همیشه وقتی صحبت از تازه‌های معماری به میان می‌آید، ذهن ما درگیر پروژه‌های بزرگ بین‌المللی می‌شود که توسط معماران خلاق از اقصی نقاط جهان بال و پر گرفته و پا به عرصه‌ی وجود گذاشتند. اما در این مجال با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به شما نشان دهیم داخل کشور خودمان هم می‌توان با پروژه‌های جذاب و خلاقانه مواجه شد که از سمت و سوی معماری این روزها فاصله گرفته و با الهام از میراث کهن معماری این سرزمین و تلفیق آن با ذهنی خلاق، آثاری ماندگار و تماشایی خلق کرده‌اند.

در امتداد سواحل جزیره‌ی هرمز در خلیج فارس، مجموعه‌ای اقامتگاهی جذابی واقع شده است که دید شما را نسبت به معماری اینگونه مکان‌ها تغییر می‌دهد. این پروژه که با چند هدف گوناگون طراحی و اجرا شده است، عنوان «حضور در هرمز» (Presence in Hormuz) را یدک می‌کشد، ساختمان‌های جذاب و رنگارنگ که در تلاقی با چشم‌انداز شنی اطراف می‌درخشد. نکته جالب دیگر در مورد این سازه حالت پیازی شکل و قله مانند ساختمان‌های آن است که جلوه‌ای جذاب به آن بخشیده است.

اقامتگاه ساحلی در جزیره هرمز--724press.com

برای ساخت این برج‌های کوچک آبنباتی رنگ، معماران گروه زاو (ZAV) از «سوپر ادوب» (SuperAdobe) یا سیستم ابرخشت و تجربیات نوآورانه معمار مشهور ایرانی مرحوم نادر خلیلی بهره بردند. آنها در این راه از تجربیات صنعتگران محلی و آموزه‌های بومی استفاده کرده و این بناها را با استفاده از انباشته کردن خاک مرطوب در کیسه‌های مخصوص و چیدن آنها روی هم ساخته شده است؛ البته در میان کیسه‌ها از سیم‌های خاردار هم استفاده می‌شود تا سازه‌ی نهایی در برابر عوامل محیطی همچون باد و باران درامان نگاه داشته شود.

مطلب مرتبط: دنیای معماری: آرامش لذت بخش در کابین جغدی

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، دست‌اندرکاران این شرکت که دفتر مرکزی آن در تهران واقع شده است در گفتگویی با «designboom» اشاره کردند که برای ساخت این مجموعه از توپوگرافی منطقه الهام گرفته‌اند و این خانه‌ها را همچون گره‌های فرش ذره ذره در هم تنیده‌اند. برای این کار از کیسه‌های ماسه‌ای استفاده شده است که با شن‌های لایروبی شده‌ی اسکله هرمز پر می‌شوند و بعد با دقت روی هم چیده و با سیم درهم بافته می‌شوند. گویی زمین متورم شده و فضایی برای اسکان مردم ایجاد کرده است.

نمای هوایی از اقامتگاه حضور در هرمز--724press.com

این سازه‌های پیازی شکل هم به عنوان محل اقامت مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم دارای اماکن عمومی همچون ناهار خوری، رختشویخانه و نمازخانه هستند. این اقامتگاه به عنوان بخشی از طراحی اقتصادی مناسب، محلی برای جلب گردشگران و مردم بومی ارائه شده است.

از دید معماران این گروه، با توجه به محدودیت‌های موجود قبل از شروع هر پروژه و ایده‌ای باید به این نکته توجه کرد که محدودیت‌های موجود شامل چه چیزهایی می‌شوند و چگونه می‌توان برای به چالش کشیدن و غلبه برآنها راهی یافت. اگر دوست دارید کمی بیشتر با این گروه، پروژه‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌اند و جوایز داخلی و بین‌المللی که به دست آورده‌اند اطلاعات بیشتری به دست آورید، بد نیست سری به سایت گروه زاو بزنید.

خانه سازی با سیستم سوپر ادوب یا ابرخشت--724press.com

در پایان این مطلب نظر شما در مورد ایده طراحی این معماران خوش فکر چیست؟ شما راجع به معماری ایرانی چه فکر می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.