اگر از علاقمندان آثار درام  باشید،  در هفته‌های جاری  قطعا با نام سریال جذاب و شماره یک این روزهای نتفلیکس یعنی بازی ماهی مرکب آشنا شدید؛ سریالی که در زمانی اندک به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کرده و به شهرت جهانی رسید. لی جونگ جه بازیگر و مدل کره‌ای، در این سریال در نقش یکی از شخصیت‌های اصلی به نام  سونگ گیهون بازی کرده است. در این مجال با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نگاهی به بیوگرافی و فیلم شناسی این بازیگر داشته باشیم.

مقبولیت سریال بازی ماهی مرکب  در میان عموم مخاطبان، باعث شده است که این روزها نام بازیگران این سریال بیش از پیش به گوش برسد. یکی از این بازیگران هنرمند کره‌ای لی جونگ جه  (Lee Jung-Jae) است که در این سریال در نقش پدری مقروض و مردی به ظاهر شکست خورده حضوری موفق را از خود به نمایش گذاشت. درادامه  با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با این هنرمند و کارنامه درخشان حرفه‌ایش آشنا شویم.

بازیگر لی جانگ جه-724press.com

لی جونگ جه هنرپیشه و مدل اهل کره جنوبی است. این هنرمند در ابتدا فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه مدلینگ  شروع کرده و درادامه به عنوان بازیگر در تلویزیون ظاهر شد. موفقیت فیلم «An Affair» محصول سال ۱۹۹۸، سکوی پرتابی برای این هنرمند جوان شد تا بیش از پیش در عالم سینما بدرخشد.

مطلب مرتبط:   از سریال محبوب بازی ماهی مرکب چه میدانید؟

او درمدت فعالیت خود در ژانرهای مختلف بازی کرده است، از جمله در فیلم‌هایی عاشقانه همچون «Il Mare» محصول سال ۲۰۰۰ و برفراز رنگین کمان (Over the Rainbow) محصول سال ۲۰۰۲، در آثار ملودرامی همچون آخرین هدیه (Last Present) محصول سال ۲۰۰۱، آثاری کمدی همچون برادران (Oh! Brothers) محصول سال ۲۰۰۳، فیلم‌های اکشنی همچون آخرین شاهد (The Last Witness) محصول سال۲۰۰۱ و طوفان (Typhoon) محصول سال ۲۰۰۵، فیلم‌های پلیسی همچون دزدان (The Thieves) محصول سال ۲۰۱۲، فیلم سبک نوآر همچون دنیای جدید (New World ) محصول سال ۲۰۱۳ و فیلم «The Face Reader» محصول سال ۲۰۱۳. همچنین او در طول فعالیت حرفه‌ای خود به پاس نمایشی هنرمندانه موفق به دریافت جوایز بهترین بازیگر مرد برای آثاری همچون «City of the Rising Sun» محصول سال ۱۹۹۹ و خدمتکار خانه (The Housemaid)  محصول سال ۲۰۱۰ شده است.

اما ببینیم او کار خود را چگونه آغاز کرد و دراین مسیر با ارائه چه آثاری پیش رفت.

آغاز فعالیت و مسیر موفقیت و افزایش شهرت (در فاصله سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷)

بازیگر لی جونگ جه در دوران جوانی-724press.com

لی  جونگ جه زمانی که در کافه‌ای مشغول کار بود، توسط بازیگر طراح مدی به نام ها یونگ سو (Ha Yong-soo) کشف شد.  پس از آن او چندین سال به عنوان مدل کار کرد، اما در سال ۱۹۹۳ فرصتی برایش  فراهم شد تا اولین  اجرای  بازیگری خود را با درام تلویزیونی به نام «معلم دایناسور» (Dinosaur Teacher)  تجربه کند؛ امری که باعث شد لی تقریبا یک شبه به یک ستاره تبدیل شود.

پس از آن او اغلب ایفای نقش‌های اصلی را چه در آثار سینمایی و چه تلویزیونی برعهده داشت. یک سال بعد از این اولین تجربه، او در فیلم دیگری با عنوان «مرد جوان»  (The Young Man) نقش اصلی را بازی کرده و با اجرایش نقدهای مثبت فراوانی دریافت کرد. اما این درام «احساسات» (Feelings) محصول سال ۱۹۹۴ بود که سکوی پرتاب اصلی او شده و شهرتی چشمگیر را برایش به ارمغان آورد.

در سال ۱۹۹۵ قرار بود نقش مکمل کوچکی به عنوان  محافظی خاموش  و قهرمانی فداکار را در فیلم «Sandglass» بازی کند؛ امری که باعث شد لی  به سرعت به قهرمانی ملی تبدیل شود! همچنین این محبوبیت به اندازه‌ای بود که باعث شد مدت زمان  بازی او در طول  سریال افزایش پیدا کند.

نقش‌های پرطرفدار و رشد محبوبیت (در فاصله سال‌های  ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶)

بازیگر لی جونگ جه بازیگر نقش گیهون-724press.com

پیشرفت فعالیت حرفه‌ای او در حوزه بازیگری  اما در اواخر سال  ۱۹۹۸ نمودی عینی‌تر به خود گرفت، به گونه‌ای که هنر او در فیلم محبوب «یک رابطه» به شدت مورد توجه قرار گرفت. پس از این فیلم او به دلیل بازی در فیلم دیگری به نام «شهر خورشید در حال طلوع» باز هم موفقیتی چشمگیر به دست آورد. به گزارش ۷۲۴پرس، بازی او در این فیلم باعث شد که برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز فیلم اژدهای آبی و جوایز انجمن منتقدان فیلم کره شود.

البته مسیر کاری او هم همچون دیگر بازیگران فرازو نشیب‌هایی به خود دیده است. به عنوان نمونه بازی او در فیلم عاشقانه با حال و هوای سفر در زمان  به نام «Il Mare» درسال ۲۰۰۰ موفقیت چندانی برایش به همراه نداشت؛ هرچند باگذشت زمان این فیلم هم موفق شد جایی برای خود درمیان طرفداران سینمای کره دست و پا کرده و به عنوان یک فیلم کلاسیک کوچک مورد توجه قرار گیرد. بدنیست بدانید در بازسازی هالیوودی این فیلم با عنوان خانه دریاچه (The Lake House) محصول سال ۲۰۰۶، کیانو ریوز همان نقشی را بازی کرد که لی جونگ جه در فیلم اصلی برعهده داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی و فیلم شناسی هویون جونگ بازیگر سریال بازی ماهی مرکب

لی در ملودارم «آخرین هدیه» در کنار لی یونگ آئه (Lee Young-ae) یا همان یانگوم خودمان و در اکشن آخرین شاهد به کارگردانی بائه چانگ هو (Bae Chang-ho) در کنار  Lee Mi-yeon بازی کرد که هر دو به موفقیت چشمگیری دست پیدا کردند. در سال ۲۰۰۳ لی در کنار لی بیوم سو (Lee Beom-soo) در فیلم برادران حاضر شد؛ فیلمی کمدی در مورد دو برادر که یکی از آنها دارای بیماری غیرمعمول است. این فیلم یکی از بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین آثار لی تا آن زمان است که به ویژه در گیشه‌های محلی با استقبال قابل توجهی روبرو شد. باوجود این موفقیت، لی بعد از این فیلم برای چندین سال چندان در معرض دید مخطبان قرار نداشت. تااینکه سرانجام در پایان سال ۲۰۰۵ با فیلم طوفان به پرده نقره‌ای سینما بازگشت؛ یک فیلم پرفروش اکشن با بودجه‌ای چشمگیر که کارگردانی آن را   Kwak Kyung-taek برعهده داشت.

دوران رکود شغلی  (در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹)

بازگشت لی به تلویزیون آن هم یک دهه بعد از حضور در سریال موفق سندگلس، آنقدرها از نظر رتبه بندی موفق نبود. دو سریال (Air City) محصول سال ۲۰۰۷ و تریپل (Triple) محصول سال ۲۰۰۹ هر دو آثاری شکست خورده بودند. پس لی سعی کرد با ایفای نقشی متفاوت و پرداختن به کمدی شخصیت، فعالیت خود را در قالبی جدید امتحان کند. فیلم «The Gangster Accidental and the Mistaken Courtesan» اگرچه در گیشه موفقیت چندانی به دست نیاورد، اما لی هنوز هم آن را یکی از خاطره‌انگیزترین آثاری می‌داند که تابه‌حال در آنها بازی کرده است.

احیای شغلی (از  ۲۰۱۰ تاکنون)

بازیگر لی جونگ جه-724press.com

لی در فیلم مهیج «خدمتکار خانه» که در جشنواره فیلم کن و همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد، بازگشتی موفق به دنیای سینما داشت. لی همچنین موفق شد در هفته کارگردان «Fantasporto»، جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کند. او برای پروژه کاری بعدی خود به گروه بازیگران فیلم موفق «دزدان» پیوست؛ فیلمی که همانگونه که از نامش پیدا است، ماجرای یک سرقت را دستمایه کار خود قرار داده است و جالب است که بدانید این فیلم به دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای کره تبدیل شد.

لی در ادامه در فیلمی ۱۳ دقیقه‌ای با عنوان پایان جهان بازی کرد که توسط هنرمندان تجسمی همچون مون کیونگ وون (Moon Kyung-won) و جیون جون هو (Jeon Joon-ho) ساخته شده و تغییرات مخرب محیط زیست را در آینده و پس از آن به تصویر می‌کشد. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، این فیلم به تولد هنر و پایان آن براساس گفتگوی دو هنرمند در زمان و مکان متفاوت می‌پرداخت و به جز لی، ایم سو جونگ (Im Soo-jung) هم در آن بازی می‌کرد. این فیلم در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه هنر معاصر «DOCUMENTA» به نمایش درآمد که یکی از معتبرترین و خلاقانه‌ترین پلتفرم‌های هنر معاصر جهان است. 

شاید همین موفقیت باعث شد که ای هنرپیشه  برای مدتی به عنوان گردآورنده آثار هنری قدیم و سفیر افتخاری موزه ملی هنرهای معاصر در فاصله سال‌های  ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ فعالیت کند. او همچنین در مستند تلویزیونی هنرهای معاصر محصول سال ۲۰۱۳ به  روایت تلاش‌های هنرمندان کره پرداخته و آنها را برجسته کرد.

در تریلر نوآر دنیای جدید محصول سال ۲۰۱۳، لی جونگ جه در نقش یک افسر پلیس ظاهر شد که به صورت مخفیانه وارد تشکیلات سازمانی جنایی می‌شود. لی در گفتگویی اعلام کرد از بازی در این نقش بسیار خشنود است.  او سپس  در کنار  سونگ کانگ هو (Song Kang-ho) در فیلم  «The Face Reader» ظاهر شده و  نقش شاهزاده سویانگ را  بازی کرد. فیلمی که به خاطر بازی در آن یک بار دیگر برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره جوایز فیلم اژدهای آبی و همچنین جوایز هنری «Baeksang» شد.

بازیگر کره ای لی جونگ جه-724press.com

پس از آن شاهد هنرنمایی  این بازیگر در کمدی اکشن مسابقه بزرگ (Big Match) محصول سال  ۲۰۱۴ بودیم؛ جایی که او در نقش یک مبارز هنرهای رزمی ترکیبی ظاهر شد که تلاش می‌کرد با پیروزی در بازی پرمخاطره، جان خود را نجات دهد. در سال ۲۰۱۵، او یک بار دیگر با کارگردان فیلم دزدان همراه شده و در کنار جون هی هیون  در فیلم «ترور» (Assassination)  بازی کرد که به اتفاقات رخ داده در دهه‌ی ۱۹۳۰ در کره و همچنین در شانگهای در زمان اشغال ژاپن می‌پرداخت. اینجا یک بار دیگر لی جونگ جه برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از بیست و چهارمین دوره جوایز فیلم «Buil» شده و در سومین  دوره جوایز ماری کلر آسیا استار (Marie Claire Asia Star) هم به عنوان بازیگر سال شناخته شد.

مطلب مرتبط:  جزئیاتی خواندنی از سریال بازی ماهی مرکب

لی همچنین برای اولین بار در فیمی چینی با عنوان «Tik Tok» که درامی جنایی بود بازی کرد. او سپس با بازی در فیلم «عملیات کرومیت» (Operation Chromite) در نقش یک ستوان کره جنوبی در نیروی دریایی بازی کرد؛ مردی که مسئولیت وارونه کردن جنگ کره را برعهد داشت. گام  بعدی لی در سال ۲۰۱۷، بازی در فیلم های پرفروش فانتزی همچون «باخدایان»   (With Gods) و حماسه تاریخی «The Proxy Soldiers» بود.

شخصیت گیهون بازی ماهی مرکب- 724press.com

اما این روزها نام این هنرمند با یکی از محبوبترین سریالهای تلویزیونی تاریخ شبکه نتفلیکس پیوند خورده است؛ به طوری که هرجا نام سریال بازی ماهی مرکب به چشم بخورد، حتما گوشه چشمی به زندگی خانوادگی یا حرفه‌ای بازیگران آن قابل مشاهده است. این محبوبیت به اندازه‌ای است که این بازیگر کره‌ای را واداشت حسابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام راه‌اندازی کند که در مدتی کوتاه به تعداد فالوئر میلیونی دست پیدا کرد. به طوری که اکنون این بازیگر که شاید زمانی بیشتر در کشور زادگاهش شناخته شده بود، این روزها نام و چهره‌ای آشنا برای عاشقان آثار سینمایی و تلویزیونی است.

زندگی شخصی

لی جونگ جه و جانگ وو سانگ-724press.com

لی جونگ جه (لی جونگ جائه) با نام کره‌ای  (이정재) در تاریخ پانزدهم دسامبر سال ۱۹۷۲ در کشور کروه جنوبی متولد شد. این بازیگر موفق شد در آگوست سال ۲۰۰۸، مدرک خود را از دانشگاه فیلم و تئاتر دانگکوک در مقطع کارشناسی ارشد هنرهای فرهنگی دریافت  کند. لی جونگ جه در دسامبر همان سال اولین حضور خود روی صحنه تئاتر را با بازی در نقش اصلی تئاتر «هملت در آب» تجربه کرد. این نمایش به مدت چهار روز در سالن تئاتر  «Lee Hae-rang Theater» روی صحنه اجرا شد.

جدا از فعالیت بازیگری، لی به دلیل راه اندازی مجموعه‌ای از رستوران‌های ایتالیایی مجلل در سئول که با الهام از نام فیلم عاشقانه «Il Mare» به همین نام شناخته می‌شوند هم به شهرت رسیده است. او برای مدتی به تحصیل در رشته طراحی داخلی پرداخت تا بتواند مسئولیت طراحی فضای داخلی رستوران‌های خود را برعهده  بگیرد. 

به نظر می‌رسد این بازیگر همچنین شم اقتصادی خوبی داشته و به فعالیت‌های تجاری هم علاقه دارد. به طوری که در سال ۲۰۰۸ شرکت توسعه املاک «Seorim C&D» را تأسیس کرد؛  به ‌علاوه او چندین شرکت تجاری را به همراه بهترین دوستش «جانگ وو سانگ» (Jung Woo-sung) اداره می‌کند. در ماه می سال ۲۰۱۶ این دو  برندی جدید با عنوان «Artist Company» را تأسیس و راه اندازی کردند.

درگیری با قانون

گیهون- 724press.com

در سال ۱۹۹۹، لی پس از برخورد ماشینش با خودرویی از لاین روبرو به رانندگی حین مستی متهم شد. درآن زمان میزان الکل خون او   بالاتر از حد معمول بود. او یک بار دیگر در سال ۲۰۰۲ هم  به جرمی مشابه متهم شد.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات و دیدگاه شما عزیزان هستیم، پس حتما آنها را با ما درمیان بگذارید.