نابالانسی رایج ترین منبع ارتعاش در ماشین های قطعات دوار است. این یک عامل بسیار مهم است که باید در طراحی ماشین مدرن مورد توجه قرار گیرد، به ویژه در جایی که سرعت و قابلیت اطمینان بالا ملاحظات قابل توجهی هستند. بالانس کردن روتورها از بارگذاری بیش از حد یاتاقان ها جلوگیری می کند و از خرابی خستگی جلوگیری می کند و در نتیجه عمر مفید ماشین آلات را افزایش می دهد.

ارتعاش از برهمکنش یک جزء جرمی نامتعادل با شتاب شعاعی ناشی از چرخش ایجاد می شود که با هم نیروی گریز از مرکز تولید می کنند. از آنجایی که جزء جرم می چرخد، نیرو نیز می چرخد ​​و سعی می کند روتور را در امتداد خط عمل نیرو حرکت دهد. ارتعاش به یاتاقان های روتور منتقل می شود و هر نقطه روی یاتاقان یک بار در هر دور این نیرو را تجربه می کند.

عدم تعادل روتور

خدمات بالانس کردن فرآیند تلاش برای بهبود توزیع جرم روتور است، به طوری که در یاتاقان های خود بدون نیروهای گریز از مرکز جبران نشده بچرخد. این کار معمولاً با افزودن جرم های جبران کننده به روتور در مکان های تعیین شده انجام می شود. همچنین می توان این کار را با حذف مقادیر ثابتی از مواد، به عنوان مثال با حفاری انجام داد.

عدم تعادل استاتیکی به عنوان گریز از مرکز ثقل یک روتور، ناشی از جرم نقطه ای در شعاع معینی از مرکز چرخش تعریف می شود جرم مساوی که در زاویه 180 درجه نسبت به جرم نامتعادل و در همان شعاع قرار می گیرد، برای بازگرداندن مرکز ثقل به مرکز چرخش لازم است.

تعادل استاتیکی شامل حل نیروهای اولیه در یک صفحه و اضافه کردن جرم اصلاحی فقط در آن صفحه است. بسیاری از قطعات دوار که بیشتر جرم خود را در یک صفحه یا در نزدیکی آن متمرکز می‌کنند، مانند چرخ طیار، سنگ‌سایه‌ها، چرخ‌های ماشین و غیره، می‌توانند به عنوان مشکلات تعادل ایستا تلقی شوند. اگر قطر یک روتور بیش از 7 تا 10 برابر عرض آن باشد، معمولاً به عنوان روتور تک صفحه در نظر گرفته می شود.

انتخاب توده های محاکمه

عدم تعادل ویژه برای محاسبه اندازه جرم های آزمایشی استفاده می شود، که در طول بالانس برای ایجاد تغییرات موقت در توزیع جرم روتور، برای تعیین رابطه بین عدم تعادل خاص و ارتعاشات یاتاقان استفاده می شود.

برای تخمین مقدار یک جرم آزمایشی مناسب، جرم روتور بر حسب کیلوگرم و شعاع mmm که در آن باید اصلاحات انجام شود، باید تعیین شود. حداکثر MMR باقیمانده، بر حسب گرم، توسط:

حداکثر جرم باقیمانده

یک جرم آزمایشی مناسب پنج تا ده برابر مقدار حداکثر جرم باقیمانده است.

بالانس شفت روتور

ما قادریم شفت های روتور را تا 3.2 متر در طول کلی متعادل کنیم. روتور یک بخش جدایی ناپذیر از ماشین شما است. اطمینان از بالانس دینامیکی روتور برای کاهش تنش مکانیکی و جلوگیری از آسیب طولانی مدت به سایر بخش های کار دستگاه مانند عمر بلبرینگ و خستگی فلز ضروری است.

بالانس استاتیکی و دینامیکی  روتورهای صلب1

اگر روتور من خم شود چه؟

همچنین می توانیم روتور خم شده را صاف کنیم. شما نمی توانید به طور مؤثر یک روتور خم شده را متعادل کنید. ما در اینجا این امکان را داریم که محورهای روتور را صاف کنیم.

دستگاه های بالانس

ماشین متعادل کننده ابزاری است که برای اندازه گیری و حذف جرم عدم تعادل روتور طراحی شده است. ماشین‌های متعادل کننده پویا روتور را می‌چرخانند تا مرکز جرم را از طریق سنسورهای ارتعاش تشخیص دهند. این سنسورهای ارتعاش معمولا شتاب سنج هستند. در نهایت، محاسبات ساده موقعیت وزن های اصلاحی را برای بهینه‌سازی عملکرد نشان می دهد.

بالانس استاتیکی و دینامیکی

عدم تعادل توزیع نامنظم جرم در اطراف یک نقطه خاص است. همچنین به عنوان فاصله بین مرکز چرخش و مرکز جرم تعریف می شود. به همین دلیل گفته می شود که هر چه این 2 نقطه به هم نزدیکتر باشند، عدم تعادل کمتر می شود.

چرا نیاز به تعادل جرم در دستگاه های صنعتی وجود دارد؟

یک قانون کلی برای انجام این سرویس ها وجود دارد و آن این است که اگر مرکز جرم با مرکز چرخش منطبق نباشد، دستگاه لرزش دارد و عملا ماهیت عملکردی خود را از دست می دهد. دستگاه به طور کامل متوقف می شود! اما چه چیزهایی ممکن است در نهایت مرکز جرم دستگاه را تغییر دهند.

چه عواملی مرکز جرم دستگاه های صنعتی را تغییر می دهد؟

هنگامی که نقصی در اجزای دوار وجود دارد، نیروهایی ایجاد می شود که در نهایت می تواند باعث ارتعاش دستگاه شود. حتی اگر قطعات به خوبی ماشینکاری شده باشند، به دلیل وجود حباب در ریخته گری، این مشکل همچنان امکان‌پذیر است. قطعات، ناخالصی ها، موقعیت جدا بودن قطعات حفاری و ... همگی دلایل مهم و کلیدی هستند که می توانند مرکز جرم دستگاه را تغییر دهند.

با تغییر مرکز جرم، روی دستگاه چه اتفاقی می افتد؟

تمام اتفاقاتی که در پاراگراف قبل به آن پرداختیم در نهایت باعث ایجاد نیروی اضافی بر روی دستگاه می شود که منجر به ایجاد ارتعاش و لرزش می شود که از عوارض آن خرابی بلبرینگ ها و ایجاد صدای زیاد در دستگاه می باشد. که منجر به این ارتعاشات می شود. گفته می شود به دلیل عدم تعادل است. درست در این قسمت باید از دستگاه تعادل صنعتی برای رفع عدم تعادل استفاده شود. بیشترین ارتعاش در تجهیزات به دلیل عدم تعادل روتورها است. متخصصان ما فرآیند بالانس چرخش تجهیزات را در محل با بهترین دستگاه ها برای شما انجام می دهند. سرویس موجودی در محل به مشتریان عزیز این امکان را می دهد که بدون جابجایی دستگاه را در محل خود تعمیر کنند.

شروع کار بالانس در محل قطعات صنعتی

پس از بررسی امکان بالانس در محل کار از جمله تعیین نوع تراز که به صورت تک صفحه ای در نظر گرفته شد و صفحه ای که وزنه ها اضافه می شود و نحوه دسترسی به آنها و ساخت وزنه های آزمایشی و همچنین آماده‌سازی دستگاه بالانس و هماهنگی با سایر گروه های تعمیر جهت انجام کار فراهم گردید.

نتیجه بالانس در محل قطعات صنعتی

با توجه به اینکه امروزه موضوع نگهداری و تعمیرات یکی از مهم ترین عوامل کاهش هزینه های تعمیرات می باشد و با توجه به پیشرفت دانش و فناوری های نوین و با توجه به نگهداری تجهیزات از طریق آنالیز ارتعاشات و استفاده از روش های نوین وضعیت کنترل، می تواند مؤثر باشد دلایل رشد خرابی ها و در نتیجه هزینه های خرید، ذخیره‌سازی و نیروی انسانی و همچنین از کار افتادن دستگاه که پارامتر بسیار مهمی است کاهش یافته و دیگر نیازی به اثرات مخرب و مضر ناشی از خرابی را تحمل می کند.

شرکت بادافزار

 زیرا اثرات ناشی از آن نه تنها باعث کاهش کارایی و طول عمر مؤثر ماشین آلات می شود، بلکه می تواند تنش های جسمی و روحی نامطلوبی را در کارکنان آن موسسه ایجاد کند که به راحتی و سریع و با هزینه مناسب و با کمک دستگاه های دقیق و پیشرفته بدون نیاز به تخلیه قطعات آن را شناسایی و حذف کرد.

اگر قطعات صنعتی و تجهیزات شما نیاز به خدمات بالانس در محل و کارگاهی را دارد، شرکت  بادافزار با داشتن تیم متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات بالانس در محل برای شما است.  برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس گرفته و مشاوره های لازم را دریافت نمائید. 

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.