فرصت چندانی تا هالووین باقی نمانده است. یکی از اوقات ترسناک سال که مرزهای بین دنیای زندگان و مردگان به قدری باریک می‌شود که ممکن است هر آن شاهد حضور آنها بین خود باشیم! به هر روی در این زمان از سال بازار دیدن فیلم‌های ترسناک بسیار داغ است؛ اما آیا به تماشای فیلم‌های قدیمی‌تر ژانر وحشت نیز اندیشیده‌اید؟ با ما در ۷۲۴پرس همراه شوید تا به مرور فیلم اسلیپی هالو بپردازیم؛ اثری ترسناک با هنرنمایی جانی دپ.

معرفی یک فیلم هالووینی ترسناک

هر روز از ماه اکتبر، فرصتی الی برای تماشای یک فیلم جدید ژانر ترسناک است؛ از داستان‌های کلاسیک ارواح تا نمایش خشونت‌بار صحنه‌های قتل، هرچیزی می‌تواند شما را با حال و هوای این ایام از سال همراه کند. اما آیا تا به حال به تماشای فیلم اسلیپی هالو (Sleepy Hollow) نشسته‌اید؟ یکی از آثار تماشایی قدیمی که با الهام از افسانه سوارکار بی‌سر ساخته شده است.

 افسانه سوار بی سر (724press.com)

داستان اسلیپی هالو چیست؟

بعد از وقوع یک رشته قتل‌های فجیع و خبیثانه، شهر کوچک و سوت و کور اسلیپی هالو دست کمک به سوی پلیس نیویورکی «ایکابد کرین» (Ichabod Crane) دراز می‌کند. «جانی دپ» (Johnny Depp) نقش این پلیس را بازی می‌کند که در جستجوی قاتل قدم به شهر اسلیپی هالو می‌پذارد. ایکابد مردی است که با نگاهی علمی به پدیده‌های اطرافش می‌نگرد اما در عین حال از وقایع غیرقابل توضیحی که منشأ ماورالطبیعه دارند می‌ترسد.

مطلب مرتبط: ترسناک‌ترین فیلم‌هایی که در هالووین امسال می‌توانید ببینید

در گیر و دار تحقیق در این زمینه ایکابد درمی‌یابد که اهریمنی که از آن با عنوان سوار بی‌سر یاد می‌شود، مسئول این کشتار است. کریستوفر واکن (Christopher Walken) در این نقش ظاهر شده است. سوار بی‌سر، از قبر برخاسته است تا سر اهالی شهر را یک به یک قطع کند، اما چرا؟ ایکابد شروع به تحقیقات بیشتری در این زمینه می‌کند و در همین گیر و دار رفته رفته به کاترینای زیبا با بازی «کریستینا ریچی» (Christina Ricci) نزدیک می‌شود. در همین زمان است که ایکابد درمی‌یابد اوضاع حتی از چیزی که او تصورش را داشته، بدتر است و انگیزه‌های شیطانی پشت این داستان است.

جانی دپ (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در جذابیت این فیلم همان بس که کارگردان پرآوازه فانتزی‌های ترسناک یعنی «تیم برتون» (Tim Burton) ساخت این فیلم را برعهده داشته است. به طوری که به باور عده‌ای شاید این فیلم آخرین اثر برجسته و درخور توجه این کارگردان در عرصه ساخت آثار ترسناک بوده باشد. یادگاری با ارزش از آثار ساخته شده در اواخر دهه‌ی نود که علیرغم عیب‌های موجود، توانسته در طول سال‌های بعد همچنان به عنوان اثری خوش ساخت مطرح باشد. اگر با سینمای برتون آشنا باشید، قطعاً شاهد مناظر، حال و هوا و الهاماتی مشابه خواهید بود که از سینمای بصری مرسوم این کارگردان خوش قریحه نشأت گرفته‌اند. 

بررسی فیلم اسلیپی هالو (724press.com)

مثلاً به درخت مرپ توجه کنید که گویی به قرمزی خون تازه و شبیه به کابوسی وحشتناک است. نکته‌ی بعدی فیلم اجرای سرگرم‌کننده و جالب توجه جانی دپ در نقش ایکابد کرین است؛ همچنین نمی‌توان از کنار اجرای خاص کریستوفر واکن عبور کرد که باعث شده است اسلیپی هالو به حق نمونه‌ای کوچک اما شایسته از کلاسیک‌های این عرصه باشد.

مطلب مرتبط: فواید تماشای فیلم های ترسناک برای سلامت انسان

البته این موفقیت به نوعی مرهون فیلمنامه‌ی آن است که توسط «اندرو کوین واکر« (Andrew Kevin Walker) نوشته شده است؛ همچنین باید به بازی‌های درخشان دیگر بازیگران فیلم از جمله کریستینا ریچی و «میراندا ریچاردسون» (Miranda Richardson) اشاره کرد. با این حال گاهی در گوشه و کنار فیلم با شخصیت‌های تلف شده‌ای مواجه می‌شویم که بدون دلیل وقت زیادی برای توضیح شخصیت آنها به هدر رفته است.

اسلیپی هالو (724press.com)

اما در نهایت اسلیپی هالو علیرغم تمام این نقطه ضعف‌ها، به اندازی کافی و رضایت بخشی جذاب و دوست داشتنی است تا حتی سختگیرترین ذائقه‌ها را هم اقناع کند.

مطلب مرتبط: معرفی فیلم های ترسناک سال ۲۰۱۹

اما اگر به دنبال یک اثر صرفاً ترسناک هستید که باعث شود خون در عروق‌تان منجمد شود، خب شاید باید در انتخاب این فیلم برای ایام هالووین تجدید نظر کنید. البته که برتون استاد به تصویر کشیدن جاذبه‌های بصری با ته مایه‌ای از ترس‌های کابوس وار است، اما در عین حال او دوست دارد ترس را با نوعی شوخ طبعی و حس طنز درهم بیامیزد. در نتیجه اگر از این زاویه به داستان نگاه می‌کنیم به خوبی مشخص است که او فقدان المان‌های لازم برای ساخت یک اثر بسیار ترسناک است. در نتیجه دیدن اسلیپی هالو همراه با خنده و جیغ، قطعاً انتخاب عاشقان واقعی ترس و وحشت نیست.

فیلم اسلیپی هالو (724press.com)

اما اگر از موضوع این فیلم لذت بردید، شاید بد نباشید به تماشای سریال اسلیپی هالو هم بنشینید که اگرچه جزو آثار ترسناک به شمار نمی‌رود، اما کمی موشکافانه‌تر به داستان سوار بی‌سر و ارتباط آن با وقوع آخرالزمان می‌پردازد.

به پایان این مطلب رسیدیم. شما کدام یک را برای تماشا در ایام ترسناک سال ترجیح می‌دهید؟ دنیای فانتزی با درون مایه‌ای از کابوس‌های ترسناک یا نمایشی وحشیانه از کشت و کشتار؟ وحشت با چاشنی شوخ طبعی یا ترس آنگونه که باید حس شود؟ نظرات خود را با ما نیز در ۷۲۴پرس دات کام در میان بگذارید.