اسکار امسال با تمام اتفاقات تلخ و شیرینش به پایان رسید. رویدادی که به ویژه امسال برای سینمای آسیا و مشخصا کشور کره جنوبی مملو از غافلگیری‌های خوشایند بود، اما در مقابل کام فیلمسازان و بازیگران کهنه کاری را نیز تلخ کرد. اما این رویداد مهیج که نام‌داران و شخصیت‌های معروف و شناخته شده دنیای سینما را در شبی مهیج گرد هم جمع می‌کند، در نزد مخاطبان تاچه اندازه محبوب است؟ بد نیست بدانید امسال مراسم اسکار شاهد افت تعداد بینندگان خود بود. برای آگاهی بیشتر در این مورد با ۷۲۴پرس همراه باشید.

مراسم اسکار ۲۰۲۰ امسال شاهد پایین‌ترین تعداد مخاطب بود. در واقع در شب این رویداد پرسروصدا و جذاب تنها ۲۳.۶ میلیون نفر پای گیرنده‌های خود نشسته و پیروزی غافلگیر کننده فیلم انگل را تماشا کردند! براساس اطلاعات موجود امتیاز این برنامه در میان مخاطبان سنین بین ۱۸ الی ۴۹ سال تنها ۵.۳ بود که از مراسم اسکار سال ۲۰۱۹ نیز کمتر است.

اسکار ۲۰۲۰-724press.com

درمقام مقایسه، اسکار در سال گذشته به نرخ ۷.۷ در میان برزگسالان سنین ۱۸ الی ۴۹ سال رسیده و در مجموع ۲۹.۶ میلیون نفر بیننده داشت. در نهایت با توجه به تعداد بینندگان این میزان در کنار میزان مخاطبان این مراسم در سال ۲۰۱۸، جزو کم مخاطب‌ترین مراسم سالانه اهدای جوایز آکادمی اسکار در تاریخ این رویداد تاکنون است. 

اخبار مبنی بر پایین بودن میزان اقبال این برنامه چندان غافلگیر کننده و دور از انتظار نیست؛ چرا که به جز مراسم اسکار شمار دیگری از مراسم جوایز در سطح عمومی نیز در چند سال اخیر شاهد ریزش مخاطبان خود بوده‌اند. برای مثال، مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۰ نیز دو درصد کمتر از گلدن گلوب سال گذشته میلادی بیننده داشت. جوایز امی سال ۲۰۱۹ شاهد کمترین میزان بیننده در طول تاریخ برگزاری خود بود. مسئله‌ای که در سال‌های اخیر برای بسیاری از شوهای این چنینی به پدیده‌ای آشنا تبدیل شده است.

مطلب مرتبط: معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۰

با این حال ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که مراسم اسکار در مقایسه با دیگر رویدادهای اهدای جوایز این فصل همچنان بسیار پربیننده و محبوب است. به عنوان نمونه بد نیست بدانیرد مراسم گرمی تنها ۵ میلیون بیننده داشت و گلوب هم آماری بهتری از ۵.۳ میلیون بیننده را به دست نیاورد. اما اسکار امسال چندان هم بی‌حاشیه و عادی برگزار نشد؛ تنها کافی است به فهرست دریافت‌کنندگان جوایز نگاهی بیندازیم تا حجم غافلگیری‌های اسکار ۲۰۲۰ را بهتر درک کنیم.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، امسال فیلم انگل از کره جنوبی برنده بزرگ این رقابت بود که جوایز اصلی و مهمی همچون بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم خارجی را از آنخود کرده و با دست پر این مراسم را ترک کرد. بونگ جون هو با این فیلم به عنوان نخستین کارگردانی شناخته شد که علاوه بر جایزه بهترین فیلم خارجی، جوایز مهم دیگر را نیز به دست آورد. بدین ترتیب رقابت تنگاتنگ استودیوهای فیلمسازی همچون سونی پیکچرز، والت دیسنی و نئون که مسئولیت انتشار فیلم انگل در ایالات متحده را برعهده داشت، با پایان این مراسم به اتمام رسید.

بونگ جون هو - 724press.com

اما لقب بزرگترین ناکام جوایز آکادمی اسکار در سال جاری میلادی بدون هیچ شک و تردیدی نصیب اسطوره عالم سینما مارتین اسکورسیزی و تازه‌ترین ساخته‌اش فیلم مرد ایرلندی می‌شود. فیلمی که اگرچه در شاخه‌های مختلف نامزد جایزه بود ( ۱۰ نامزدی در رشته‌های مختلف)، اما سرانجام راه به جایی نبرده و دست خالی اسکار را ترک کرد. همچنان به نظر می‌رسد اسکورسیزی قربانی همکاری با نتفلیکس است، هرچند آثار دیگری همچون روزی روزگاری در هالیوود اثر کوئنتین تارانتینو و فورد در برابر فراری هم موفقیت چندانی کسب نکرده و در نهایت با دو جایزه به پایان راه خود در این مراسم رسیدند.

در میان شبکه‌های تلویزیونی هم دو شبکه CBS و NBC با ۰.۴ به آمار بهتری دست پیدا کردند؛ این در حالی است که شبکه فاکس با ۰.۳ در جایگاه بعدی قرار دارد و CW تنها رتبه‌ای ۰.۱ به دست آورده است.

به هرحال هرچه بود، دفتر مراسم اسکار سال ۲۰۲۰ بسته شد؛ دفتری مملو از شگفتی‌های شیرین برای فیلمسازان آسیایی و ناکامی‌های بزرگ و باورنکردنی برای نام‌داران دنیای فیلمسازی. نظر شما در مورد غافلگیری‌های مراسم امسال چه بود؟ آیا از تماشای مراسم اسکار لذت بردید؟ جوایز امسال از دید شما حق چه کسانی بود؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس نیز در میان بگذارید.