زندگی در سایه‌ها، شکار و نوشیدن خون انسان از جمله خصوصیت‌های است که دراکولا و به طور کلی خون آشام‌ها را به یکی از شخصیت‌های محبوب دنیای سینما و حتی ادبیات تبدیل کرده است. زندگی جاودانه و برخورداری از امکاناتی که شاید برای بسیاری جذاب باشد باعث شده است که ومپایرها یا همان خون آشامان جایگاهی ویژه در دنیای سرگرمی سازی داشته باشند. اما آیا از بهترین آثار سینمایی ساخته شده در ژانر خون آشام اطلاعی دارید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

در طول صد سال گذشته، استودیوهای فیلمسازی توجهی خاص را معطوف دنیای فیلم‌های خون آشامی کرده‌اند؛ به طوری که این روزها انتخاب‌های بسیاری برای مخاطبان این ژانر وجود دارد. اما مثل هر حوزه‌ی دیگری، تعدادی انگشت شمار از این آثار سینمایی در جایگاهی بالاتر قرار گرفته و بیش از بقیه توجه مخاطبان را به خود جلب کرده‌اند.

ترسناک‌ترین فیلم‌هایی که در هالووین امسال می‌توانید ببینید

از آثاری همچون تیغه تا دراکولا، فیلم‌های گوناگونی در این دسته جای می‌گیرند که دست کم ارزش یک بار تماشا شدن را دارند. حالا که هالووین از راه رسیده است و مرزهای بین دنیای ما و دنیای مردگان و مخلوقات ساکن شب و سایه‌ها به باریک‌ترین حد خود رسیده است، شاید تماشای یکی از این فیلم‌ها جذابیتی دوچندان پیدا کند. هرچند اجازه ندهید این تنها مناسبتی باشد که فرصت تماشای این فیلم را برای‌تان مهیا کرده است، چون تماشای ژانر ترسناک آن هم از نوع خون آشامی زمان و مکان مشخصی نمی‌شناسد.

در ادامه ۷۲۴پرس را همراهی کنید تا مروری بر بهترین فیلم‌های خون آشامی تاریخ سینما داشته باشیم.

Salem's Lot - محصول سال ۱۹۷۹

فیلم Salem's Lot

 کتاب «Salem's Lot» را باید یکی از ترسناک‌ترین آثار نویسنده و سلطان بلامنازع ژانر ترسناک استیفن کینگ دانست، از طرف دیگر فیلمی که با اقتباس از این رمان ساخته شده است هم یکی از بهترین آثار ژانر ترسناک است. این اقتباس سینمایی باوجود اینکه به عنوان یک فیلم تلویزیونی ساخته شد، اما جذابیت بصری قابل توجهی داشت. داستان آن در مورد شهری اهریمنی است که ذره ذره تحت سلطه خون آشام‌ها قرار می‌گیرد.

با تشکر از این فیلم با ترس و وحشت حاصل از شنیدن صدای خراشیده شدن شیشه پنجره توسط شاخه‌ی درختان را به خوبی و برای همیشه درک کردیم.

تیغه ۲ (Blade II) - محصول سال ۲۰۰۲

بلید 2- 724press.com

فیلم تیغه دو قطعا فاقد آن طراوت و تازگی نسخه اصلی خود بود، بااین‌حال همچنان جذابیت تماشایی وسلی اسنایپش در نقش یک قاتل شیک پوش خون آشامان در جلب نظر مخاطبان موفق عمل کرد. کارگردان گیرمو دل تورو در این فیلم نژادی جدید از ابرخون آشامان را به مخاطب معرفی کرد، نژادی که قدرت آنها در مقایسه با خون آشام‌های معمولی به اندازه‌ای بود که بلید مجبور شد برای مقابله با آنها به نیروهای خاص خود متوسل شود.

نتیجه درنهایت یک دنباله لذت بخش و دوست‌داشتنی است که حتی سال‌های بعد هم تأثیر خود را روی دیگر آثار سرگرم‌کننده همچون سریال دگردیسی (The Strain) نشان داد. 

مصاحبه با خون آشام (Interview With the Vampire) - محصول سال ۱۹۹۴

مصاحبه با خون آشام- 724press.com

 اگرچه فیلم مصاحبه با خون آشام را باید اقتباسی ناقص از کتاب آنه رایس دانست، اما با این حال باید پذیرفت داستان آن هنوز از جذابیت کافی برای جلب مخاطب بهره‌مند است. داستانی تراژیک و غم‌انگیز این فیلم به زندگی یک خون‌آشام نامیرا می‌پردازد و در خلال تماشای این فیلم گوشه چشمی هم به دوره‌های خاصی همچون نیواورلئان و پاریس داریم.

جذابیت دیگر این فیلم بی‌شک به حضور دو ستاره جذاب سینما یعنی تام کروز و برد پیت برمی‌گردد، به ویژه تام کروز که اجرایش به گونه‌ای تأثیرگذار و تماشایی است که گویی متولد شده است تا در نقش لستات، این خون آشام سادیسمی و مجنون بازی خیره کننده از خود به نمایش بگذارد. هرچند متأسفانه این فیلم دنباله‌ای نداشت تا یک بار دیگر از تماشای آن لذت ببریم.

از گرگ و میش تا سحر (From Dusk till Dawn) - محصول سال ۱۹۹۶

از گرگ و میش تا سحر- 724press.com

 فیلم از گرگ و میش تا سحر به شکلی غیرمعمول شما را گمراه می‌کند؛ چرا که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که به مخاطب نشان دهد با یک فیلم خون آشامی طرف است تاوقتی که یک در اواسط فیلم یک پیچش ناگهانی و پیچیده رخ می‌دهد. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، تا پیش از این لحظه شما با یک فیلم جنایی و جذاب طرف هستید که به خوبی سبک واقعی کوئنتین تارانتینو را نمایندگی می‌کند (فراموش نکنید که او هم نویسنده فیلمنامه این فیلم است و هم در آن بازی می‌کند)

بعد از تمام اینها این یک فیلم بسیار ارزشمند است دو ژانر و سلیقه سینمایی متفاوت را به طرزی شگفت انگیز درهم آمیخته است.

مطلب مرتبط: فواید تماشای فیلم های ترسناک برای سلامت انسان

سایه خون‌آشام (Shadow of the Vampire) - محصول سال ۲۰۰۰

سایه خون آشام- 724press.com

فیلم سایه خون‌آشام، به دلیل نمایش متفاوت‌ترین نوع خون آشام (متا ومپایر) شناخته شده و از این حیث از دیگر آثار این ژانر متمایز است. این روایت ساختگی و تخیلی به پشت پرده ساخت فیلم نوسفراتو محصول سال ۱۹۲۲ می‌پردازد. در این فیلم جان مالکوویچ در نقش کارگردان افسانه‌ای ف. و. مورنا و ویلم دفو در نقش بازیگر مکس شرک ایفای نقش می‌کنند. 

روایت این فیلم به گونه‌ای است که گویی شرک در حقیقت یک خون آشام واقعی است، نه اینکه تنها نقش آن را بازی کند، حقیقتی که باعث شده است ساخت یک فیلم مشکل‌دار، حتی به مراتب سخت‌تر هم شود.

کرونوس (Cronos) - محصول ۱۹۹۳

کرونوس- 724press.com

کارگردان برنده جایزه‌ی اسکار گیلرمو دل تورو فعالیت خود در حوزه آثار فانتزی ترسنک را با این فیلم جذاب و پر رمز و راز آغاز کرد. خط داستانی این فیلم اسپانیایی زبان حول یک دستگاه کوچک و مرموز می‌چرخد که دارای نیرویی خاص است؛ به طوری که می‌تواند به افراد زندگی ابدی و جاودانه بدهد. اگر این فیلم را ندیده‌ایپ پس از خیر خواندن باقی ماجرا بگذرید، چون قصد داریم به این نکته حساس اشاره کنیم که درواقع داخل این دستگاهی چیزی است که فرد را به یک خون‌آشام تبدیل می‌کند.

شاید یکی از تفاوت‌های این فیلم با بخش دیگری از آثار این چنینی در این نکته باشد که خون‌آشام شدن یا بودن در این فیلم چندان رویایی و جذاب نبوده و قرار نیست این مسئله باعث شادی کسی شود. خون‌آشامان این فیلم دسته‌ای از مخلوقات ترسناک و غمگین هستند، مخلوقاتی که شاید ترسناک به نظر برسند اما در عین ترحم بیننده را هم به خود جلب می‌کنند.

مطلب مرتبط: معرفی فیلم های ترسناک سال ۲۰۱۹

گرسنه (The Hunger) - محصول ۱۹۸۳

گرسنه- 724press.com

تصور نقش آفرینی کاترین دونو در نقش یک خون‌آشام شاید سخت باشد، اما این همان اتفاقی است که در فیلمی محصول دهه‌ی هشتاد رخ داد. اثری سینمایی که کارگردانی آن را تونی اسکات برعهده داشت، به جز دونو سوزان، ساراندون و دیوید بویی هم در این فیلم حضور داشتند. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، داستان این فیلم در مورد یک مثلث عشقی بود که دو ضلع آن را یک زوج خون آشام تشکیل می‌دادند. این فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته وایتلی استریبر ساخته شد.

شب وحشت (Fright Night) - محصول سال ۱۹۸۵

شب وحشت کلاسیک- 724press.com

دهه‌ی هشتاد دستی پر در عرضه فیلم‌های ترسناک جذاب به مخاطبان دارد و یکی از آنها فیلم شب وحشت است. چه چیز جذاب‌تر از دستان زندگی جوانی که درست همسایه دیوار به دیوار یک خون‌آشام زیبا و برازنده است؟ هرچند در ادامه وقوع رخدادهای وحشتناک پای یک مجری تلویزیونی با مهارت‌های ون هلسینگی را هم به ماجرا باز می‌کند تا به طریقی جلوی تاخت و تاز این خون آشام به ظاهر محترم را بگیرند.

شب وحشت (Fright Night) - محصول سال ۲۰۱۱

شب وحشت جدید- 724press.com

همانگونه که گفتیم فیلم شب وحشت یکی از آثار محبوب دهه‌ی هشتاد بود، بنابراین جای تعجب نیست که شاهد ساخت نسخه‌ی دیگری از فیلم بودیم که متأسفانه آنگونه که باید و شاید دیده نشد. اما عدم موفقیت این فیلم در گیشه نشان دهنده بد بودن آن نیست؛ چرا که برخلاف تصور این فیلم اتفاقا اثری بسیار سرگرم‌کننده و ترسناک است که به نوعی نسخه‌ی به روز شده همان فیلم اصلی است.

از نکات برجسته این فیلم می‌تون به نویسنده فیلمنامه آن مارتی نوکسون اشاره کرد که «بافی» را هم در کارنامه دارد. این بار کالین فرث در نقش یک خون آشام جذاب و خوش چهره ظاهر شده اس که برای فرار از بحران مسکن به حومه شهر وگاس پناه برده و آنجا را آشیانه خود کرده است.

تیغه (Blade) - محصول سال ۱۹۹۸

بلید یا تیغه- 724press.com

تا قبل از ساخت فیلم تیغه، مارول چندان در هالیوود خوش ندرخشیده و اثر سینمایی شاخصی را به نمایش عمومی نگذاشته بود. درواقع به نظر می‌رسد مارول نیاز داشت تا شانس خود را در ژانر فیلم‌های خون آشامی هم امتحان کند تا بتواند آدرنالین را در رگ‌های بینندگان به حرکت انداخته و خود را مطرح کند.

فیلم تیغه ترکیبی جذاب از جلوه‌هایی همچون هنرهای رزمی، فناوری و البته قدرت‌های فوق‌العاده است که به خوبی با هم تلفیق شده و اثری خوش ساخت را تحویل مخاطب داده‌اند.

دختری در شب تنها به خانه می‌رود (A Girl Walks Home Alone at Night)- محصول ۲۰۱۴

دختری در شب تنها میرود- 724press.com

این فیلم فارسی زبان تلاشی از نویسنده و کارگردان آنا لیلی امیرپور به اندازه کافی خوب و جذاب است که حتی ممکن است شما را وسوسه کند شروع به فیلمسازی کنید. داستان این فیلم در شهری خیالی و روح زده در ایران به نام «شهر بد» (Bad City) می‌گذرد؛ نوعی روایت خون آشامی ناگفته از جنایت، خشونت و خونریزی.

استفاده از فیلمبرداری سیاه و سفید باعث شده است که لوکیشن‌های واقع در آمریکا به نوعی به نسخه‌هایی ایرانی بدل شوند و حضور زنی جوان و مرموز که گاهی برای توقف مشکل و گاهی برای شروع کردن آن در شهر پرسه می‌زند.

نزدیک تاریکی (Near Dark) - محصول سال ۱۹۸۷

نزدیک تاریکی- 724press.com

پیش از اینکه کاترین بیگلو خود را با فیلمی همچون «سی دقیقه پس از نیمه شب» (Zero Dark Thirty) در سطح جشنواره‌های جهانی همچون اسکار مطرح کند، استعداد خود را معطوف نمایش دنیای خون‌آشامان کرده بود. فیلم نزدیک تاریکی به خاطر فیلمنامه هوشمندانه و جذاب خود (اثر نویسنده باهوش اریک رد) به سادگی در حد و اندازه فیلم «کالت» (Cult film) ظاهر شده و تأثیرگذار شد. 

بگذار وارد شوم (Let Me In) - محصول ۲۰۱۰

بگذار وارد شوم- 724press.com

این فیلم اثر مت ریوز، بازسازی از فیلم نه چندان مطرح سوئدی به نام «شخص درست را راه بده» است که بیش از آنکه ترسناک باشد، نمایشی از عواطف و احساسات انسانی است. همین مسئله باعث شد که این بازسازی به مراتب بیشتر از نسخه اصلی مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد؛ چرا که مسائلی همچون انزوا و هویت فردی را عمیق‌تر مورد بررسی قرار داده و به ایجاد روابط عاطفی میان انسان و خون آشام از زاویه‌ای دیگر نگاه می‌کند.

داستان در مورد یک پسر عجیب و دوست تازه‌اش است، در مورد شکل گیری ارتباطی که چندان ساده و منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که این دوست تازه خون آشامی است که در بدن دختری جوان (کلویی گریس مورتز) جان خوش کرده است.

 پسر گمشده (The Lost Boys)- محصول ۱۹۸۷

کیفر ساترلند- 724press.com

کارگردان جوئل شوماخر در دهه‌ی هشتاد میلادی پیشگام در ارائه‌ی سبک بصری جدید از ژانر خون آشامی بود. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، داستان فیلم در مورد شهر کوچکی است که توسط رهبر خون آشامان با بازی کیفر ساترلند اداره می‌شود. دراین میان گروه کوچکی از نوجوانان به رهبری کوریس هایم و فلدمن بین این دو جهان قرار گرفته و گرفتار بازی خون آشامان می‌شود. درادامه برادر بزرگتر هایم ناخواسته وارد لانه خون آشام‌ها شده و درنهایت به یکی از آنها تبدیل می‌شود.

مطلب مرتبط: بهترین فیلم های ژانر وحشت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰

فقط عاشقان زنده می‌مانند (Only Lovers Left Alive) - محصول سال ۲۰۱۴

 عاشقان زنده می مانند- 724press.com

برخی از آثار ژانر خون آشامی تنها به دنبال ترساندن علاقمندان این گونه آثار سینمایی هستند؛ درحالی که بعضی دیگر به دنبال کندوکاو پیرامون موقعیت‌های ناراحت‌کننده و سختی‌هایی هستند که یک موجود خونخوار اما نامیرا و جاویدان با آنها دست به گریبان است.

فیلم فقط عاشقان زنده می‌مانند مثال خوبی برای این گونه آثار است. تام هیدلستون و تیلدا سوئینتن در این فیلم همبازی بوده و اجرایی درخشان از خود به نمایش گذاشتند. آنها نقش دو خون‌آشام را بازی می‌کنند را با یکدیگر ازدواج کرده و اکنون باید با خطرات غیرمنتظره مواجه و برای سازگار شدن با دنیای مدرن آماده شوند.

دراکولای برام استوکر (Bram Stoker's Dracula) - محصول سال ۱۹۹۹

دراکولای برام استوکر- 724press.com

یکی از اقتباس‌های خاص و قابل توجه از رمان دراکولا که با دو نام بزرگ سینمای هالیوود پیوند خورده است. کارگردانی این فیلم را فرانسیس فورد کاولای افسانه‌ای برعهده داشته و کیانو ریوز با آن لهجه بی‌رحم انگلیسی بازی خوبی از خود در این فیلم به نمایش گذاشته است. اگرچه از دید عده‌ای دراکولای برام استوکر گوهر چندان ارزشمندیدر صندوقچه آثار خون‌آشامی به حساب نمی‌آید؛ اما باید پذیرفت که در مقابل بسیاری دیگر از اقتباس‌های موجود وفاداری بیشتری به رمان اصلی نشان داده است. همچین سبک این فیلم هم خاص و منحصربفرد است.

شاید عمده دلیل این مسئله حضور کارگردانی است که با به کار بردن جلوه‌های ویژه و بصری و استفاده از تکنیک‌های فیلمسازی کلاسیک و قدیمی روحی خاص در کالبد این فیلم دمیده است. گری اولدمن هم در نقش شکارچی فریبنده اما تنها حضوری خیره کننده دارد که به تنهایی باعث می‌شود این فیلم ارزش تماشا را داشته باشد.

نوسفراتو (Nosferatu) - محصول سال ۱۹۲۲

نوسفراتو- 724press.com

نوسفراتو از نظر فنی اولین اقتباس سینمایی از رمان دراکولا اثر برام استوکر است. اگرچه نام شخصیت اصلی فیلم به دلایل حقوقی به کنت اورلوک تغییر یافت، اما به هرحال همه می‌دانیم که منظور همان شکارچی فانتزی و تشنه به خون یعنی دراکولا مقصود اصلی کار بوده است.  این فیلم همچنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین آثار ژانر خون‌آشامی شناخته می‌شود که تاریخ سینما به خود دیده است.

دراین میان قالب کار، صامت بودن فیلم و حتی جلوه‌های بصری خام و نه چندان پیرایش شده‌ی آن بر جذابیتش افزوده‌اند. شخصیت کنت اورلوک با بازی مکس شرک را باید یکی از ترسناک‌ترین خون آشامان شریر سینمایی دانست که تا به حال پا به عرصه وجود گذاشته‌اند.

آنچه در سایه‌ها انجام می‌دهیم (What We Do In the Shadows) - محصول سال ۲۰۱۵

آنچه در سایه ها انجام میدهیم- 724press.com

این فیلم مستند برخاسته از ژانری است که متأسفانه چندان مورد استفاده و توه نبوده است، اما دست کم کارگردان و ستارگان حاضر در آن یعنی جامین کلمنت و تایکا وایتیتی با استفاده از این شیوه یک کمدی جذاب و تقریبا بی‌نقص را به مخاطبان عرضه کردند. این فیلم نگاهی تلخ و شیرین به زندگی گروهی از خون آشام‌ها دارد که در جستجوی صلح، شادی و عشق بوده و درعین حال با گروهی از گرگینه‌ها در رقابت هستند. اسپین آف این فیلم به صورت مجموعه تلویزیونی هم در دسترس علاقمندان قرار دارد.

دراکولا (Dracula) - محصول سال ۱۹۳۱

دراکولا- 724press.com

اگرچه این اولین فیلمی نیست که با الهام از رمان اصلی دراکولا ساخته شده است، اما نخستین فیلمی است که برای ساخت از خانواده برام استوکر مجوز رسمی دریافت کرده است. فیلم دراکولا درعین حال یکی از برجسته‌ترین آثار این ژانر تقریبا در تمام دوران‌ها است که کنت دراکولا (با بازی بلا لوگوسی) را در قالبی جذاب به مخاطب عرضه کرد. در طول سال‌های بعد بسیاری سعی کردند از شخصیت دراکولا در این فیلم تقلید کنند اما هرگز موفق نشدند از آن پیشی بگیرند.

نوسفراتو، خون آشام (Nosferatu the Vampyre) - محصول سال ۱۹۷۹

نوسفراتو خون آشام- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، تا سال ۱۹۷۹، فرمول شخصیت دراکولا در دنیای فیلم کاملا تثبیت شده بود و به نظر نمی‌رسید بتوان چرخشی جدید در این شخصیت محبوب اما قدیمی به وجود آورد که به ویژه در آثار کلاسیکی همچون نوسفراتو و دراکولا در حد اعلا به شکوه رسیده بودند. اما کارگردان ورنر هرتزوگ راهی پیدا کرد تا این امر به نظر غیرممکن را عملی کند و آن ساخت فیلم نوسفراتو، خون آشام بود.

خط داستانی برجسته قابل تأمل این فیلم ترکیبی موفق از تراژدی و ژانر وحشت است و همین مسئله باعث شده است تا این فیلم یکی از چشمگیرترین آثار خون آشامی باشد که تابه‌حال ساخته شده است.

شخص درست را راه بده (Let the Right One In) - محصول سال ۲۰۰۸

شخص درست را راه بده- 724press.com

فیلم شخص درست را راه بده نوعی از آثار ترسناک است که می‌تواند در تمامی سطوح اقناع کننده ظاهر شود. این فیلم ترسناک نبوغ آمیز نگاهی به تلاش‌های یک خون آشام برای بقا و زنده ماندن در زمستانی سرد و منجمد کننده در کشور سوئد دارد. در کنار این تلاش اما داستان شیرین و افسون‌کننده دیگه‌ای هم تعریف می‌شود، داستان پسری با شخصیت نه چندان مطلوب که دوست مناسب خود را در شکل دختری می‌یابد که درواقع یک خون آشام نامیرا است. بعدها هالیوود هم نسخه‌ای دیگر از این فیلم را بازسازی کرد اما این فیلم هرچند عالی نتوانست درحد و اندازه اثر اصلی و ارجینال ظاهر شود. 

 به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید. آیا شما هم از علاقمندان دنیای تیره و تار دراکولا و خون آشام‌ها هستید؟ فیلم محبوب شما چیست؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.