خبر کوتاه و دردناک بود، ستاره محبوب «چدویک بوزمن» که با فیلم پلنگ سیاه گیشه‌ها را به تسخیر خود درآورده بود در سن ۴۳ سالگی و در پی چندین سال مبارزه با بیماری سرطان روده، تسلیم مرگ شد. اگرچه جای خالی او زین پس در کهکشان ابرقهرمانان مارول خالی است، ولی بوزمن در طول دوران فعالیت خود به اندازه‌ای موفق بود که خاطره‌اش به این سادگی از اذهان پاک نمی‌شود. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا مروری کوتاه بر بیوگرافی و فیلم شناسی شاه تی‌چالای افسانه‌ای داشته باشیم.

چدویک بوزمن هنرپیشه آمریکایی است که برای بازی در آثار محبوب به ویژه با محوریت شخصیت‌های سیاه پوست به شهرت رسیده است؛ او همچنین در فیلم محبوب و موفق گیشه یعنی «پلنگ سیاه»، برای نخستین بار دنیای ابرقهرمانان را به جشنواره جوایز بین‌المللی از جمله اسکار و گلدن گلوب دعوت کرد. 

چدویک بوزمن- 724PRESS.COM

چدویک بوزمن کیست؟

چدویک بوزمن ستاره پیشین دنیای تئاتر، نویسنده، کارگردان و بازیگری است که در شماری از نمایش‌های تلویزیونی در نقش مهمان حضور داشته است. این هنرپیشه سیاه‌پوست با ایفای نقش دو ستاره و آیکون شناخته شده جامعه‌ی سیاه پوستان آمریکایی آفریقایی تبار یعنی جکی رابینسون و جیمز براون شناخته شده است. این هنرمند بعدها با پیوستن به کمپانی مارول در نقش اولین ابرقهرمان سیاه‌پوست این کهکشان پرستاره با عنوان پلنگ سیاه به شهرت رسید. او بعدها در آثار دیگری از این کمپانی نیز حاضر شد و درکنار ابرقهرمان شناخته شده‌ای همچون «مرد آهنی»، «کاپیتان آمریکا» و «ثور» حضوری قابل قبول از خود نشان داد.

مطلب مرتبط: مرگ دلخراش ستاره فیلم پلنگ سیاه در سن ۴۳ سالگی

اوان کودکی و شروع دوران کاری

چدویک آرون بوزمن (Chadwick Aaron Boseman) در سال ۱۹۷۶ در شهر اندرسون در ایالت کارولینای جنوبی متولد شد. مادر او کارولین یک پرستار و پدرش لِروی کسب و کاری در زمینه تولید منسوجات و پارچه داشت. او در نوجوانی عاشق ورزش بسکتبال بود.

بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان، چدویک به دانشگاه هاوارد در شهر واشنگتن دی سی رفته و در رشته کارگردانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او بعدا برای آموزش بیشتر مدتی به آکادمی درام آمریکایی انگلیسی در آکسفورد رفت. جالب است بدانید دیگر هنرپیشه محبوب سیاه پوست دنزل واشنگتن هزینه تحصیل او در آکسفورد را پرداخت کرد. او همچنین به تاریخ آمریکاییان آفریقایی تبار علاقمند بود و مدتی را در مرکز تحقیقات هارلم در شهر نیویورک مشغول مطالعه‌ی تاریخ سیاه پوستان آمریکایی بود.

بازیگر چدویک بوزمن- 724PRESS.COM

بوزمن در شماری از تولیدات تئاتری حضور پیدا کرده است که از آن جمله می‌توان به تنفس (Breathe)، رومئو و ژولیت (Romeo and Juliet)، بوتلگ بلوز (Bootleg Blues)، زومن (Zooman) و درخشش (Shine) اشاره کرد. او در سال ۲۰۰۲ به خاطر بازی در «Urban Transitions: Loose Blossoms» موفق به دریافت جایزه شد؛ نمایشنامه‌ای به کارگردانی راب میلنر که در مورد کشمکش‌های یک خانواده آمریکایی آفریقایی بود. او همچنین روی بخش‌هایی از فستیوال تئاتر هیپ ها کار کرده و نمایش‌هایی همچون دیوار نگاری هیروگیلیفیک (Hieroglyphic Graffiti)، تئاتر «Rhyme Deferred» و نمایش «لاجورد» (Deep Azure) را به رشته تحریر درآورد. به علاوه او ساخ چندین نمایش را برعهده داشته و فیلمی کوتاه با عنوان «Blood Over a Broken Pawn» را نیز کارگردانی کرد.

حضور در نقش‌های تلویزیونی

اما بوزمن برای جا انداختن نام خود در دنیای رسانه، نخست فعالیت خود را در اواسط سال ۲۰۰۰ با بازی در نقش‌های تلویزیونی آغاز کرد. برای شروع به عنوان هنرپیشه مهمان در چندین درام جنایی از جمله «نظم و قانون»، سریال «Third Watch» و نیز «CSI:NY» حضور پیدا کرد. او همچنین در سوپ اپرا یا سریال آبکی (soap opera) با عنوان «همه بچه‌‌های من» (All My Children) نیز بازی کرد. 

در سال ۲۰۰۸، بوزمن در درام خانوداگی پخش شده از شبکه ABC با عنوان بلندی‌های لینکلن (Lincoln Heights) بازی کرد که تمرکزش روی زندگی یک خانواده ساکن حومه شهر و مشکلات‌شان بود. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، این سریال برای چهار فصل پخش شد که بوزمن در دو فصل پایانی این سریال حضور داشت. در طول این دوره او همچنین به عنوان هنرپیشه مهمان در آثار دیگری همچون «به من دروغ بگو» (Lie to Me)، سریال «ER,»، «بیشه‌ها» (The Glades) و «پرونده‌ی راکد» (Cold Case) بازی کرد.

فیلم‌ها و آثار سینمایی

حضور چدویک بوزمن در نقش ستاره موسیقی- 724PRESS.COM

در سال ۲۰۰۸، همچنین شاهد حضور بوزمن در فیلم «The Express» اثر گری فیلدر بودیم؛ یک بیوگرافی تصویری از نوع ورزشی پیرامون بازگشت ارنی دیویس به میادین ورزشی که برای تیم دانشگاه سیراکوز بازی می‌کرد، درست درهمان زمانی که بحث حقوق مدنی داغ بود. دراین فیلم چدویک با بازیگران دیگرانی همچون راب براون و دنیس کواید همبازی بود.

بوزمن درگام بعدی باز هم ایفاگر شخصیت برجسته دیگری شد. این بار او در قالب گراهام مک‌نایر، جراحی مسلمان در تریلری با عنوان «اشخاص ناشناس» (Persons Unknown) حضور پیدا کرد که تابستان سال ۲۰۱۰ از شبکه NBC پخش شد. در این مجموعه شاهد آدم ربایی و به تله انداختن هفت انسان توسط افرادی ناشناس در یک شهر هستیم. درهمان سال بوزمن در نقش مهمان در مجموعه‌های تلویزیونی متعددی همچون «موجه» (Justified)، فرینج (Fringe)، «دیترویت» (Detroit 1-8-7) و «کستل» (Castle) حضور پیدا کرد.

در سال ۲۰۱۲ بوزمن  نقش اصلی فیلم «The Kill Hole» به کارگردانی میشا ویبلی را برعهده گرفت. این فیلم داستان زندگی یک راننده تاکسی از شهر اورگن پورتلند را به تصویر می‌کشد که همچنین از کهنه سربازان جنگ عراق است. مردی که توسط خاطرات تلخ گذشته‌اش تسخیر شده و اکنون توسط یک گروه مخفی به مأموریتی تازه فرستاده می‌شود.

بازیگر آمریکایی چدویک بوزمن- 724PRESS.COM

در همین دوران بوزمن مجدداً شانس حضور در نقش اصلی بیوگرافی تصویری از جکی رابینسون با عنوان 42 را پیدا می‌کند که بازگو کننده‌ی داستان بازیکن بیسبال افسانه‌ای است که کلیشه‌های نژادی را درهم شکسته و مبدل به نخستین ستاره آمریکایی آفریقایی تباری می‌شود که در بازی‌های مهم لیگ برتر بیسبال در قرن بیستم حضور پیدا کرده است. این فیلم توسط برایان هلگلند نوشته و کارگردانی شد. همچنین در کنار بوزمن، شاهد هنرنمایی هریسون فورد در نقش مدیر بروکلین داجرز، برانچ ریکی بودیم. این فیلم در سال ۲۰۱۳ اکران شد.

 بوزمن در گفتگویی با مادام نوار درمورد نقش آفرینی‌اش در این فیلم و در نقش این ستاره افسانه‌ای بیسبال گفت:

من کاملاً تحت تأثیر این نقش قرار گرفتم و به نظرم ایفای این شخصیت مسئولیتی بزرگ و سنگین بود. هر روز صبح از خواب بیدار می‌شدم و شروع به فعالیت می‌کردم تا برای این نقش آمادگی لازم را به دست بیاورم. البته حسن دیگر این ماجرا این بود که در زندگی زمانی پیدا کرده بودم که می‌توانستم بسیبال بازی کنم و در کنار آن در مورد این ورزش محبوب هم مطالعه کنم. این فرصتی عالی در زندگی من بود که می‌توانستم کاری را انجام دهم که به آن علاقه داشتم.

این فیلم موفق شد بینندگان را تحت تأثیر خود قرار دهد و به عبارتی کار سخت بوزمن در به انجام رساندن این پروژه به نتیجه دلخواه رسید. به گزارش ۷۲۴پرس (724Press.com)، فیلم 42 در نخستین اکران خود به فروش ۹۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

بعد از نقش آفرینی در این فیلم، شاهد موفقیت دنباله‌دار و رو به رشد این ستاره نوظهور سینما بودیم. درهمین زمان چدویک بوزمن در فوریه سال ۲۰۱۴ از سوی انجمن ملی سینماداران به عنوان ستاره مرد فردا انتخاب شد. در همین سال او همچنین در یک فیلم فوتبالی با عنوان «روز عضوگیری» (Draft Day) در کنار بازیگرانی همچون کوین کاستنر و جنیفر گارنر حضور پیدا کرد.

چدویک بوزمن خندان- 724PRESS.COM

در ادامه بوزمن کار روی یک پروژه برجسته دیگر را آغاز کرد، این بار کمی از دنیای ورزش فاصله گرفته و به دنیای موسیقی وارد شد. این هنرپیشه در فیلمی با عنوان «Get on Up» در نقش ترانه سرا و نوازنده‌ی افسانه‌ای جیمز براون حاضر شد. این پروژه توسط تهیه‌کننده برایان گریزر آماده شد که سال‌ها برای روی پرده آوردن آن، انتظار کشیده بود. درنهایت او موفق شد با کمک میک جَگِر این آرزو را جامه عمل بپوشاند.

این فیلم که توسط تیت تیلور کارگردانی شد، به زندگی شخصی، دغدغه‌ها و موفقیت‌های این افسانه دنیای موسیقی می‌پردازد. لازم بود بوزمن برای اجرای این نقش روی توانایی‌های خود کار کرده و به خصوص روی سرعت و هماهنگی پاهای خود کنترل بیشتری داشته باشد؛ چرا که این نوازنده شناخته شده استاد حرکات این چنینی بوده و به همین خاطر به شهرت رسیده بود. چدویک در سال ۲۰۱۴ و در مصاحبه‌ای با سایت مووی‌فون در رابطه با ایفای این نقش گفته بود:

این یک چالش بزرگ بود، اما همچنین بسیار سرگرم‌کننده و تجربه‌ای ارزشمند بود و پاداشی بزرگ برای من به همراه داشت.

چدویک بوزمن در ادامه مسیر خود در دنیای هالیوود، بازی در فیلم «خدایان مصری» (Gods of Egypt) محصول سال ۲۰۱۶ را پذیرفت که در آن در نقش توث یا تحوت، خدای عقل و خرد باستانی ظاهر شد. او سپس در تریلر انتقام جویان «پیغامی از شاه» (Message from the King) بازی کرد که در اواخر همان سال در فستیوال فیلم تورنتو برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد. 

مطلب مرتبط: انتقام جویان: جنگ بی نهایت، فاتح بی رقیب گیشه ها

همچنین در سال ۲۰۱۶، بوزمن به کهکشان سینمایی مارول پیوسته و برای اولین مرتبه در نقش یک ابرقهرمان در بلک باستر پرزرق و برق «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» حضور پیدا کرد. او در این فیلم در نقش شاه تی‌چالا ظاهر شد؛فرمانده قبیله‌ای از مردمان آفریقایی با نام واکاندا که بعدها به پلنگ سیاه قدرتمند تبدیل می‌شود.

شاه تی چالا در فیلم پلنگ سیاه- 724PRESS.COM

در ادامه چدویک دوباره به همان ژانر محبوب خود بازگشته و این بار در فیلم دراماتیک «مارشال» (Marshall) محصول سال ۲۰۱۷ حضور پیدا کرد که در مورد زندگی قاضی افسانه‌ای تارگود مارشال بود. هرچند این دنیا نتوانست برای همیشه او را مجذوب خود کند و بوزمن آماده می‌شد تا دوباره به دنیای ابرقهرمانی مارول بازگشته و این بار در فیلمی مختص شخصیت خود با عنوان پلنگ سیاه بازی کند. این فیلم نه تنها رکوردهای گیشه را شکسته و باکس آفیس را به تسخیر خود درآورد، بلکه در چهار روز نخست اکران خود موفق به فروش ۲۱۸ میلیون دلاری شد. این فیلم همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از جوایز آکادمی اسکار و نیز نامزد بهترین فیلم جشنواره جوایز گلدن گلوب شد.

بدین ترتیب حضور او در دنیای مارول ادامه دار شده و مجدداً به تیم مرد آهنی، ثور، کاپیتان آمریکا و دیگران پیوست و در دو فیلم انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت (Avengers: Infinity War) محصول سال ۲۰۱۸ و انتقام جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) محصول سال ۲۰۱۹ به ایفای نقش پرداخت. در همان سال بوزمن در فیلمی پلیسی با عنوان «۲۱ پل» (21 Bridges) حضور پیدا کرد؛ او در این فیلم در نقش کاراگاه اداره پلیس شهر نیویورک ظاهر شد که در جستجوی قاتلان دو افسر پلیس است.

مطلب مرتبط: بیوگرافی الیویا کلمن، برنده جوایز اسکار، گلدن گلوب و بفتا ۲۰۱۹

مرگ

چدویک بوزمن و همسرش- 724PRESS.COM

چدویک بوزمن در تاریخ ۲۸ آگوست سال جاری میلادی به علت ابتلا به سرطان روده جان خود را از دست داد. درهمین رابطه در حساب‌های اجتماعی او این مسئله اعلام شد:

با تأسف عمیق خبر درگذشت چدویک بوزمن را تأیید می‌کنیم.

بیماری چدویک در سال ۲۰۱۶ تشخیص داده و اعلام شد او به سرطان روده مرحله سه مبتلا است. به گزارش ۷۲۴پرس، نبرد او برای غلبه بر این بیماری چهار سال به طول انجامید، اما روند بهبودی مثبتی مشاهده نشده و درنهایت وارد مرحله چهارم سرطان شد. هرچند چدویک یک مبارز واقعی بود و اجازه نداد بیماری روی کارهایش تأثیری بگذارد، درهمین مدت شاهد حضور او در آثار سینمایی متعدد و درخشانی بودیم که توجه مخاطبان را به هنر او جلب و این هنرپیشه را بیش از پیش محبوب کرد.

از فیلم مارشال گرفته تا «Da 5 Bloods»، فیلم «Ma Rainey’s Black Bottom» و چندین فیلم دیگر که همگی در زمانی فیلمبرداری شدند که او درحال انجام انواع روش‌های درمانی متعدد همچون جراحی و شیمی درمانی بود. اما ایفای نقش شاه تیچالا در فیلم پلنگ سیاه نقطه عطفی در کارنامه هنری این بازیگر است و اتفاقاً خود او هم بابت این مسئله احساس غرور می‌کرد. هرچند سرانجام دست سرنوشت مجالی به چدویک بوزمن نداد تا در دنباله‌های بعدی این فیلم حضور داشته باشد و دنیای ابرقهرمانان را جذاب‌تر از همیشه کند.

شاه تی چالا- 724PRESS.COM

سرانجام این بازیگر در منزل و زمانی که همسر و دیگر اعضای خانواده درکنارش بودند، دار فانی را وداع گفت. جسد او پس از مرگ سوزانده شده و خاکسترش به همسرش «تیلور سیمونه لیوارد» تحویل داده شد. یادش گرامی

چند نقل قول از چدویک بوزمن

  • من یک هنرمند هستم و هنرمندان به اجازه کسی برای کار کردن نیاز ندارند. صرف‌نظر از اینکه مشغول بازی هستم یا نه، می‌نویسم. درحقیقت من زمانی شروع به نوشتن می‌کنم که خسته هستم، به خاطر اینکه باور دارم خالص‌ترین افکار شما در این زمان به سطح می‌آید.
  • به عنوان یک کارگردان، مهم است که شما در مورد روند بازیگری چیزهایی بدانید.
  • در مقام یک بازیگر آمریکایی-آفریقایی معتقدم داستان‌های زیادی از ما ناگفته باقی مانده است.
  • فکر می‌کنم باید بین سه مقوله بازیگر بودن، ستاره فیلم بودن و سلبریتی بودن تفاوت قائل شویم. این‌ها سه چیز مختلف هستند.

ستاره سیاه پوست چدویک بوزمن- 724PRESS.COM

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور کوتاه بر زندگینامه چدویک بوزمن لذت برده باشید. نظرات خود را برای بهبود این بخش حتماً با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید. ما همچنان مشتاق شنیدن دیدگاه‌ها و انتقادات سازنده شما هستیم.