دنیای معماری در سال‌های اخیر دستخوش دگرگونی‌های بسیاری شده است که کم کم آن را به شهر عجایبی دلفریب تبدیل کرده‌اند. اگرچه نمی‌توان از هنر معماران باستانی چشم پوشی کرده و عظمت هوش و توانایی آن‌ها را در خلق بناهایی چشم‌نواز که عجایب دنیای کهن نام گرفته‌اند نادیده گرفت؛ اما دنیای معماری هم به موازات دیگر عرصه‌ها با پیشرفت دانش بشری پوست اندازی کرده و جلوه‌هایی مدرن‌تر را به مخاطبان عرضه کرده است. اما آیا تمام ساختمان‌های معروف معماری مدرن واقعا وجود خارجی دارند؟

اگر ژاپنی‌ها به کسی لقب «مار» بدهند، بی‌شک منظور بدی ندارند؛ چرا که در فرهنگ آنها چنین چیزی دست کمی از تعریف و تمجید و یک تعارف دوستانه ندارد. همین مسئله در مورد فرهنگ چین صدق می‌کند. در مجموع به باور مردمان این بخش از کره خاکی، مار سمبل و نمادی از زندگی ابدی و خرد و دانایی است و به همین خاطر جای تعجب ندارد که برج‌هایی با ظاهر مار در شهرهای آنها مشاهده شد. الگوهای الماس مانند پوست مار همچنین سمبلی از یانگ و یینگ، دوگانگی و اتحاد دوباره ماه و خورشید، زن و مردو به هم پیوستن چیزهای متضاد است.

تصاویر CGI از برج کبرا در کویت-724press.com

برج‌هایی که همچون یک جاذبه گردشگری خاص مورد توجه بازدید کنندگان قرارا گرفته و اغلب دارای رستوران، کافه‌ و کلاب‌های شبانه هست، حتی ممکن است در بعضی از آنها اداره و آپارتمان‌های مسکونی هم  وجود داشته باشد. در فرهنگ شرق دور، مار و اژدها بیشتر به عنوان نگهبان و حافظ معابد، گنجینه‌های باستانی، خرد و دانش بی‌انتها و خدایان ماه در نظر گرفته می‌شوند.

مطلب مرتبط: تلفیق رویا و معماری: مسابقات افسانه فضاهای خالی ۲۰۱۷

به همین خاطر وجود برج‌ و آسمان خراش‌هایی به شکل مار معمولا باعث خیر و بخت و اقبال خوب برای شهرها در نظر گرفته می‌شود. همچنین پوست انداز مارها در تغییر رنگ آسمان خراش‌ها نمود یافته است. اگرچه این مسئله بیشتر بعدی فرهنگی در خاور دور دارد اما به نظر می‌رسد این نماد کم کم جای پای خود را در خاورمیانه هم باز کرده است.

شاید بارزترین نمونه این تفکر در ایده ساخت برجی بزرگ در کشور کویت نمایان شده باشد که از آن با عنوان برج کبرا یا برج کبرای کویت یاد می‌شود. ایده‌ای مفهومی و جذاب که از سوی شرکتی بین‌ المللی به نام «CDI Gulf International» و به شکل سی جی آی ارائه شد. بی‌تردید جذاب‌ترین بخش این ایده به چرخش برج‌ها دور هم مربوط بود، ایده‌ای که قرار بود جلوه‌ای مارپیچی و جذاب به آن ببخشد. 

برج کبرا در کویت724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، زمانی که بحث ساخته شدن این برج به میان آمد، سؤالات بسیاری در مورد این سازه پیش آمد، از جمله اینکه اگر قرار باشد برج‌ها بچرخند، آسانسورهای آن چگونه کار می‌کنند؟  کارشناسان درگیر در این گروژه توضیح دادند که آنها می‌توانند به جای آسانسور از یک سری لوله‌هایی که با فشار هوا کار می‌کنند استفاده کنند. ایده‌ای که هم نوآورانه بوده و هم خبر از نسلی جدید از ایده‌های طراحی در دنیای معماری داده و نشان می‌داد اضافه کردن چاشنی خلاقیت به دنیای معماری می‌تواند تا چه اندازه کاربردی باشد.

مطلب مرتبط: دنیای عکاسی: نمایش خیره کننده پل شیطان

کار روی این پروژه در سال ۲۰۰۸ آغاز شد، قرار بود در حوالی خیابان خلیج آغاز شود، اما همه چیز همان ابتدا به پایان رسید؛ به طوری که حتی عملیات بتن ریزی کار هم آغاز نشد. این درحالی است که بسیاری از همان زمان از این ساختمان به عنوان ساختمانی واقعی یاد می‌کنند، درحالی که همه چیزی که از برج کبرا در اختیار داریم همان ایده اولیه و تعدادی عکس دیجیتالی است.

نوک برج کبرا در کویت724press.com

بعضی حتی در واقع نمایی این ایده تا جایی پیش رفتند که ضمن انتشار این تصاویر ادعا می‌کردند دفاتر شرکت‌ها در این برج واقع شده‌اند. اما واقعیت این است که برج کبرا فعلا در حد همین تصاویر جذابی است که تخیل انسان را به بازی می‌گیرد اما هنوز هیچ جزئیاتی در مورد زمان عملیاتی شدن این ایده و دیگر نکات جذاب در مورد ساخت این سازه در دسترس عموم قرار نگرفته است. به عبارت دیگر برج کبرا برجی خیالی است که در دنیای واقعی به شهرتی قابل توجه دست پیدا کرده است.

به پایان این مطلب رسیدیم، نظر شما در مورد ساخت نسل آینده برج و آسمانخراش‌های متفاوت چیست؟ آیا شما هم چیزی در مورد برج کبرا شنیده بودید؟ فراموش نکنید نظرات و ایده‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.