به تازگی شاهد نمایش فصل جدید سریال تماشایی و پرطرفدار مردگان متحرک از شبکه AMC بودیم. اکنون می‌توان گفت که این سریال با عمری قریب به یک دهه، جایگاهی خاص در نزد علاقمندان خود دارد. همانگونه که می‌دانید این سریال با الهام از کامیک بوکی مطرح به همین نام ساخته شده است. با این حال گاهی دست‌اندرکاران تولید این مجموعه مسیر خود را در پیش گرفته و از خط داستانی کامیک بوک فاصله گرفته‌اند.

حقایقی از مردگان متحرک: ۵ اختلاف کلیدی بین سریال و کتاب مصور آن

بی‌اغراق سریال «واکینگ دد» (The Walking Dead) محصول شبکه AMC را باید یکی از موفق‌ترین آثار تلویزیونی سال‌های اخیر دانست که نه فقط در آمریکا، که در کشورهای مختلف جهان طرفداران پرشماری را مجذوب خود کرده است. در کنار فراز و نشیب‌هایی که تا به امروز درگیر آن بوده، تیم سازنده همواره در تلاش بودند چیزی باب طبع و ذائقه مخاطبان فراهم آورده و بر محبوبیت این مجموعه بیفزایند. هرچند گاهی مرگ و میرهای بسیار و صحنه‌های تکراری و خسته کننده از نبردهای بی‌پایان آنها را از رسیدن به این هدف باز داشته است؛ اما آنها همچنان در تلاش هستند تا سرزندگی و هیجان مجموعه را حفظ کرده و بینندگان را راضی نگه دارند.

مطلب مرتبط: از فصل ۱۰ مردگان متحرک چه می‌دانیم؟

با این حال کاملاً منصفانه است اگر بگوییم سریال ترسناک و آخرالزمانی «مردگان متحرک»، تاکنون بارها و بارها از خط داستانی کامیک بوک این مجموعه به قلم «رابرت کرکمن» (Robert Kirkman) فاصله گرفته و روایت‌گر داستان‌هایی به سبک و سیاق خود بوده است.

سریال مردگان متحرک در 724پرس

اکنون که یک بار دیگر این ماجراجویی دلهره‌آور و زامبی‌وار روانه صفحه تلویزیون شده است و این روزها علاقمندان شاهد پخش فصل دهم این مجموعه هستند، بد نیست نگاهی به تفاوت‌های عمده‌ای داشته باشیم که بین سریال و کتاب مصور آن فاصله انداخته‌اند.

در ادامه با ما در ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید تا ببینیم دنیای مصور این مجموعه چه تفاوت‌ها با زندگی قهرمانان حاضر در سریال داشته است. اختلافاتی که شاید شما هم تاکنون از آنها اطلاعی نداشتید.

 نحوه مرگ آبراهام

بررسی سریال واکینگ دد در 724پرس

قسمت پایانی فصل ششم سریال مردگان متحرک، بسیاری از بینندگان را در میانه وضعیتی سخت و نفس‌گیر به حال خود رها کرد. همه مدام از خود سؤال می‌کردند که درنهایت «لوسیل» (Lucille)، این چوب بیسبال کشنده قرار است با خون کدام یکی از قهرمانان ماجرا قرمز رنگ شود؟ بسیاری همان زمان از شخصیت «گلن» (Glenn) با بازی «استیون یئون» (Steven Yeun) نام برده و ادعا می‌کردند او قربانی اصلی «نیگن» (Negan) با بازی «جفری دین مورگان» (Jeffrey Dean Morgan) خواهد بود.

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی جفری دین مورگان بازیگر نقش نیگان

با شروع فصل هفتم صحت ادعای این دسته مشخص شد؛ هرچند گلن تنها قربانی ماجرا نبود. در واقع پیش از او این «آبراهام» (Abraham) با بازی «مایکل کادلیتز» (Michael Cudlitz) بود که زیر ضربات سنگین لوسیل جان خود را از دست داد. لوسیل بارها و بارها بالا و پایین رفت، تا آنکه سرانجام از سر آبراهام چیزی جز مخلوطی خونین باقی نماند. هرچند این سرنوشت را تنها کارگردان سریال برای آبراهام در نظر گرفته بود و روایت مرگ او در کامیک بوک به کل متفاوت است.

بله، آبراهام در کتاب مصور نیز جان خود را از دست داد، اما مرگ او نه بدست نیگان و با استفاده از لوسیل، که توسط شخصیت «دوایت» (Dwight) با بازی «آستین آملیو» (Austin Amello) رقم خورد. او با شلیک تیر به جمجه آبراهام او را کشت.

 ریک گرایمز و از دست دادن یک دست

سریال مردگان متحرک در 724پرس

اگر از علاقمندان و بینندگان پروپاقرص این مجموعه هستید، قطعاً با یکی از شخصیت‌های شریر این مجموعه یعنی «فرماندار» (The Governor) با بازی «دیوید موریسی» (David Morrisey) آشنایی دارید. او باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای «ریک» و گروهش شده و حتی سر «هرشل» دوست داشتنی را از بدن جدا کرد. اما بد نیست بدانید این شخصیت قرار بود چیزهای بدتری سری ریک گرایمز با بازی «اندرو لینکلن» (Andrew Lincoln) بیاورد، از جمله گرفتن یک دست او!

مطلب مرتبط: بیوگرافی اندرو لینکلن، بازیگر سریال مردگان متحرک

با این حال و علیرغم جنگ سخت بین ریک و فرماندار، او فرصتی برای مجازات کردن کلانتر از جان گذشته ما پیدا نکرد و دست ریک تا فصل نهم سریال صحیح و سالم جای خود باقی ماند. در نهایت ریک بدون چنین آسیب دیدگی در میانه فصل گذشته از تیم سازنده جدا شد؛ هرچند به باور گروهی شاید این فصل فرصتی برای بازگشت او فراهم شود.

این مسئله قطعی نیست، اما قدر مسلم ما می‌دانیم که شخصیت ریک گرایمز را یک بار دیگر ملاقات خواهیم کرد؛ آن هم هنگام اکران سه فیلم سینمایی که با الهام از این سریال ساخته و پخش خواهند شد. 

 شخصیت کارل هنوز زنده است

بررسی سریال واکینگ دد در 724پرس

در قالب لحظاتی ناراحت‌کننده در فصل هشتم سریال، شاهد زخمی شدن شخصیت «کارل» (Carl) با بازی «چندلر ریگز» (Chandler Riggs) توسط یک واکر بودیم. صحنه‌هایی که بی‌شک قلب میلیون‌ها طرفدار این مجموعه را به درد آورد. در ادامه در زیرزمینی در الکساندریا، کارل جای گاز گرفتگی را به پدرش ریک نشان داد و سرانجام همه فهمیدیم که برای نجات کارل دیگر کاری از دست کسی برنمی‌آید.

در نهایت کارل با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد و جسدش توسط ریک و میشون به خاک سپرده شد. اما در کامیک بوک کارل همچنان زنده و فعال حضور دارد. اینکه پشت چنین تصمیمی برای حذف یکی از شخصیت‌های کلیدی و مهم سریال، چه چیزی وجود داشته، هنوز هم چندان مشخص نیست. شایعات متفاوتی در این زمینه بین بینندگان وجود دارد؛ به ویژه آنکه پدر این هنرپیشه ادعا کرد این مسئله به هیچ عنوان تصمیم پسرش نبوده است.

مطلب مرتبط: حقایقی از مردگان متحرک: مرگ‌ هایی که نباید رخ می‌ دادند!

به هرحال چه چندلر ریگز قصد جدایی از سریال را داشته و چه این تصمیم کارگردان و تهیه کننده مجموعه بوده است، به هرحال مرگ کارل یکی از تفاوت‌های چشمگیری است که بین سریال و منبع الهام آن یعنی کتاب‌های مصور تفاوتی بزرگ به وجود آورده است. 

کارول زنده و البته سرسخت‌تر از همیشه

سریال مردگان متحرک در 724پرس

نخستین آشنایی ما با شخصیت «کارول» (Carol) در سریال مردگان متحرک پخش شده از شبکه AMC، زنی ضعیف و همسری ناتوان و به شدت فرمانبردار بود. زنی که به ساده‌ترین دلایل توسط همسرش «اد» (Ed) با بازی «آدام میناروویچ» (Adam Minarovich) به باد کتک گرفته می‌شد. یک قربانی خشونت و سوءاستفاده خانگی که به نظر نمی‌رسید شانس چندانی برای زنده ماندن در میانه یک آخرالزمان مملو از زامبی داشته باشد؛ دست کم این نخستین تصویر ذهنی ما از شخصیت کارول با بازی «ملیسا مک‌براید» (Melissa McBride) بود.

اما این تنها آغاز ماجراجویی‌های کارول بود که در طول ده فصل بعدی همچنان در میدان مبارزه باقی ماند. زنی که اکنون به عنوان یک نجات یافته سرسخت، فهیم، گاهی گستاخ و البته جنگجویی قوی برای خود اسم و رسمی به دست آورده است. درست است که در ابتدا باید برای نجات خود و دخترش سوفیا به کمک دیگران اتکا می‌کرد، اما فراموش نکنیم که او بارها به دام خطر افتاد و خود را نجات داد و البته گاهی حتی نجات بخش زندگی دیگران بود. اما این تنها تصویری است که سریال از این شخصیت به بیننده ارائه کرده است و داستان زندگی کارول در کتاب مصور این مجموعه به کل متفاوت است.

بررسی سریال واکینگ دد در 724پرس

در کامیک بوک، این تغییر و تحولات چشمگیر هرگز رخ نداد و کارول همچنان زنی ضعیف با شخصیتی وابسته و بی دست و پا باقی ماند. او حتی سرانجام در کامیک بوک نیز خود را قربانی کرده و بدین ترتیب جان خود را از دست داد. از سوی دیگر شخصیت «ازکیل» (Ezekiel) با بازی «کاری پیتون» (Khary Payton) که در سریال تلویزیونی شوهر کارول است، در کامیک بوک یکی از قربانیان آلفا است که سرش روی نیزه گذاشته می‌شود. درحالی که هم اکنون شاهد نقش آفرینی پایتون در فصل دهم سریال هستیم. 

درنهایت شایعاتی وجود دارد که داستانی متفاوت را روایت می‌کنند. اینکه شاید در نهایت این کارول یا حتی ازکیل هستند که به زندگی «آلفا» سردسته گروه نجواگران پایان خواهند داد. باید منتظر بود و دید این شایعات تاچه حد جنبه واقعیت به خود می‌گیرند؟

بزرگ‌ترین قهرمان سریال اصلاً در کامیک بوک وجود خارجی ندارد

سریال مردگان متحرک در 724پرس

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، یکی از تفاوت‌های عمده و بسیار بحث برانگیز بین کامیک بوک و سریال تلویزیونی واکینگ دد، در حقیقتی ساده نهفته شده است. اینکه یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های حال حاضر سریال، هیچگاه روی کاغذ جان نگرفته است. بله، اشاره ما به شخصیت «درل دیکسون» (Daryl Dixon) با بازی «نورمن ریداس» (Norman Reedus) است که به صورت کامل برای سریال تلویزیونی ایده‌پردازی شده و هرگز شاهد حضورش در کتاب مصور نبودیم. این مسئله در مورد برادر بزرگ‌تر او «مرل دیکسون» (Merle Dixon) با هنرنمایی «مایکل روکر» (Michael Rooker) هم صدق می‌کند.

مطلب مرتبط: سریال مردگان متحرک: زامبی ها چگونه متولد میشوند؟

از سوی دیگر بخش جالب و مهیج ماجرا در اینجا است که شخصیت دریل دیکسون به عنوان یکی از پرطرفدارترین شخصیت‌های سریال شناخته شده و بین مخاطبان، طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کرده است. حالا بعد از جدایی ریک گرایمز، باید شاهد حضور قوی‌تری از داریل باشیم، پس فصل دهم سریال عرصه خوبی برای هنرنمایی ریدس است که یک بار دیگر در قالب این شخصیت به صحنه مبارزه آمده و نجات یافتگان را دور هم نگه می‌دارد.

بررسی سریال واکینگ دد در 724پرس

به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد تفاوت‌های بین سریال و کامیک بوک چیست؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ۷۲۴پرس دات کام در میان بگذارید.