اگرچه سال‌های اخیر به دلیل پاندمی ویروس کرونا تأثیرات ناخوشایند متعددی روی زندگی شخصی و اجتماعی ما برجای گذاشت؛ اما گاهی باعث ارائه ایده‌هایی شد که در نوع خود جالب توجه بودند. جهان ما برای مدتی به واسطه تغییر سبک زندگی، شاهد تغییرات کوچک و بزرگ متعددی بود، این تغییرات هم به نوبه خود روی بخش‌های دیگر زندگی ما تأثیرگذار بود و نتیجه‌اش گاه چیزی فراتر از ایده‌آل‌های معمول ما بود. شاید باورتان نشود اما پاندمی کرونا حتی روی طراحی داخلی هم تأثیرگذار بوده است.

سال ۲۰۲۱ سالی مملو از چالش‌های گوناگون بود که دیدگاه ما به جهان اطراف را به اشکال مختلف تحت تأثیر قرار داده و تغییر داد. شاید یکی از این مسائل در دنیای معماری به ویژه در حوزه طراحی داخلی نمود داشته باشد. زمانی که ما به دلیل شرایط پیش آمده شروع به ساخت پناه‌گاهی امن، راحت و البته خصوصی در منزل خود کردیم و همین مسئله سازوکار طراحی داخلی در سال جاری میلادی را متحول کرد.

حال که جبر زمانه ما را از بسیاری از جنبه‌های معمولی زندگی در دوران پیش از کرونا محروم کرده، طراحان سعی کردند راهی برای اضافه کردن آنها به محیط داخلی منزل پیدا کنند. به همین خاطر استفاده از مواد پایدار، طبیعی و حتی رنگ‌های تسکین‌دهنده و آرامش بخش به سرعت مورد توجه قرار گرفته و به اصطلاح ترند شد.

فضاسازی دو منظوره در منزل-724press.com

طراحان سعی کردند تیرگی دنیای ما در آن روزهای سرشار از نگرانی و بیم از آینده نامعلوم را به اضافه کردن پالت‌های رنگی شاد جلا بخشیده و با استفاده از اشکال ارگانیک و منحنی‌های انتزاعی، سادگی عمیقا کسل‌کننده سبک مینیمالیسم را کمی لطافت ببخشند.

اما آیا آنها در این مسیر موفق بودند؟ بااین حساب کدام ایده بیش از بقیه داغ و محبوب بود یا به اصطلاح کدام نوآوری‌های عرصه طراحی داخل گوی سبقت را از بقیه ربوده و به اصطلاح ترند شد؟ در ادامه ۷۲۴پرس همراه باشید تا گشتی در دنیای مجازی زده و ترندهای محبوب و داغ طراحی داخلی سال جاری میلادی را مرور کنیم.

اتاق خواب با دیوار طرح برجسته-724press.com

غذاخوری شیک-724press.com

برای نمونه بگذارید با ایده ساختن محیط کار دنج و راحت در منزل شروع کنیم. پاندمی کووید 19 باعث شد بسیاری از مردم خواسته یا ناخواسته تغییراتی در سبک فعالیت بیرون از منزل و کار خود داده و به اصطلاح با دورکاری و کار در منزل از سلامت خود و دیگران محافظت کنند.

مطلب مرتبط: چگونه در خانه فضایی دو منظوره ایجاد کنیم؟

خب اینجا بود که ایده‌های متعددی برای ساخت این اتاق کار داخلی به ذهن طراحان خطور کرد. اینگونه چگونه فضایی عایق و راحت را ایجاد کنند که در عین حال حس گیر افتادن در محیطی یکنواخت و کسل‌کننده را به مشتری تلقین نکند. اینجا بود که رنگ‌ها به کمک آمدند تا انرژی و طراوت بیشتری را به محیط اضافه کنند.

از سوی دیگر استفاده از گیاهان هم ایده خوب دیگری بود که می‌توانست محیط را از حالت خشک و سرد بیرون آورده و آرامش طبیعت را القا کند.

استفاده از گیاهان آپارتمانی در طراحی داخلی-724press.com

این نگاه خواسته یا ناخواسته روی المان و متریال استفاده شده از سوی طراحان داخلی هم تأثیر گذاشت و دراین میان طبق معمول چوب عنصری جذاب و محبوب بود. چوب با هر سبک و نگاه تناسب دارد، از سبک‌های مینیمال امروزی تا خانه‌های سبک روستایی فرانسوی، چوب می‌تواند به اشکال مختلف بدرخشد. چوب یادآور طبیعت و سادگی است و در کنار رنگ‌هایی همچون رنگ طبیعت و جادوی آرامش بخش اقیانوس، تضادی دلنشین ایجاد می‌کند.

طراحی داخلی آشپزخانه سبک مینیمال-724press.com

از طرف دیگر استفاده از اشکال و خطوط در مقیاس‌های وسیع‌تر دیگر گرایش مطلوب طراحان در سال ۲۰۱۲ بود؛ به عنوان مثال به جای دیوارهای ساده، شاهد ارائه انواع دیوارهایی با خطوط هنری بودیم. از سوی دیگر مواد استفاده شده هم تغییر کرده  استفاده از سنگ و حتی خزه در کنار کاغذ دیواری‌های سه بعدی برای این مهم به کار گرفته شدند.

یکی دیگر از المان‌های تأثیرگذار در طراحی فضای داخلی، توجه به حضور و نحوه استفاده از رنگ‌ها است. طراحان داخلی معمولا هر سال به رنگ اعلام شده از سوی مؤسسه پنتون توجه کرده و سعی می‌کنند از آن به اشکال مختلف در ایده‌های خود استفاده کنند.

استفاده از پالتهای رنگی در فضای داخلی-724press.com

اتاق ناهارخوری رنگارنگ-724press.com

به عنوان مثال یکی از رنگ‌های منتخب سال جاری میلادی رنگ زرد پررنگ بود که رنگی غنی و چشم‌نواز است. این رنگ نمادی از شادی و خوش بینی است و ترکیب آن با رنگ‌هایی همچون آبی کبود یا قرمز یاقوتی همراه با سایه‌هایی از نارنجی بسیار دیدنی است. البته در کنار زرد به نظر می‌رسد رنگ آبی و سایه‌های چند پرده روشن یا تیره‌تر از آن هم جزو ترندهای محبوب سال ۲۰۲۱ است.

مطلب مرتبط: مؤسسه پنتون رنگ سال ۲۰۲۱ را معرفی کرد

از دیگر نکاتی که نه تنها در طراحی داخلی سال جاری که به نوعی در بیشتر ایده‌های طراحی مبلمان و به ویژه طراحی فضای داخلی مینمال ارائه شده در سال‌های اخیر قابل مشاهده است، استفاده از هنر انتزاعی است که شاید بتوان گفتن به نقطه‌ای کانونی و مهم در این عرصه تبدیل شده است.

طراحی داخل مینیمال-724press.com

طراحی داخلی اتاق نشیمن شیک-724press.com

صندلی‌های خمیده، اشکال سورئال، استفاده از وسایل روشنایی با اجرای فلزی به نوعی یادآور هنر انتزاعی در طراحی داخلی هستند. از طرف دیگر استفاده از رنگ‌های شاد می‌تواند هرکدام از قطعات هنری را زنده و باطراوت‌تر به نمایش بگذارد.

مطلب مرتبط: نگاهی به طراحی خلاقانه مبلمان اتاق کودک

برای انتخاب قطعه انتزاعی مدنظر زیاد به خود سخت نگیرید، گاهی یک نقاشی چشم‌نواز، یک مجسمه یا حتی نورپردازی جسورانه تمام چیزی است که به آن احتیاج  دارید. گزینه‌ها خوشبختانه بی‌انتها است؛ تنها کافی است کار را شروع کنید.

دکوراسیون شیک در کنار الگوهای جذاب برای رویه مبلمان، کاغذ دیواری و سایر جزئیات می‌تواند تأثیری بالقوه روی جذابیت هرچه بیشتر محیط داشته باشد. شاید این نوع طراحی تاحدی نوستالژیک به نظر برسد، اما باور کنید درخشش خود را در سال جاری میلادی هم حفظ کرده است.

اتاق کار مزین با اثار هنر انتزاعی-724press.com

اتاق نشیمن شیک-724press.com

وقتی مجبورید مدت زمان زیادی را در خانه سپری کنید، بهتر است محیط زنده و رنگارنگ باشد. این سبک که از آن با عنوان سبک بزرگ هزاره هم نام برده می‌شود نوعی حس راحتی فراهم می‌کند که به خصوص برای نسل جوان جذاب و مسحور کننده است.

تغییر سبک زندگی در سطح جهانی لاجرم یک سری الزامات را به همراه داشته است. خانه‌های امروز دیگر تنها محلی برای زندگی نیستند، آنها در طول دو سال اخیر گاهی به عنوان دفتر کار و گاهی به عنوان کلاس مدرسه مورد استفاده قرار گرفته‌اند و این همپوشانی‌ها دیگر به شرایطی عادی تبدیل شده است. به همین خاطر بهتر است تا می‌توانید از فضاهای موجود به شکلی بهینه استفاده کنیم.

اتاق کار با تم مشکی-724press.com

اتاق کار رنگی رنگی-724press.com

استفاده از گیاهان آپارتمانی از جمله عناصر اساسی در سبک دکوراسیون منزل و طراحی داخلی سال ۲۰۲۱ به شمار می‌روند. آوردن طبیعت به فضای بسته زندگی ما می‌تواند پیوند میان انسان و طبیعت را همچنان برقرار نگاه داشته، تقویت کند و ما را همچنان به دنیای بیرون مرتبط نگه دارد.

علاوه براین استفاده از مواد ارگانیک به ویژه چوب درخت بامبو یا خود این گیاه و حتی حصیرهای بافته شده از گیاهان هم می‌تواند در این امر کمک کند. استفاده از مبلمان چوبی هم بخشی ضروری از فضاسازی شیک داخلی است که از اواسط قرن گذشته تا کنون همچنان مد روز باقی مانده و قابل استفاده است.

استفاده از رنگهای سرد برای آشپزخانه-724press.com

طراحی داخلی اتاق خواب-724press.com

به هرحال اگرچه این روزها با انجام واکسیناسیون در سطح جهانی این امید به وجود آمده است که بشریت بالاخره قرار است از کابوس سیاه ویروس ووهان نجات پیدا کند، اما بعید است تغییراتی که پاندمی کرونا روی زندگی ما برجای گذاشته است به این سرعت به دست فراموشی سپرده شود. درنتیجه شاید تامدتی همچنان شاهد تداوم این طرح و ایده‌ها در دنیای طراحی داخلی باشیم.

درپایان این مطلب، امیدوارم از مرور این اطلاعات و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید دیدگاه‌های خود را با ما درمیان بگذارید.