.
  • انواع چاپ و تبلیغات روی بسته‌بندی شیرینگ به راحتی قابل انجام است.

سلفون شفاف

انواع دیگر بسته‌بندی به نام Opp و BOPP

سلفونOpp یکی دیگر از موادی است که در بسته‌بندی مواد به کار می‌رود. این ماده یک ورقه نازک پلاستیکی بوده و این اصطلاح درواقع مخفف شده Orient Polypropylene است.

سلفونBOPP نیز یکی دیگر از موادی است که در آماده‌سازی محصولات به‌کار می‌رود و کاربرد آن تقریبا مشابه Opp است. این اصطلاح نیز مخفف شده Biaxally Orient Polyproplene است. البته BOPP نسبت به Opp ضخامت و در نتیجه مقاومت بیشتری نیز دارد. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های بسته‌بندی‌هایی که با کمک BOPP انجام شده را می‌توان پاکت چیپس دانست.

در صورتی که فیلم‌های نام برده شده، با رنگ شیری مخلوط شوند، به آن‌ها ‌ترس صدفی می‌گویند و در صورتی که یک سمت فیلم‌ها ‌از پودر آلومینیوم یا فلزات دیگر پوشانده شود، به آن‌ها ‌به اصطلاح متالایز می‌گویند.

از جمله مزیت‌های ویژه‌ای که برای بسته‌بندی با فیلم‌های نام‌برده می‌توان ذکر کرد، مقاومت بسیار خوب در برابر روغن، گرد و غبار، گریس و... است. علاوه بر آن بسته‌بندی‌هایی از این نوع دارای میزان شفافیت بالا بوده و انعطاف‌پذیری خوبی دارند. روند چاپ روی آماده‌سازی‌های BOPP و Opp نیز با سرعت بالا قابل انجام است.

ویژگی بسته‌بندی BOPP و OPP

حال که با سلفونBOPP و OPP نیز آشنا شدیم، می‌توانیم ویژگی‌های مهم این نوع بسته‌بندی را مرور کنیم. جالب است بدانید که تقریبا حدود 90 درصد بسته‌بندی‌هایی که تاکنون مشاهده کرده‌اید، با کمک این متریال‌ها ‌بوده‌اند. این مواد معمولا به شکل رولی تهیه و به صنایع برای پیچیدن کالا تحویل داده می‌شوند.

  • این نوع فیلم‌ها ‌قابلیت کشش و انعطاف‌‌پذیری بالایی ایجاد می‌کنند.
  • کالا را در مقابل رطوبت هوا، آب و... مقاوم می‌کنند.
  • تنوع زیادی در ضخامت داشته و ‌از بیست تا پنجاه میکرون متفاوت است. البته معمولا از ضخامت 30 تا 40 میکرون آن‌ها ‌استفاده می‌شود.
  • ویژگی بسیار مهم آن‌ها این است که برای طبیعت و انسان مضر نبوده و کاملا غیرسمی هستند. این مواد قابلیت بازیافت به طور کامل را دارند.
  • یکنواخت بودن بافت بسته‌بندی و شفافیت بالای آن‌ ‌را نیز می‌توان از دیگر ویژگی‌های خوب آن‌ ‌دانست.
  • BOPP را می‌توان علاوه بر حالت تک لایه به شکل چند لایه، مات یا شفاف و حالت عادی یا متالیزه شده نیز سفارش داد.

کاربرد بسته‌بندی BOPP و OPP

BOPP را یکی از بهترین انواع فیلم برای استفاده در تزئین محصولات، بسته‌بندی‌هایی با قابلیت ضدجعل، کادو کردن، بسته‌بندی دو سرپیچ، آماده کردن منسوجات و... است. علاوه بر این، برای عرضه و استفاده از فویل‌های آلومینیومی، معمولا آن‌ها ‌را با یک لایه از BOPP می‌پوشانند که قابل استفاده باشند.

از BOPP معمولا به شکل لبه برچسب‌دار، bopp رول سلفون براق، پرفراژدار و... استفاده می‌کنند.

کلام آخر

انواع متفاوت سلفون با ویژگی‌های متفاوت در دنیای امروز وجود دارد. اما آشنایی با آن‌ها ‌و ویژگی‌های بخصوصی که دارند کمک می‌کند تا خریدار سر درگم نشود. آیا شما هم به فکر خرید آن‌ها هستید؟ کدام نوع را برای استفاده مناسب می‌دانید؟ آیا نام سلفون شیرینگ یا OPP یا BOPP را شنیده‌اید؟ چه تفاوتی میان این مواد وجود دارد؟ در این مقاله به کاربردها، ویژگی‌های مهم و تفاوت بین این متریال‌ها ‌اشاره کردیم. شرکت رول پلیمر یکی از بهترین عرضه کنندگان انواع سلفون‌های باکیفیت است که می‌تواند با تنوع بالای محصولات خود رضایت تولیدکنندگان محصولات مصرفی را به بهترین نحو جلب کند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.