کلم و شلغم هر دو عضوی از خانواده سبزیجات چلیپایی هستند؛ این دو سبزی مغذی سرشار از انواع مواد مفید، ویتامین و مواد معدنی هستند. اگرچه بسیاری از مردم کلم را بیشتر به عنوان سالاد مصرف کرده و از شلغم نهایتا در تهیه سوپ یا آش استفاده می‌کنند، اما بدنیست بدانید می‌توان انواع پیش غذا یا خوراک‌های لذیذ را هم با استفاده از این دو سبزی پرخاصیت تهیه کرد. نمونه‌اش گراتین شلغم و کلم که در ادامه به مرور طرز تهیه آن خواهیم پرداخت. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

اگر دوست دارید یک میان وعده یا خوراک لذیذ و مقوی تهیه و از شلغم در تهیه آن کمک بگیرید، گراتن شلغم و کلم انتخاب خوبی است؛ البته نوع کلم مصرفی در این خوراک قدری متفاوت با کلمی است که اغلب در بازار میوه و تره‌بار با آن مواجه می‌شوید. بنابراین اگر این نوع کلم در دسترس‌تان نبود می‌توانید از سبزیجات دیگری مثل اسفناج یا حتی سیب زمینی هم در تهیه این پیش خوراک استفاده کنید.

گراتین اسفناج- 724press.com

همچنین اگر تمایل دارید شلغم‌هایی با عطر و طعم خوب را برای تهیه گراتین مورد استفاده قرار دهید، حتما انواع کوچک‌تر آن را انتخاب کنید که رنگ شفاف‌تری داشته و برگ و ساقه‌های فوقانی آن شاداب‌تر باشند. به علاوه می‌توانید این برگ‌ها را به همراه کلم یا اسفناج داخل خود خوراک نیز استفاده کنید. اما برای تهیه گراتین شلغم و کلم به چه موادی احتیاج داریم؟

مطلب مرتبط: از خواص شلغم چه می‌دانید؟

مواد لازم

گراتن کلم- 724press.com

  • ۵ حبه سیر- به صورت لایه‌های نازک برش بزنید
  • ۲ پیمانه خامه غلیظ یا سنگین
  • نصف قاشق ایخوری پودر آویشن باغی یا آویشن آلمانی
  • دو قاشق غذاخوری کره بدون نمک
  • ۳ عدد پیاز متوسط- به صورت باریک خرد شده یا خلال شده
  • نمک به میزان لازم
  • سه عدد کلم توسکانی یا کلم سیاه- شسته شده و برگ‌های آن جدا و ساقه را کنار بگذارید
  • ۴ عدد شلغم در حدود نیم کیلو- آنها را شسته پوست گرفته و به صورت باریک برش بزنید
  • ۳ عدد تخم مرغ بزرگ- آنها را شکسته و به خوبی بهم بزنید تا زرده و سفیده کاملا با هم مخلوط شوند
  • یک پیمانه پنیر دلخواه رنده شده
  • یک پیمانه پنیر پارمسان رنده شده
  • نان تست کمی مانده (دست کم یک روز مانده و کمی بیات شده باشد) خرد شده تقریبا در حدود دویست گرم
  • پودر فلفل سیاه تازه آسیاب شده به میزان دلخواه

طرز تهیه

گراتین اسفناج و کلم- 724press.com

شعله گاز را روشن کرده و حرارت آن را روی درجه متوسط تنظیم کنید. یک ظرف مناسب را روی اجاق قرار داده و سیر، خامه و آویشن را داخل آن بریزید. حالا شعله کم کرده و اجازه دهید این مواد به مدت نیم ساعت به آرامی بجوشند. سپس ظرف را از روی شعله برداشته و کناری بگذارید تا خنک شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه لازانیا، خوراکی که کودک درون شما را شاد می‌کند

یک ماهیتابه را روی شعله متوسط قرار داده و یک قاشق کره داخل آن بریزید؛ پیاز را به آن اضافه کرده و کمی نمک روی آن بپاشید و اجازه دهید به آرامی سرخ شود. گاهی پیازها را هم بزنید و مراقب باشید به کف ماهیتابه نچسبند. درصورت نیاز می‌توانید گاهی مقدار کمی آب به محتویات ماهیتابه اضافه کنید تا از سوختن پیازها جلوگیری کنید. سرخ کردن پیاز را تازمانی که حالتی کاراملی پیدا کند و رنگ آن شروع به کهربایی شدن کند ادامه دهید. معمولا این مرحله بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. بعد از آماده شدن، پیازهارا داخل کاسه بزرگی ریخته و اجازه دهید خنک شوند.

یک قاشق دیگر کره را داخل ماهیتابه بریزید و برگ‌های کلم را به صورت دسته‌ای داخل آن بریزید و کمی صبر کنید تا برگ‌ها به دلیل حرارت دیدن شروع به جمع و پژمرده شدن کنند. حالا کمی نمک روی آنها بپاشید و  اجازه دهید به آرامی بپزد. احتمالا در این مرحله برگ‌های کلم کمی آب میندازد، اجازه دهید کلم پخته و آب آن جمع شود. این مرحله در حدود پنج الی ۸ دقیقه زمان می‌برد. حالا ماهیتابه را از روی شعله برداشته و محتویات آن را به کاسه حاوی پیاز اضافه کنید.

گراتن شلغم- 724press.com

در همان زمانی که کلم‌ها در حال پخته شدن هستند، شلغم‌ را هم داخل یک قابلمه حاوی آب و کمی نمک درحال جوشیدن اضافه کنید و صبر کنید تا پخته و نرم شود. در حدود دو دقیقه بعد آنها را آبکشی و خشک کنید. سپس شلغم‌ها را داخل کاسه‌ای آب و یخ انداخته و صبر کنید تا خنک شوند. مجددا آنها را آبکشی کرده و خشک کنید و در آخر به ظرف کلم و پیاز اضافه کنید.

در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام، فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۳۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. تخم مرغ‌ها را به خوبی مخلوط کرده و پنیر پارمسان و پنیر دلخواه دیگ را به همراه خامه زده و خنک شده را داخل کاسه‌ای بزرگ ریخته و با همزن دستی یا برقی به خوبی مخلوط کنید. حالا نوبت اضافه کردن مخلوط پیاز و کلم و شلغم و خرده‌های نان است. در نهایت کمی نمک و فلفل بپاشید و مایه حاصل را داخل یک سینی فر که از قبل کمی چرب کرده‌اید بریزید و با قاشق خوب پهن و یکنواخت کنید. حتی اگر لازم است آن را لایه لایه روی هم بریزید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک سوپ لذیذ با کلم برگ

سینی حاوی گراتین را داخل فر از قبل گرم شده قرار داده و به مدت ۴۰ الی پنجاه دقیقه یا تا زمانی که رنگ آن کمی قهوه‌ای شود بپزید. سپس سینی را از فر بیرون آورده و گوشه‌ای بگذارید که به مدت ده دقیقه خنک شود. درنهایت گراتین شما آماده سرو شدن است. گراتین را می‌توانید تا دوازده ساعت زودتر آماده کنید؛ فقط کافی است روی آن را بپوشانید و کنار بگذارید تا در زمان مناسب سرو شود. نوش جان

نکته:

درصورت تمایل می‌توانید مدت کوتاهی قبل از خارج کردن گراتین از فر مقداری پنیر موزارلای رنده شده روی آن بپاشید و دوباره سینی را داخل فر برگردانید تا پنیر ذوب شده و طلایی رنگ شود. همچنین می‌توانید هنگام سرو کمی دیگر پنیر پارمسان را روی گراتین رنده کنید.

طرز تهیه گراتن- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این پیش غذا یا خوراک اصلی لذیذ را تهیه کرده و ضمن لذت بردن از طعم آن از خواص سلامتی و مواد مغذی موجود در آن بهره‌مند شوید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.