در این ایام که به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از مردم به درستی از عمل به قرنطینه خانگی پیروی می‌کنند؛ شاید خرید مایحتاج روزانه کمی مشکل به نظر برسد. از سوی دیگر از آنجایی که ممکن است خرید نان از نانوایی‌ها به دلایلی چند باعث انتقال ویروس کووید-۱۹ شود، پخت نان خانگی انتخاب ایده‌آل‌تری به نظر می‌رسد. اگر دوست دارید خود دست به کار شده و نان مورد نیاز اعضای خانواده را به صورت خانگی طبخ و آماده کنید، در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به مرور ساده‌ترین دستور پخت نان خانگی بپردازیم.

حتماً بسیاری از شما دوست دارید گاهی شیرینی یا حتی نان‌های خانگی دستپخت خودتان را میل کنید؛ از طرف دیگر این روزها شیوع ویروس کرونا باعث مشکلات زیادی برای مردم شده است و ناگزیر این روزها مردم در قرنطینه خانگی به سر برده و خرید مایحتاج روزانه کاری سخت شده است. در این روزها شاید گاهی بدنباشد به جای خروج از خانه برای خرید نان، آستین‌ها را بالا زده و خودتان دست به کار پخت نان شوید.

طرز تهیه نان خانگی-724press.com

در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه پایه نان خانگی را به همراه شما مرور کنیم. مواد استفاده شده در این دستور تهیه بسیار ساده و دردسترس است. امیدوارم این نان را تهیه کرده و در کنار عزیزان خود میل کرده و لذت ببرید.

 مواد لازم:

  • یک بسته مخمر خشک فعال
  • ۲ و یک چهارم پیمانه آب گرم (دمای بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ درجه)
  • ۳ و نیم قاشق چایخوری شکر 
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن کانولا
  • ۶ و ۱/۴ الی ۶ و ۳/۴ پیمانه آرد مخصوص پخت نان (آرد نان پزی) 

طرز تهیه:

طرز تهیه تست -724press.com

در یک کاسه مایه خمیر و نصف قاشق چایخوری شکر را در مقداری آب گرم حل کنید و کمی بهم بزنید تا حباب‌هایی روی سطح آن دیده شود. در ادامه سه قاشق چایخوری شکر باقی مانده، نمک و سه فنجان آرد را اضافه کرده و به خوبی با هم مخلوط کنید. روغن را نیز اضافه کرده و مخلوط کنید تا به مایه‌ای لطیف برسید. باقیمانده آرد یعنی نصف پیمانه آرد را نیز اضافه کنید تا خمیری نرم و لطیف آماده شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه نان حلزونی دارچینی با آیسینگ پنیری

حالا خمیر را روی سطح تمیز آردپاشی شده قرار دهید و هشت الی ده دقیقه ورز بدهید تا خمیر آماده شود. سپس خمیر را داخل کاسه چرب قرار دهید و چند مرتبه زیر و رو کنید تا چربی به همه جای خمیر برسد. روی ظرف خمیر را پوشانده و آن را به مدت یک ساعت و نیم الی دو ساعت در جایی گرم به حال خود رها کنید تا حجم خمیر دو برابر شود.

بعد از آماده شدن خمیر مجدداً آن را روی سطح آرد پاشی شده قرار داده و آن را به دو قسمت تقسیم کنید و هرکدام را به صورت یک قرص نان درآورید و هر کدام را داخل یک ظرف مخصوص پخت نان که از قبل چرب شده است قرار دهید و دوباره به مدت یک الی یک ساعت و نیم کنار بگذارید تا حجم آن دو برابر شود. فراموش نکنید روی ظرف‌ها را بپوشانید.

طرز تهیه نان خانگی-724press.com

حالا نوبت پخت نان است. تابه‌ها را داخل فر با دمای ۳۷۵ درجه سانتیگراد قرار داده و تا زمانی که رنگ آن قهوه‌ای طلایی شد بپزید و حالت پوک به خودش بگیرد یا می‌تواند آن را به مدتی ۳۰ الی ۳۵ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه بپزید. بعد از پخت آنها را از فر بیرون آورده و روی شبکه توری بگذارید تا خنک و آماده سرو شود.

چند نکته مهم در مورد پخت نان خانگی

طرز تهیه نان-724press.com

چگونه از خمیر مایه استفاده کنیم؟

شاید استفاده از خمیر مایه در ابتدا کمی سخت به نظر رسیده یا نیاز به مهارت خاصی داشته باشد، اما به محص آنکه روش استفاده و درست به عمل آوردن آن را بیاموزید همه چیز ساده می‌شود. اما فوت کوزه‌گری استفاده از خمیر مایه آنقدرها هم چیز عجیبی نیست! بله، راز اصلی کار در این است که از آب خیلی داغ برای حل کردن آن استفاده نکنید. آب گرم معمولی انتخاب مناسبی است.

نحوه درست ورز دادن خمیر به شکلی است؟

ورز دادن خمیر کار ساده‌ای است. سطحی را که برای ورز دادن خمیر در نظر گرفته‌اید آرد پاشی کنید. خمیر را روی سطح گذاشته و با کمک دستانتان آن را به سمت جلو و عقب کشیده و با بکشید. این کار را تا زمانی ادامه دهید تا خمیر نرم و یک دست شود. اگه خمیر به خوبی ورز داده شود، خمیر باید نرم شده و حالتی کش‌دار به خود بگیرد.

طرز تهیه نان خانگی-724press.com

خمیر چطور عمل می‌آید؟ (ور آمدن خمیر)

برای اینکه خمیرتان به خوبی عمل بیاید، باید به خمیر مایه اجازه دهید تا کار خود را انجام داده و به پف کردن خمیر کمک کند. ور آمدن یا عمل آمدن خمیر باید آن را داخل کاسه‌ای چرب گذاشته و آن را در مکانی گرم گذاشته و به خمیر استراحت بدهید تا با استفاده از رطوبت محیطی حجم آن دو برابر شود. اگر در این مرحله از درست کردن نان دچار مشکل هستید، به نحوه درست آماده کردن خمیر مایه که در ابتدا گفته شد توجه کنید.

نحوه درست نگهداری از نان خانگی در منزل چیست؟

شما می‌توانید نان خانگی طبخ شده خود را داخل کیسه پلاستیکی یا جعبه مخصوص نان نگهداری کنید تا مدت بیشتر تازگی خود را حفظ کند. اگر احساس می‌کنید میزان نان تهیه شده بیشتر از چیزی است که ظرف چند روز مصرف شود، می‌توانید اضافه آن را داخل فریزر گذاشته و برای استفاده‌های بعدی ذخیره کنید. کافی است نان را داخل کیسه پلاستیکی گذاشته و هوای داخل کیسه را تاحد امکان خالی کرده و نان را داخل فریزر قرار دهید. با این شیوه می‌توانید نان خانگی خود را برای چند ماه دیگر نگهداری کنید. اما اگر نان کمی بیات شده باشد هم جای نگرانی نیست. می‌توانید از نان‌های بیات در طبخ مواد خوراکی خوشمزه دیگری مثل تست فرانسوی، پودینگ یا نان‌های برشته یا سرخ شده استفاده کنید.

ارزش غذایی:

هر برش از نان خانگی حاوی ۱۹۲ کالری، یک گرم چبی، ۲۲۲ میلی‌گرم سدیم، ۲۰ گرم کربوهیدرات، یک گرم شکر، یک گرم فیبر و سه گرم پروتئین است. این نان همچنین فاقد کلسترول است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه نان کدوسبز

 به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این مرور کوتاه برای شما خوانندگان عزیز ۷۲۴پرس دات کام نیز جالب و مفید بوده باشد. فراموش نکنید نظرات، پیشنهادات و دیدگاه‌های سازنده خود را با ما نیز در میان بگذارید.