با فرارسیدن فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، میزان شیوع بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر می‌شود. حتماً اطلاع دارید که برای درمان بیماری سرماخوردگی با منشأ ویروسی، استراحت و مصرف خوراکی و نوشیدنی‌های گرم بهترین راه حل است. اصولاً از دیرباز تهیه سوپ برای بیماران سرماخورده امری متداول بوده و هست. در این مجال با ۷۲۴پرس همراه باشید تا دستور تهیه دو نوع سوپ مقوی و لذیذ پاییزی را مرور کنیم.

سوپ مرغ و کلم بروکلی

سوپ هم می‌تواند یک پیش غذای عالی و سبک برای شروع منوی وعده شام یا ناهار باشد و هم یک خوراکی مفید برای افراد بیمار. البته بسته به فصول مختلف سال شما می‌توانید از انواع سبزیجات در تهیه سوپ استفاده کرده و از فواید آنها بهره‌مند شوید.

سوپ کلم بروکلی و مرغ (724press.com)

شاید پیش از این در مورد سوپ مرغ و تأثیرات معجزه آسای آن در درمان سرماخوردگی چیزهایی شنیده باشید. از طرف دیگر بروکلی هم یک سبزی پرخاصیت و مغذی است که می‌تواند شما را در مقابل ابتلا به شماری از بیماری‌های خطرناک همچون بیماری‌های قلبی یا حتی عوارض ناشی از دیابت بیمه کند.

حال تصور کنید تهیه سوپی که از هر دو نوع ماده خوراکی فوق در پخت آن استفاده شده باشد، چقدر برای سلامت شما مفید است. به ویژه در این ایام از سال که هوا رو به سردی گذاشته و بیماری سرماخوردگی در کمین بسیاری از ما نشسته است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک سوپ خوشمزه برای درمان سریع سرماخوردگی

به همین مناسبت اولین دستور تهیه امروز را به سوپ لذیذ و مقوی کلم بروکلی و مرغ اختصاص داده‌ایم. در مرور آن با 724پرس (724Press.com) همراه باشید.

مواد لازم

  • دو تکه کلم بروکلی
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۲ حبه سیر، پوست کنده و خرد شده
  • یک عدد پیاز، خرد شده
  • نمک و فلفل
  • ۵ فنجان آب مرغ بدون نمک یا آب مرغ خانگی
  • ۳ فنجان بیبی اسفناج
  • نصف فنجان پنیر پارمسان رنده شده
  • ۱ قاشق غذاخوری رنده پوست لیمو
  • ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو ترجیحاً تازه
  • گوشت مرغ پخته و ریش ریش شده

طرز تهیه

سوپ کلم بروکلی و مرغ (724press.com)

بعد از شستن کلم بروکلی آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. گل‌های آن را جدا جدا کرده و ساقه را نیز به صورت ورق‌های ریز خرد کنید. در داخل یک قابلمه بزرگ مقداری روغن زیتون ریخته و آن را روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید. بعد از گرم شدن روغن، سیر و پیاز را اضافه کرده و اجازه می‌دهیم در حدود دو دقیقه سرخ شده و کمی نرم شوند. 

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ کلم بروکلی ویژه افراد مبتلا به دیابت

حالا نوبت اضافه کردن ساقه‌های خرد شده کلم بروکی است؛ همچنین نصف قاشق چایخوری نمک و به همین میزان فلفل اضافه کرده و در ظرف را می‌بندیم و اجازه می‌دهیم سه دقیقه دیگر بپزد.

در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام، نصف فنجان آب را به همراه گل‌های خرد شده کلم بروکلی به قابلمه اضافه می‌کنیم و در ظرف را به سرعت می‌بندیم و برای ۳ الی ۶ صبر می‌کنیم تا مواد به آرامی بپزند. بعد از سپری شدن این زمان در ظرف را برداشته و نصف گل کلم‌ها را داخل کاسه‌ی دیگری ریخته و کنار می‌گذاریم. بعداً از آنها در تزئین سوپ در هنگام سرو  استفاده خواهیم کرد.

سوپ کلم بروکلی و مرغ (724press.com)

بعد از جدا کردن گل‌های کلم، آب مرغ و بیبی اسفناج را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می‌دهیم به مدت ده دقیقه بپزند. سپس پنیر پارمسان رنده شده، رنده پوست لیمو و آب آن را اضافه کرده و سپس با استفاده از گوشت‌کوب برقی یا همزن مناسب هم می‌زنیم تا به مایه‌ای یک دست و لطیف تبدیل شود؛ البته در صورت تمایل می‌توانید سوپ را مقدار کمتری مخلوط بزنید. سوپ ما آماده است؛ اکنون می‌توانید آن را داخل کاسه ریخته و با گوشت مرغ ریش ریش شده و گل کلم‌های پخته شده که از قبل کنار گذاشتیم، تزئین کنید. در صورت تمایل می‌توان کمی پنیر پارمسان نیز روی سوپ قرار داد.

ارزش غذایی:

این سوپ لذیذ دارای ۳۲۵ کالری، ۲۱.۵ گرم چربی، ۲۷ گرم پروتئین، ۸۸۵ میلی‌گرم سدیم، ۲۶ گرم کربوهیدارت و هشت گرم فیبر است. امیدوارم آن را تهیه کرده و از طعم دلپذیر و خواص آن در کنار اعضای خانواده‌تان لذت ببرید.

سوپ شوید و مرغ (724press.com)

سوپ مرغ و شوید

اما یک سوپ خوشمزه و مناسب پاییزی دیگر، سوپ مرغ و شوید (شبت) است که در ادامه به مرور طرز تهیه آن خواهیم پرداخت. فراموش نکنید که شوید سبزی پرخاصیت و مفید است؛ این سبزی حاوی فولات، ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است. همچنین شوید دارای کلسیم است و برای بهبود مشکلات استخوانی و حفظ سلامت آنها مفید است. شوید همچنین انتخابی عالی برای درمان سرفه، کاهش تب و بهبود علائم سرماخوردگی است.

سوپ شوید و مرغ (724press.com)

مواد لازم

  • ۲ عدد هویج، ورقه شده
  • ۲ عدد ساقه کرفس، ورقه شده
  • یک عدد پیاز کوچک، خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۵ فنجان آب مرغ کم نمک
  • ۳ فنجان آب
  • ۳/۴ فنجان بلغور
  • به میزان مورد نیاز سینه مرغ پخته و چرخ شده
  • ‍۱/۴ فنجان شوید تازه خرد شده
  • ۱ قاشق چایخوری رنده پوست لیمو

طرز تهیه

سوپ شوید و مرغ (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، برای شروع در یک قابلمه متوسط کرفس، هویج و پیازها را به همراه روغن زیتون برای ده دقیقه تفت می‌دهیم. مواد داخل قابلمه را مرتباً هم بزنید تا نسوزند. حالا نوبت اضافه کردن آب معمولی و آب مرغ بدون نمک است. حالا شعله را زیاد کرده و اجازه می‌دهیم محتویات قابلمه به جوشیدن بیفتند. در این مرحله شعله را کم کرده و بلغور را اضافه می‌کنیم. می‌توانید از قبل بلغور را بشورید و سپس استفاده کنید. به سوپ اجازه دهید هشت الی ده دقیقه یا تا زمانی که بلغورها نرم شوند، بپزد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ مرغ برای درمان معجزه آسای بیماری سرماخوردگی

در همین حین و در ظرفی دیگر سینه مرغ چرخ شده، شوید، رنده پوست لیمو، نصف قاشق چایخوری نمک و به همین میزان فلفل را به خوبی باهم مخلوط کنید. سپس از مایه به دست آمده کوفته قلقلی‌های کوچکی تهیه کنید. آنها را به سوپ اضافه کرده و صبر کنید تا به خوبی بپزند (حدود ۶ دقیقه یا بیشتر) اکنون سوپ شما آماده است، آن را داخل ظرف مناسب ریخته و میل کنید. نوش جان

سوپ شوید و کوفته قلقلی مرغ (724press.com)

ارزش غذایی:

این سوپ لذیذ دارای ۴۳۵ کالری، ۲۲ گرم پروتئین، ۵۳گرم کربوهیدرات، ‍۱۶ گرم چربی، ۹ گرم فیبر و ۹۲۵ میلی‌گرم سدیم است.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم مرور این دستورهای تهیه برای شما نیز مفید بوده باشد. اگر دست به کار شده و این سوپ‌ها را تهیه کردید، حتما نظر و تجربه خود را با ما نیز در میان بگذارید.