با وجود سایه سنگین ویروس کرونا روی تمام جنبه‌های زندگی انسان امروزی، روزها یکی بعد از دیگری سپری می‌شوند و کم کم به موعد برگزاری شماری از رویدادهای معتبر و شناخته شده در عرصه بین‌المللی نزدیک می‌شویم. مراسم اهدای جوایز آکادمی موسوم به مراسم اسکار یکی از این رویدادها است که مشخص نیست وضعیت آن با پاندمی کرونا چگونه خواهد بود؟ درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا شما را از آخرین اخبار اعلام شده و جزئیات برگزاری مراسم اسکار ۲۰۲۱ باخبر کنیم.

انگار همین دیروز بود که فیلم «انگل» ساخته کارگردان معروف کره‌ای بونگ جون هو، جوایز اسکار ۲۰۲۰ را یکی بعد از دیگر درو کرده و شگفتی‌ساز شد؛ اما این روزها با نگاهی وضعیت کلی جهان تصور برگزاری چنین جشن باشکوهی با آن همه جمعیت، فرش قرمز، حضور عکاسان و خبرنگاران و البته نمایش عمومی وسیعی بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد، مخصوصا با توجه با موج جدید شیوع بیماری کرونا که بسیاری از کشورها را وادار به اعمال محدودیت‌های جدید کرده است.

نامزدها و مهمانان اسکار 2020- 724press.com

بااین‌ حساب این مراسم اکنون شبیه یادگاری از گذشته‌های دور است اما نگران نباشید؛ چون ظاهرا دست‌اندرکاران این رویداد پرزرق و برق برای برگزاری مراسم اسکار در دوران پساکرونا آماده شده‌اند. صنعت فیلمسازی یکی از بزرگ‌ترین متضرران شیوع ویروس کرونا بود؛ در دورانی که اکران بسیاری از فیلم‌ها متوقف شده، ساخت آثار سینمایی نیمه کار مانده و تکلیف برخی از پروژه‌های سینمایی در هاله‌ای از ابهام است. اما آیا گردانندگان صنعت فیلم و سرگرمی سازی دست روی دست خواهند گذاشت و نظاره‌گر اتفاقات پیش روی می‌مانند یا برعکس، سعی می‌کنند دوباره روی پای خود بایستند؟ ظاهرا گزینه‌ی دوم بیشتر توجه آنها را به خود جلب کرده است.

مطلب مرتبط: پاسخ به ۱۲ پرسش جالب در مورد مجسمه اسکار

در ادامه با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا مروری بر تازه‌ترین جزئیات منتشر شده در مورد زمان، شرایط و نحوه برگزاری مراسم اسکار ۲۰۲۱ داشته باشم.

اسکار ۲۰۲۱ چه زمانی برگزار خواهد شد؟

اسکار 2021- 724press.com

براساس زمانبندی معمول نود و سومین مراسم سالانه اهدای جوایز آکادمی قرار بود در تاریخ ۲۸ فوریه سال آینده میلادی (یکشنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۹) برگزار شود؛ هرچند به دلیل پاندمی کرونا و مسائل مرتبط با آن این تاریخ تغییر کرده و طبق اعلام بعدی مراسم اسکار در ۲۵ آوریل سال ۲۰۲۱ (یکشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. همچنین تاریخ افتتاح آن هم از ۱۴ دسامبر سال جاری میلادی به ۳۰ آوریل سال آینده (جمعه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) منتقل شد. موزه آکادمی هنرهای متحرک یکی از مؤسسات لس انجلسی است که به دنیای فیلم اختصاص داده شده است.

این تغییر زمان همچنان باعث تغییر موقتی مدت زمانی که شد که آثار سینمایی که قصد شرکت در مراسم جوایز آکادمی اسکار را دارند، باید در آن محدوده زمانی در سالن‌های سینما اکران شده باشند. به این ترتیب این مهلت استاندارد از تاریخ ۳۱ دسامبر تا ۲۸ فوریه (یکشنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۹) تمدید شده است و بدین ترتیب آثاری که در این محدوده زمانی منتشر شده باشند، واجد شرایط حضور در جوایز آکادمی اسکار هستند. در همین رابطه دیوید روبین رئیس آکادمی اسکار و داون هادسون، مدیر این آکادمی در بیانیه‌ای مشترک گفتند:

برای بیش از یک قرن آثار سینمایی نقشی مهم در دلگرم کردن مردم و سرگرم کردن آنها داشته و الهام بخش بودند. بنابراین مطمئنا امسال هم این مراسم برگزار خواهد شد. هدف ما از تمدید دوره واجد شرایط بودن و تغییر تاریخ اهدای جوایز، نشان دادن انعطاف پذیری دست اندرکاران اسکار و استقبال از فیلمسازانی بود که ناخواسته درگیر این شرایط بحرانی شدند.

فیلمسازانی که ممکن بود به دلیل وقوع چیزی خارج از کنترل کسی، مجازات شده و از حق حضور محروم شوند. آنها اکنون فرصت کافی برای به پایان رساندن آثار خود و همچنین انتشار آنها در اختیار خواهند داشت.

مطلب مرتبط: گزارش تصویری یک دهه فرش قرمز مراسم اسکار

 چه زمانی نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی خواهند شد؟

فیلم انگاشته یا تنت- 724press.com

تغییرات انجام شده ناخودآگاه زمان معرفی نامزدهای مراسم اسکار را هم تحت‌الشعاع خود قرار داد؛ بدین ترتیب طبق زمان بندی جدید نامزدهای این دوره از جوایز آکادمی در تاریخ ۱۵ مارس سال آینده میلادی (دوشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۹) معرفی خواهند شد. براساس اطلاعات تقویم جدید آکادمی، رأی گیری اولیه از پنج تا ۱۰ ماه مارس (۱۵ تا ۲۰ اسفند ۱۳۹۹) انجام خواهد شد.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، پس از معرفی نامزدها، مهمانان باید در تاریخ پانزدهم آوریل (پنج شنبه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۰) برای برگزاری مهمانی ناهار سالانه نامزدهای اسکار دور هم جمع شوند و درنهایت رأی گیری نهایی از ۱۵ تا ۲۰ آوریل (۲۶ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۰) انجام و برگزیدگان نهایی مشخص خواهند شد.

انتظار نامزد شدن کدام آثار سینمایی و شخصیت‌های برگزیده را در اسکار ۲۰۲۱ داشته باشیم؟

جایهز اسکار- 724press.com

این تغییر تاریخ‌ به ویژه تغییر دوره واجد شرایط بودن برای حضور در مراسم اسکار باعث می‌شود حجم بیشتری از آثار سینمایی شانس حضور در این رویداد پرزرق و برق بین‌المللی راداشته باشند. با یک حساب سرانگشتی شماری از بلاک باسترهای جذاب که به صورت ارجینال زمان پخش‌شان برای فصل بهار و تابستان سال جاری میلادی تعیین شده بود و درنهایت با توجه به شرایط موجود اکران‌شان به اوایل سال آینده میلادی موکول شد، این فرصت را به دست خواهند آورد. این آثار سینمایی شانس بهتری برای برنده شدن و بردن مجسمه طلایی اسکار به منزل را خواهد داشت.

البته همچنان همه چیز وابسته به پاندمی کرونا و احتمال بازگشایی مجدد سالن‌های سینما در ایالات متحده و در کل جهان است. اما با یک نگاه اجمالی می‌توان گفت فیلم «انگاشته» (Tenet) ساخته فیلسماز پرآوازه کریستوفر نولان یکی از معدود آثار اصلی است که در همان اکران محدودش در ماه‌های اولیه بخت و اقبال خوبی از خود نشان داد. باوجود واکنش‌های متفاوت منتقدان و بینندگان، این تریلر موفق شد در سطح جهانی به فروش بیش از سیصد میلیون دلاری دست پیدا کند. البته مسلما ادامه فروش این فیلم می‌تواند آن را به یکی از آثار پولساز سال جاری میلادی تبدیل و شانس آن برای حضور در اسکار را ارتقا دهد.

مطلب مرتبط: اسکار: مرور تاریخچه و حواشی‌ های آن

اما با تمام این تفاسیر باید این نکته را هم مد نظر داشت که باکس آفیس و فروش قابل توجه در گیشه به تنهایی کافی نیست. در ماه آوریل سال جاری میلادی، آکادمی اعلام کرد که از شرط اکران در سینماها صرفنظر کرده و آثار سینمایی که موفق به اکران نشدند هم می‌توانند در اسکار حضور پیدا کنند.

شارلیز ترون روی فرش قرمز اسکار- 724press.com

درنتیجه آثار سینمایی نتفلیکس همچون «5 هم خون» (Da 5 Bloods) اثر اسپایک لی هم شانس حضور در این رقابت را پیدا کرد. سرویس‌های استریمینگ و پخش آنلاین و اینترنتی آثار سینمایی راه را برای حضور دیگر فیلم‌ها در مراسم اسکار هموار کرده‌اند که از آن جمله می‌تواند به «مانک» (Mank) اثر دیوید فینچر، «دادگاه شیکاگو ۷» (The Trial of the Chicago 7) اثر آرون سورکین و «مرثیه هیلبیلی» (Hillbilly Elegy) اثر ران هاوارد اشاره کرد که همگی از شانس خوبی برای دریافت مجسمه اسکار برخوردار هستند.

از طرف دیگر آثار سینمایی دیگری که تاریخ اکران آنها عقب‌تر از زمان مشخص شده نبوده باشد هم روانه اسکار خواهند شد، بنابراین فیلم‌هایی همچون «گزارش فرانسوی» (The French Dispatch) اثر وس اندرسون، «داستان وست ساید» (West Side Story) اثر استیون اسپیلبرگ و فیلم «تلماسه» (Dune) اثر دنیس ویلنوو هم احتمالا در اسکار امسال حضور خواهند داشت.

مراسم اسکار سال آینده میلادی در کجا برگزار خواهد شد؟

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، جشن اهدای جوایز آکادمی اسکار همچون گذشته در سالن تئاتر دالبی (Dolby Theatre) در هالیوود برگزار خواهد شد.

با توجه به شرایط موجود، حال و هوای برگزاری این مراسم چگونه خواهد بود؟

مجسمه اسکار- 724press.com

همچون گذشته این مراسم به صورت زنده از شبکه تلویزیونی ABC در آمریکا و بیش از ۲۲۵ کشور در اقصی نقاط جهان پخش خواهد شد. البته پرواضح است اگر شرایط همه گیری کووید 19 به همین شکل ادامه پیدا کند، مراسم اسکار هم ناگزیر آرام‌تر از آنچه به خاطر داریم برگزار خواهد شد و بیشتر هدف خود را روی تقویت صنعتی سینما متمرکز می‌کند. یعنی خبری از فرش قرمزهای آنچنانی و رژه ستارگان سینما و سالنی شلوغ و مملو از جمعیت نیست

در همین رابطه کری بروک، مسئول شبکه سرگرمی ABC اعلام کرد:

ما امسال خود را در قلمرویی ناشناخته دیدیم که بسیاری از برنامه‌هایمان را تغییر داد؛ اما ما به کار کردن با شرکای خود در آکادمی ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم مراسم اسکار سال آینده جشنی باشکوه و امن باشد.

اگر قوانین مربوط به فاصله گذاری اجتماعی تا ماه آوریل باقی بماند، احتمالاً برگزار کردن مراسم اسکار به صورت یک رویداد مجازی شبیه به آنچه در جوایز امی مشاهده کردیم محتمل‌تر خواهد بود. اما اگر اینگونه نباشد هم هنوز می‌توان با کنار گذاشتن اجراهای زنده، احتیاط کرده و مراسم را به صورت کاملا سالم و امن برگزار کرد.

به هرحال باید منتظر بود و دید آیا با اخباری که از تولید واکسن به گوش می‌رسد، آیا بالاخره سایه سنگین ویروس کرونا از زندگی مردم جهان کنار رفته و اوضاع تاحدی به عالت عادی بازخواهد گشت یا خیر؟ تا آن زمان نمی‌تواند در مورد نحوه برگزاری مراسم اسکار و دیگر رویدادهای بین‌المللی به صورت کامل اظهار نظر کرد.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم این مرور کوتاه برای شما هم جالب بوده باشد. با نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده‌ی خود، ۷۲۴پرس دات کام را همراهی کنید.