هرازچندگاهی برخی از محصولات تولید شده در دنیای پرزرق و برق سینما و تلویزیون، به چنان شهرت و محبوبیتی دست پیدا می‌کنند که باورش سخت است. در سال‌های اخیر با چندین مورد همچون سریال بازی تاج و تخت مواجه شدیم که به چنین محبوبیتی دست پیدا کردند. اما تازه‌ترین مورد، آخرین سریال پخش شده از شبکه نتفلیکس است که در یک بازه زمانی کوتاه، به محبوبیتی باورنکردنی دست پیدا کرد. سریال بازی ماهی مرکب این روزها با استقبال جهانی جالب توجهی مواجه شده است، اما چرا؟ درمرور دلایل محبوبیت این سریال با ۷۲۴پرس همراه باشید.

شماره یک سریال‌های محبوب این روزهای شبکه نتفلیکس، مجموعه‌ای کره‌ای با نامی عجیب است. سریال بازی ماهی مرکب که پخش آن در تاریخ هفدهم سپتامبر سال جاری میلادی آغاز شد؛ مجموعه‌ای ۹ قسمتی است که به دنیایی خاص می‌پردازد، جایی که بازی‌های شیرین کودکانه می‌توانند به سادگی به کشتار ختم شوند. بازی ماهی مرکب اولین درام کره‌ای است که موفق شده است رتبه شماره یک نتفلیکس را کسب کند. این مطلب همچنین از این جهت جالب است که این سریال تنها چهار روز پس از آغاز پخش به اوج خود رسید. سریالی مملو از صحنه‌های کشتار و خونریزی که درعین حال بسیار اعتیادآور است.

سه بیوک، سونگ گی و سانگ وو و علی شخصیت بازی ماهی مرکب- 724press.com

اگر این سریال را تماشا کرده‌اید، قطعا با حال و هوای آن آشنایی کامل دارید، اما اگر هنوز موفق به تماشای آن نشدید شاید بخشی از این مطلب برای شما هم جالب توجه باشد. البته این نکته را هم درنظر داشته باشید که ممکن است این مقاله حاوی تعدادی اسپویل‌های کوچک باشد! هرچند ما تنها به توضیح بخشی از نکات و جزئیات مرتبط با روند ساخت این سریال خواهیم پرداخت و صحبتی در مورد خط داستانی یا اتفاقات نهایی و مرگ و زندگی نمی‌کنیم، اما به‌هرحال اگر مایل نیستید قبل از تماشای سریال از بعضی جنبه‌های آن آگاه شوید از مطالعه ادامه این مطلب صرف‌نظر کنید.

مطلب مرتبط: جزئیاتی خواندنی از سریال بازی ماهی مرکب

اما اگر شما هم همراه موج مشتاقان بین‌المللی به سرعت تماشای ۹ قسمت را به پایان رسانده‌اید، این مقاله مناسب شما است. پس درادامه آن با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم پشت صحنه ساخت این سریال چه بوده و چه جزئیات جالبی در مورد آن وجود دارد.

داستان سریال بازی ماهی مرکب چیست؟

کارت ویزیت بازی ماهی مرکب- 724press.com

تمرکز سریال بازی ماهی مرکب روی گروهی از افراد بدهکار و گرفتاران مالی در کره جنوبی است که برای رسیدن به مبلغ بالایی پول وارد تورنمنتی مرگبار می‌شوند. تااین‌جا خط داستانی سریال به شماری دیگر از آثار سینمایی یا تلویزیونی مشابه همچون مکعب یا اتاق فرار شباهت پیدا می‌کند. اما وجه تمایز سریال استفاده از بازی‌های بچه‌گانه و سنتی کشور کره به عنوان مراحل مرگبار است که به راحتی گاهی تا دو سوم جمعیت شرکت‌کنندگان را کاهش می‌دهند!

همین مسئله باعث می‌شود که شماری از شرکت‌کنندگان تصمیم بگیرند از بازی‌ها کناره‌گیری کرده و جان خود را نجات دهند، در این تصمیم موفق هم می‌شوند. اما وقتی دوباره پا به دنیای واقعی می‌گذارند متوجه می‌شوند که جهان اطراف و آدم‌های پیرامون‌شان هم به همان اندازه بی‌رحم و سنگدل هستند. به همین خاطر بسیاری از شرکت‌کنندگان قبلی دوباره داوطلب بازگشت به بازی می‌شوند چون متوجه می‌شوند این بازی‌ها تنها شانس آنها برای به دست آوردن پول مورد نیاز و زنده ماندن است.

البته مبلغ پیشنهاد شده از سوی برگزارکنندگان بازی‌ مرگبار هم رقم بالایی است که به راحتی هرکسی را وسوسه می‌کند: ۴۵ میلیارد وون کره جنوبی که معادل ۳۸ میلیون دلار آمریکا یا ۲۷ میلیون پوند انگلیس است! پس می‌بیند که رقم بسیار هنگفت و قابل توجه است؛ اما درمقابل شانس شرکت‌کنندگان برای عبور از مراحل سخت بازی بسیار اندک است. درست شبیه همان وضعیت خطرناکی که در مجموعه فیلم‌های بازی گرسنگی شاهد آن بودیم؛ بااین تفاوت که اینجا پای بازی‌های ساده و کودکانه همچون چراغ قرمز و چراغ سبز، طناب کشی یا سرگرم شدن با یک شیرینی گرد درمیان است!

ثروتمندان VIP با نقاب در بازی ماهی مرکب- 724press.com

در طول داستان از این نوع اشاره‌ها به انواع سریال یا فیلم‌های ترسناک دیگر با موضوعات مشابه توجه‌تان را جلب خواهد کرد. همانگونه که بازی‌های این تورنمنت مرگبار شما را به یاد بازی‌های مرگبار می‌اندازد، جمع شدن گروهی از افراد ثروتمند با نقاب که روی مرگ و زندگی بازیکنان بخت برگشته شرط‌ می‌بندند هم شما را به یاد موارد دیگری همچون فیلم هاستل و دیگر آثار ترسناک مشابه‌ می‌اندازند. اما جالب است که در طول داستان این حس به بیننده منتقل نمی‌شود که درحال مشاهده یک نمونه کپی شده از آثار فوق است. چراکه این یک سریال درام و ترسناک با پشتوانه‌هایی غنی است که نه تنها به شرکت‌کنندگان ناامید که به دست‌اندرکاران اجرای بازی‌ها هم می‌پردازد و به ویژه در قسمت آخر چیزهای زیادی برای گفتن دارد. البته اگر در گرفتن نشانه‌ها یا ربط دادن آثار ترسناک و پیدا کردن مابه‌ازای مناسب کارآمد باشید، خیلی زودتر می‌توانید تاحدی پایان سریال را حدس بزنید!

معنی اسم بازی ماهی مرکب چیست؟

زمین بازی ماهی مرکب- 724press.com

در قسمت اول سریال، یکی از شخصیت‌های کلیدی و مهم داستان یعنی سئونگ گی هون با بازی لی یونگ جه توضیح می‌دهد که او در کودکی این بازی را انجام می‌داد. اینکه بازی ماهی مرکب در زمینی به شکل ماهی مرکب انجام و به عنوان یکی از خشن‌ترین بازی‌های کودکانه شناخته می‌شود. به گزارش ۷۲۴پرس، این بازی از نظر ساختاری به بازی‌های دیگری همچون گرگم به هوا یا «Red Rover» شباهت دارد که البته میزان درگیری فیزیکی آن کمی تا قسمتی بیشتر است. در سریال بازی ماهی مرکب این بازی درنهایت هم در قالب مسابقاتی مرگبار اجرا شده که جان بسیاری از شرکت‌کنندگان را گرفت.

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی هویون جونگ بازیگر سریال بازی ماهی مرکب

چرا باید سریال بازی ماهی مرکب را تماشا کنیم؟

سربازان و گارد محافظ سریال بازی ماهی مرکب با نقاب- 724press.com

پرسشی که ممکن است ذهن‌تان را درگیر کند این است که چرا باید با وجود شباهت‌های کوچک و بزرگ این سریال به آثار ترسناک دیگری از این دست، باز هم وقت گذاشته و این مینی سریال ترسناک را تماشا کنیم؟ بدون تردید این مجموعه دست روی موضوعی تاریک گذاشته و خون و خونریزی به سادگی در همه جای آن قابل مشاهده است. به همین دلیل باتوجه به گسترده شدن استقبال عمومی در سطح جهانی نسبت به این سریال، باید مواظب بود که کودکان آن را تماشا نکنند؛ چون از برخی زوایا بسیار ناراحت‌کننده بوده و تماشای آن برای همه مناسب نیست.

اما این مجموعه نکات مثبتی هم دارد که باعث این حجم اقبال عمومی شده است؛ به عنوان نمونه شخصیت‌ها در این سریال به خوبی توسعه داده شده و به بیننده معرفی می‌شوند، ضرباهنگ سریال تند و جذاب است و موضوعات آنقدر تکراری و کسل‌کننده نمی‌شوند که بیننده را خسته و دلزده کنند.

سونگی و سانگ وو، شخصیت های سریال بازی ماهی مرکب- 724press.com

شخصیت اصلی سئونگ گی هون پدری ناامید با سایه روشن‌های خاص شخصیتی است که اگرچه گاهی خرده شیشه‌هایی هم در شخصیتش پیدا می‌شود، اما جنبه‌های مثبت رفتاریش به اندازه‌ای است که مخاطب می‌تواند به سادگی او را پذیرفته و دوست داشته باشد. او هم مثل بسیاری از انسان‌های دیگر، فرد کاملی نیست؛ اما خوشبختانه کفه ترازو همیشه به سمت خوبی‌هایش سنگین‌تر است.

درکنار او شما با افراد مختلفی آشنا می‌شوید که وضعیتی مشابه دارند؛ پدربزرگی مسن و کم حواس، دختری جوان و پناهنده از کشور کره شمالی که پشت نقاب سردی و بی‌احساس بودن پنهان شده تا بیش از این آسیب نبیند، مردی تحصیلکرده که قرار بود مایه افتخار مادر و همسایگانش باشد اما از بد روزگار دچار مشکلاتی شد که حتی روی شخصیتش هم تأثیر منفی داشتند و البته یک گنگستر با خالکوبی مار روی صورت که گهگاه در قالب شخصیت شریر داستان اظهار وجود می‌کند.

شخصیت علی و دیگر شخصیتهای سریال بازی ماهی مرکب- 724press.com

شخصیت‌ها خیلی سریع و بدون مقدمه چینی‌های خسته کننده معرفی می‌شوند و خیلی زود قبل از آنکه خودتان متوجه شوید، بازی‌های مرگ و زندگی آغاز می‌شود. از نگاه ۷۲۴پرس، سرعت و ضرباهنگ و خط داستانی سریال به اندازه‌ای جذاب است که اگر یک قسمت آن را تماشا کنید، سخت است که آن را کنار گذاشته و خیلی زود به سراغ تماشای قسمت بعدی نروید تا ببینید بالاخره سرانجام این بازی پیچیده و نبرد خونین مرگ و زندگی چه خواهد بود و قرعه بخت و اقبال به نام چه کسی رقم خواهد خورد.

آیا باید منتظر پخش فصل دوم سریال بازی ماهی مرکب هم باشیم؟

پشت صحنه سریال بازی ماهی مرکب- 724press.com

پخش ۹ قسمت این سریال از شبکه نتفلیکس به پایان رسیده است. اگر باتوجه به نکات فعلی مشتاق تماشای سریال شدید، می‌توانید آن را در یک بازه زمانی ۹ ساعته به صورت کامل تماشا کنید. البته توجه داشته باشید (هشدار اسپویل) که این یک نمایش خونین و خشن است که در آن افراد زیادی طی انجام بازی‌ها به ظاهر ساده و کودکانه به طرزی فجیع جان خود را از دست می‌دهند. قسمت بازی با تیله به ویژه از جمله بخش‌های سنگین سریال از نظر محتوایی است. بنابراین این به خودتان بستگی دارد که بی وقفه و پشت سر هم سریال را تماشا کنید یا دراین میان فرصت‌های استراحتی را هم درنظر بگیرید تا از نظر روحی کمی به خود زمان بدهید تا محتوای سریال و خشونت بالای آن را هضم کنید.

از آنجایی که پایان سریال به گونه‌ای بود که شبهاتی در مورد ادامه آن در فصل دوم برای بینندگان ایجاد شد، گروهی از هم اکنون چشم انتظار فصل دوم هستند. شاید شنیدن این خبر کمی ناامید کننده باشد اما نویسنده و کارگردان هوانگ دانگ هیوک در گفتگویی با مجله ورایتی اشاره کرد ممکن قبل از فکر کردن در مورد ساخت دنباله این سریال، برای مدتی زمان خود را به ساخت فیلم‌های بزرگ اختصاص دهد. او درادامه افزود که فعلا برنامه و طرحی مناسب برای ساخت فصل دوم این سریال در ذهن ندارد و برای همین فکر کردن به آن در شرایط فعلی فقط کاری خسته‌کننده است.

سه بیوک و دیگران در سریال بازی ماهی مرکب به همراه سرباز با نشان مثلث- 724press.com

او همچنین افزود که اگر واقعا قصد انجام این کار را داشته باشد، قطعا کار را به تنهایی پیش نخواهد برد و از اتاق فکر نویسندگان خلاق و چندین کارگردان باتجربه کمک خواهد گرفت. بنابراین فعلا به تماشای فصل اول این مینی سریال قناعت کنید و از آن لذت ببرید.

چند پیشنهاد

اگر از تماشای سریال بازی ماهی مرکب لذت بردید، آثار سینمایی و تلویزیونی دیگری هم وجود دارد که با درونمایه‌ای مشابه تولید شدند و ممکن است تماشای‌شان برای‌تان جالب باشد. درادامه ۷۲۴پرس دات کام چند نمونه جذاب و تماشایی از این آثار را به شما معرفی می‌کند که شاید برای‌تان جذاب باشند.

بازی ماهی مرکب در عناصری همچون انجام بازی‌هایی با انتخاب مرگ و زندگی با فیلم‌های «The Hunger Game» در رقابت است. این فیلم همچنین به نوعی یادآور فیلمی ژاپنی با عنوان «نبرد سلطنتی» (Battle Royale) محصول سال ۲۰۰۰ است که در آن گروهی از دانش آموزان دبیرستانی باید با استفاده از سلاح‌های تصادفی تا پای مرگ مبارزه می‌کردند. همچنین از جهاتی به فیلم برف شکن یا قطار یخ شکن (Snowpiercer) محصول سال ۲۰۱۴ هم شباهت محتوایی دارد که در آن مردم باید برای زنده ماندن در قطاری که بی‌وقفه در دنیای منجمد آخرالزمانی درحرکت بود، مبارزه می‌کردند. البته این فیلم بعدها به صورت یک مجموعه تلویزیونی هم پخش شد.

بازیهای گرسنگی کتنیس ابردین- 724press.com

دیگر اثری که ممکن است تماشای آن برای شما هم جالب باشد نمایش سه قسمتی ژاپنی با عنوان آلیس در سرزمین مرزی (Alice in Borderland) است که داستانش در مورد دانش آموزانی است که به دنیای موازی منتقل شده و باید برای زنده ماندن بجنگند. از طرف دیگر برخی مدعی هستند فیلم بازی ماهی مرکب به طرزی مشکوک به فیلمی ژاپنی با عنوان «هرچه خدایان بخواهند» (As the Gods Will) محصول سال ۲۰۱۴ هم شبیه است که کارگردانی آن را تاکاشی میکه (Takashi Miike) برعهده داشته و خود فیلم هم براساس مانگایی ژاپنی تولید شده بود. این فیلم هم در مورد مسابقات مرگ و زندگی است که با الهام از بازی‌های دوران کودکی انجام می‌شوند و حتی صحنه‌های مشابه فراوانی بین این دو اثر وجود دارد، از جمله عروسکی که دور خود می‌چرخد و سعی می‌کند بازیکنان را بگیرد.

مطلب مرتبط: فصل آخر انیمه حمله به تایتان به زودی پخش خواهد شد

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور بر جزئیات و نکات جالب سریال بازی ماهی مرکب لذت برده باشید. آیا موفق به تماشای این سریال شدید؟ از داستان‌ها با درون مایه مشابه با این سریال لذت می‌برید؟ نظر شما در مورد این تازه و محبوب‌ترین تولید شرکت نتفلیکس چیست؟ فراموش نکنید دیدگاه و نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.