نظرتان در مورد عروسک‌های جذاب و دوست داشتنی چیست؟ بازیچه‌های رنگارنگ کودکانه که بخشی از دوران کودکی بسیاری از ما را به خود اختصاص داده‌اند. هرچند همیشه هم نمی‌توان به خاطرات دوست داشتنی بازی با عروسک‌ها استناد کرد، دست کم این مسئله در مورد شماری از معروف‌ترین عروسک‌های تسخیر شده جهان صدق نمی‌کند. درادامه با ۷۲۴پرس همراه شوید تا نگاهی به اسرار تاریک یکی از معروفترین‌های این حوزه یعنی عروسک تسخیر شده آنابل داشته باشیم!

این ایده که اسباب بازی‌ها بتوانند به میل خود حرکت کرده و به این سو و آن سو بروند، جذاب و سرگرم‌کننده است. ایده‌ای که به ویژه برای کودکان بسیار جالب توجه است. کافی است نگاهی به مجموعه انیمیشن‌های داستان اسباب‌بازی بیندازیم تا درک کنیم ماجراجویی‌های عروسکی می‌تواند تا چه اندازه توجه کودکان را به خود جلب کند. اما تماشای عروسکی متحرک گاهی آنقدرها هم سرگرم‌کننده نیست؛ به ویژه اگر به آن از منظر فرآیندهای ماورالطبیعه و اشیای تسخیر شده نگاه کنیم، امری که چه بسا باعث ترس و وحشت ما شود. 

عروسک شیطانی آنابل در فیلم-724press.com

برای آن دسته از افرادی که به این نوع داستان‌ها علاقه نشان می‌دهند، موارد متعددی از داستان‌های مرتبط با عروسک‌های تسخیر شده وجود دارد که اغلب توسط ارواح شریر تحت کنترل قرار گرفته و منبع رخدادهای عجیب و بسیار ترسناکی بوده‌اند. از این میان این عروسک‌ها شاید یکی بیش از بقیه به شهرت رسیده است، عروسک آنابل (Annabelle) که داستان ترسناکش منبع الهام ساخت آثار متعدد سینمایی بود. این محصولات پرزرق و برق هالیوودی اغلب با نگاهی به داستان‌هایی که حول محور این عروسک بازگو شده‌اند ساخته شده‌اند، اما آنابل واقعی حقیقتاً چگونه مخلوقی است؟ 

مطلب مرتبط: بهترین فیلم های ژانر وحشت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰

این روزها شایعات متعددی برسر زبان‌ها است که از توانایی حیرت انگیز و ترسناک این عروسک برای فرار از جایگاه تقدیس شده‌اش در موزه خانواده وارن (اد و لورن وارن) صحبت می‌کنند؛ امری که تاحدی باعث ترس و وحشت عده‌ای شده است.

اما شما تا چه میزان از داستان واقعی آنابل اطلاع دارید؟ آیا ما هم باید از وجود این عروسک واقعی و تسخیر شده به وحشت بیفتیم؟ چرا بسیاری براین باورند که این عروسک شب‌ها جایگاه خود در موزه را ترک کرده و باعث ایجاد اتفاقات ترسناکی در ساحل شرقی آمریکا شده است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها 724پرس دات کام را در ادامه این ماجرای مهیج همراهی کنید.

اد و لورن وارن-724press.com

قبل از آغاز این مطلب بد نیست کمی با بانیان مشهور موزه وارن‌ها آشنا شویم. درواقع اگر از طرفداران دنیای ترس و علاقمندان ژانر وحشت باشید حتماً در سال‌های اخیر با اسم این دو نفر آشنایی پیدا کرده‌اید. اد و لورن وارن (Ed and Lorraine Warren) نامی آشنا دست کم در شماری از پرونده‌های پرسروصدای دنیای تسخیر و مکان‌های جن زده هستند که از معروف‌ترین آنها می‌توانیم به پرونده ترسناک «امیتی‌ویل» (The Amityville) اشاره کنیم. آنها تخصصی خاص در زمینه فعالیت‌های مرتبط با جن گیری و کشف رمز و راز مکان‌های تسخیر شده داشتند و این حرفه را برای پنجاه سال ادامه دادند. ماجرای تلاش‌های آنها در این راه منجر به خلق فرانچایز محبوبی همچون کانجورینگ یا احضار و همچنین آنابل شد. درنهایت مرگ اد وارن در سال ۲۰۰۶ این مسیر پرفراز و نشیب و مملو از رویدادهای ترسناک را به اتمام رساند.

در حالی که وحشت در امیتی ویل و فیلم محبوب «احضار» (Conjuring) به حقیقت آثاری ترسناک و درخور توجه هستند، اما شاید هیچ کدام نتوانسته باشند به اندازه ماجرای یک عروسک تسخیر شده و مرموز به نام آنابل مردم را شیفته خود کنند. این عروسک در نخستین فیلم احضار نیز حضوری کوتاه داشت و بی‌صبرانه برای بازگویی ماجراهای ترسناک خود لحظه شماری می‌کرد.

روح بدشیبا در فیلم احضار-724press.com

گاهی اوقات، حقیقت ترسناک‌تر از تخیل است و به نظر ما داستان واقعی آنابل به مراتب ترسناک‌تر از چیزی است که مخاطبان روی پرده نقره‌ای سینما شاهد آن بودند. اد و لورن وارل هم ظاهراً با این عقیده موافق بودند و به طرق مختلف سعی کردند به دیگران در مورد این عروسک عجیب هشدار دهند. اما چرا؟

مطلب مرتبط: فواید تماشای فیلم های ترسناک برای سلامت انسان

 تاریخچه کوتاه اما واقعی از حقیقت وجودی عروسک آنابل 

عروسک آنابل واقعی-724press.com

شاید مهم‌ترین نکته در مورد آنابل این باشد که هیچ شباهتی بین عروسک نمایش داده شده در آثار سینمایی ترسناک و عروسک واقعی وجود ندارد! درحقیقت آنابل واقعی ظاهری به مراتب سرزنده، شاید و بانمک دارد، به طوری که سخت است باور کنیم عروسکی تسخیر شده است.

در سال ۱۹۷۰، یک دانشجوی پرستاری هدیه جالب توجهی از مادرش دریافت کرد؛ یک عروسک با ظاهری بانمک به نام آنابل. اما مدت کوتاهی از دریافت این هدیه نگذشته بود که رخدادهایی عجیب به وقوع پیوستند. اتفاقاتی بعضا غیرمنتظره که در گوشه و کنار آپارتمان محل زندگی این دختر و هم اتاقی‌هایش رخ داده و اسباب حیرت آنها را فراهم می‌کردند. به عنوان نمونه یادداشت‌های عجیبی پیدا می‌شد یا عروسک خودبخود شروع به حرکت می‌کرد، همچنین دختران گاهی مورد حملاتی بدخواهانه قرار گرفته و رویاهای عجیبی می‌دیدند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، سرانجام دخترها که از وقوع این همه رویداد عجیب و ترسناک به وحشت افتاده بودند، دست به دامان یک مدیوم و ارتباط گیرنده با دنیای ارواح شده و از او برای رفع این مشکل کمک خواستند. این واسط ارواح نیز به آنها گفت که روح دخترکی به نام آنابل این عروسک را تسخیر کرده است.

اما این ارتباط نتوانست گره‌ای از مشکلات آنها باز کند و درنهایت پای محققان عالم ماورا و فعالیت‌های عجیب یعنی اد و لورن وارن به این ماجرا باز شد؛ هرچند در ابتدا آنها به تئوری تسخیر عروسک توسط روح یک دختر بچه باور نداشتند. درعوض این دو اعتقاد داشتند که اگرچه این عروسک تسخیر شده است، ولی دراصل روح یک موجود شیطانی در این ماجرا دخیل است. به باور آنها موجودات شیطانی معمولاً خود را به چیزی بی‌خطر و ضعیف پیوند زده و از این طریق اعتماد مردم را جلب می‌کردند. بنابراین وارن‌ها عروسک را از دختران تحویل گفته و جایی در موزه عجیب و مملو از اشیای نفرین و تسخیر شده‌شان را به آنابل اختصاص دادند.

عروسک آنابل در کمد شیشه ای-724press.com

البته این تنها خلاصه‌ای از تاریخچه زندگی آنابل بود و تمام داستان به مراتب ترسناک‌تر بوده و تأمل بیشتری را می‌طلبد. درحقیقت به باور گروهی از مردم افرادی که از نزدیک با این عروسک در ارتباط بوده‌، واقعیت وجودی آن را به چالش کشیده یا آن را برای سرگرمی مورد استفاده قرار دادند حتی جان خود را نیز از دست داده‌اند. بنابراین مطمئن باشید عروسک آنابل چیزی نیست که بتوانید ماجرای آن را به شوخی بگیرید. به ویژه بعد از حضور آنابل در فرانچایز احضار این مسئله شکلی جدی‌تر به خود گرفت؛ به طوری که عروسک ناخودآگاه به عنوان یک دشمن خطرناک به بیننده معرفی شده و این مسئله در فیلم‌های آنابل نیز به نوعی تکرار شد. 

ماجرای فرار آنابل چیست؟

کشیش درحال بردن عروسک آنابل-724press.com

چرا این روزها فضای مجازی به ماجرای عجیب فرار آنابل پرداخته است؟ ظاهراً یک نفر فکر می‌کرد این ماجرا می‌تواند رخدادی جالب توجه باشد؛ به همین خاطر صفحه مربوط به آنابل در سایت ویکیپدیا را اندکی تغییر داد تا به نوعی بازتاب این حقیقت باشد. بنابراین نفس راحتی کشیده و آسوده خاطر لم بدهید، چون آنابل موفق به فرار نشده است.

درحالی که این روزها موزه اسرار آمیز وارن به دلیل مقرارت ناحیه‌ای بسته بود، آنابل به همراه دیگر اشیای تسخیر شده دراختیار داماد وارن‌ها یعنی تونی اسپرا بودند. بنابراین آنابل برای کشتن شما در خواب هنوز هیچ نقشه‌ای در سرندارد.

بنابراین واقعا خبری از آنابل نیست؟

عروسک تسخیر شده آنابل-724press.com

آنابل واقعی همچنان در قفسه‌ی مخصوص و تقدیس شده خود لاک و مهر شده است؛ همانجایی که دهه‌ها است توسط وارن‌ها آرام و بی‌خطر نگهداری شده و در میان دیوارهای شیشه‌ای تنها به تماشای بازدیدکنندگان از راه دور قناعت کرده است. عروسک‌های تسخیر شده هرکدام داستان‌هایی مخصوص به خود دارند و دراین میان آنابل بیش از بقیه خوش شانس بوده و به دلیل مستندات و داستان‌های ترسناک خود شناخته شده‌تر است.

مطلب مرتبط: ترسناک‌ترین فیلم‌هایی که در هالووین امسال می‌توانید ببینید

اما بدنیست بدانید به جز آنابل چند عروسک تسخیر شده و معروف دیگر هم وجود دارند که به عنوان نمونه می‌توان به عروسک رابرت (Robert the Doll) اشاره کرد؛ عروسکی ساکن فلوریدا که هیچ بازدیدکننده‌ای بدون گرفتن اجازه از آن، حق عکسبرداری از عروسک را ندارد، وگرنه با رخدادهای ناخوشایندی مواجه می‌شود.

حالا شاید ماجراهای مجموع فیلم‌های داستان اسباب بازی آنقدرها هم سرگرم‌کننده و بی‌خطر به نظر نرسند، به خصوص وقتی به واقعیت وجود مخلوقاتی جن زده همچون آنابل و رابرت فکر کنیم! پس جای خوشبختی است که هردوی آنها در جایی امن و دور از دسترس ما نگهداری می‌شوند. مسلماً هیچ کس دوست ندارد زمانی که شب هنگام آسوده خاطر در تخت خود دراز کشیده است، توسط نفرین شیطانی یک عروسک اهریمنی کشته شود.

آنابل در محفظه شیشه تسخیر شده و لورن وارن- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم این مرور کوتاه برسرگذشت یکی از معروف‌ترین اشیای تسخیر شده جهان برای شما نیز جالب توجه بوده باش. آیا شما هم از علاقمندان مجموعه فیلم‌های ترسناکی همچون احضار و آنابل هستید؟ تا چه حد داستان این عروسک را واقعی می‌پندارید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام در میان بگذارید.