پاستا و ماکارونی یک از غذاهایی است که سن و سال نمی‌شناسد و از پیر و جوان و کودک طرفداران خاص خودش را دارد. اگرچه ما دوست داریم از ترکیبی از گوشت و قارچ و فلفل برای خوش رنگ و لعاب کردن این دو استفاده کنیم اما گاهی یک سُس خالی هم می‌تواند طعم مطلوبی به غذای‌مان بدهد. سُس مارینارا یکی از این افزودنی‌های لذیذ است که در بسیاری از خوراک‌ها قابلیت استفاده دارد و مهم‌تر این‌که یک سُس خانگی است و هر زمان که لازم باشد قابل تهیه است. با ۷۲۴پرس همراهی کنید تا طرز تهیه‌ی خانگی این سُس ایتالیایی دست‌تان بیاید.

سس مارینارا نوعی سس گوجه فرنگی است که معمولاً ترکیبات سازنده‌اش مخلوطی از گوجه فرنگی، سیر، پیاز و سبزیهای خاص است البته گاهی افزودنی‌های دیگری همچون قارچ، ادویه‌جات و زیتون هم به آن اضافه می‌شود. تاریخچه‌ی تهیه و مصرف آن به جنوب ایتالیا و قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد. بعدها این سس به وسیله‌ی ایتالیایی‌های مهاجر به آمریکا رسید و در آنجا گسترش پیدا کرد و امروزه در بسیاری از فروشگاه‌های آمریکا و اروپا موجود است. این سس با عطر و طعم عالی و ویژه‌ا‌ی که دارد قابلیت استفاده در پاستا، سالاد ایتالیایی، سوپ رشته و لازانیای سبزیجات را دارد. شاید طعم دلچسب آن دلیلی باشد که یک بار تهیه‌ی آن را امتحان کنید.

سس مارینارا - 724press.com

دستور تهیه‌ای که برای پخت این سس ارائه شده سُسی با طعم غالب گوجه‌فرنگی به دست می‌دهد. برای تهیه‌ی این سس پنج ماده‌ی اصلی آن یعنی گوجه فرنگی، پیاز، سیر، پونه کوهی و روغن زیتون کافی است. پخت مارینارا بسیار راحت است و اگر حوصله کنید و دست به کار شوید برای یک آشپزی خاص سس لذیذی را کنار دست‌تان خواهید داشت.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سس سالسا با گوجه فرنگی تازه

اگر به کنسرو گوجه فرنگی دسترسی داشتید که بهتر؛ در غیر این صورت از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید. چون طعم نهایی سس به گوجه‌ای که در آن به کار رفته بستگی دارد؛ بنابراین اگر از گوجه فرنگی‌ای استفاده کنید که طعمش خوب و کیفیتش مطلوب باشد سس دلچسب‌تری خواهید داشت. نکته‌ی مهم این است که گوجه باید بدون پوست استفاده شود؛ به همین دلیل باید اول پوست گوجه‌ فرنگی‌ها کنده بشود. برای این منظور روی پوست گوجه‌های تازه یک برش ضربدری ایجاد کرده و آن‌ها را برای یک دقیقه در آب در حال جوشیدن بیندازید. بعد آن‌ها را خارج کرده و در آب سرد بریزید. بعد از یک دقیقه پوست گوجه‌ها را کنده و آن‌ها را خرد کنید. آب گوجه را که از خرد کردن‌شان به دست می‌آید را هم نگه دارید.

مواد لازم

  • ۸۰۰ گرم گوجه فرنگی بدون پوست
  • یک عدد پیاز زرد متوسط، پوست کنده و نصف شود
  • دو حبه سیر بزرگ
  • دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر
  • ۱ قاشق چایخوری پونه کوهی
  • مقدار یک سر انگشت فلفل قرمز خرد شده (اختیاری)
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه

ماکارونی و سس مارینارا - 724press.com

در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس (724Press.com)، یک قابلمه‌ی متوسط انتخاب کنید و گوجه فرنگی‌های پوست کنده شده را به همراه آب‌شان در آن بریزید. پیاز دو نیمه شده، حبه‌های سیر، روغن زیتون، پونه‌ کوهی و فلفل قرمز را به گوجه‌ها اضافه کنید. قابلمه را روی شعله‌ی متوسط گاز بگذارید و صبر کنید تا سس شروع به جوشیدن کند. بعد حرارت را کم کنید و اجازه بدهید سس با حرارت خیلی کم برای ۴۵ دقیقه یا تا زمانی که قطرات روغن روی سس بیاید و به اصطلاح روغن پس بدهد، بجوشد. پس از پانزده دقیقه‌ی اول شروع پخت با حرارت کم، از یک قاشق چوبی استفاده کنید و هر از چند گاهی سس را با یک قاشق چوبی هم زده و گوجه‌ها را به دیواره‌ی قابلمه بسابید تا له شوند.  

مطلب مرتبط: طرز تهیه سس خانگی باربیکیو با سیب و پیاز

بعد از گذشت زمان کافی، قابلمه را از روی حرارت بردارید و پیازها را از داخل سس بیرون بیاورید. حبه‌های سیر را با کمک یک چنگال به دیواره‌ی قابلمه بسابید تا له شوند. اگر تکه‌هایی از پیاز در قابلمه باقی مانده بود آن‌ها را هم به همین ترتیب در سس له کنید و بعد سس را به خوبی هم بزنید. می‌توانید از یک مخلوط‌کن ایستاده‌ی برقی استفاده کنید یا کلاً سس را در مخلوط کن بریزید و کمی هم بزنید تا یکنواخت و یک دست بشود. به این ترتیب سیر و لایه‌های پیاز باقی مانده به خوبی له می‌شوند. در انتها نمک را اضافه کنید فقط باید دقت کنید که چون گوجه‌ها به اندازه‌ی کافی نمک دارند در این مرحله مقدار نمک اضافه شده باید کم باشد.

سس ایتالیایی - 724press.com

این سس را گرم استفاده کنید. اگر خواستید برای مصرف‌های بعدی سس را در یخچال نگهداری کنید باید روی آن را بپوشانید به این ترتیب برای حداقل چهار روز قابل نگهداری است. به علاوه می‌توانید این سس را برای بیش از شش ماه در فریزر نگه دارید.

درپایان این مطلب امیدوارم از همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظرات و پیشنهادات سازنده خود را با ما درمیان بگذارید.