کمتر علاقمند و مخاطب دنیای سینما است که تا به حال نام جانی دپ را نشنیده و از هنرنمایی او در به تصویر کشیدن شخصیت‌های متنوع و سرگرم‌کننده لذت نبرده باشد. هرچند مدتی است جانی دپ درگیر مسائل حاشیه‌ای شده و از دوران اوج خود فاصله گرفته است، اما همچنان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ستاره‌های حال حاضر سینمای جهان است. در ادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا کمی بیشتر با این هنرپیشه محبوب و جذاب سینما آشنا شده و مروری بر کارنامه حرفه‌ای و زندگی شخصی او داشته باشیم.

جانی دپ (Johnny Depp) شاید یکی از تطبیق پذیرترین بازیگران حال حاضر جهان و هالیوود و حتی در میان هم سن و سالان خود باشد. این هنرپیشه، نوازنده و تهیه کننده معروف، کارنامه‌ای پرافتخار در عرصه سینما دارد؛ به طوری که تا به حال ده بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده که دراین میان موفق شد یک بار جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره معتبر بین‌المللی را برای بازی در فیلم سوئینی تاد: آرایشگر اهریمنی خیابان فلیت (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street) محصول سال ۲۰۰۷ از آن خود کند. او همچنین سه مرتبه نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر مرد بوده است.

جانی دپ- 724press.com

همچنین بد نیست بدانید او با بازی در سریال تلویزیونی خیابان جامپ شماره ۲۱ که در فاصله سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ پخش می‌شد، به عنووان آیدل و ستاره محبوب نوجوانان شناخته شده بود. در ادامه همراه ۷۲۴پرس باشید تا کمی بیشتر با زندگی این هنرپیشه بااستعداد و خوش قریحه آشنا شویم.

جانی دپ با نام «جان کریستوفر دپ دوم» (John Christopher Depp II) در تاریخ ۹ ژوئن سال ۱۹۶۳ در شهر اوونزبروو ایالت کنتاکی در آمریکا متولد شد. مادرش بتی سو ولز یک پیشخدمت و پدرش کریستوفر دپ یک مهندس عمران بود.

دوران کودکی جانی دپ در فلوریدا سپری شد. او در سن پانزده سالگی مدرسه را ترک کرده و در عوض به عضویت مجموعه‌ای از گروه‌های موسیقی گاراژ پیوست که از جمله آنها می‌توان به گروه موسیقی «بچه‌ها» (The Kids) اشاره کرد. او در ۱۸ دسامبر سال ۱۹۸۳ با لوری آن الیسون (Lori Anne Allison) ازدواج کرده و ناگزیر شد شغلی برای خود دست و پا کرده و به عنوان فروشنده مشغول کار شود تا بتواند هزینه‌های خود و همسرش را تأمین کند. اما یک سفر به لس انجلس، کالیفرنیا به همراه همسرش، تغییری بزرگ در زندگی او به وجود آورد.

جانی دپ و نیکلاس کیج- 724press.com

در این بازدید او شانس ملاقات با بازیگر معروف نیکلاس کیج را پیدا کرد؛ کیج به او توصیه کرد تا به هنرپیشه شدن فکر کند. امری که جانی دپ آن را جدی گرفته و بدین ترتیب اولین حضور او در فیلمی ترسناک با بودجه کم رقم خورد که از قضا به اثری بسیار موفق تبدیل شد. فیلم «کابوس خیابان الم» (A Nightmare on Elm Street) محصول سال ۱۹۸۴ و دنباله‌های آن هنوز هم از آثار موفق ژانر وحشت به شمار می‌روند؛ جانی دپ در این فیلم در نقش نوجوانی ظاهر شد که رویاهایش با حضور شخصیت ترسناک و اهریمنی فردی کروگر به کابوس‌هایی تاریک و وحشتناک تبدیل می‌شوند.

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی کیت هرینگتون

در سال ۱۹۸۷ یک بار دیگر دست سرنوشت به یاری جانی دپ آمد، زمانی که او جایگزین هنرپیشه دیگری به نام «جف یاگر» شده و نقش پلیس مخفی به نام «تامی هنسون» را در سریال محبوب تلویزیون خیابان جامپ ۲۱ (21 Jump Street) بازی کرد. پس از آن و بعد از ایفای نقش به جای شماری از شخصیت‌های نوجوان و کم سن و سال، جانی دپ شانس همکاری مشترک و شگفت‌انگیز را با کارگردان نامی عالم سینما «تیم برتون» (Tim Burton) پیدا کرد. ماحصل این همکاری نقش آفرینی او در فیلم «ادوارد دست قیچی» (Edward Scissorhands) محصول سال ۱۹۹۰ است که یکی از آثار شاخص و بسیار محبوب کارنامه کاری جانی دپ به شمار می‌رود.

ادوارد دست قیچی- 724press.com

به دنبال موفقیت قابل توجه این اثر سینمایی، دپ گویی مسیر اصلی و ژانر مورد علاقه خود را پیدا کرد؛ به طوری که در ادامه در مجموعه‌ای از آثار تیره و تار و حتی ترسناک حاضر شد که هرکدام بیش از دیگری هم منتقدان و هم مخاطبان آثار او را مبهوت و مجذوب خود کردند. او موفق شده بود نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کرده و شهرتی روزافزون پیدا کند. با گذشت زمان یک بار دیگر فرصتی برای همکاری مشترک جانی دپ و تیم برتون فراهم شد و این بار او در نقش اصلی فیلم «اد وود» (Ed Wood) محصول سال ۱۹۹۴ بازی کرد. در سال ۱۹۹۷ او در نقش یک مأمور مخفی اف بی آی در فیلم دانی براسکو (Donnie Brasco) بازی کرد که برمبنای داستانی واقعی ساخته شده بود.کارگردانی این فیلم را «مایک نیوول» برعهده داشته و دپ در آن با «ال پاچینو» همبازی بود.

در سال ۱۹۹۸ او در فیلم «ترس و نفرت در لاس وگاس» ( Fear and Loathing in Las Vegas) به کارگردانی «تری گیلیام» (Terry Gilliam) حضور پیدا کرد. او در سال ۱۹۹۹ در فیلم علمی تخیلی و ترسناک «همسر فضانورد» (The Astronaut's Wife) بازی کرده و در همان سال به پروژه سینمایی دیگری از تیم برتون پیوسته و در فیلم «اسلیپی هالو» (Sleepy Hollow) در نقش شخصیت ایکابد کرین در کنار بازیگرانی همچون کریستینا ریچی و کریستوفر واکن حضور یافت.

اسلیپی هالو- 724press.com

دپ در طول دوران فعالیت کاری خود در نقش شخصیت‌های متعددی بازی کرده است که دورنما و خلق و خویی شبیه به هم نداشته و به کل تفاوتی عمیق با هم داشته‌اند و این شاید یکی از نکات برجسته کارنامه حرفه‌ای این هنرپیشه مطرح باشد. در همین راستا او در حضوری متفاوت در فیلم «از جهنم» (From Hell) محصول سال ۲۰۰۱ در نقش فرد ابرلاین حضور پیدا کرد؛ داستان این فیلم حول محور قتل‌های وحشتناکی بود که توسط قاتل معروف و اسرارآمیز «جک درنده» (Jack the Ripper) انجام می‌شدند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، بعد از این فیلم  او در یکی از فیلم‌های تریلوژی «ماریاچی» یعنی فیلم «روزی روزگاری در مکزیک» (Once Upon a Time in Mexico) محصول سال ۲۰۰۳ به کارگردانی «رابرت رودریگوئز» بازی کرد. حضور او در این فیلم به اندازه‌ای موفق و چشمگیر بود که به نوعی صحنه را به زیبایی هرچه تمام از «آنتونیو باندراس» ربود که به نوعی ستاره اصلی فیلم به شمار می‌رفت.

 در همان سال او در بلاک باستر تماشایی و خانوادگی «دزدان دریای کارائیب: نفرین مروارید سیاه» (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl) در نقش دزد دریایی جذاب و خوش مشرب یعنی جک اسپارو بازی کرد که کاپیتانی بسار جذاب، متقلب و البته خوش مشرب بود که با اداهای خاصش بینندگان را عاشق خود کرده بود.

کاپیتان جک اسپارو- 724press.com

این فیلم موفقیت بسیاری عظیم پیدا کرده و درهای بخت و اقبال یکی بعد از دیگری به روی جانی دپ گشوده شده و حتی یک نامزدی جایزه اسکار را هم برایش به ارمغان آورد. سال بعد از نمایش این فیلم، او در اثری پرکشش و جنایی به نام «پنجره عقبی» (Secret Window) حضور پیدا کرد که با الهام از یکی از آثار ترسناک نویسنده به نام دنیای ترس و وحشت یعنی «استیفن کینگ» ساخته شده بود. در همان سال او این بار ردای نویسنده جیمز باری را به تن کرده و در فیلم «در جستجوی ناکجاآباد» (Finding Neverland) در کنار کیت وینسلت حضور پیدا کرد.

سپس در فیلم «لیبرتین» (The Libertine) محصول سینمای انگلستان حاضر شده و در ادامه بار دیگر به تیم برتون پیوست تا شاهکاری دیگر را به دنیای فیلم و سینما تقدیم کند. این بار او در فیلم «چارلی و کارخانه شکلات سازی» (charlie and the chocolate factory) محصول سال ۲۰۰۵ که فیلمنامه آن با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته «رولد دال» نوشته شده بود، حاضر شد. همکاری بین این دو ستاره دنیای سینما بار دیگر در سال ۲۰۱۰ با حضور در فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» (Alice in Wonderland) و ایفای نقش شخصیت کلاه دار ادامه یافته و در فیلم «سایه‌های سیاه» (Dark Shadows) محصول سال ۲۰۱۲ مجددا تکرار شد.

کلاه دار یا هتر در فیلم آلیس- 724press.com

اگرچه در کنار آثار سینمایی همچون دزدان دریای کارائیب و دنباله‌هایش، سوئینی تاد و «دشمنان ملت» (Public Enemies) همگی موفقیت آمیز بوده و جانی دپ را به ستاره محبوب مخاطبان تبدیل کرده بودند، اما حضور در آثار سینمایی عمدتا تجاری کارنامه درخشان او را تاحدی تحت الشعاع خود قرار دادند. از جمله این آثار می‌توان به فیلم توریست (Tourist) اشاره کرد که در این فیلم او با آنجلینا جولی همبازی بود و فیلم رنجر تنها (he Lone Ranger) اشاره کرد که نتوانستند آنگونه که باید و شاید نه نظر مخاطبان را جلب کنند و نه نمره قابل توجهی از منتقدان دریافت کنند. بااین حال جانی دپ همیشه راهی برای بیرون کشیدن خود از گرداب آثار ناموفق پیدا کرده و پس از مدتی با اثر موفق دیگری بازگشته و دوباره دل مخاطبان را به دست می‌آورد.

مطلب مرتبط: بیوگرافی رابرت داونی جونیور

از آخرین آثار سینمایی که جانی دپ در آنها حضور داشت می‌توان به فیلم جانوران عجیب و زیستگاه آنها (Fantastic Beasts and Where to Find Them) اشاره کرد؛ هرچند متأسفانه سایه تاریک زندگی شخصی جانی دپ به حضور او در دنباله بعدی این فیلم پایان داد و دیگر شانس هنرنمایی او در نقش گرت گریندل‌والد را نخواهیم داشت.

جانی دپ- 724press.com

او همچنین در شماری از آثار انیمیشن به عنوان صداپیشه حضور داشته است که از آن جمله می‌توان به عروس مرده (Corpse Bride) و رنگو (Rango) اشاره کرد.

زندگی شخصی

در طول دوران کاری جانی دپ با هنرپیشگان زن متعددی در ارتباط بود. او برای مدتی با شرلین فن، جنیفر گری، وینونا رایدر و سوپر مدل معروف کیت ماس نامزد بود. او در سال ۱۹۸۵ از همسر اولش جدا شد و در ادامه رابطه‌ای عاطفی را با هنرپیشه و خواننده فرانسوی «ونسا پارادایس» (Vanessa Paradis) آغاز کرد که ماحصل این رابطه دو فرزند به نام‌های لیلی رز ملودی متولد سال ۱۹۹۹ و پسری به نام جک متولد سال ۲۰۰۲ است. هرچند درنهایت این دو در سال ۲۰۱۵ به صورت رسمی جدایی خود را اعلام کردند.

جانی دپ و امبر هرد- 724press.com

دپ سپس با هنرپیشه معروف امبر هرد (Amber Heard) ازدواج کرد که پایان خوشی به دنبال نداشته است و این روزها پرونده طلاق و شکایت این دو از یکدیگر به یک بحث داغ و جنجالی تبدیل شده که حتی آینده حرفه‌ای جانی دپ را هم به مرز نابودی کشانده است.

چند نکته جالب در مورد زندگی شخصی و کاری جانی دپ:

  • در میان کارگردانان نامی، جانی دپ بارها با تیم برتون همکاری داشته است که نتیجه آن اغلب آثاری جذاب، موفق و دوست داشتنی است.
  • درمیان هنرپیشگان زن، جانی دپ بیش از بقیه با هلنا بونهام کارتر همبازی بوده است.
  • چشمان نافذ تیره و استخوان گونه مشخص مهم‌ترین ویژگی ظاهری جانی دپ است؛ هرچند نمی‌توان از این حقیقت گذشت که گریم های گوناگون به زیبایی روی صورت او نشسته و شخصیت او را باور پذیر می‌کنند.
  • جانی دپ به پوشیدن لباس‌های خاص و خالکوبی‌های متعدد معروف است.
  • او در سال ۱۹۹۵ از سوی مجله امپایر به عنوان یکی از صد ستاره مرد جذاب تاریخ سینما انتخاب شد.

خالکوبی جانی دپ- 724press.com

  • مجله انگلیسی امپایر در سال ۱۹۹۷ جانی دپ را به عنوان یکی از صد ستاره مطرح کل تاریخ سینما انتخاب کرد.
  • مجله آمریکایی پیپل هم در سال ۱۹۹۶ جانی دپ را به عنوان یکی از پنجاه شخصیت زیبای جهان برگزید.
  • او یک بار در سال ۱۹۹۴ به دلیل خرابکاری و ایجاد مشکل در اتاق هتلی در نیویورک بازداشت شد. در آن زمان دپ ادعا کرد یک آرمادیلو مسئول این کار بوده است. به گفته دپ، او این حیوان را در یکی از قفسه‌های پیدا کرده است، حیوان وحشی شده و بعد از آسیب زدن به اتاق و خرابکاری خود را از پنجره هتل بیرون انداخته است!
  • وقتی جانی دپ با وینونا رایدر همباری خود در فیلم ادوارد دست قیچی نامزد بود، اسم او را به صورت «Winona forever» روی بازویش خالکوبی کرد، اما بعد از جدایی با استفاده از جراحی حروف n و a را حذف کرده و آن را به صور «Wino forever» درآورد.

جانی دپ و وینونا رایدر- 724press.com

  • او در دورن نوجوانی به عنوان گیتاریست با گروه‌های موسیقی متعددی همکاری می‌کرد و هم اکنون هم با یک گروه موسیقی کار می‌کند.
  • او سرپرستی اسب یک چشم از نژاد اندلسی را برعهده دارد که در فیلم اسلیپی هالو به عنوان اسب شخصیت او یعنی ایکابد کرین حاضر بود. بدین ترتیب جانی دپ زندگی این اسب را نجات داده و اجازه نداد به کارخانه چسب سازی فروخته شود.
  • جانی دپ نام دو فرزندش را با الهام از فیلم «افسانه» (Legend) با بازی تام کروز و میا سارا انتخاب کرده است.
  • برای باورپذیرتر کردن نقش کاپیتان جک اسپارو در فیلم دزدان دریایی کاراییب، جانی دپ می‌خواست تعدادی از دندان‌هایش را با طلا روکش کند. با این تصور که تهیه کنندگان فیلم این مسئله را نخواهند پذیرفت، او یک دندانپزشک پیدا کرد تا این کار را برایش انجام دهد.
  • در ۱۹ نوامبر سال ۱۹۹۹، جانی دپ صاحب یک ستاره در بولوار هالیوود شد. سخنرانان مهمان این مراسم تیم برتون و مارتین لاندو بودند.
  • جانی دپ اسم پسرش را روی بازویش خالکوبی کرده است و دستبند مهره‌ای ساخته شده توسط دخترش را همیشه به دست دارد.
  • او یکی از طرفداران شخصیت جک قاتل است.

جانی دپ با کت و شلوار- 724press.com

  • او یکی از مالکان یک رستوران و کلوب در پاریس به نام «Man Ray» است، دیگر شرکای او شان پن و جان مالکوویج هستند. نام این رستوران از نام هنرمند بنام آوانگارد من ری گرفته شده و در آن انواع خوراک‌های تبتی سرو می‌شود.
  • بد نیست بدانید جانی دپ در دوران کودکی به شکلات آلرژی داشت.
  • جانی دپ و کیانو ریوز ارتباطی عجیب باهم دارند. بسیاری از نقش‌هایی که کیانو ریوز ایفای آنها را برعهده داشته است، قبل از او به جانی دپ پیشنهاد شده بودند. به عنوان نمونه نقش جانی یوتا در فیلم نقطه شکست (Point Break) محصول سال ۱۹۹۱ و نقش جاناتان هاکر در فیلم دراکولا اثر فرانسیس فورد کاپولا قرار بود به جانی دپ برسد. هرچند استودیو برای نقش هارکر به دنبال یک چهره دلسوز بود! نقش جک تاورن در فیلم «سرعت» (Speed) و البته شخصیت معروف دنیای «ماتریکس» (The Matrix) یعنی نئو از دیگر نقش‌هایی است که قرار بودند در ابتدا به جانی دپ پیشنهاد شوند. در مورد نقش نئو، استودیو در آن زمان معتقد بود که جانی دپ به اندازه کافی نامی بزرگ و شناخته شده ندارد و مناسب این نقش نیست.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور آن و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. از میان آثار سینمایی جانی دپ، شما کدام یک را بیشتر دوست دارید؟ کدام شخصیت او جذابیت بیشتری دارد؟ خوشحال می‌شویم شنونده نظرات و دیدگاه‌های شما عزیزان باشیم.