این روزها معماران و طراحان داخلی به دنبال نمایش ایده‌های جدید هستند. آنها در این راه از انجام هیچ عمل مبتکرانه ابا ندارند و سعی می‌کنند عناصر معماری سنتی را در کنار جلوه‌های معماری مدرن توأما به کار گرفته و نمایشی جدید از دنیای معماری را به مشتریان خود عرضه کنند. نمونه‌اش این خانه جذاب در کشور ویتنام است که هم ظاهری متفاوت دارد و هم طراحی داخل آن جالب توجه است. درادامه با ۷۲۴پرس در مرور جزئیات بیشتر این خانه دیدنی همراه باشید.

گروه معماری Architecture Story یک خانه مدرن در شهر هوشی مین ویتنام طراحی کرده است که برجسته‌ترین ویژگی آن یک پنجره بزرگ با شکلی نامنظم است.

معماری در ویتنام- 724press.com

این پنجره که ظاهری جذاب به این بنا بخشید از قسمت پایینی خانه شروع و تقریبا تا قسمت بالایی خانه امتداد دارد، از طرف دیگر وجود یک سری اشکال تکیه گاه مانند به رنگ قرمز جذابیت این پنجره را دوچندان کرده است.

از طرف دیگر درست در مجاورت پنجره یک سازه دارای بخشی ساخته شده از چوب است که گویی دور طبقه دوم خانه پیچیده شده است. نکته دیگر تفاوت بین نمای کلی خانه با این سازه‌ است؛ چرا که نمای خانه در اصل بتونی است.

مطلب مرتبط: چگونه در خانه فضایی دو منظوره ایجاد کنیم؟

پنجره جذاب این بنا از قسمت پایینی بنا شروع شده و در اطراف درب ورودی خانه به صورت قوسی طراحی شده است و بعد به سمت بالای خانه ادامه پیدا می‌کند. وجه دیگر این پنجره نمایشی اجمالی از فضاسازی داخلی خانه است که کاملا برگرفته از حال و هوای عمومی آن است.

فضای داخلی خانه- 724press.com

در ورودی خانه خود به شکل قوسی بزرگ از فولاد ساخته شده است و زمانی که آن را در ترکیب با نمای خارجی بتنی آن درنظر بگیریم، حالتی صنعتی به بنا بخشیده است. اما درون خانه تاحدی گرم‌تر از نمای بیرونی آن است، دست کم فضای ورودی و راه پله به لطف این پنجره سراسری با نور گرم و طبیعی خورشید پر شده و فضایی روح نواز ایجاد شده است.

پله‌های طبقه دوم خانه درست از کنار پنجره عبور کرده‌اند. این مسئله نمایی جایگزین از قاب فلزی حمایتی ارائه داده که کنتراستی جالب توجه است. اما بدنیست نگاهی هم به فضای داخلی خانه داشته باشیم.

فضاسازی آشپزخانه اپن- 724press.com

ورودی خانه به صورت مستقیم به اتاق ناهارخوری و آشپزخانه‌ای با طرح باز راه دارد، جایی که حضور عناصر چوبی مثل نیمکت ناهارخوری، کابینت‌های آشپزخانه و صندلی‌ها چشمگیر است و درکنار آن سبزی طبیعی گیاهان آپارتمانی زیبایی فضاسازی داخی خانه را بهتر نمایان می‌کند. یک در شیشه‌ای کشویی مانند فضای بین آشپزخانه و اتاق ناهارخوری با حیاط خلوتی خصوصی را پر کرده است. حیاط خلوتی که خود پر از مبلمان از جنس حصیر، گیاه بامبو و گیاهان گلدانی است.

طراحی اتاق نشیمن- 724press.com

حالا اگر همین مسیر را برگردید و دوباره به سراغ پله ها برویم، سر از اتاق نشیمین در خواهیم آورد. اتاق نشیمن که در طبقه دوم خانه واقع شده است هم دارای همان المان‌های چوبی همچون قفسه‌های چوبی و مبلمان است. همچنین چند گلدان گیاه و پرده‌هایی که از کف تا سقف امتداد دارند دیگر اجزای فضاسازی داخلی این بخش از خانه هستند.

استفاده از نور طبیعی و چوب در اتاق نشیمن- 724press.com

راه پله اما تنها به اتاق نشیمن راه ندارد و در ادامه به اتاق خوا و حمامی منتهی می‌شود که در طبقه فوقانی واقع شده‌اند. این بخش دارای نورگیر و همچنین نورافکن است تا فضای روشن و مناسبی داشته باشد. از طرف دیگر راه پله در این بخش هماهنگی بیشتری با نمای بیرونی منزل دارد و حضور سرد بتن بیشتر حس می‌شود. هرچند سعی شده است با اضافه کردن نور طبیعی و ردی از سایه‌های نرده چوبی کمی فضا را تلطیف کرد.

طراحی راه پله مینیمال- 724press.com

راه پله با نورگیر طبیعی- 724press.com

اما طراحی اتاق خواب شامل یک تختخواب سفارشی به همراه میزهای کنار تخت است.

مطلب مرتبط: راهکارهایی خلاقانه برای جذاب کردن هرچه بیشتر اتاق خواب

همچین یک میز تحریر و ردیفی قفسه باز چوبی دیگر مبلمانی است که در اتاق خواب چیده شده است و البته که گلدان و اضافه کردن سبزی طبیعی به محیط فراموش نشده است. 

طراحی اتاق خواب- 724press.com

درنهایت در مجاورت تخت یک در هلالی مانند و مات وجود دارد که به سرویس بهداشتی منتهی می‌شود. سرویس بهداشتی نه چندان بزرگ که حاوی یک وان توکار است. فضای حمامی دوباره سردی بتن را یادآوری می‌کند اما نورگیر مناسبی دارد.

طراحی سرویس بهداشتی ساده- 724press.com

وان بتنی توکار- 724press.com

درمجموع این خانه فضای چندان بزرگی ندارد اما تیم طراح سعی کرده است از این فضا استفاده‌ای بهینه داشته باشد و از طرف دیگر معماری مدرن را با وجوهی از سبک خودمانی و گرم پیوند بزند.

نظر شما در مورد این خانه چیست؟ آیا این گونه طراحی داخلی و بیرونی توجه شما را هم جلب می‌کند؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس درمیان بگذارید.