بی‌تردید وقتی پای ابرشرورهای دنیای سینما به خصوص شخصیت‌های تأثیرگذار ژانر وحشت به میان می‌آید، بسیاری به سرعت به نام یکی از مخوف‌ترین قاتلان یعنی دکتر هانیبال لکتر (Hannibal Lecter) اشاره خواهند کرد. پزشکی باهوش و خوش صحبت که به دست برقضا یک کتابچه مخصوص در مورد نحوه پخت انواع خوراک‌های لذیذ از گوشت انسان نوشته بود! بله، واقعیت این است که این شخصیت حتی همین حالا هم همچنان بین مخاطبان سینما و علاقمندان آثار ژانرهای وحشت و جنایی، به شدت محبوب است. اما آیا این شخصیت با الهام از قاتلی واقعی شکل گرفته است؟

برخی شخصیت‌های سینما و تلویزیون وجود دارند که به نظر می‌رسد بیش از بقیه ما را مجذوب خود می‌کنند و نکته جالب اینجا است که عموما آنها جزو شخصیت‌های نقش مثبت نبوده و گاهی اتفاقا بسیار شریر و اهریمنی هستند. به عنوان نمونه شخصیتی مثل تایلر دورن از فیلم کلوب مشت‌زنی یا شخصیت جوکر که به شکلی در سال‌های اخیر بازی در نقش آن به یکی از افتخارات بازیگران هالیوودی تبدیل شده است. یکی دیگر از این شخصیت‌ها بدنام سینما که اتفاقا به شدت برای خود جایی در دل مخاطبان باز کرده است، شخصیت دکتر هانیبال لکتر است که تاکنون بازیگران متعددی ایفای نقش او را برعهده داشته‌اند. اما آیا هانیبال شخصیتی واقعی است؟

برایان کاکس، مدست میکلسون،آنتونی هاپکینز- 724press.com

در ادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا به مرور زوایای شخصیت دکتر لکتر آدم‌خوار پرداخته و ببینیم آیا این شخصیت مابه ازایی واقعی دارد یا خیر؟

آیا هانیبال لکتر از یک شخصیت واقعی الهام گرفته شده است؟

در همان ابتدا به این نکته اشاره کنم که دکتر هانیبال اگرچه در قالب شخصیتی که ما می‌شناسیم وجود خارجی ندارد، اما با الهام از یک فرد واقعی به تصویر کشیده شده است.

نوینسنده توماس هریس- 724press.com

در دهه‌ی 1960، نویسنده‌ای به نام توماس هریس از زندان توپو چیک در نوئ لئوند در کشور مکزیک بازدید کرد. این‌درحالی بود که او روی داستانی برای «Argosy» کار می‌کرد؛ مجله داستانی آمریکایی که به مدت ۹۶ سال یعنی در فاصله سال‌های ۱۸۸۲ تا ۱۹۷۸ منتشر می‌شد. هریس که در آن زمان جوانی ۲۳ ساله بود، در زندان با زندانی به نام دایکس اسکیو سیمونز (Dykes Askew Simmons) مصاحبه کرد، زندانی که به دلیل انجام سه قتل به اعدام محکوم شده بود. 

ظاهرا سیمونز زوانی که در بند روانی زندان بستری بود، به نگهبان رشوه داده بود تا به او در فرار کمک کند. نگهبان پول را گرفته و به صورت موقت به سیمونز اجازه فرار داد، اما در اولین فرصت به او شلیک کرد. درحالی که سیمونز روی زمین افتاده و درحال خونریزی بود، زندانی دیگری به نام دکتر آلفرد بالی تروینو (Alfredo Balli Trevino) به کمک او شتافته و نه تنها جلوی خونریزی را گرفت، بلکه زخم گلوله را هم درمان کرده و جان سیمونز را نجات داده بود. همین مسئله هریس را تشویق کرد که با دکتر تروینو هم ملاقات و گفتگو کند.

خبر قتل توسط دکتر تروینو- 724press.com

هرس تلاش کرد راهی برای کسب اجازه برای مصاحبه با این پزشک مجرم پیدا کرد؛ درهمان زمان بود که او متوجه شد خود تروینو هم به جرم قتل به زندان افتاده است، البته نوعی از قتل که از آن به عنوان قتل شرورانه یاد می‌شود. ماجرا این بود که دوست تروینو به نام کاستیلو رنگل بعد از یک مشاجره با پیچ گوشتی به او حمله‌ور شده بود. دکتر هم در اولین فرصت ابتدا او را با تزریق داروی بیهوشی از پا انداخته و سپس بدنش را داخل وان حمام گذاشته بود. سپس گلوی او را بریده و صبر کرده بود همه خون بدنش خارج شود. سپس جسد را به قطعات کوچک بریده و آنها را در یک جعبه گذاشته بود. سپس به مزرعه یکی از دوستان رفته و از او اجازه گرفته بود برخی از ضایعات و زباله‌های پزشکی را آنجا دفن کند. اما یک کارگر مزرعه او را دیده و به پلیس گزارش داده بود.

توماس هریس درهمان زمان متوجه شد که دکتر این قتل را با ظرافت خاصی انجام داده و حتی به دقت در مورد تکه تکه کردن کاستیلو صحبت کرده است. همچنین یکی از نگهبانان زندان به هریس گفته بود که دکتر هرگز این مکان را ترک نخواهد کرد؛ چراکه او یک دیوانه کامل است. هرچند تروینو در سال ۲۰۰۰ از زندان آزاد شده و پیش‌بینی نگهبان اشتباه از آب درآمد. به گزارش ۷۲۴پرس، او بعد از آزادی از زندان دوباره به سراغ پزشکی رفته و به خانواده‌های فقیر خدمات درمانی ارائه کرد و درنهایت در سال ۲۰۰۹ درگذشت. به همین خاطر از دید بسیاری از مردم داستان تروینو نمونه‌ای از توبه و رستگاری شخصی است. هرچند شخصیتی که با الهام از او خلق شده بود، آنقدرها خود را نیازمند رستگار شدن ندیده و همچنان با ظرافت به کارهای خود ادامه داد.

تاکنون چه بازیگرانی نقش هانیبال لکتر را بازی کرده‌اند؟

مد میکلسن- 724press.com

تابه‌حال چهار بازیگر معروف نقش این شخصیت شرور اما دوست داشتنی را در آثار سینمایی و تلویزیونی برعهده گرفته‌اند که از بین آنها دو بازیگر یعنی سر آنتونی هاپکینز و مدس میکلسن (Mads Mikkelsen) بیش از بقیه در این نقش این شخصیت درخشیده و رضایت مخاطبان را به دست آورده‌اند. به جز این دو استعدادهای دیگری هم نقش این آدم‌خوار باهوش را بازی کرده‌اند که شاید نقش آفرینی‌شان آنگونه که باید و شاید دیده نشده است. به عنوان نمونه برایان کاکس (Brian Cox) پنج سال قبل از حضور هاپکینز در نقش این شخصیت در فیلم «شکارچی انسان» (Manhunter) محصول سال ۱۹۸۶، حضور پیدا کرد. گاسپارد اولیل (Gaspard Ulliel) در فیلم «ظهور هانیبال» (Hannibal Rising) نقش دکتر لکتر نوجوان را بازی کرد و البته همان‌گونه که احتمالا درجریان هستید میکلسن هم در سریال تلویزیونی «هانیبال»، ایفاگر نقش دکتر لکتر بود.

سر آنتونی هاپکینز- 724press.com

همچنین بازیگر اف. موری آبراهام (F. Murray Abraham) هم در فیلم «اسحله پر» (Loaded Weapon) نسخه‌ای جعلی از این شخصیت به عنوان هارولد لیچر را بازی کرد، فیلمی که به شدت به فرهنگ عامیانه آن روزها حمله کرد. همچین آران توماس (Aaran Thomas) دیگر بازیگری است که در فیلم ظهور هانیبال، دوران کودکی این شخصیت را به تصویر کشیده است.

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی سر آنتونی هاپکینز، برنده اسکار ۲۰۲۱

البته این تنها نکته جالب در مورد شخصیت دکتر هانیبال لکتر نیست؛ چرا که پشت شکل‌گیری چنین شخصیت مخوف اما محبوبی، تاریخچه خواندنی و جالب توجه وجود دارد که آگاهی از آن می‌توان دید بینندگان در مورد این شخصیت را باز کرده و حتی آنها را به نوعی همذات پنداری با او سوق دهد. نکاتی که مطمئنیم دانستن آنها برای شما هم جالب توجه خواهد بود. پس حتما در مطلب بعدی با ۷۲۴پرس در مورد شخصیت این پزشک جسور با ذائقه‌ای عجیب همراه باشید.

دکتر هانیبال لکتر- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید. به نظر شما کدام یک از بازیگران فوق بیش از بقیه حق مطلب را در مورد شخصیت هانیبال لکتر ادا کرده است؟ شما نقش آفرینی کدام یک را بیشتر می‌پسندید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.