برگزاری مراسم شب یلدا یکی از سنت‌هایی است که از دیرباز تاکنون در کشور ما متداول بوده است. در این بلندترین شب سال، خانواده و دوستان گرد هم جمع شده و اوقات خوشی را در کنار هم سپری می‌کنند. یکی از میوه‌هایی که معمولاً زینت بخش سینی پذیرایی این شب است، انار خوش رنگ و خوشمزه است. اما بد نیست برای شیرین کردن هرچه بیشتر این شب دست به کار شده و دسری خوشمزه ویژه شب یلدا تدارک ببینید که در تهیه آن از انار استفاده شده است.

دسری که امروز در ۷۲۴پرس به معرفی آن خواهیم پرداخت، نوعی دسر شیرین تهیه شده از خامه است. اصولاً دسرهای این چنینی که در تهیه آنها از شیر یا خامه استفاده شده است با عنوان «Posset» معرفی می‌شوند. این دسر خاص البته به دلیل استفاده انار در تهیه آن، می‌تواند انتخابی مناسب برای شیرین کردن لحظات شما در شب یلدا پیش رو باشد.

دسر لیمو- (724press.com)

یک دسر لذیذ با رنگ صورتی دلفریب که با دانه‌های تازه انار تزئین شده و باعث ایجاد حس تازگی بیشتری می‌شود. از سوی دیگر این دسر با شیرینی خاص خود به ویژه برای ساکنان منطقه خاورمیانه مناسب است که از دسرهای شیرین لذت می‌برند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه دسر پنیر و انار ویژه شب یلدا

این دسر اناری لذیذ به همراه عطر دلپذیر لیمو و در کنار بیسکوییت پسته (biscotti) سرو می‌شود؛ باریکه‌هایی لطیف از بیسکوئیت که لطافت دسر خامه‌ای انار را با تردی جذاب خود به چالش می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه posset (مناسب برای ۴-۶ نفر)

دسر انار- (724press.com)

  • ۱۸۰ میلی‌لیتر آب انار
  • ۶۰۰ میلی‌لیتر خامه دوبل یا «دابل کریم» (منظور خامه پر چرب است)
  • ۱۳۵ گرم شکر قنادی
  • رنده پوست نصف لیمو

مواد لازم برای بخش بیسکوئیت پسته‌ای (biscotti):

بیسکوئیت پسته- (724press.com)

  • ۲۵۰ گرم آرد کامل
  • یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر
  • ۲۵۰ گرم شکر قنادی
  • ۱۱۰ گرم پسته
  • رنده پوست نصف لیمو
  • ۲ عدد تخم مرغ
  • یک عدد زرده تخم مرغ جداگانه

و در نهایت برای تزئین نهایی به ۵۰ گرم دانه انار تازه و همچنین پوست یک عدد لیموی کامل نیاز دارید.

طرز تهیه

دسر انار- (724press.com)

برای درست کردن این دسر لذیذ ابتدا تمامی مواد لازم را داخل یک قابلمه سایز متوسط ریخته و روی شعله اجاق قرار دهید تا گرم شده و به جوش بیفتد. تا آن زمان به تناوب محتویات ظرف را هم بزنید و بعد از آنکه شروع به جوشیدن کرد، شعله را کم کرده و اجازه دهید برای چهار دقیقه به آرامی بجوشد.

بعد از سپری شدن این مدت، محتویات ظرف را به آرامی داخل یک صافی ریخته و با پشت یک قاشق یا ملاقه آن را به آرامی از صافی عبور دهید تا مطمئن شوید مایه‌ای لطیف و یکنواخت به دست آمده است. در نهایت آن را به مساوات داخل ظرف‌های مخصوص سرو بریزید و کنار بگذارید.

مطلب مرتبط: خلاقیت شب یلدا: پذیرایی متفاوت با هندوانه

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، برای پخت بخش بیسکوئیت پسته کافی است آرد، بیکینگ پودر، شکر قنادی، پسته و رنده پوست لیمو را در ظرفی با هم مخلوط کنید. در یک کاسه تخم مرغ‌ها را به همراه زرده تخم مرغ اضافی به خوبی با هم مخلوط کنید. مخلوط تخم مرغی را به تدریج به مواد خشک اضافه کنید و سپس به خوبی مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید. خمیر را به داخل ظرفی به عمق ۳ سانتیمتر قرار داده و آن را به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید.

دسر انار- (724press.com)

خمیر را از یخچال بیرون آورده و آن را داخل سینی فری که از قبل با کاغذ روغنی پوشیده شده است پهن کرده و داخل فر بگذارید. اجازه دهید خمیر به مدت بیست دقیقه داخل فر بپزد، سپس سینی را بیرون آوده و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه باقی مانده و خنک شود.

بعد از اینکه خمیر به اندازه کافی خنک شد، آن را به صورت تکه‌هایی به ضخامت ۱ سانتیمتر برش بزنید. سپس مجدد تکه‌ها را داخل سینی فر گذاشته و آن را مجدداً داخل فر با دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد یا ۲۷۵ درجه فارنهایت قرار داده و به مدت ۶ الی ده دقیقه دیگر بپزید. سپس سینی را از فر بیرون آورده و روی توری قرار دهید تا خنک شود

دسر انار- (724press.com)

برای سرو کردن این دسر لذیذ میتوانید دانه‌های انار تازه را روی آن ریخته و با رنده پوست لیمو تزئین کنید. این دسر خوشمزه و خوش آب و رنگ را در کنار بیسکوئیت‌های ترد سرو کنید. نوش جان

مطلب مرتبط: طرز تهیه دسر شکلات با دانه های انار ویژه شب یلدا

نکته: فراموش نکنید برای تزئین این دسر می‌توانید به جای رنده پوست لیمو از برش‌های لیمو یا حتی دیگر میوه‌های فصل همچون گریپ فروت و البته پسته خرد شده استفاده کنید.

دسر انار- (724press.com)

نظر شما در مورد این دسر خوش رنگ و لعاب و پاییزی چیست؟ شما برای شیرین کردن کام خود و خانواده در شب یلدا چه دسری در نظر گرفته‌اید. خوشحال می‌شویم نظرات خود را ما در ۷۲۴پرس دات کام در میان بگذارید.