دنیای معماری به ویژه حوزه طراحی داخلی مدام به اشکال گوناگون، دستخوش تغییر و تحول می‌شود. طراحان خوش ذوق با الهام از الگوهای ساخته شده با فرم‌های رها، استفاده از المان‌های طبیعی مثل چوب، منسوجات، توجه به رنگ‌های محبوب سال و دیگر روش‌های مدرن، همواره به دنبال ارائه طرح‌هایی جذاب و دوست داشتنی هستند که هم نظر مخاطب را به خود جلب کنند و هم درعین‌حال حس راحتی و آرامش را به افراد منتقل کنند. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ایده‌های جذاب طراحی داخل امسال را مرور کنیم.

اگر از یکنواختی محیط زندگی یا محیط کار خود خسته شده و دوست دارید کمی حال و هوا را عوض کنید، شاید چند تغییر کوچک در طراحی داخلی تمام چیزی باشد که به آن احتیاج دارید. هرسال طراحان داخلی با نگاهی خلاقانه و بهره‌گیری از تازه‌ترین ایده‌های ارائه شده از سوی همکاران‌شان در دیگر بخش‌ها همچون طراحی مبلمان، وسایل منزل، نورپردازی و...، طرح‌هایی جدید ارائه می‌کنند که به نوعی بازتاب دهنده حال و هوای دنیای معماری و طراحی داخلی همان سال است.

با ۷۲۴پرس همراه شوید تا ببینیم در سال‌های اخیر چه چیزهایی بیش از بقیه توجه طراحان داخلی را به خود جلب کرده است و چگونه این ایده‌ها توانسته‌اند سلیقه مخاطبان را اقناع و به اصطلاح محبوب شوند.

مبلمان درون کار

مبلمان توکار- 724press.com

به عنوان نمونه به تصویر فوق دقت کنید. این فرم پنجره مانند هم چشم‌اندازی جالب توجه و عالی دارد و هم مکانی دنج و راحت را برای مطالعه کردن فراهم کرده است. فضای صندلی مانند تعبیه شده به این شکل به اتاق شخصیت بخشیده و درعین حال روشی عالی برای استفاده بهینه از فضای داخلی می‌باشد.

از طرف دیگر رنگ استفاده شده در این ایده به نوعی یادآور رنگ سال است و از این نظر هم نگاهی مدرن و امروزی را به محیط اضافه کرده و درتقابل با رنگ غالب در محیط، بسیار جذاب و چشم‌نواز است.

طاق و قوس‌های دلفریب

استفاده از دیوار و پنجره هلالی- 724press.com

یکی دیگر از جزئیات کهن معماری همین طاق‌ و قوس‌های دوست‌داشتنی است که متأسفانه رفته رفته در حال از بین رفتن است. دراین میان پنجره‌های هلالی با آن انحناهای جذاب، یادآور معماری یونان باستان هستند. به ویژه اگر فرمی صاف و تمیز داشته و با جزئیات بیش از اندازه آراسته نشده باشند.

بنابراین اگر دوست دارید تغییری و تحولی خاص در فضای داخلی منزل یا محیط کارتان بدهید، این قوس‌های دوست داشتنی را امتحان کنید.

مبلمان حجیم

مبلمان شیک و حجیم- 724press.com

یکی دیگر از راه‌های جان بخشیدن به محیط داخلی منزل، استفاده از مبلمان به خصوص مبلمان با طرح‌های موج‌دار و گاهی حتی نامتقارن است که از تزئینات غالب در دهه‌ی هفتاد میلادی الهام گرفته شده‌اند. البته در سال‌های اخیر مدل مبلمان گرد هم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

درمجموع مبلمان حجیم با فرم‌های منحنی می‌تواند حسی خاص به محیط داخلی منزل ببخشد، به خصوص اگر در انتخاب رنگ آنها و وجود هارمونی با محیط اطراف دقت داشته باشید.

استفاده از اشکال ارگانیک

تزپین اتاق خواب با مواد ارگانیک و گلدوزی- 724press.com

این روزها طراحی با فرم‌های آزاد با سرعتی روزافزون توجه طراحان داخلی را به خود جلب کرده است و به همین خاطر با توجه به این تب فراگیر، به نظر می‌رسد استفاده از اشکال ارگانیک مثل حصیرهای مخصوص حمام، تکه دوزی، فرش‌های دستباف و شمع‌های خانگی تا مدت‌ها مورد توجه قرار داشته باشند.

این مسئله در مورد انواع زیرانداز و فرش‌های دستباف هم صدق می‌کند که این روزها از طراحی سنتی فاصله گرفته و حتی به نوعی یادآور هنر انتزاعی هستند.

استفاده از پنل‌های مدرن و امروزی

استفاده از پنل چوبی در سرویس بهداشتی- 724press.com

درحالی که به نظر نمی‌رسد استفاده از روکش‌های چوبی به سرعت شما را به یاد طراحی مدرن و امروزی نیندازد، اما با توجه به مدارک موجود به نظر می‌رسد این مسئله آرام آرام درحال تغییر است.

این روزها دیوارهای چوبی یا پنل‌هایی با اشکال ضربی که در زوایای جالب در کنار هم قرار گرفته‌اند، به خوبی حسی از طراوت و تازگی را به محیط اضافه می‌کنند. این طرح‌ها به ویژه برای حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه بسیار ایده‌آل و محبوب هستند.

هنرنمایی با الیاف و انواع بافت

استفاده از آویز مکرومه در طراحی داخلی- 724press.com

چندین سال است که هنرمندان فعال در عرصه بافت و کار با الیاف، هنر خود را در انواع گالری و نمایشگاه‌های هنری در معرض دید عموم قرار داده‌اند. اما در سال‌های اخیر شاهد استفاده بیشتر از این نوع هنر در طراحی داخلی هستیم.

 به عنوان نمونه انواع بافت‌های آویزان شده از میله‌های تزئینی، آثار بافته شده با نخ مکرومه، پارچه‌های ساخته شده از الیافی که با گره‌های مکرومه شکل گرفته‌اند و دیگر قطعات کوچک و بزرگی که برای عرضه در اختیار خریداران قرار دارند.

مطلب مرتبط: نگاهی به طراحی داخلی خلاقانه یک خانه کوچک در پرتغال

کاشی کاری

استفاده از کاشی کاری مدرن در آشپزخانه- 724press.com

برای مدت‌ها تماشای کاشی‌های سفید نصب شده در ایستگاه‌های مترو تمام چیزی بود که از نظر هنر کاشی کاری در اختیار ما قرار داشت. اما این روزها اوضاع تغییر کرده است. حالا شما شاهد استفاده گسترده‌تر از انواع کاشی‌های برجسته و طرح‌دار در اندازه کوچک یا بزرگ هستید که به صورت‌های مختلف در آشپزخانه یا سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گاهی تنها از آنها برای یک بخش خاص از محیط استفاده می‌کنند و گاهی شاهد استفاده از آن‌ها در محیط‌های وسیع‌تری هستیم.

باغچه‌های داخلی

ایجاد باغچه های طبیعی داخل منزل- 724press.com

با توجه به محبوبیتی که گیاهان به ویژه انواع آپارتمانی برای جان بخشیدن به محیط داخلی هنری از آن برخوردار هستند، جای تعجب نیست که چرا در سال‌های اخیر استفاده از گیاهان به صورت باغچه‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

این روزها طراحان سعی می‌کنند حتی درمقیاسی کوچک جایی برای گیاهان در طراحی داخلی منزل در نظر گرفته و به ساکنان اجازه دهند در داخل منزل خود هم با طبیعت ارتباط برقرار کنند.

استفاده از جزئیات

استفاده از صندلی و در کابینت با روکش حصیری- 724press.com

همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم استفاده از مواد طبیعی درکنار انواع بافت می‌تواند تأثیری شگرف در طراحی داخلی منزل داشته باشد. دراین میان حتی مبلمان بافته شده با چوب خیزران، استفاده از چراغ‌های با آویز گیاهان و فرش‌های بافت جوته بسیار محبوب شده است.

این محبوبیت تا آنجا پیش رفته است که طراحان برتر حوزه مبلمان با استفاده از این مواد طبیعی، انقلابی در عرصه طراحی مبلمان مدرن به پا کرده و خوش درخشیده‌اند.

بنابراین لازم نیست برای دگرگون کردن حال و هوای محیط داخلی منزل یا محیط کار زیاد هزینه کرده یا به خرید مبلمان و دیگر وسایل گرانقیمت اقدام کنید. گاهی حتی استفاده از چند وسیله ساده مثل حصیرهای بافته شده با نخ مکرومه، چند گلدان و مقداری رنگ می‌تواند آنچنان تغییری ایجاد کند که خودتان انگشت به دهان شوید.

امیدوارم از این مرور کوتاه و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود برای بهتر شدن این بخش را با ما درمیان بگذارید.