تماشای بناهای مینیاتوری که در ابعاد بسیار کوچک ساخته می‌شوند، نه تنها باعث سرگرم شدن کودکان می‌شود بلکه بزرگسالان را نیز مجذوب خود می‌کند. خانه‌های عروسک پر شده از انواع مبلمان و تزئینات بامزه مثل پرده، لوستر، قالیچه و...شاید یکی از متداول‌ترین جلوه‌های این بناها باشد. هرچند گروهی خوش ذوق متشکل از هنرمندان خلاق در سوئد سعی کردند در قالب پروژه هنری خلاقانه این فرصت را برای عابران نیز فراهم کنند تا حین گشت و گذار در خیابان‌، از این بناهای کوچک دیدن کنند.

پروژه هنری «Anonymouse» محصول کار گروهی از هنرمندان سوئدی تحت همین عنوان است که درحال اضافه کردن جلوه‌هایی جادویی به خیابان‌های سوئد هستند. آنها برای پیش برد این پروژه شروع به ساخت ساختمان‌ها بامزه و دوست داشتنی البته در ابعاد مینی و کوچک کردند که با انواع و اقسام لوازم مینیاتوری تزئین شده است. سپس تیم سازنده این بناهای کوچک را در گوشه کو کنار پیاده‌رو و معابر عمومی نصب کردند. 

خانه عروسکی در جنگل-724press.com

اولین کار هنری این گروه به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد، یک مغازه آجیل و خشکبار فروشی کوچک و یک رستوران ایتالیایی که هردو در شهر مالمو نصب شدند. از آن زمان تاکنون بسیاری از شاهکارهای جذاب و خیره کننده دیگری توسط این گروه پا به عرصه وجود گذاشتند. از پمپ بنزین و ایستگاه گاز گرفته تا انواع فروشگاه، پارک‌های سرگرمی و حتی قلعه و کتاب فروشی.

مطلب مرتبط: دنیای عکاسی: دنیای سرگرم کننده من

یکی از اعضای این گروه درگفتگویی پیرامون این نحوه شکل گرفتن این ایده چنین می‌گوید:

ایده ساخت فروشگاه‌های کوچک مخصوص موش‌ها نخستین بار در بهار سال ۲۰۱۶ و در شهر پاریس به ذهن‌مان خطور کرد و اولین بناهای ساخته شده شامل یک مغازه آجیل فروشی و همینطور یک رستوران ایتالیایی بود. این دو بنا درهمان سال در شهر مالمو در جنوب سوئد نصب شدند.

اما در ادامه چه چیز باعث شد این ایده در این سطح گسترده مورد توجه این گروه قرار بگیرد، به طوری که این روزها شاهد ساخت ساختمان‌های متعدد دیگری هستیم؟ به گزارش ۷۲۴پرس دات کام و به گفته یکی از اعضای این گروه تعدادی از دوستان آنها در مورد خلق دنیایی کوچک به توافق رسیدند و دراین میان توجه کلی گروه معطوف جهان‌های خلق شده توسط نویسنده سوئدی «آسترید لیندگرن» (Astrid Lindgren) شد؛ همچنین فیلم‌های کمپانی والت دیزنی دیگر منبع الهام آنها برای این کار بود. وجود مخلوقاتی کوچک که در جهانی موازی با ما زندگی کرده و از وسایل دورریختنی یا اشیای بدون استفاده ما به طریقی دیگر برای ساخت دنیای خود بهره می‌برند، ایده جالب توجهی بود که نمی‌شد بی‌تفاوت از کنارش عبور کرد.

خانه فانتزی-724press.com

از سوی دیگر برای برخی از اعضا توجه به این نکته جالب بود که آیا می‌شود معنا و مفهومی پنهانی را در پس ساخت این بناهای مینیاتوری مینی ماوسی تصور کرد؟ شاید هیچ چیز جالب‌تر از این نبود که هر روز مقداری جادو به پیاده‌روهای شهر اضافه کرد و در این میان توجه برخی از افراد معطوف جلب توجه کودکان به این پروژه بود. هرچند درنهایت باید پذیرفت هرگونه جلوه هنرخیابانی به سبک و سیاق خود فضای عمومی شهر را تغییر می‌دهند و نمی‌توان تنها به بعد بامزه و خیال‌انگیز آنها بسنده کرده و از کنار نمونه‌های شاید کمی جدی‌تر عبور کرد.

مطلب مرتبط: خلاقیت هنرمند فرانسوی در ساخت آثار هنری از مواد بازیافتی

از طرف دیگر به گفته یکی دیگر از اعضا برای تیم سازنده بسیار جالب بود که گروهی از افراد با الهام از هنر آنها شروع به ساخت بناهای مینیاتوری با کودکان‌شان کردند، به عبارتی آنها از اینکه چنین مخاطبان وفاداری پیدا کرده بودند، بسیار خوشحال شدند. افرادی که هر روز در مسیر خود سری به مغازه‌های کوچکی می‌زدند که برای موش‌ها طراحی شده بود. از طرف دیگر این ایده در شبکه‌های اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفت و عده‌ای با اشتیاق کارهای تازه آنها را دنبال کرده و حتی  برای ساخت و پیاده کردن ایده‌های جالب‌تر راه‌های متفاوتی را به تیم سازنده معرفی می‌کردند.

این مسئله به شکل غافلگیر کننده حس کنجکاوی عده‌ای را تحریک کرد؛ به طوری که ایده وجود یک دنیای موازی خیلی زود مورد توجه عموم قرار گرفت و به نظر اعضای این تیم این مسئله حتی به رابطی برای پیوند خوردن خاطرات دوران کودکی افراد تبدیل شد. این روزها کسانی که با آثار هنری این گروه آشنایی پیدا کردند، حین گشت و گذار در خیابان با دقت بیشتری به گوشه و  کنار نگاه کرده و حتی اشیای بازیافتی را به دقت بررسی می‌کنند. این مسئله حتی جامعه را نیز به خود مشغول کرده که نکته جالب توجهی است.

پارک کوچک مینیاتوری-724press.com

یکی دیگر از اعضای تیم سازنده می‌گوید:

وقتی ما ساخت نخستین سازه‌ها را به پایان برده و آنها را نصب کردیم، هیچ ایده‌ای درمورد اینکه این کار قرار است درنهایت به چه سمت و سویی برود در ذهن نداشتیم. فکر ما این بود که این مسئله می‌تواند برای مردم جالب باشد که با چنین سازه‌های بامزه‌ای مواجه شوند. اما رفته رفته با پیشبرد این ایده پای ما به مکان‌هایی باز شد که هرگز گمان نمی‌کردیم روزی به بازدیدشان برویم. اکنون از گوشه و کنار جهانی عکس‌هایی برای ما ارسال می‌شود که نشان می‌دهند مردم در کشورهای دیگر نیز به این ایده علاقمند شده و فروشگاه‌های کوچک خود را ساخته و در خیابان‌ها نصب می‌کنند. 

بنابراین ایده‌ای که اینجا در سوئد آغاز شد، راه خود را در شهرها و کشورهای دیگر نیز پیدا کرده و به مسیر خود ادامه می‌دهد و این حقیقتاً شگفت‌انگیز است.

درادامه این مطلب از شما دعوت می‌کنیم همراه ما در ۷۲۴ پرس به تماشای گوشه‌ای از این تکه‌های مینیاتوری و درخشان خلق شده توسط این گروه از هنرمندان خوش ذوق و خلاق بنشینید. 

anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-1-5f3139de8b2a8700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313a76c397e700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313aad70cb9700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313b1629308700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313c48b4020700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313d65a94f1700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313d95e6f2c700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313e2e8e6e5700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313e6fcd85f700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313ec192462700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313f7db12ab700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f313fc426a2d700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f31402ae75cc700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f3141bc207bc700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f3143c94ccbe700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f314917cfe2b700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-5f314ab5a4d24700
anonymouse-mouse-miniatures-artists-sweden-63-5f3195eebd0d9700

 به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از همراهی با ما و این گروه از هنرمندان خوش ذوق سوئدی لذت برده باشید. اگر از این ایده لذت بردید، بدنیست سری هم به صفحه اینستاگرام این گروه زده و از تماشای دیگر آثار هنری‌شان نیز لذت ببرید.

شما هم از ساخت بنا و سازه‌های مینیاتوری لذت می‌برید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام نیز در میان بگذارید.