اگرچه این روزها ابتدایی فصل تابستان شاهد گرم‌تر شدن هوا هستیم، اما چه کسی از یک کاسه سوپ لذیذ به عنوان پیش غذا استقبال نمی‌کند؟ سوپ از جمله خوراک‌های لذیذ و محبوبی است که اگرچه مصرف آن در فصول سرد سال پرطرفدارتر است، اما همیشه می‌تواند پای ثابت سفره یا میز شما باشد. درادامه با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا به مرور طرز تهیه سوپ هویج خامه‌ای بپردازیم؛ سوپی لذیذ و پرخاصیت که می‌تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار باشد.

 هویج یکی از سبزیجات مقوی و پرخاصیت است؛ به ویژه از این جهت که حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان است. موادی مؤثر در بهبود سلامت کلی بدن که به برطرف کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کمک شایانی می‌کند. از سوی دیگر هویج به ویژه تقویت بینایی و حفظ سلامت چشم است؛ عضوی مهم از بدن که به ویژه به دلیل زندگی مدرن امروزی و استفاده از تجهیزاتی مختلفی همچون گوشی‌های همراه یا کامپیوتر در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارد. 

724press.com- سوپ هویج

از سوی دیگر این روزها بحث همه گیری بیماری کرونا در مرکز توجه بسیاری است و دراین میان چه برای مقابله با این بیماری چه راهی بهتر از تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه از طریق مصرف مواد غذایی مفید و سرشار از ریز مغذی‌هایی مفید؟ با این حساب سوپ هویج می‌تواند انتظارات شما را به بهترین شکل ممکن برآورده کند؛ خوراکی لذیذ که هم سلامت چشم و بینایی شما را بهبود بخشیده و هم با رساندن مواد مفید و پرخاصیت به بدن روی سلامت عمومی بدن تأثیرگذار است. 

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ عدس، مقوی و سرشار از پروتئین

در ادامه با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید تا ببینیم برای تهیه این سوپ مقوی و خوشمزه به چه موادی احتیاج داریم؟ 

724press.com- سوپ هویج

مواد لازم

  • یک کیلوگرم هویج
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر
  • ۱/۴ قاشق چایخوری نمک دریا
  • ۱ عدد پیاز اندازه متوسط، خرد شده
  • ۲ حبه سیر رنده یا له شده
  • نصف قاشق چایخوری پودر گشنیز
  • ۴ فنجان آب سبزیجات
  • ۲ فنجان آب معمولی
  • ‍۱ الی دو قاشق غذاخوری کره بدون نمک برای طعم دار کردن سوپ
  • یک و نیم قاشق چایخوری آب لیمو ترجیحا تازه برای طعم دار کردن سوپ
  • مقداری پودر فلفل سیاه تازه آسیاب شده برای مزه دار کردن سوپ

طرز تهیه

724press.com- سوپ هویج

فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۴۰۰ درجه فارنهایت (۲۰۴ درجه سلسیوس) تنظیم کنید. داخل یک سینی فر بزرگ را با کاغذ روغنی تمیز بپوشانید. هویج‌هایی را که از قبل پوست گرفته و به صورت باریک برش زده‌اید را داخل سینی فر و روی کاغذ روغنی پخش کنید و سپس دو قاشق روغن زیتون و نصف قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کرده و کمی زیر و رو کنید تا روغن به همه جای هویج‌ها برسد. درنهایت هویج‌ها را به صورت یک دست و یک لایه داخل سینی پخش کنید و سینی را داخل فر بگذارید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ سالم و مقوی کرفس

هویج را تازمانی که برشته شده و لبه‌های آن کاراملی و نرم شود بپزید، به طوری که چنگال به سادگی وارد بافت هویج شود. معمولاً این مرحله بین ۲۵ الی چهل دقیقه زمان می‌برد که بسته به اندازه و ابعاد هویج متغیر است. درهمین حین یک ظرف مناسب یا قابلمه مخصوص سوپ را روی اجاق گذاشته و یک قاشق روغن زیتون باقی مانده را داخل آن بریزید و ظرف را روی شعله متوسط قرار دهید. پیاز خرد شده و نمک را داخل قابلمه ریخته و کمی سرخ کنید، گاهی پیازها را بهم بزنید و صبر کنید تا کمی نرم شده و رنگ آنها شفاف شود (این مرحله بین ۵ الی ۷ دقیقه زمان می‌برد)

درادامه سیر رنده شده، پودر گشنیز و درصورت تمایل مقداری زیره سبز را به مواد اضافه کنید و دوباره مواد را هم زده و بین سی ثانیه الی یک دقیقه مواد فوق را سرخ کنید. حالا نوبت اضافه کردن آب سبزیجات و آب معمولی است و درنهایت مواد را با یک قاشق چوبی یا سیلیکونی به خوبی مخلوط کنید تا چیزی به ته ظرف نچسبد.

724press.com- سوپ هویج

هویج‌های برشته شده را از فر بیرون آورده و آنها را به قابلمه سوپ اضافه کنیم و شعله را کمی زیاد کنید تا محتویات قابلمه به جوشیدن بیفتد، درصورت لزوم شعله را گاهی به اندازه‌ای کم کنید که سوپ به صورت آرام به جوشیدن ادامه دهد. پانزده دقیقه صبر کنید تا طعم مواد به خورد هم برود.

بعد از پختن سوپ، قابلمه را از روی شعله برداشته و کناری بگذارید و برای چند دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. درنهایت سوپ که از حرارت افتاد آن را داخل مخلوط کن یا غذاساز ریخته و به خوبی مخلوط کنید تا فرمی کرمی مانند به خود بگیرد. فراموش نکنید که سوپ را به صورت داغ داخل ظرف مخلوط کن نریزید و حتماً صبر کنید کمی خنک شود. همچنین ظرف را خیلی از سوپ پر نکنید؛ چون ممکن است حین همزدن، محتویات آن به بیرون پاشیده شده یا حتی ظرف به دلیل جمع شدن گرمای زیاد بشکند.

درخاتمه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام، کره، آبلیمو و مقداری فلفل سیاه به سوپ اضافه کرده و کمی دیگر هم بزنید، کمی سوپ را مزه کرده و درصورت نیاز مقداری نمک و فلفل بیشتر اضافه کنید. همچنین اگر مایلید سوپ حالت خامه‌ای تری داشته باشد مقداری کره بیشتر به آن بیفزایید. اینها دیگر بستگی به سلیقه شما دارد که میزان نمک، ترشی یا بافت سوپ به چه شکل باشد. سوپ را کمی به هم زده و داخل ظرف مخصوص سرو بریزید. نوش جان

724press.com- سوپ هویج

این سوپ را می‌توان درظرف دربسته برای چند روز دریخچال نگهداری کرد، همچنین درصورت تمایل می‌توانید آن را برای چندین ماه داخل فریزر نیز نگهداری کنید. هنگام سرو روی سوپ را با مقداری گشنیز یا هر سبزی تازه و دلخواه دیگر، نان برشته و حتی کمی خامه تزئین کنید.

 امیدوارم این سوپ را در منزل آماده کرده و از طعم لذیذ و خواص سلامتی قابل توجه آن در کنار عزیزان و اعضای خانواده بهره‌مند شوید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات سازنده خود را با ما در ۷۲۴پرس در میان بگذارید.