در گذر ایام، معماری رفته رفته پوست‌اندازی کرده و شاهد حضور طراحان و معمارانی برجسته بود که از امتحان کردن تجربیات جدید واهمه نداشته و به نوعی پیش‌رو به حساب می‌آمدند. این روزها دیگر تماشای سازه‌های مختلفی مثل برج یا پل‌های متفاوت و تماشایی امر عجیبی نیست. اما گاهی تنها یک تغییر کوچک می‌تواند ساده‌ترین ساختمان‌ها را هم به محیطی جذاب و جالب توجه تبدیل کند. نمونه‌اش این مهدکودک زیبا و رنگارنگ در کشور چین که با هدف شکوفا کردن خلاقیت کودکان طراحی و ساخته شده است.

شاید برخی از فضاهای آموزشی کودکان همچون مهدکودک یا مدارس تنها به نقاشی کردن دیوارهای مدرسه یا کلاس‌ها بسنده کرده و از این طریق به دنبال ایجاد فضایی مناسب باشند، اما گاهی اوقات طراحان گامی فراتر نهاده و از عناصر جذاب‌تری برای این تحول و دگرگونی استفاده می‌کنند. در مرور یکی از این ایده‌ها ۷۲۴پرس را همراهی کنید.

واقعیت این است دنیای کودکان پرزرق و برق، شگفت‌انگیز و جذاب‌تر از چیزی است که ما قادر به درک آن هستیم؛ تخیلات آنها بسیار قوی و نگاه‌شان به جهان پیرامون بسیار متفاوت‌تر است. شاید به همین خاطر برای طراحی مکان‌های مناسب کودکان باید با دقت و هوشیاری بیشتری وارد عمل شد. طراحان مهدکودکی در چین سعی کردند جسارت بیشتری در طراحی و ساخت این سازه به کار برده و از این رهگذر تأثیر بیشتری روی دنیای کودکان داشته باشند.

مهدکودک-724press.com

این سازه که در ساخت آن از همان مصالح همیشگی همچون بتن، فولاد و شیشه استفاده شده است، ظاهری مدرن و امروزی دارد. بااین‌حال طراحان تمامی سعی خود را به کار گرفتند تا این بنا یادآور و خاطره‌ای از زیبابین یا کالیدوسکوپ را در ذهن بیننده تداعی کند. فضایی ثابت که با جادوی رنگ و نور مدام در حال تغییر و دگرگونی است. این بنا توسط گروه معماری «ساکو» طراحی و در شهر تیانشوی در کشور چین واقع شده است. در مجموع از ۴۸۳ تکه شیشه رنگی در ساخت این بنا استفاده شده که در مجموع ده رنگ مختلف، درخشان و جذاب را به فضای داخلی و نمای بیرونی آن اضافه کرده‌اند.

مطلب مرتبط: نگاهی به طراحی خلاقانه مبلمان اتاق کودک

از این شیشه‌های رنگی در بخش بالایی درها، پنجره، حفاظ و نرده‌ راهروها و راه پله بنا استفاده شده است. حضور این شیشه‌های رنگی درکنار فضاسازی داخلی دلباز مجموعه که باعث می‌شود نور به راحتی وارد ساختمان شود، کنتراست و تضادی جذاب و دیدنی را فراهم آورده است. در طول روز با تابش نور خورشید به داخل بنا، شیشه‌های رنگی بازتابی درخشان و تماشایی را ایجاد می‌کنند و در طول شب، نورپردازی داخلی به کمک شیشه‌ها آمده و این بار باعث می‌شود که ظاهر بنا جذاب و دیدنی شود.

معماری مهدکودک-724press.com

به گفته طراحان و سازندگان این بنا، در طول روز وقتی آفتاب از میان درهای شیشه‌ای و پنجره‌های رنگی عبور کرده و راه خود را به داخل ساختمان باز می‌کند، سایه‌های ایجاد شده باعث تقویت قوه‌ی تخیل و حس خلاقیت در کودکان می‌شود. درمقابل درحالی که خورشید رفته رفته پایین رفته و روشنایی رنگ می‌بازد، این بار شاهد درخشش نور از داخل ساختمان هستیم که باعث ایجاد نمایی تأثیرگذار و تماشایی می‌شود.

به گزارش ۷۲۴پرس (724Press.com)، از دیگر ویژگی‌هایی که در طراحی این ساختمان به کارگرفته شده است می‌توان به فرم درها و پنجره‌ها اشاره کرد. اگر توجه کنید کلیه ورودی‌های بنا اعم از در و پنجره به شکلی قوسی طراحی و اجرا شده‌اند؛ این مسئله به نوعی یادآور خانه‌های غارمانند و سنتی است که در گذشته در فلات لائوس قابل مشاهده بودند. به گفته این شرکت معماری این پنجره‌ای قوس مانند که در اندازه‌های مختلف و در موقعیت‌های گوناگون نصب شده‌اند باعث شده که در مجموع این بنا شبیه به یک کیک تولد بزرگ و رنگارنگ به نظر برسد.

طراحی مهدکودک-724press.com

اما دیگر بخش جالب توجه ساختمان فضای میانی و چند منظوره آن است که مجهز به سیستم گرمایش از کف و تهویه مطبوع مناسب است. این فضا می‌تواند در فصول مختلف برای انجام فعالیت‌های متنوع مورد استفاده قرار گیرد. ازسوی دیگر سقف شیشه‌ای که برفراز این بخش از ساختمان واقع شده است اجازه می‌دهد نور طبیعی به راحتی وارد شده و فضایی روشن و دلپذیر را برای کودکان فراهم کند. پنجره‌هایی که در اطراف بنا تعبیه شده‌اند هم می‌توانند امکان تهویه بهتر هوا و نیز توزیع مناسب گرما در فصول سرد سال را مهیا کنند.

مطلب مرتبط: طراحی داخلی جذاب ویلایی با نرده های آکواریومی در هلند

دیگر عنصر جذاب به کار رفته در طراحی داخلی ساختمان راهرو و پلکان‌هایی است که گرداگرد فضای داخلی چرخیده و به طبقات مختلف راه دارند. این راهروها نیز با شیشه‌های رنگی تزئین شده‌اند و هنگامی که نور از میان این شیشه‌ها عبور می‌کند، سایه‌های جذاب و رنگارنگ را ایجاد کرده و از طرف دیگر همپوشانی آنها با یکدیگر باعث شکل‌گیری رنگ‌های جذاب و جدید می‌شود که تماشای‌شان قطعاً باعث سرگرم شدن کودکان می‌شود.

طراحی داخلی-724press.com

اما این تمامی امتیازات جالب این بنا نیست؛ چرا که برفراز ساختمان هم یک غافلگیری سرگم کننده دیگر در انتظار کودکان است. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، طراحان خوش ذوق و خلاق این بنا برفراز بام ساختمان یک زمین بازی امن و راحت را برای کودکان تهیه و تدارک دیده‌اند که باعث می‌شود کودکان علاوه بر بازی کردن فرصت تماشای مناظر زیبای اطراف را هم به دست بیاورند. این چشم‌انداز با آنها مانده و باعث می‌شود که به خاطر زادگاه خود احساس غرور و شادی کرده و این خاطره زیبا را همیشه با خود داشته باشند.

مهدکودک شاد-724press.com

اما نگاه مخاطبان به این سبک و خلاقیت به کار رفته در این سبک طراحی چگونه است؟ به نظر می‌رسد بسیاری از مخاطبان فضای مجازی واکنش خوبی به این ایده‌ی پشت ساخت این مهدکودک رنگارنگ نشان دادند. خانمی در فیسبوک نوشته است که واقعاً از این ایده لذت برده و آن را دوست دارد. شخص دیگری نوشته که مفهوم به کاررفته در این بنا او را ناخودآگاه به یاد بنای ساگاردا فامیلیا در بارسلونا انداخته است. بااین‌حال به نظر نمی‌رسد همه دیدگاه یکسانی در این مورد داشته و با دیدی مثبت به این سازه نگاه کنند. فرد دیگری اشاره کرده است در هیچ کجای این بنا رد و نشانی از طبیعت مشاهده نمی‌شود و این چیز خوشایندی برای کودکان نیست. به‌هرحال صرفنظر از موافقان و مخالفان این طراح باید پذیرفت طراحان این بنا سعی کردند از ساده‌ترین چیزها همچون نور و رنگ برای خلق افسون و جادویی سحرانگیز استفاده کرده و دنیای ذهنی کودکان را بارورتر کنند.

مهدکودک چینی -724press.com

طراحی داخلی مهدکودک-724press.com

شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟ کدام بخش از این بنا و امتیازات آن بیش از بقیه توجه شما را به خود جلب کرد؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام نیز در میان بگذارید.