آنتونی هاپکینز بازیگر برجسته و برنده چندین جایزه اسکار است که به دلیل بازی در آثار درخشانی همچون شیر در زمستان (The Lion in Winter)، سکوت بره‌ها (Silence of the Lambs) و بازمانده روز (The Remains of the Day) به شهرت رسیده است. این بازیگر برجسته به دلیل اجرای درخشانش در فیلم پدر (The Father) برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد سال جاری میلادی شد. در این مجال با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نگاهی به بیوگرافی و فیلم شناسی این هنرمند سرشناس داشته باشیم و ببینیم کارنامه حرفه‌ایش چه سایه و روشن‌هایی دارد.

در دنیای بازیگری با گذر سال‌ها برخی از اسامی به دلیل سال‌ها فعالیت در ژانرهای مختلف و درخشش در شماری از آنها جاودانه شده‌اند؛ به طوری که حتی اگر جزو علاقمندان پروپاقرص سینما نبوده و اطلاع چندانی از فعالان این عرصه نداشته باشید هم حتما اسم آنها را شنیده و با آثار سینمایی‌شان آشنایی دارید.

سر آنتونی هاپکینز-724press.com

بدون تردید یکی از این افراد سر آنتونی هاپکینز است که به دلیل درخشش در آثار سینمایی متعدد نامی آشنا برای سینما دوستان است.

آنتونی هاپکینز کیست؟

اگر اهل دنیای هنر به ویژه صنعت سرگرمی سازی باشید، حتما نام این هنرپیشه نام‌دار به گوش‌تان خورده است. این بازیگر برجسته پیش از آنکه در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ کار خود را در سینما شروع کند، برای مدتی به عنوان بازیگر تئاتر روی صحنه هنرنمایی می‌کرد. او به دلیل حضور در پروژه‌های مختلف از جمله بازی در آثاری همچون طلوع و آمیستاد (Amistad) به شهرت رسیده و چندین مرتبه نامزد جایزه اسکار شد. هرچند درنهایت او برای بازی در دو فیلم سکوت بره‌ها و پدر این جایزه را از آن خود کرد. او همچنین در شماری دیگر از آثار مقبول دنیای سینما از جمله در تیتوس (Titus)، ماسک زورو (The Mask of Zorro)، ثور (Thor) و سریال غرب وحشی (Westworld) هنرنمایی کرده است.

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی چدویک بوزمن، ستاره فیلم پلنگ سیاه

اما بیایید کمی بیشتر با این هنرپیشه آشنا شده و نگاهی به دوران کودکی و کارنامه او در حرفه بازیگری داشته باشیم. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

اوایل دوران حیات و ورود به عرصه بازیگری

آنتونی هاپکینز در سنین مختلف-724press.com

فیلیپ آنتونی هاپکینز در تاریخ سیزدهم دسامبر سال ۱۹۳۷ در مارگام در پورت تالبوت ولز متولد شد. مادرش موریل ییتس از اقوام دور شاعر معروف ایرلندی ویلیام باتلر ییتس و پدرش ریچارد هاپکینز است. سال‌های ابتدایی زندگی آنتونی در ولز گذشت، او تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه کاوبریج گذراند اما در مجموع اوان زندگی او نکته‌ای قابل توجه نداشت. تااینکه دست سرنوشت امکان ملاقات او با بازیگر نامی ریچارد برتون (Richard Burton) را فراهم کرد، دیداری که مسیر زندگی آنتونی جوان را به طرزی چشمگیر تغییر داد. هاپکینز با الهام از برتون و با تشویق‌های او در کالج درام و موسیقی رویال ولز ثبت نام کرد، آن هم زمانی که تنها پانزده سال سن داشت. 

پس از اینکه در سال ۱۹۵۷ از کالج فارغ‌التحصیل شد، برای دو سال به ارتش انگلستان پیوست؛ سپس به لندن رفته و این بار در آکادمی سلطنتی هنرهای درماتیک ثبت نام کرده و تحصیلات خود را ادامه داد. پس از چندین سال کار و آموزش، فرصتی دیگر برای او فراهم شد تا این بار بازیگر افسانه‌ای سر لارنس اولیویه (Sir Laurence Olivier) او را زیر بال و پر بگیرد. بدین ترتیب اولیویه در سال ۱۹۶۵ از آنتونی جوان دعوت کرد تا عضور تئاتر ملی سلطنتی شده و زیر نظر او آموزش ببیند.

جوانی آنتونی هاپکینز-724press.com

لارنس اولیویه حتی در خاطرات خود به آنتونی هاپکینز اشاره کرده و او را دانش‌آموزی با استعداد معرفی می‌کند. او هاپکینز را گربه‌ای با موشی در دهان می‌داند؛ یعنی به صورت تلویحی هاپکینز را بازیگری مستعد و باهوش معرفی می‌کند که قرار است به عنوان دانش آموز تحت نظارت او آموزش ببیند. خیلی زود مشخص شد لارنس اولیویه دراین مورد اشتباه نکرده است؛ چراکه وقتی او در حین تولید فیلم رقص مرگ (Dance of Death) محصول سال ۱۹۶۹ به دلیل آپاندیس دچار مشکل شد، هاپکینز جوان به سرعت وارد عمل شده و بااجرای شگفت‌انگیز خود تحسین همگان را برانگیخت.

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی لیام نیسون

هاپکینز که به دلیل این استعداد ذاتی به عنوان وارث تاج و تخت بازیگری بریتانیا و به ویژه وارث میراث درخشان اولیویه شناخته می‌شد، به اندازه‌ای مستعد و باهوش بود که خیلی زود صحنه تئاتر را به مقصد پرده نقره‌ای سینما ترک کند؛ چیزی که اتفاقا تحققش آرزوی قلبی خودش هم بود. به گزارش ۷۲۴پرس، او در سال ۱۹۶۷ با حضور در محصولی از شبکه BBC به نام «یک کک در گوش او» (A Flea in Her Ear) فعالیت هنری خود را به صورت رسمی آغاز کرد. او خیلی زود روی پرده سینما درخشید؛ به طوری که در سال ۱۹۶۸ در فیلم شیر در زمستان حاضر شده و در کنار ستارگان برجسته‌ای همچون پیتر اتول (Peter O'Toole) و کاترین هپبورن (Katharine Hepburn) بازی کرد.

بازیگر آنتونی هاپکنیز-724press.com

در طول دهه‌ی ۱۹۷۰، هاپکینز به کار خود چه روی صحنه تئاتر و چه در دنیای سینما ادامه داده و با توجه به نمایش چشمگیر خود در هر دو جبهه، نظر منتقدان را به خود جلب کرد. در سال ۱۹۷۴ او در محصولی از برادوی به کارگردانی پیتر شفر با عنوان «Equus» بازی کرد؛ درحالی‌که همچنان سعی داشت استعداد بازیگری خود در عرصه‌های دیگری همچون سینما و تلویزیون را تقویت کرده و به نمایش بگذارد.

شیوه آماده شدن او برای ایفای هر نقش همیشه چه برای منتقدان و چه برای بازیگران جوانی که او را الگوی خود قرار داده بودند، جذاب و تماشایی بود. هاپکینز معمولا علاقه دارد متن مربوط به خود را به شکلی افراطی تکرار و در حافظه‌اش ذخیره کند؛ به طوری که او گاهی اوقات دیالوگ‌های خود را تا ۲۰۰ مرتبه تکرار می‌کند.

آنتونی هاپکنیز جوان-724press.com

محصول نهایی چنین ممارست دقیقی معمولا ایفای نقشی طبیعی و چشمگیر است که به طرز ماهرانه در پس حجم زیادی از تمرینات بازیگری پنهان شده است. به دلیل این سبک کار، آنتونی هاپکینز علاقه‌ی چندانی به صحنه‌های فی‌البداهه و خودجوش ندارد و گاهی حتی کمی با کارگردانانی که به نظر او بیش از اندازه از خط اصلی فیلمنامه فاصله می‌گیرند یا برای ثبت یک سکانس برداشت‌های متعددی انجام می‌دهند، به مشکل برمی‌خورد. او یک بار در گذشته اشاره کرد که وقتی دیالوگ خود را بیان کرده و کار آن صحنه و سکانس تمام می‌شود، آن بخش از دیالوگ خود را برای همیشه فراموش می‌کند.

آثار سینمایی هاپکینز

آنتونی هاپکینز در نقش دکتر لکتر-724press.com

زندگی حرفه‌ای هاپکینز در دنیای سینما به صورت رسمی در دهه‌ی ۱۹۷۰ و هشتاد میلادی آغاز شد. او برای بازی در نقش برونو ریچارد هاپتمن در فیلم «پرونده آدم‌ربایی لیندبرگ» (The Lindbergh Kidnapping Case) محصول سال ۱۹۷۹ برنده جایزه امی شد. در طول دهه‌ی ۱۹۸۰ او همچنان منتقدان را با آثار درخشان سینمایی و تلویزیونی خود تحت‌تأثیر قرار داده و درعین‌حال جوایز معتبری از جشنواره‌هایی همچون جایزه امی و جایزه بفتا را از آن خود کرد.

مطلب مرتبط: بیوگرافی اندرو لینکلن، بازیگر سریال مردگان متحرک

در سال ۱۹۸۹، هاپکینز با محصول درام موسیقی «ام. باترفلای» (M. Butterfly) به صحنه تئاتر بازگشت، اما اوج شکوه او در سال ۱۹۹۱ بود، زمانی که هاپکینز به سن پنجاه سالگی رسیده و سرانجام جایگاه خود به عنوان یک فوق ستاره محبوب را دراین عرصه تثبیت کرد. بازی فراموش نشدنی و هفده دقیقه‌ای در نقش دکتر هانیبال لکتر بدنام در فیلم سکوت بره‌ها به جرأت باعث وحشت طرفداران و منتقدان شده و برمحبوبیت او افزود. درزمانی بازی در این نقش او درحال فکر کردن به دوران بازنشستگی، کنار گذاشتن بازی در فیلم‌ها و بازگشت به لندن برای بازیگری حرفه‌ای در صحنه نمایش و تئاتر بود. اما این نقش سکوی پرتاب خوبی برای او شد و درنهایت جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد. درعین حال هانیبال لکتر به عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین شخصیت‌های شرور در تمام دوران‌ها شناخته شده و جایگاهی ممتاز در بین مخاطب عام پیدا کرد.

دکتر هانیبال لکتر، آنتونی هاپکینز-724press.com

همین موفقیت مشوق او برای ادامه این راه شده و باعث شد هاپکینز دوباره این نقش را در دیگر دنباله‌های این فیلم برعهده بگیرد. او همچنین در اقدامی عاقلانه تصمیم گرفت فیلم موفق بازمانده روز (محصول ۱۹۹۳) را ادامه دهد که البته بار دیگر برای بازی در این فیلم هم نامزد جایزه اسکار شد. بازی او در آثار سینمایی دیگری همچون نیکسون (Nixon) محصول ۱۹۹۵ و آمیستاد هم نامزدی‌های دیگری را برای او به ارمغان آوردند. 

در سال ۱۹۹۳، هاپکینز از طرف امپراتوری بریتانیا موفق به دریافت نشان شوالیه شد. در آوریل سال ۲۰۰۰ شهروندی ایالات متحده را پذیرفته و در سال ۲۰۰۶، جایزه سیسیل ب دمیل گلدن گلوب را برای یک عمر فعالیت هنری دریافت کرد. این بازیگر تحسین شده البته در دنیای فیلم‌های سرگرم‌کننده هم حضوری جالب توجه داشت که از جمله آنها می‌توان به آثار سینمایی همچون «بیوولف» (Beowulf) محصول ۲۰۰۷، «برهان» (Proof) محصول سال ۲۰۰۵ و ثور اشاره کرد.

آنتونی هاپکنیز در سریال غرب وحشی-724press.com

او درفیلم بیوگرافی هیچکاک (Hitchcock) محصول سال ۲۰۱۲ عهده‌دار ایفای نقش این کارگردان مشهور آثار ترسناک شد. به جز او هلن میرن (Helen Mirren) هم در این فیلم در نقش همسر هیچکاک بازی کرد، فیلمی که عمده تمرکزش روی مراحل ساخت فیلم کلاسیک و ترسناک «روانی» (Psycho) بود.

او در فیلم «نوح» (Noah) محصول سال ۲۰۱۴ در نقش متوشالح بازی کرد و در سال ۲۰۱۷ در فیلم علمی تخیلی تبدیل شوندگان: آخرین شوالیه (Transformers: The Last Knight) و در نقش سر ادموند برتون حاضر شد. در دنیای تلویزیون هم موارد متعددی از نقش آفرینی‌های جالب توجه هاپکینز قابل مشاهده است؛ به عنوان مثال در تریلر علمی تخیلی وست ورلد یا غرب وحشی که او را در نقش رابرت فورد، مغز متفکر و خالق هوش مصنوعی ملاقات می‌کنیم. این مجموعه محصول HBO پس از اولین نمایش خود در سال ۲۰۱۶، به سرعت به یکی از پر بیننده‌ترین درام‌های اصلی این شبکه تبدیل شده و چندین جایزه امی هم به دست آورد.

آنتونی هاپکینز در فیلم پدر-724press.com

بازگشت او به پرده سینما با حضور در فیلم دو پاپ (The Two Popes) محصول سال ۲۰۱۹ بود که در آن در نقش پاپ بندیکت شانزدهم در کنار جاناتان پرایس در نقش پاپ فرانسیس بازی کرد.

مطلب مرتبط: بیوگرافی الیویا کلمن، برنده جوایز اسکار، گلدن گلوب و بفتا ۲۰۱۹

او سپس در سال ۲۰۲۰ در فیلم پدر ظاهر شد که به زندگی و روابط خانگی پیرمردی می‌پردازد که با بیماری زوال عقل در جدال است. بازی او در این فیلم و درکنار دیگر هنرپیشه برنده جایزه اسکار یعنی الیویا کلمن (Olivia Colman) به اندازه‌ای تماشایی و چشمگیر بود که درنهایت جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد.

زندگی شخصی آنتونی هاپکینز

آنتونی هاپکینز و همسرش-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، آنتونی هاپکینز در سال ۲۰۰۳ با سومین همسرش استلا آروایا که فروشنده عتیقه‌ای اهل کلمبیا بود، ازدواج کرد. او پیش از این در فاصله سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۲ با همسر دومش جنیفر لینتون زندگی می‌کرد و البته تاریخ اولین ازدواج او به سال ۱۹۶۷ برمی‌گردد که  پترونلا بارکر را به همسری پذیرفته بود؛ ازدواجی که در نهایت در سال ۱۹۷۲ به پایان رسید. او و بارکر در سال ۱۹۶۸ صاحب دختری به نام ابیگیل هاپکینز شدند.

این بازیگر هم همچون بسیاری دیگر از ستارگان مشهور دنیای سینمای با مشکلاتی مثل اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی دست به گریبان بود؛ به طوری که یک بار خود او به این مسئله اشاره کرده و گفت که برای چندین دهه با معضل خودتخریبی دست به گریبان بوده است، اما سرانجام موفق به ترک آن شده و شیاطین را پشت سر گذاشت و تازه پس از آن بود که موفق شد از هنر بازیگری خود به صورت کامل لذت ببرد.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور کوتاه و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.