اگر از طرفداران دنیای فیلم‌های ابرقهرمانی و به ویژه شخصیت‌های محبوب دنیای مارول باشید، حتماً با شاه تی‌چالا یا همان پلنگ سیاه آشنایی دارید. فیلمی که به عنوان نخسین فیلم ابرقهرمانی نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب، حسابی سروصدا به راه انداخت. خبر مرگ ستاره محبوب فیلم پلنگ سیاه در سن ۴۳ سالگی، بهت و ناراحتی بسیاری از علاقمندان این ژانر سینمایی را به دنبال داشت. 

چدویک بوزمن (Chadwick Boseman) ستاره فیلم جذاب و پرطرفدار پلنگ سیاه، روز جمعه و پس از چهار سال مبارزه با بیماری سرطان، دار فانی را وداع گفت. این ستاره محبوب در زمان مرگ تنها ۴۳ سال داشت؛ مرگی که بسیاری را در بهت و حیرت فرو برد.

چدویک بوزمن به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت- 724press.com

اگرچه بسیاری چدویک بوزمن را با فیلم‌های پرزرق و برق کمپانی مارول و به ویژه فیلم درخشان پلنگ سیاه شناختند، اما او پیش از همکاری با استودیو مارول در آثار جذاب دیگری نیز نقش آفرینی کرد که از آن جمله می‌توان به ایفای نقش ستاره و آیکون محبوب سیاه پوستان آفریقایی جکی رابینسون در فیلم «42» و جیمز براون در فیلم «Get on Up» اشاره کرد.

مقاله مرتبط: بیوگرافی رابرت داونی جونیور

در پست توئیتری این بازیگر اعلام شده است که با تأسف بیکران درگذشت این بازیگر تأیید می‌شود. برای او مایه افتخار بود که موفق شد به شخصیت شاه تی‌چالا (T’Challa) در فیلم پلنگ سیاه زندگی ببخشد.

 کوین فیج مدیر ارشد خلاق استودیو مارول در همین رابطه اعلام کرد:

درگذشت چدویک ضایعه بسیار بزرگی است. او تی‌چالای ما بود؛ پلنگ سیاه محبوب و البته دوست عزیز ما. هر زمانی که او در حال نقش آفرینی بود، با کاریزما، شخصیت و شادی خود همه را تحت تأثیر قرار می‌داد. هرزمان که او روی پرده سینما ظاهر می‌شد، خالق چیزی ماندگار و تماشایی بود. حضور او مایه مسرت همکارانش بود و شاید هیچ کس بهتر از او برای تجسم بخشیدن به شخصیت‌هایی که او ایفاگر نقش‌شان بود، وجود نداشت. او باهوش، مهربان و حتی قوی‌تر از تمامی کاراکترهایی بود که در نقش‌شان ظاهر شد. او اکنون در کنار آنها جاودانه شده است و برای سالیان سال شخصیت برجسته‌ای باقی خواهد ماند.

خانواده استودیو مارول عمیقاً مراتب تأثر خود را بابت این فقدان بزرگ اعلام کرده و امشب همراه خانواده او سوگوار است.

چدویک بوزمن- 724press.com

 باب ایگر از کمپانی دیزنی هم در پیرامون درگذشت این بازیگر گفت:

همه ما بابت درگذشت غم‌انگیز چدویک بوزمن در بهت و ناراحتی فرو رفته و قلب‌مان شکسته است. او استعدادی خارق‌العاده و یکی از باشخصیت‌ترین بازیگرانی بود که تابه‌حال ملاقات کرده‌ام. او باوقار و قدرتمند بوده و به عمق شخصیت پلنگ سیاه نفوذ کرده و تمام قالب‌های فکری ما در مورد شخصیت‌های جاودان و فناناپذیر را درهم شکست و نسخه مخصوص خود را به بینندگان معرفی کرد.

او به حق ابرقهرمانی بود که بسیاری از مردم در گوشه و کنار جهان مدت‌ها برای تماشایش انتظار می‌کشیدند. او الهام بخش همه‌ی ما بود تا آرزوهای بزرگ‌تری داشته باشیم و برای به حقیقت بدل کردن آنها بیش از گذشته تلاش کنیم. ما همه سوگوار درگذشت او و چیزهایی هستیم که می‌توانستند با حضور او به واقعیت تبدیل شوند. برای دوستانش و برای میلیون‌ها طرفدار، غیبت او همچون کسوفی است که زندگی‌مان را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. دعا و احساسات خالصانه و تسلیت ما در دیزنی همراه خانواده او است.

مرگ چدویک بوزمن- 724press.com

بوزمن خود هرگز در انظار عمومی در مورد تشخیص بیماری سرطان خود چیزی نگفته بود؛ بااین‌حال به گفته همکارانش در طول ایفای نقش یکی دیگر از سیاه پوستان برجسته آمریکایی وکیل و قاضی دادگان عالی تورگود مارشال در سال ۲۰۱۷ در فیلمی با عنوان «مارشال» (Marshall)، این بازیگر تحت درمان بوده است؛ درست یک سال قبل از اینکه بوزمن را در نقش پلنگ سیاه روی پرده سینما ببینیم. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در سال‌های اخیر بوزمن را در درام جنگی اسپایک لی به نام «Da 5 Bloods» دیدیم و امسال هم او در مقابل وایولا دیویس (Viola Davis) در فیلم «Ma Rainey’s Black Bottom» حضور پیدا کرد که براساس نمایشنامه‌ای از آگوست ویلسون ساخته شده و کارگردانی آن را جرج وولف برعهده داشت.

مقاله مرتبط: عکاس خوش ذوق ژاپنی و زندگی بخشیدن به اکشن فیگورها

بیوگرافی چدویک بوزمن

او جوان‌ترین فرزند از سه پسر خانواده بود، مادرش پرستار و پدرش در یک کارخانه پارچه بافی مشغول کار بود. وقتی او وارد دبیرستان شد، استعداد هنریش نمایان شد و برای شروع نمایشنامه‌ای نوشته و خود نیز در آن بازی کرد. این نمایش شروع جلب توجه به دنیای هنر بود. او در ادامه وارد دانشگاه هاوارد شده و در رشته کارگردانی مشغول تحصیل شد. درآنجا بود که فیلیشیا راشد (بازیگر، کارگردان و خواننده آمریکایی) را به عنوان استاد و مربی خود انتخاب کرد.

شاه تیچالا در پلنگ سیاه- 724press.com

بعد از نقل مکان به نیویورک، بوزمن به تئاتری محلی پیوسته و در همان زمان در تلویزیون در نقش‌ هنرپیشه مهمان در آثاری همچون نظم و قانون (Law & Order)، سریال «CSI: NY» و سریال تلویزیونی «ER» حضور پیدا کرد. اما اولین هنرنمایی و نقش بزرگ او به ایفای نقش در فیلم 42 برمی‌گردد که در نقش جکی رابینسون ظاهر شد، نخستین ستاره سیاه پوستی که در لیگ برتر بیسبال حضور پیدا کرد. نکته تلخ ماجرا این جا است که چدویک بوزمن در همان روزی دار فانی را وداع گفت که جکی رابینسون از دنیا رفت.

فیج برای نخستین بار در اکتبر سال ۲۰۱۸ حضور این بازیگر در نقش شاه تی‌چالا در فیلم پلنگ سیاه را در کنفرانسی خبری اعلام کرد. این بازیگر پیش‌تر برای نخستین حضورش در قالب این نقش در فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» محصول سال ۲۰۱۶ مورد تقدیر قرار گرفته بود، امری که ناخودآگاه انتظارات برای حضور او در فیلم پلنگ سیاه را دوبرابر کرده بود. همچنین بدنیست بدانید این بازیگر نخستین بازیگر سیاه پوستی بود که در نقش ابرقهرمانان استودیوی مارول ظاهر شد.

چدویک بوزمن در فیلم پلنگ سیاه- 724press.com

البته حضور او برای استودیوی مارول منفعت زیادی داشت؛ این فیلم در گیشه حضوری خیره‌کننده داشت و باکس آفیس را درکنترل خود گرفت. این فیلم به فروش جهانی ۱.۳ میلیارد دلار دست پیدا کرد. این نکته به ویژه از این جهت حائز اهمیت بود که تا پیش از موفقیت فیلم پلنگ سیاه، هیچ فیلم هالیوودی با حضور بازیگران سیاه پوست به چنین موفقیت عظیمی دست پیدا نکرده بود.

خیلی سخت است که تأثیر حضور چدویک بوزمن و فیلم پلنگ سیاه روی هنرنمایی سیاه پوستان در دنیای سینما و فراتر از آن تأثیرگذاری‌شان روی فرهنگی بزرگ‌تر را نادیده گرفت. این فیلم نخستین فیلم ابرقهرمانی بود که در جشنواره‌های سینمایی بزرگ حضور پیدا کرد کاز جمله نامزدی در بخش بهترین فیلم مراسم جوایز آکادمی اسکار در کنار ۶ نامزدی دیگر و درنهایت دریافت سه جایزه از جمله در مراسم گلدن گلوب. از سوی دیگر این فیلم نمایشی خیره کننده از رهبری ابرقهرمان، عاقل و قدرتمند بود که ملت سیاه پوست خود را رهبری کرده و آنها را به موفقیت می‌رساند.

پیش از پخش پلنگ سیاه وراتی در مصاحبه‌ای با این بازیگر از او در مورد احتمال ساخت بخش دوم این فیلم سوال کرده بود. بوزمن گفت:

من در این مورد خشنودم؛ اگر ما صحبت کنیم در مورد قسمت‌ها بعدی، فرقی نمی‌کند، فیلم دوم، سوم و حتی چهارم، من فقط می‌خواهم همه آنها درست مثل نسخه اول خود خاص و بی‌نظیر باشند.

چدویک بوزمن درگذشت- 724press.com

مسلماً جای این بازیگر خوش اخلاق، خلاق و باوقار در دنیای پرزرق و برق هالیوود و به ویژه در میان ابرقهرمانان دنیای مارول خالی است، هرچند خاطره او با بسیاری از مخاطبان آثارش باقی خواهد ماند؛ بازیگری که بار دیگر به حضور سیاه پوستان در این عرصه جانی دوباره بخشید. روحش شاد و یادش گرامی

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید.