سریال محبوب مردگان متحرک به تازگی پخش سری جدید خود را آغاز کرد. این سریال قریب به یک دهه مهمان صفحه جادویی تلویزیون بوده و در طول مدت پخش خود فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. در طول این سال‌ها بینندگان رفته رفته با شخصیت‌های حاضر در این مجموعه حس نزدیکی بیشتری پیدا کرده‌اند. یکی از این شخصیت‌ها کارول با بازی ملیسا مک براید است که در ادامه به مرور بیوگرافی او خواهیم پرداخت.

«مردگان متحرک» (The Walking Dead) یکی از سریال‌های پرطرفدار سال‌های اخیر تلویزیون است که علیرغم موضوع نسبتاً تکراری و شناخته شده‌اش، موفق شد تا مدتها به عنوان یکی از بهترین آثار تلویزیونی اسم و رسمی بهم بزند. در طول سال‌هایی که از پخش این سریال می‌گذرد، شاهد حضور بازیگران متعددی در این سریال بودیم. بعضی از آنها از فصل اول این سریال حضور داشتند و بعضی دیگر در میانه راه وارد آن شده یا سریال را ترک کردند.

مطلب مرتبط: از فصل ۱۰ مردگان متحرک چه می‌دانیم؟

اما یکی از بازیگرانی که بعد از ده فصل همچنان شاهد حضور او در سریال واکینگ دد هستیم، شخصیت کارول با بازی «ملیسا مک براید» (Melissa McBride) است.

ملیسا مک براید (724press.com)

«ملیسا مک براید» بازیگر آمریکایی است که در گذشته در سمت مسئول انتخاب تیم بازیگران نیز فعالیت کرده است. اما او در سال‌های اخیر بیش از هر چیز دیگر به خاطر ایفای نقش شخصیت «کارول پلتیر» (Carol Peletier) در سریال مردگان متحرک یا «واکینگ دد» به شهرت رسید که قریب یک دهه است از شبکه AMC پخش می‌شود. بازی مک براید در این مجموعه تاکنون بارها توجه منتقدان را به خود جلب کرده است؛ به طوری که او چندین بار نامزد دریافت جوایز شده و حتی برای ایفای نقش در این سریال برخی از آنها را نیز دریافت کرده است. در ادامه با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا شما را کمی بیشتر با زندگینامه و فیلم شناسی این بازیگر آشنا کنیم.

ملیسا مک براید (724press.com)

اوان زندگی

ملیسا سوزانه مک‌براید در تاریخ ۲۳ ماه می ۱۹۶۵ در شهر «لگزینگتون» (Lexington) در ایالت کنتاکی متولد شد. والدینش «جان لزلی مک براید» (John Leslie McBride) و «سوزانه لیلیان» (Suzanne Lillian) هستند. پدرش کسب و کار و تجارت خودش را اداره می‌کرد و مادرش مشغول تحصیل در «تئاتر تاریخی پاسادنا» (historic Pasadena Playhouse) بود. او دارای سه خواهر و برادر به نام‌های «جان مایکل» (John Michael)، «نیل آلن» (Neil Allen) و «ملانی سوزانه» (Melanie Suzanne) است.

شروع فعالیت

ملیسا مک براید (724press.com)

ملیسا فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۹۹۱ و با ظاهر شدن در چندین تبلیغ تجاری تلویزیونی آغاز کرد. جالب است بدانید او همچنین سخنگوی شرکت فورد است. اما ورود او به دنیای تلویزیون با بازی در یکی از اپیزودهای درام حقوقی «متلاک» (Matlock) در سال ۱۹۹۳ آغاز شد که از شبکه ABC پخش می‌شد. اما به تدریج حضور او پرر‌نگ‌تر شده و در ادامه به عنوان هنرپیشه مهمان در شمار دیگری از مجموعه‌های درام تلویزیونی همچون «گرمای شب» (the Heat of the Night)، «گوتیک آمریکایی- امریکن گوتیک» (American Gothic)، «پروفایلر» (Profiler)، «واکر» (Walker)، «رنجر تگزاس» (Texas Ranger) و «داوسون کریک» (Dawson's Creek) بازی کرد. در این مورد آخری او در فصل اول این سریال و در اپیزودی تحت عنوان «سفر جاده‌ای» (Road Trip) در نقش «نینا» ظاهر شد؛ زنی که داوسون را شیفته‌ی خود می‌کند. فصل اول این سریال در سال ۱۹۹۸ پخش شد، هرچند مک براید یک بار دیگر و در سال ۲۰۰۳ مجدداً به این سریال پیوسته و در قسمت پایانی آن در نقش کاراکتری دیگر بازی کرد. 

ملیسا مک براید (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس ( 724press.com)، در دهه‌ی ۱۹۹۰ ملیسا مک براید به عنوان نقش مکمل در چندین فیلم تلویزیونی حاضر شد که از آن جمله می‌توان به آثاری همچون «رقیب مرگبار او » (Her Deadly Rival) محصول سال ۱۹۵۵ اشاره کرد که در آن در کنار «آنی پاتز» (Annie Potts) و «هری هاملین» (Harry Hamlin) بازی کرد. فیلم بعدی او «نزدیک به خطر» (Close to Danger) محصول سال ۱۹۹۷ است که در آن با «راب استز» (Rob Estes) همبازی بود. فیلم بعدی «هرجایی به جز خانه» (Any Place But Home) محصول همان سال است و بعد از آن ملیسا در فیلم «دزدان دریایی سیلیکون ولی» (Pirates of Silicon Valley) محصول سال ۱۹۹۹ حاضر شد. در سال ۱۹۹۶ همچنین او در مینی سریال شبکه CBS تحت عنوان «یک فصل در برزخ» (A Season in Purgatory) بازی کرد که براساس رمانی جذاب نوشته‌ی «دامینیک دانز» (Dominick Dunne) ساخته شد.

ملیسا مک براید (724press.com)

از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۰ ملیسا شروع به تجربه حرفه‌ای جدید کرده و این‌بار به عنوان مدیر انتخاب بازیگران در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا مشغول کار شد؛ او همچنین در این ایام در چندین فیلم کوتاه نیز حضور داشت. از جمله آثار سینمایی که او در انتخاب بازیگران آنها نقش داشته است می‌توان به «دقایق طلایی» (Golden Minutes)، «آخرین آدم» (The Last Adam) و «Broken Moment» اشاره کرد.

در سال ۲۰۰۷، کارگردان معروف و پرآوازه سینما «فرانک دارابونت» (Frank Darabont) از مک براید خواست در تازه‌ترین اثرش که فیلمی علمی-تخیلی‌ با ته‌مایه‌ای ترسناک تحت عنوان «مه» (The Mist) بود، حضور پیدا کند. این بازیگر در این فیلم کوتاه در نقش زنی تنها که با بچه‌هایش در خانه‌ای زندگی می‌کند، حضوری کوتاه داشت. او در این فیلم در کنار بازیگرانی همچون «توماس جین» (Thomas Jane)، «لوری هولدن» (Laurie Holden) و «مارسیا گی هاردن» (Marcia Gay Harden) بازی کرد. واقعیت این است که مک براید در جستجوی ایفای نقش‌های بزرگتر در فیلم‌های مطرح بود، اما در عین حال نمی‌خواست مدت طولانی از حرفه جدیدش به عنوان مسئول انتخاب بازیگران دور باشد. در همین زمان او همچنین در فیلم تلویزیونی به نام «دلیل زنده» (Living Proof) بازی کرد.

شروع فعالیت در سریال مردگان متحرک

کارول پلتیر (724press.com)

ارتباطات گاهی نقشی مهم در سرنوشت بازیگران بازی می‌کند؛ ملیسا نیز از این قاعده مستثنی نبود. آشنایی قدیمی او با دارابونت فرصتی عالی برای این بازیگر فراهم کرد تا در مجموعه درام ترسناک مردگان متحرک محصول شبکه تلویزیونی AMC حضور پیدا کند. حضوری که شاید باید آن را بزرگترین نقش آفرینی این بازیگر در طول کارنامه حرفه‌ایش دانست.

مطلب مرتبط: ۱۱ مرگ دلخراش سریال مردگان متحرک کدامند؟

ملیسا نقش کارول پلتیر را برعهده داشت؛ بیوه زنی میانسال و مادری همیشه نگران که بعد از مرگ همسر بدخلقش و در میانه جهانی پسا آخرالزمانی و حضور پر رنگ زامبی‌هایی همیشه گرسنه که در جستجوی گوشت تازه، سرگردان این سو و آن سو می‌روند، مسئولیت مراقبت از تنها فرزندش سوفیا را برعهده داشت. هرچند این تنها دغدغه‌ی او نبود؛ چرا که او و گروه همراهش به جز زامبی‌ها باید با معدود انسان‌های جان به در برده نیز مواجه می‌شدند که گاهی قساوت و بی‌رحمی‌شان از زامبی‌های نیز بیشتر بود.

کارول پلتیر (724press.com)

در ابتدا مک براید علاقه‌ی چندانی برای ایفای این نقش احساس نمی‌کرد؛ بیشتر به این خاطر که حس می‌کرد این شخصیت حضوری ماندگار نخواهد داشته و به شکلی موقتی است. هرچند او برخلاف بسیاری دیگر از کاراکترها در فصل‌های بعدی سریال حضور داشت. با این حال بد نیست بدانید قرار بود کارول در قسمت سوم فصل چهارم این سریال با عنوان «Killer Within» کشته شود، اما تهیه کنندگان سرانجام در این مسئله تجدید نظر کرده و این شخصیت تا به اینجای داستان همچنان حضوری همیشگی دارد.

کارول پلتیر (724press.com)

اما نکته‌ی جالب توجه در مورد شخصیت کارول، تحول گام به گام او بود؛ به طوری که با جلوتر رفتن سریال، شخصیت او رفته رفته توسعه یافته و از زنی ضعیف و وابسته، به قهرمانی قدرتمند، جنگجویی دلاور و مبارزی زیرک تبدیل شد. این درست همان جایی است که یکبار دیگر شاهد تفاوت خط داستانی بین مجموعه تلویزیونی با کتاب مصور آن هستیم.

مطلب مرتبط: ۵ اختلاف کلیدی بین سریال مردگان متحرک و کتاب رابرت کرکمن

در کامیک بوک کارول زنی جوان‌تر است که روحیه‌ای خود محور و عصبی داشته و تا حدی ساده لوح است؛ اما با پیشرفت داستان کارول به سرعت به فردی با شخصیت ناپایدار تبدیل شده و حتی جایی به نقطه خود تخریبی می‌رسد. اما در نمایش تلویزیونی او رفته رفته به زنی محکم، دلسوز و واقع بین تبدیل می‌شود که قدرت درونی خود را به تدریج ارتقا می‌دهد.

کارول پلتیر (724press.com)

تهیه‌کنندگان مجموعه یعنی «اسکات گیمپل» (Scott M. Gimple) و «رابرت کرکمن» (Robert Kirkman) در جریان گفتگویی در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند که از دید آنها شخصیت کارول کاراکتری خاص و منحصربفرد است. از نظر آنها ملیسا مک براید مسئولیت اصلی نشان دادن این تکامل شخصیتی از کامیک بوک تا سریال را برعهده داشت و در انجام آن نیز بسیار موفق ظاهر شده است. او به درستی زنی را به تصویر کشیده است که رفته رفته تأثیراتی مهم بر داستان و دیگر شخصیت‌ها برجای گذاشته و حضورش را به رخ می‌کشد. به گفته آنها در پشت صحنه ساخت سریال و به ویژه در اتاق نویسندگان مجموعه، بسیاری عاشق این شخصیت هستند. آنها خوشحال هستند که ملیسا همچنان در این سریال حضور دارد و حتی بسیاری از کارمندان حقیقتاً مشتاق ادامه این حضور هستند. 

جوایز و موفقیت‌های شغلی 

کارول پلتیر (724press.com)

جنس بازیگری ملیسا به شکلی است که تاکنون بارها و بارها تحسین منتقدان را به دنبال داشته است؛ به طوری که این بازیگر طی فصول سوم، چهار و پنجم سریال مردگان متحرک بارها نقدهای مثبتی دریافت کرده و جوایزی نیز کسب کرده است. در این میان بسیاری بازی او در فصل چهارم سریال را ستودند؛ فصلی که با تمرکز بیشتری روی شخصیت کارول شکل گرفته بود و در این میان اپیزودی از سریال به نام «بیشه» (The Grove) را ستودند. همچنین بازی در قسمت افتتاحیه فصل پنجم این مجموعه با عنوان «هیچ پناهگاهی در کار نیست» (No Sanctuary) نیز تحسین منتقدان و واکنش مثبت طرفداران پروپاقرص این مجموعه را برای ملیسا به دنبال داشت.

کارول پلتیر (724press.com)

با این وجود و علیرغم نقدهای مثبت و کمپین هواداران این بازیگر، ملیسا مک براید موفق نشد در مراسم «جایزه امی» (Emmy Award) سال ۲۰۱۴ نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل در بخش سریال‌های درام شود؛ اما با این حال او در جریان برگزاری چهلمین مراسم «جایزه ساترن»* (Saturn Award) موفق‌تر ظاهر شده و برای بازی در فصل چهارم این مجموعه به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن جایزه‌ای را از آن خود کرد. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، او همچنین در ماه مارس سال ۲۰۱۵ نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در مجموعه‌های تلویزیونی از سوی «Fangoria Chainsaw Award»** بود که البته موفق به دریافت آن نشد. در نهایت او یک بار دیگر برای ایفای نقش شخصیت کارول جایزه ساترن را از آن خود کرد. یعنی او دو سال متوالی عنوان برنده این بخش را از آن خود کرد.

کارول پلتیر (724press.com)

از دیگر مراسم‌هایی که او تاکنون موفق به دریافت جایزه از آنها شده است می‌توان به «CarterMatt Awards» و «Satellite Awards» اشاره کرد.

جایزه ساترن: جایزه‌ای که از سوی آکادمی فیلم‌های داستانی، علمی-تخیلی و ترسناک اهدا می‌شود.

جوایز فنگوریا: این مراسم اهدای جوایز که از سال ۱۹۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است، هر ساله جوایزی را به فیلم‌های ژانر ترسناک و حادثه‌ای اهدا می‌کند. این مراسم از سال ۲۰۱۵ جوایز خود را به سریال‌ها نیز اختصاص داد.

 وضعیت خانوادگی

کارول پلتیر- (724press.com)

متأسفانه ملیسا هر سه خواهر و برادر و نیز مادرش را از دست داده است. ملیسا مک‌براید در زمره‌ی افرادی است که هرگز در مورد روابط خانوادگی یا عاشقانه خود صحبت نمی‌کنند؛ بنابراین تا به حال او هیچ اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی خود یا احیاناً کسی که به او علاقه دارد را افشا نکرده است. ملیسا همچنان مجرد است و فرزندی ندارد.

چند نکته جالب: 

کارول پلتیر (724press.com)

  • تخمین زده می‌شود که ارزش دارایی ملیسا مکبراید ۳ میلیون دلار است. 
  • او دو گربه به نام‌های «ونجلین» (Vangeline) و «سییِرا» (Sierra) و یک سگ به نام «لینکلن» (Lincoln) دارد. بد نیست بدانید لینکلن در واقع متعلق به یکی از دوستان ملیسا بود که در اوایل سال ۲۰۱۰ فوت کرد و ملیسا به درخواست دوستش مسئولیت نگهداری از سگ خانگی او را پذیرفت.
  • اگرچه ملیسا وارد دنیای بازیگری شد، اما او در ابتدا مشتاق فعالیت در عرصه فشن بوده و دوست داشت طراح مد شود. او حتی در مدرسه مد نیز ثبت‌نام کرد، اما شرکت در یک ورکشاپ بازیگری باعث شد نظر او در مورد آینده شغلیش تغییر کرده و بازیگری را جدی‌تر بگیرد.
  • ملیسا هم مثل «نورمن ریدس» (Norman Reedus) همبازی خود در سریال مردگان متحرک، به عکاسی علاقمند است و در زمینه عکاسی پرتره فعالیت می‌کند.

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی نورمن ریدس بازیگر نقش درل

باید دید سرنوشت شخصیت کارول در فصل دهم مجموعه مردگان متحرک چه خواهد شد و دست‌اندرکاران ساخت این سریال چه خوابی برای او و ادامه حضورش در سریال دیده‌اند. به ویژه حالا که او و شخصیت درل با بازی نورمن ریدس در حال مرور آشنایی قدیمی خود هستند.

درل دیکسون (724press.com)

 به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم مرور زندگینامه و فیلم شناسی ملیسا مک براید برای شما نیز سرگرم‌کننده بوده باشد. همچنان مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات شما خوانندگان عزیز ۷۲۴پرس هستیم.