امتحان کردن دستورهای تهیه جدید می‌تواند سرگرمی جالب توجهی در ایام قرنطینه خانگی باشد؛ تجربه‌ای که این روزها بسیاری از ما با آن سروکار داریم. شیوع بیماری کرونا باعث شده است که در روزهای اخیر بسیاری از مردم ماندن در خانه را به بیرون رفتن از منزل ترجیح دهند. در این ایام شاید بد نباشد گاهی به جای خرید نان از بیرون، دست به کار شده و پخت نان‌های خانگی و جدید را امتحان کنید. با ۷۲۴پرس همراه باشد تا به مرور طرز تهیه نان پیتا یا نان مدیترانه‌ای بپردازیم.

نان پیتا عضوی از خانواده نان‌های تهیه شده از آرد گندم است که به ویژه در مدیترانه و کشورهای خاورمیانه بسیار محبوب و پرطرفدار است. این نان حالتی دولایه و پاکت مانند دارد و از این نظر برای تهیه انواع ساندویچ خانگی بسیار مناسب است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه نان خانگی پایه

به همین مناسبت بد نیست نگاهی به دستور تهیه این نان لذیذ و پرطرفدار داشته باشیم که می‌تواند انتخابی مناسب به ویژه برای تهیه انواع میان وعده‌های محبوب کودکان باشد. پس در ادامه ۷۲۴پرس دات کام را همراهی کنید.

مواد لازم

پیتا-724press.com

  • ۲ پیمانه آرد چند منظوره (در صورت نیاز از مقدار بیشتری آرد استفاده کنید)
  • نصف پیمانه آرد کامل گندم
  • یک پیمانه آب ولرم (دمای آب بین ۹۵ الی صد درجه فارنهایت یا ۳۵ الی ۳۷.۸ درجه سانتیگراد باشد)
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • ۲ قاشق چایخوری مخمر فعال خشک
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر
  • ۱ قاشق چایخوری نمک کوشر 

طرز تهیه

پیتا با مرغ-724press.com

در یک ظرف مناسب آرد چند منظوره و آرد گندم را به خوبی با هم مخلوط کنید، سپس آن را کنار بگذارید. در مرحله بعدی آب ولرم را داخل کاسه مخلوط کن یا میکسر خود که دارای میله همزن نوع flat beater است، بریزید. دستگاه را روشن کرده و عسل را به آب اضافه کنید و در نهایت مخمر خشک را به آن بیفزایید و کمی صبر کنید تا تمامی مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. حالا نصف پیمانه از مخلوط آرد را به آن اضافه کرده و با سرعت کم بزنید تا زمانی که آرد به خوبی در آب حل شود. سپس مایه حاصل را برای پانزده دقیقه یا تازمانی که حباب بزند در جایی گرم قرار داده و به حال خود رها کنید.

مطلب مرتبط: غذای ملل: طرز تهیه اینچیلادا و سس سالسا

در ادامه و بعد از سپری شدن زمان کافی، باقیمانده آرد را به همراه روغن زیتون و نمک به آن اضافه کرده و باز هم به کمک میله همزن flat beater به خوبی هم بزنید تا درنهایت به خمیری زبر برسید. حالا میله فلت بیتر را کنار گذاشته و با استفاده از میله همزن چنگک مانند و با دور پایین به مدت پنج الی هفت دقیقه یا تا زمانی که خمیر حالتی لطیف به خود گرفته و از لبه‌های کاسه جدا شود، آن را مخلوط کنید. در پایان کار و بعد از آماده شدن، روی سطح خمیر دو الی چهار قاشق غذاخوری دیگر آرد پاشیده و آن را به خوبی ورز دهید تازمانی که کل خمیر نرم و لطیف شود.     

شاورما-پیتا-724press.com    

یک کاسه شیشه‌ای تمیز را با کمی روغن زیتون چرب کنید. خمیر را داخل کاسه گذاشته و کمی زیر و رو کنید تا روغن زیتون به همه جای خمیر برسد. روی کاسه را با روکش پلاستیکی یا یک حوله پوشانده و آن را در مکانی گرم قرار دهید تا حجم خمیر دوبرابر شود. معمولاً این مرحله به یک الی دو ساعت زمان نیاز دارد.

در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام، فر برقی یا اجاق کانوکشن دار را روشن کرده و دمای آن را روی ۵۰۰ درجه فارنهایت معادل ۲۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. یک سینی مخصوص پخت پیتزا یا سینی سنگی مناسب دیگر را داخل یک سوم پایینی فر بگذارید تا به خوبی گرم شود.

خمیر آماده شده رو روی سطحی آرد پاشی شده قرار داده و آن را به حالت استوانه‌ای شکل درآورید. سپس با استفاده از چاقو یا کاتر شیرینی به هشت تکه تقسیم کنید. هر تکه را با دست به شکل کاسه مانند فرم داده و با ملایمت روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید. بعد از آماده شدن تمامی تکه‌های خمیر روی آنها را با حوله یا پلاستیکی بپوشانید. همچنین فراموش نکنید هنگام آماده کردن هر تکه از خمیر، روی باقی خمیرها را بپوشانید.

نان پیتا-724press.com

در هر زمان روی یک تکه خمیر کار کنید. روی آن کمی آرد پاشید و به کمک وردنه آن را به شکل دایره‌ای نازک حالت دهید. در نهایت بعد از آماده شدن تمام خمیرها هر بار یکی از آنها را روی سینی سنگی مخصوص پخت پیتزای که اکنون به خوبی داغ شده است قرار داده و برای دو الی سه دقیقه بپزید. خواهید دید که پیتا به آرامی شروع به باد شدن کرده و حالتی بادکنکی مانند به خود می‌گیرد و رنگ خمیر به صورت قهوه‌ای طلایی روشن در می‌آید. خمیر را به ملایمت پشت و رو کنید و برای یکی دو دقیقه دیگر بپزید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه نان حلزونی دارچینی با آیسینگ پنیری

اگر دوست دارید پیتای تردتری داشته باشید می‌توانید آن را کمی بیشتر حرارت دهید. درنهایت پیتا را از روی سنگ بردارید، اما مراقب باشید چون بسیار داغ است. پیتاهای آماده شده را روی یک توری قرار داده و بلافاصله آنها را با دستمال یا حوله تمیز بپواشید. چند دقیقه صبر کنید تا نان پیتا کمی خنک شود و درنهایت آن را داخل کیسه زیپ دار مخصوص قرار دهید. این کار باعث می‌شود نان پیتا نرمی خود را حفظ کند؛ همچنین تا پایان کار و آماده شدن بقیه نان‌ها، گرمای خود را حفظ کند.

هوموس و پیتا-724press.com

می‌توانید این نان را به صورت گرم سرو کرده یا صبر کنید کاملاً خنک شود. همچنین می‌توان نان پیتا را به مدت دو الی سه روز در یخچال نگهداری کرد. پیتاهای تازه را برای استفاده‌های بعدی در فریزر نگه دارید تا تازگی خود را حفظ کنند.

ارزش غذایی:

هر نان پیتا دارای ۱۷۰ کالری، ۳۰۰ میلی‌گرم سدیم، ۲ گرم چربی، ۵ گرم پروتئین، ۳۲ گرم کربوهیدرات و ۲ گرم فیبر است.

پیتا-724press.com

 معمولاً نان پیتا را می‌توان با انواع غذاهای گوشتی، هوموس و همینطور در کنار فلافل سرو کرد. در فرصتی دیگر طرز تهیه چند خوراکی لذیذ که با نان پیتا تهیه می‌شوند را به همراه شما عزیزان مرور خواهیم کرد.

به پایان این مطلب رسیدیم، خوانندگان عزیز فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات سازنده خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام در میان بگذارید.