سریال بازی ماهی مرکب محصول کشور کره جنوبی و سریال محبوب و شماره یک شبکه نتفلیکس است که این روزها به شدت از سوی مخاطبان جهانی مورد استقبال قرار  گرفته است. پرواضح است که چنین استقبالی شبکه‌های دیگر را هم تشویق به ساخت محصولاتی با درونمایه مشابه کند؛ اما اوضاع در چین بسیار متفاوت است. این روزها یکی از پلتفرم‌های بزرگ و مطرح چینی که در زمین پخش  ویدیوهای آنلاین و سرویس استریمینگ فعال است، ساخت یک کپی کامل از این سریال را در برنامه دارد!

غول استریم چین «Youku»، این روزها به دلیل سرقت ادبی  از روی سریال بازی ماهی مرکب (Squid Game)  محصول نتفلیکس به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. آنها حتی نامی کاملا مشابه برای این سریال کپی شده در نظر گرفته‌اند: «پیروزی ماهی مرکب» (Squid's Victory)! باورش سخت است، اما واقعیت دارد. اما چگونه چنین رفتاری قابل توجیه است و آیا چنین کاری پیش از این هم مسبوق به سابقه بوده است یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها با ۷۲۴پرس همراه باشید.

برگزار کننده مسابقه بازی ماهی مرکب با ماسک سیاه-724press.com

همچون سریال بازی ماهی مرکب، داستان این سریال هم در  مورد شرکت کنندگانی است که قرار است در زمین بازی مخصوص کودکان البته در ابعاد بزرگ‌تر رقابت کنند. دیگر نکته عجیب این است که آنها حتی زحمت طراحی پوستری جدید را هم به خود نداده و به نوعی از پوستری کاملا مشابه با نمونه کره‌ای  رونمایی کردند که وضعیت این کپی کاری را حتی افتضاح‌تر هم کرده است.

پوستر بازی ماهی مرکب و سریال چینی پیروزی ماهی مرکب-724press.com

کاربران اینترنتی  از این پلتفرم به دلیل چنین رفتاری به شدت انتقاد کرده و کار آنها را عملی بی‌شرمانه توصیف کردند. این سرویس هم در مقابل از کاربران خود عذرخواهی کرده و اعلام کرده است که این پوستر تنها یک پیش نمایش بوده است.

مطلب مرتبط:  از سریال محبوب بازی ماهی مرکب چه میدانید؟

این شرکت استریمینگ در پلتفرم شبه توییتری ویبو (Weibo)؛ در کنار تصویری جدید از پوستر این سریال اعلام کرد که پوستر قبلی تنها به دلیل یک خطای کاری منتشر شده است، چون آن تنها یک طرح پیش نمایش بوده که قبلا حذف شده بود. به گزارش ۷۲۴پرس، آنها در ادامه اضافه کردند که این پوستر به اشتباه در فعالیت‌های تبلیغاتی انجام شده در یک نمایشگاه تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. اما این توضیحات و عذرخواهی هم ظاهرا نتوانسته است نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی را تغییر داده و آنها را متقاعد کند.

سرویس خدمات استریمینگ Youku-724press.com

در همین رابطه  یکی از کاربران ویبو اشاره می‌کند که به نظر او چنین کاری عامدانه و برای تخریب این سریال انجام شده است. به نظر این کاربر بدیهی است که آنها تلاش کرده‌اند از این طریق بازی ماهی مرکب را به دلیل محبوبیت بالایی که دارد، تخریب کنند. برخی دیگر هم گفته‌اند از اینکه تولید کنندگان چینی طبق معمول محتوای آثار کره‌ای را سرقت می‌کنند، خسته شده‌اند. ظاهرا نمونه‌های دیگری هم از چنین سرقت‌های محتوایی وجود دارد. به عنوان مثال برنامه مسابقه محبوب موسیقی رپ چین، به دلیل کپی شدن از روی برنامه «Show Me The Money» محصول کره جنوبی، مورد انتقادات فراوانی قرار گرفته بود.

این سؤال اکنون ذهن بسیاری از کاربران چینی را به خود مشغول کرده است که چرا تولیدکنندگان این کشور روی ایده‌های بومی و خاص چین کار نمی‌کنند؟  این شیوه کپی کردن از دید آنها روشی بسیار شرم آور است.  بازی ماهی مرکب نمایش جهانی موفقی را تجربه کرد، موفقیتی که در چین هم قابل لمس بود. بنابراین حتی اگر این سریال به صورت رسمی در چین منتشر نشده باشد، اما بین مخاطبان چینی بسیار محبوب است. از آنجایی که شبکه نتفلیکس در چین در دسترس عموم نیست، بسیاری از مردم این سریال را از طریق سایت‌های پخش غیرقانونی یا بارگیری از طریق تورنت تماشا کرده‌اند.

سرویس استریمیگ چینی یوکو-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، براساس تخمین‌های موجود به نظر می‌رسد سرویس یوکو  بین ۹۰ الی صد میلیون مشترک دارد و یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های پخش آنلاین و سرویس استریمینگ کشور چین است، اما این چنین رفتارهایی باعث نارضایتی کاربران از این شبکه شده است. دو کشور چین و کره در سال‌های اخیر اختلافات فرهنگی متعددی با یکدیگر داشته‌اند.

مطلب مرتبط:  جزئیاتی خواندنی از سریال بازی ماهی مرکب

به عنوان مثال چین سال گذشته  و زمانی که ادعا کرد رهبری صنعت کیمچی را برعهده دارد، از سوی کره متهم به سرقت نمادهای فرهنگی این کشور شد. هرچند که این مسئله تنها ناشی از اختلاف زبان بود. چون در چین از کیمچی با عنوان «pao cai» یاد می‌شود که یک نوع غذا و ترشی خاص چینی است. همچنین چینی‌ها به دلیل اینکه  اعتقاد دارند   لباس ملی کره یعنی هانبوک (hanbok) از کشور چنین منشأ گرفته است هم مورد انتقادات فراوانی قرار دارند.

لباس ملی و سنتی کره جنوبی-724press.com

به هرحال کمتر کسی است که نداند چین در برخی از زمینه‌ها از دستاوردهای تاریخی و فرهنگی کشورهای دیگر در جهت منافع خود استفاده یا شاید بهتر است بگوییم سوءاستفاده می‌کند و از دید بسیاری از مردم جهان، چین کشوری کپی کار است. اما با توجه به استقبال گسترده مردم جهان از سریال کره‌ای بازی ماهی مرکب، چنین رفتاری از سوی شبکه  استریمینگ چینی بیشتر شبیه یک خودکشی است.

نظر شما در مورد این اتفاق چیست؟ آیا موافق چنین بازسازی‌های کپی‌واری از روی سریال‌های محبوب هستید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.