امسال اسکار شاهد شاهد اثری شگفتی‌ساز بود که در یک شب چهار جایزه اصلی و مهم مراسم اهدای جوایز آکادمی را از آن خود کرد. فیلم انگل را باید اثر غافلگیر کننده امسال دانست. فیلمی به کارگردانی بونگ جون-هو کارگردان و فیلمنامه‌نویسی از کره جنوبی که جوایزی همچون بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم خارجی غیر انگلیسی زبان را از آن خود کرد. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا کمی بیشتر با بیوگرافی و فیلم شناسی این کارگردان آشنا شویم که شگفتی ساز اسکار ۲۰۲۰ بود.

در کنار غول‌های مهم و سرشناسی که در رویدادهای مهم و مطرح بین‌المللی دنیای سینما حضور داشتند، کارگردانی از کشور کره جنوبی هم حاضر بود که با آخرین ساخته‌اش فیلمی با عنوان انگل (Parasite)، در این رقابت حاضر بود. استارت موفقیت این فیلم با حضور در فستیوال فیلم کن آغاز شد و خیلی زود شاهد موفقیت این فیلم در مراسم گلدن گلوب، بفتا و در نهایت مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار بودیم. اما این کارگردان چه کسی است و چه آثاری در کارنامه‌اش دارد؟

بونگ جون-هو- 724press.com

بونگ جون-هو (Bong Joon-ho) کارگردان کره‌ای در تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۱۹۶۹ در دئگو متولد شد. او به جز کارگردانی به نویسندگی نیز اشتغال دارد و بیشتر به خاطر دو فیلم اکجا (Okja) محصول سال ۲۰۱۷ و برف شکن (Snowpiercer) محصول سال  ۲۰۱۳ و خاطرات یک قتل (Memories of Murder) محصول سال ۲۰۰۳ شناخته می‌شود. هرچند امسال سال موفقی برای این کارگردان بود و موفق شد با آخرین اثرش فیلم انگل، بسیاری از جوایز معتبر جهانی همچون اسکار و گلدن گلوب را از آن خود کند.

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی سم مندس

بونگ جون-هو کارگردان و فیلمنامه نویس شهیر کره جنوبی است که با فیلم‌هایی همچون میزبان (Host) و برف‌شکن در کشور خود به شهرت قابل توجهی رسید. میزبان فیلم هیولایی است که در سال ۲۰۰۶ اکران شد؛ درحالی که فیلم برف‌شکن اثری علمی تخیلی است که در سال ۲۰۱۳ در سینما خوش درخشید. این کارگردان همچنین برای ساخت آثار دیگری همچون فیلم اکجا عصلی ماجراجویانه و اکشن نیز شناخته می‌شود؛ اما این آخرین اثرش کمدی سیاه انگل بود که باعث شد نام او در سطح جهانی بیش از پیش شناخته شود. انگل همچنین موفق به دریافت نخل طلا از جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۹ شد؛ امری که او را به نخستین کارگردان کره‌ای تبدیل کرد که موفق به دریافت این جایزه شده است. 

اوان کودکی

بونگ جون-هو- 724press.com

همانگونه که اشاره کردیم این کارگردان در شهر دَئِگو متولد شد. عشق او به عالم هنر به دوران نوجوانی بازمی‌گردد زمانی که در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کرد، او بارها به آرزویش برای کارگردان شدن اشاره می‌کرد. او فرزند یک طراح گرافیک و نوه یک نویسنده برجسته کره‌ای است؛ به همین خاطر چندان بیر‌اه نیست اگر بگوییم او در محیطی هنری با استانداردهای بالای روشنفکری رشد و پرورش یافت. در همین رابطه بد نیست اشاره کنیم برادر او پرفسور ادبیات است. جونگ هو اما در دوران دانشگاه رشته جامعه شناسی را برای تحصیل انتخاب کرد، اما بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه، پنج سال در صنعت فیلمسازی کره مشغول فعالیت شد. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، سرانجام در سال ۲۰۰۰ با کمدی سیاه «سگ‌های که پارس می‌کنند هرگز گاز نمی‌گیرند» (Barking Dogs Never Bite) کارگردانی را به صورت جدی‌تر ادامه داد. این فیلمساز برجسته همچنین در عالم سیاست هم فعالیت دارد و هم اکنون عضو حزبی از احزاب چپ کره است که حزبی مترقی و نوپا به شمار می‌رود.

چند نکته:

  •  پدر او بونگ سانگ گیون (Bong Sang Gyun) طراحی گرافیک و پدربزرگش پارک تائه‌وون (Park Taewon) نویسنده سرشناس کره‌ای است.
  • علیرغم علاقه‌اش به دنیای سینما، او به دلیل مخالف والدینش موفق به تحصیل در رشته تئاتر و نمایش نشده و به جای آن رشته جامعه شناسی را برگزید. اما با این حال در زمان تحصیل در دانشگاه یونسِی، عضور کلوب فیلم بود.
  • جون هو در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ به عضویت آکادمی فیلم کره درآمد. در طول حضورش در این آکادمی او چندین فیلم کوتاه ساخت که از آن جمله می‌توان به آثاری همچون خاطراتی داخل قاب (Memory Within the Frame) و تناقض (Incoherence) اشاره کرد.

 فعالیت حرفه‌ای

بونگ جون-هو- 724press.com

او در آغاز به عنوان دستیار کارگردان و فیلمنامه نویس پارک کی یونگ (Park Ki-yong) شروع به کار کرده و اعتباری برای خود کسب کرد. در سال ۱۹۹۹ او به خاطر نوشتن تریلر اکشن «شبح زیردریایی» (Phantom the Submarine) مورد تشویق قرار گرفت.

او فعالیت حرفه‌‌ای خود در دنیای فیلمسازی را با ساخت کمدی سیاه «سگ‌هایی که پارس می‌کنند، هرگز گاز نمی‌گیرند» آغاز کرد. این فیلم در جشنواره بین‌المللی سن سباستین (San Sebastian International Film Festival) مورد توجه قرار گرفت اما پیش از آن در فستیوال فیلم هنگ گنگ و نیز فستیوال فیلم اسلم دنس (Slamdance Film Festival) جوایزی را از آن خود کرد.

فیلم دوم او خاطرات یک قتل نام داشت که در سال ۲۰۰۳ روانه پرده سینماها شد. این فیلم که در مورد زندگی واقعی یک قاتل سریالی بود نیز در جشنواره فیلم سن سباستین مورد توجه قرار گرفته و در مجموع سه جایزه را از آن خود کرد. 

جون-هو  بخش‌هایی از آنفولانزا (Influenza) و «Twentidentity» را نیز کارگردانی کرد. سپس در سال ۲۰۰۸ همکاری با دو کارگردان فرانسوی لئوس کاراکس (Leos Carax) و میشل گوندری (Michel Gondry) را کلید زد. نتیجه کار سه فیلم کوتاه بود که همگی در توکیو فیلمبرداری شدند.

بونگ جون-هو- 724press.com

چهارمین فیلم او «مادر» (Mother) نام داشت که در سال ۲۰۰۹ در فستیوال فیلم کن به نمایش درآمد. طرح اصلی داستان پیرامون مادری فرسوده است که به سختی در تلاش است تا فرزند ناتوان خود را از اتهام قتل برهاند. این فیلم یک موفقیت دیگر در کارنامه حرفه‌ای این کارگردان است که مورد توجه منتقدان قرار گرفته و سه جایزه از جوایز فیلم آسیا (Asian Film Awards) را از آن او کرد.

در سال ۲۰۱۱ او بخش‌هایی از آنتولوژی ۳.۱۱ مفهومی از خانه (3.11 A Sense of Home) را کارگردانی کرد. این مجموعه در مجموع شامل آثار خلق شده توسط ۲۱ کارگردان بود که در رابطه با زلزله و سونامی که در همان سال در ژاپن به وقوع پیوسته و خسارات فراوانی به بار آورده بود، ساخته شد.

مطلب مرتبط: بیوگرافی الیویا کلمن، برنده جوایز اسکار، گلدن گلوب و بفتا ۲۰۱۹

اما در سال ۲۰۱۳ جون- هو به سراغ ساخت اولین فیلم انگلیس زبان خود یعنی برف شکن رفت که با الهام از کامیک بوک علمی تخیلی و اکشن «Le Transperceneige» اثر ژان مارک روشت (Jean-Marc Rochette) و ژاک لوب (Jacques Lob) ساخته شد. در این فیلم شاهد هنرنمایی بازیگرانی همچون کریس ایوانز (Chris Evans)، تیلدا سوئنیتون (Tilda Swinton)، سونگ کانگ هو (Song Kang-ho)، جیمی بل (Jamie Bell)، گو آ-سانگ (Go Ah-sung)، اکتاویا اسپنسر (Octavia Spencer) و جان هارت (John Hurt) هستیم.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، در سال ۲۰۱۷ شاهد اکران اثر دیگری از جون-هو بودمی، فیلمی با عنوان اکجا که در مورد دختر جوانی بود که ریسک هر اتفاقی را به جان می‌خرد تا جلوی شرکتی چند ملیتی را گرفته و از کشته شدن بهترین دوستش اکجا جلوگیری کند. این فیلم در همان سال برای کسب نخل طلا راهی فستیوال فیلم کن شده و با آثار دیگر رقابت کرد، هرچند درنهایت نخل طلا را از دست داد.

نقاط برجسته کاری

بونگ جون-هو- 724press.com

فیلم میزبان نقطه تحول کارنامه کاری این فیلمساز و فیلمنامه نویس کره‌ای است. در این فیلم بازیگرانی همچون سونگ کانگ-هو (Song Kang-ho)، پارک هائه-ایل (Park Hae-il)،بایون هی-بونگ (Byun Hee-bong)، گو آه-سانگ (Go Ah-sung) و بائه دونا (Bae Doona) حضور داشتند. داستان فیلم حول هیولایی بود که ناگهان در رودخانه ظاهر شده و شروع به حمله به ساکنان سئول می‌کند.این فیلم که یک موفقیت بین‌المللی برای این کارگردان بود، در جشنواره فیلم کن سال ۲۰۰۶ به نمایش درآمد. 

اما در سال ۲۰۱۹ بونگ جون-هو در تازه‌ترین اثر خود کارگردانی و نویسندگی کمدی سیاه انگل را برعهده گرفت. در این فیلم بازیگرانی همچون لی سان-کیون (Lee Sun-kyun)، سونگ کانگ-هو (Song Kang-ho)، پارک سو-دام (Park So-dam)، چو یئو-جئونگ (Cho Yeo-jeong) و چوی وو-شیک (Choi Woo-shik) نقش آفرینی کردند. این فیلم در همان گام نخست در فستیوال فیلم کن حضوری موفق را تجربه کرده و نخل طلا را از آن خود کرد که افتخاری بزرگ برای جون هو و سینمای کره به شمار می‌آید؛ چرا که او نخستین کارگردانی است که موفق به دریافت این جایزه شده است.

زندگی شخصی و خانوادگی

بونگ جون-هو- 724press.com

بونگ جون-هو برادری به نام جون سو (Joon Soo) دارد که به عنوان پرفسور زبان انگلیسی فعالیت می‌کند. او همچنین خواهری به نام جی-هی (Jee Hee) دارد که طراح لباس و مد است. پدربزرگ او پارک تائه‌وون به خاطر نگارش کتابی به نام «یک روز از زندگی رمان نویس گوبو» (A Day in the Life of Novelist Gubo) به شهرت رسیده است.

مطلب مرتبط: بیوگرافی جیمز کامرون

 چند نکته:

  • به جز والت دیزنی، بونگ جون-هو دیگر شخصی است که در یک شب موفق به دریافت چهار جایزه اسکار شده است. البته از نظر تکنیکی، جایزه بهترین فیلم خارجی متعلق به یک شخص خاص نیست و با این حساب باید گفت این کارگردان سه جایزه را به دست آورده است.
  • بونگ یک دوره دو ساله را در بخش خدمات اجباری ارتش کره جنوبی گذارند، پیش از آنکه در سال ۱۹۹۲ به کالج بازگردد.
  • فیلم پارازیت نخستین فیلم خارجی است که موفق شده است جایزه بهترین فیلم جوایز آکادمی اسکار را نیز از آن خود کند.
  • دانشگاه محصل تحصیل بونگ به عنوان یکی از بسترهای مهم و جریان ساز سیاست و دموکراسی این کشور شناخته می‌شود، پس جای تعجب نیست که بونگ هم یک عضو فعال در این زمینه است.
  • او اولین دوربین خود را پس انداز کردن از راه فروش دونات در کافه تریای مدرسه خریداری کرد. او اشاره می‌کند هنوز به خاطر دارد که شب‌ها درحالی به خواب می‌رفت که دوربین هیتاچی خود را بغل کرده بود.
  • درحین تحصیل در دانشگاه او به همراه دانشجویانی از دانشگاه‌های دیگر، کلوب فیلمسازی با نام «در زرد» را راه اندازی کرد. او نخستین فیلم کوتاه خود را در این کلوب ساخت.

انگل بونگ جون-هو- 724press.com

  • بونگ جون-هو مدتی برای امرار معاش به کار ساخت ویدیوهای عروسی مشغول بود.
  • او بعد از کارگردان شناخته شده و معروف تایوانی آنگ لی (Ang lee)، دومین کارگردان آسیایی است که موفق شده است جایزه بهترین کارگردانی را از اسکار دریافت کند.
  • او همچنین اولین کارگردان کره‌ای است که جایزه اسکار بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است.
  • درساخته‌های او شاهد نمایشی از رویدادهای جدی و مهم هستیم که با زبان طنز سیاه به آنها پرداخته شده است.

به پایان این مطلب رسیدیم. آیا شما هم موفق به تماشای فیلم انگل شده‌اید؟ نظر شما در مورد سبک فیلمسازی و نگاه خاص این فیلمساز آسیایی چیست؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.