کشورهای اسکاندیناوری طبیعتی خاص و تماشایی دارند. طبیعتی که در عین تأثیر پذیرفتن از موقعیت جغرافیایی این کشورها، زیبایی چشم‌نواز و بعضا مسحوره کننده را به بینندگان عرضه می‌کند. دراین میان آبشارها بخشی جدایی ناپذیر از طبیعت و چشم‌اندازهای کشورهایی همچون نروژ هستند. به همین خاطر جای تعجب نیست که چرا معماران خوش ذوق با ساخت سازه‌هایی جذاب همچون پل‌ها این زیبایی را سحرانگیزتر کرده‌اند. درادامه با ۷۲۴پرس در مرور یکی از این سازه‌ها که پلی پلکان مانند است، همراه باشید.

روز ۲۱ آگوست سال گذشته میلادی، اداره راه‌های عمومی نروژ از جاذبه‌ی گردشگری جدیدی رونمایی کرد که برفراز یکی از چشم‌اندازهای طبیعی و زیبای منطقه هاردانگرفیورد (Hardangerfjord) ساخته شده بود. پلی پلکانی مانند با ظاهری متفاوت که روی آبشار «Vøringsfossen» ساخته شده و دیدی زیبا از منطقه را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند.

آبشارهای زیبای نروژ- 724press.com

این آبشار بی‌اغراق یکی از شناخته شده‌ترین آبشارهای کشور نروژ است؛ چرا که حجم قابل توجهی آب از فلات هاردانگرفیورد به راه افتاده و در نهایت در قالب این آبشار به داخل دره‌ای به عمق ۱۸۲ متر (۵۹۷ فوت) فرو می‌ریزد. شکوه آبشار در کنار زیبایی دره و فضای سبز آن در همنوایی با صلابت کوه، تصویری باشکوه خلق می‌کند که هر طبیعت دوست و گردشگر مشتاقی را مجذوب خود می‌کند.

مطلب مرتبط: دنیای عکاسی: نمایش خیره کننده پل شیطان

اما خالق این پل پلکانی معماری به نام کارل- ویگو هولمباک (Carl-Viggo Hølmebakk) است که طراحی و اجرای آن را برعهده داشته است. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، ساخت این سازه به نوعی نمایانگر سنتی دیرینه در معماری محلی است که به کمک خلاقیت، فناوری‌های روز، زیرساخت‌های موجود و جاذبه طبیعت اثری زیبا و متفاوت را خلق کرده است.

پلی با 99 پله- 724press.com

این معمار در گفتگویی اشاره کرده است:

شرایط متعددی روی نحوه ساخت و اجرای این پل تأثیرگذار بوده‌اند. ساخت و ساز در چنین محیطی به ایمنی بسیاری نیاز دارد و درعین حال باید سازه نهایی کامل محکم و قابل اطمینان باشد. قرار بود این پلی با جاده‌ای تاریخی و کهن ارتباط برقرار کند و از طرف دیگر باید با چشم‌اندازهای طبیعی منطقه هم همراه باشد و البته که دیدگاه‌های متعدد و تجربیات زیادی به کمک ما آمدند تا این پل سرپا شود.

به گفته این معمار خوش‌ذوق و خلاق این پل ۴۷ متر طول دارد و در مجموع از ۹۹ پله تشکیل شده است. ساخت و توسعه‌ی این نماد گردشگری در طول سالیان اخیر به صورت قدم به قدم پیشرفت کرده است. در طول این سال‌ها دست اندرکاران کاملا شرایط را زیر نظر داشتند تا اطمینان حاصل شود که هم صنعت گردشگری محلی و هم بازدیدکنندگان می‌توانند از این پروژه جذاب لذت ببرند.

طبیعت نروژ- 724press.com

مرحله‌ی اول این پروژه در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید که شامل چندین مسیر، منطقه مناسب برای تماشای مناظر اطراف، پارکینگ و دیگر امکانات خدماتی بود که در نزدیک هتل فوزلی (Fossli) واقع‌ شده‌اند. البته هنوز کار این پروژه به صورت صددرصد به پایان نرسیده است و قرار است مسیرها و امکانات جدیدی هم در خلال سال جاری میلادی به آن اضافه شود.

مطلب مرتبط: یک جاذبه گردشگری شگفت انگیز در قاب تصویر

در ادامه بدنیست نگاهی تصویری به محل قرارگیری و نمای ظاهری و کلی این پل داشته باشیم:

پل پلکانی «Vøringsfossen» درست در مجاورت رودخانه‌ی بیورلی (Bjoreio) واقع شده است و در مجموع دو جاده‌ی «Fossatromma» و «Fossli» را به یکدیگر متصل می‌کند. اگر به فرم کلی پل نگاهی بیندازید متوجه اختلاف سطح یک بخش با بخش دیگر می‌شود، این اختلاف ارتفاع بین دو سوی تنگه ۱۶ متر است. هر طرف پل فرمی سه پایه مانند دارد که روی سنگ بنا شده و قسمت مرکزی پل را درمیان خود نگه داشته‌اند. بدین ترتیب این پل از هفت قسمت تشکیل شده است که پنج پخش آن پلکان مانند هستند و دو بخش دیگر به شکل پایه و از جنس فولاد ساخته شده‌اند. برای اطمینان بیشتر این پایه‌ها با پیچ و مهره‌های بلند و قدرتمند داخل سنگ دیواره دره محکم شده‌اند.

پل پلکانی در نروژ- 724press.com

درنهایت این پل با ارتفاع ۵۰ متر برفراز این دره واقع شده و منظره‌ای جذاب اما گیج کننده از جریان پرخروش تنداب و درنهایت ریزش آبشار به داخل دره را به گردشگران نشان می‌دهد.

به پایان این مطلب رسیدیم، نظر شما در مورد این پل پله‌ای و جذاب چیست؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.