اتاق خواب، اتاق کودک یا هر فضای دیگری در خانه معمولاً برای اهدافی خاص طراحی و دکور می‌شود. ما از اتاق خواب‌ به عنوان محلی برای آرامش و استراحت شبانه استفاده می‌کنیم، اما گاهی شرایط دست به دست هم داده و برای کاربری این فضاها تعریفی جدید ارائه می‌کند. به عنوان نمونه امروزی گروهی از اتاق خواب به عنوان محلی برای کار کردن نیز استفاده می‌کنند. با ۷۲۴پرس همراه شوید تا ببینم چگونه فضایی دو منظوره در خانه ایجاد کنیم.

 آیا تا حالا این ایده به ذهن‌تان رسیده است که از فضایی که در اختیار دارید به شکلی هوشمندانه‌تر استفاده کنید؟ مثلاً اتاق خواب نه فضایی برای استراحت، که به عنوان محلی برای کار کردن مورد استفاده قرار گیرد؟ یا در صورت لزوم بتوانید محلی مناسب برای مهمانانی که قصد دارند شب را در منزل شما سپری کنند آماده کنید؟

طراحی داخلی منزل (724press.com)

واقعیت این است که گاهی ناگزیریم از فضاهای در دسترس به شکلی بهینه‌تر استفاده کنیم. اما سؤال اساسی اینجا است که چگونه می‌توان فضایی دو منظوره را طراحی و اجرا کرد بدون آنکه کاربری اصلی هر محیط دستخوش تغییر و تحول چندانی شود؟

مطلب مرتبط: راهکارهایی خلاقانه برای جذاب کردن هرچه بیشتر اتاق خواب

اینجا ایده و خلاقیت بهترین راهکار است؛ در واقع باید ببینید چگونه می‌توان از حداقل فضاهای موجود نهایت استفاده را برده و در عین حال آرامش و راحتی لازم را نیز فراهم کرد. در ادامه با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه شوید تا به شما نشان دهیم چطور می‌توان به این هدف مهم دست یافت؟

 استفاده هوشمندانه از کمدها

طراحی داخلی اتاق خواب (724press.com)

شاید باورتان نشود، اما گاهی استفاده از فضای کمد یا کمد دیواری می‌تواند بهترین راه برای ایجاد یک فضای کاری مجزا و کارآمد باشد. مثلاً اتاق مهمان را در نظر بگیرید؛ شما می‌توانید از کمد موجود در اتاق به عنوان یک دفتر کاری کوچک و جمع و جور استفاده کنید. چند قفسه و یک صندلی تمام چیزی است که برای ایجاد این فضا به آن نیازمند هستید.

قطعاً یک دراور کوچک یا تعدادی رخت آویز هم می‌تواند نیاز مهمانان را برطرف کند و بدین ترتیب فضای کاری محدود شما دست نخورده باقی می‌ماند. از طرف دیگر اگر کمد دیواری فاقد در است، می‌توانید با استفاده از یک پرده این فضا را از بخش‌های دیگر اتاق جدا کرده و به نوعی آن را پشت پرده پنهان کنید. 

استفاده از مبلمان و میز مناسب کنج اتاق

طراحی داخلی اتاق خواب (724press.com)

یکی دیگر از راه‌ها برای چند منظوره کردن فضای اتاق، استفاده از مبلمان و به خصوص میز و قفسه‌هایی است که مناسب قرار گرفتن در کنج و گوشه‌ی اتاق‌ها طراحی و اجرا شده‌اند. بدین ترتیب شما می‌توانید از یک فضای مرده و بدون استفاده به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. تنها کافی است میز را در جای مناسب قرار داده، قفسه‌ یا استندها را به دیوار وصل کرده و از فضای کاری کوچک خود نهایت لذت را ببرید. این ایده راهی برای استفاده بیشتر از فضای اتاق خواب بوده و در عین حال جلوی دست و پای شما را هم نمی‌گیرد. 

از طرف دیگر اگر نگران ظاهر فضای کاری خود هستید می‌توانید آن را مثل نمونه بالا به شکل یک کابینت طراحی کنید که بعد از اتمام کار با بستن درها، همه چیز را از نظر پنهان کرده و فضای اتاق را به شکل معمول آن حفظ می‌کند.

تبدیل اتاق کودک به اتاق خواب مخصوص مهمان

طراحی داخلی اتاق خواب (724press.com)

بله، این هم کار ساده‌ای است؛ تنها کافی است یک تختخواب نیمکت مانند ساده تهیه کنید. در این صورت اتاق بازی کودکان دلبندتان می‌تواند به سادگی برای اقامت مهمانان مهیا شود. اما بهتر است از انواع مبلمانی استفاده کنید که دارای کشوهای بزرگ با عمق مناسب باشند. در این صورت جمع و جور کردن اسباب بازی‌ و دیگر لوازم کودک به سرعت انجام شده و فضای اتاق نظم می‌گیرد.

مطاب مرتبط: طراحی خلاقانه مبلمان اتاق کودک

ایجاد فضای خواب مشترک

طراحی داخلی اتاق خواب (724press.com)

گاهی فضای خانه جوابگوی نیازهای همه افراد خانواده نیست. به عنوان مثال کودکان‌تان ناگزیر هستند با هم در یک اتاق سکونت کنند؛ اینجا است که باید خلاقیت به خرج داد. استفاده از تختخواب‌های دو طبقه از دیرباز مرسوم بوده است، هرچند این روزها طراحان خوش ذوق مبلمان و فضای داخلی به شکلی مبتکرانه‌تر از این ایده استفاده می‌کنند. بنابراین این روزها شاهد فاصله گرفتن از تخت‌های سنتی و مرسوم و ارائه نسلی نوین و جذاب از آنها هستیم. 

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، استفاده از این نوع تخت به فرزندان شما فضایی اشتراکی برای خوابیدن می‌دهد، همچنین به دلیل تنوع شکل و کاربری باعث جذاب‌تر شدن فضای اتاق خواب شده و در عین حال محیطی دلچسب و مناسب را برای فعالیت و کارهای آنها ایجاد می‌کند. به عبارتی با پیاده کردن این ایده در اتاق خواب شما از کمترین فضای ممکن، بهترین استفاده را خواهید کرد.

استفاده از رنگ‌های برای فضاسازی

طراحی داخلی اتاق خواب (724press.com)

ما عادت کردیم که دیوارها جدا کننده‌ی فضاهای داخلی منزل از یکدیگر باشند، اما گاهی می‌توان از شیوه‌هایی جذاب‌تر برای این کار استفاده کرد. شاید این ایده در نگاه اول بیشتر مناسب کودکان باشد، اما در مجموع همه می‌توانیم در فضاهایی با هماهنگی و جذابیت بیشتر زندگی کنیم. اما چگونه؟

برای این کار شما تنها نیاز به رنگ‌های مختلف دارید! بله، تنها کافی است با استفاده از دو رنگ متضاد یا حتی متناسب با یکدیگر دو فضای مجزا ایجاد کنید. برای خلق هر فضا به جز رنگ دیوار به رنگ پرده، مبلمان و حتی طرح کاغذ دیواری توجه کنید. باور کنید این ایده خیلی جذاب‌تر از ایده‌های معمول است. حتی می‌توانید برای زیباتر کردن هرچه بیشتر، این مسئله را با ایجاد مرزی روی زمین پررنگ‌تر نشان دهید. یک پرده رنگی و خوش دوخت هم می‌تواند این جدا بودن را بیشتر به نمایش بگذارد.

مطلب مرتبط: طراحی دکوراسیون داخلی به سبک توسکانی

استفاده از یک میز کار شیک و جذاب

طراحی داخلی اتاق کار (724press.com)

لازم نیست دفتر کار کوچک خود در اتاق خواب‌تان را خیلی ساده و شبیه به دفاتر معمول در نظر بگیرید. در واقع بد نیست کمی رنگ و لعاب به آن بخشیده و به عنوان مثال از یک صندلی خوش رنگ و لعاب، چراغ رو میزی شیک و جذاب و حتی قفسه بندی مناسب استفاده کنید. بدین ترتیب اتاق خواب شما همچنان به عنوان فضایی دنج، راحت و آرامش بخش باقی می‌ماند، در حالی که میز کارتان درست همانجا در گوشه‌ای قرار گرفته است.

استفاده خلاقانه‌تر از فضای رختشویخانه

طراحی داخلی آشپزخانه (724press.com)

یکی دیگر از راه‌های ایده‌آل برای ایجاد یک فضای اضافی، استفاده کردن از محیط رختشویخانه است. اجازه ندهید فضایی بدون استفاده در این اتاق باقی بماند. فرقی نمی‌کند که این کار را با ایجاد یک فضای کاری کوچک و دنج انجام می‌دهید یا از این فضاها برای نگهداری لوازم اضافی استفاده می‌کنید، به هر حال فضای موجود را به خوبی مدیریت کنید.

به عنوان مثال می‌توانید با قرار دادن یک میز و صندلی شروع کرده و در طول زمانی که لباس‌ها آرام آرام در حال شسته شدن هستند، شما هم به خلق آثار هنری DIY و انواع کاردستی‌های جذاب بپردازید. در واقع حالا به جای هدر رفتن وقت‌تان، همیشه کاری برای انجام دادن خواهید داشت. باور کنید به امتحان کردنش می‌ارزد.

تغییر و تحول آسان

طراحی داخلی محل کار (724press.com)

اگر هیچ فضایی در اختیار ندارید که از آن برای ایجاد یک محیط جدید بهره ببرید، نگران نباشید. همچنان اتاق ناهارخوری در دسترس شما است که می‌تواند به سادگی تبدیل به یک فضای کاری شده و دوباره در عرض چند دقیقه به حالت عادی خود بازگردد. برای این کار می‌توانید از یک میزه چند منظوره استفاده کنید. همچنین صندلی‌های تاشو هم انتخاب خوبی هستند که می‌توان به سادگی آنها را سرهم کرده و بعد از اتمام کار و بلند شدن از پشت میز، مجدداً آن را جمع کرده و گوشه‌ای گذاشت.

مبلمان جادویی

طراحی داخلی خانه (724press.com)

بله، این هم ایده خوبی است. یعنی با استفاده جادویی از مبلمان، از فضاهای چند منظوره ایجاد شده نهایت استفاده را برد. برای این کار می‌توانید چرخی در فضای مجازی زده یا با مراجعه به فروشگاه‌ها مبلمان مناسب را خریداری کنید. انواع شلف یا استندهای مخصوص می‌توانند به بهترین شکل نیاز شما را برآورده کنند.

به عنوان نمونه به تصویر بالا توجه کنید. در طول روز این شلف آبی رنگ، تاشو و باریک در گوشه‌ای از اتاق نشیمن قرار گرفته است، اما شب هنگام می‌توان خیلی ساده آن را سرهم کرده و به عنوان میز ناهارخوری استفاده کرد.

مطلب مرتبط: نگاهی به طراحی داخلی خلاقانه یک خانه کوچک در پرتغال

تغییرات گاهی نیازمند هزینه‌های آنچنانی یا اسباب و لوازم متعدد نیستند. تنها کافی است با نگاهی موشکافانه‌تر به اطراف خود نگاه کرده و ایده‌های ذهنی خود را دنبال کنید. در پایان امیدوارم این مرور کوتاه برای شما نیز مثمرثمر بوده باشد. فراموش نکنید نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام در میان بگذارید.