تا شروع فصل دهم سریال ترسناک و درام مردگان متحرک مدت زیادی باقی نمانده است. اگرچه در طول فصول متوالی شاهد جدا شدن شخصیت‌های مختلف این سریال بودیم، اما در کنار آنها شخصیت‌هایی تازه نیز به داستان اضافه شدند. یکی از این شخصیت‌ها «نیگان» با بازی درخشان «جفری دین مورگان» است. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا کمی بیشتر با این هنرپیشه آشنا شده و مروری بر زندگینامه و کارنامه کاری او داشته باشیم.

 «جفری دین مورگان» (Jeffrey Dean Morgan) بازیگری آمریکایی است که به دلیل ایفای نقش شخصیت منفی «نیگان» (Negan) در سریال ترسناک «مردگان متحرک» (The Walking Dead) که از شبکه AMC پخش می‌شود، به شهرت رسیده است. این هنرمند که اصالتاً متولد ایالت واشنگتن است، در ابتدا آرزو داشت به یکی از بازیکنان معروف و حرفه‌ای لیگ بسکتبال آمریکا یعنی NBA تبدیل شود، البته این آرزوی ذهن او را در دوران دبیرستان اشغال کرده بود ولی سرنوشت بازی دیگری برای او تدارک دیده بود. متأسفانه یا شاید خوشبختانه یک آسیب دیدگی این رویا را خیلی زود به پایان رساند.

جفری دین مورگان (724press.com)

بعد از اتمام دوران کالج، او مدتی به عنوان طراح گرافیک مشغول کار شد؛ اما در نهایت تصمیم گرفت شانس خود را در دنیای بازیگری امتحان کند. اما شروع کارنامه کاری این بازیگر معروف به سال ۱۹۹۱ و بازی در نقشی کوچک در فیلم «Uncaged» برمی‌گردد. در خلال دهه‌ی ۱۹۹۰، دین مورگان در نقش‌های کوچک متعددی در آثار سینمایی و تلویزیونی ظاهر شد. در نیمه دهه‌ی ۲۰۰۰، او سرانجام فرصتی پیدا کرد تا استعداد خود را در این عرصه به نمایش گذاشته و نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

جفری دین مورگان (724press.com)

اکنون به نظر می‌رسید که شانس در خانه مورگان را زده است. اکنون او در نقش‌های اصلی در شماری از سریال‌های مطرح آن زمان همچون «ماورالطبیعه» (Supernatural) و «آناتومی گری» (Grey’s Anatomy) بازی کرد. سرانجام بزرگترین فرصت شغلی او که نقشی مهم در کارنامه درخشان او دارد، در سال ۲۰۰۹ فراهم شد. وقتی که این بازیگر نقش «کمدین» (The Comedian) یا همان «ادوارد مورگان بلیک» (edward morgan blake) را در درام ابرقهرمانی «نگهبانان» (Watchmen) به دست آورد. در سال ۲۰۱۶ دریچه‌ای جدید به سوی این بازیگر باز شد که البته قبولش مستلزم پذیرش ریسک بازخورد منفی مخاطبان بود. در این سال مورگان به تیم سازنده‌ی سریال آخرالزمانی و ترسناک واکینگ دد پیوست تا در نقش نیگان یکی از شخصیت‌های منفی و تا حدودی نفرت‌انگیز سریال ظاهر شود. نیگان از فصل هفتم وارد سریال شد و خیلی زود با فصل دهم این سریال مهمان صفحه جادویی تلویزیون خواهد بود.

مطلب مرتبط: سریال مردگان متحرک: فصل هشتم و نفرت بیشتر بینندگان از نیگان!

دوران کودکی و اوایل زندگی

جفری دین مورگان (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com) جفری دین مورگان در تاریخ ۲۲ آوریل سال ۱۹۶۶ در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن متولد شد. پدر و مادرش «سندی توماس» (Sandy Thomas) و «ریچارد دین مورگان» (Richard Dean Morgan) بودند. در دوران کودکی، جفری بیش از هرچیز شیفته ورزش بود؛ به طوری که اصلاً به ذهنش خطور نمی‌کرد روزی به عنوان بازیگری معروف شناخته شود. او تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان «بن فرانکلین» (Franklin Elementary School) به پایان رسانده و دوران دبیرستان خود را در مدرسه‌ی «لیک واشنگتن» (Lake Washington High School) سپری کرد.

در طول دوران مدرسه، بخش زیادی از اوقات فراغت جفری به ورزش‌هایی همچون بسکتبال و فوتبال اختصاص داشت. در واقع جفری جوان آرزو داشت ورزشکار شود. با رسیدن به دبیرستان، درخشش او در بسکتبال نویدبخش آینده‌ای روشن و باب میلش بود؛ به طوری که خیلی زود به عنوان ستاره بازیکنان تیم مدرسه شناخته شد. این موفقیت باعث شد که خیلی زود عنوان کاپیتان تیم بسکتبال مدرسه به خود اختصاص داده و حتی چندین جایزه را از آن خود کند. 

جفری دین مورگان (724press.com)

بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان، او برای ادامه‌ی تحصیل به کالج «Skagit Valley College» رفت، جایی که همچنان به عنوان یک بسکتبالیست حرفه‌ای و خوش آتیه مورد توجه قرار داشت. باز هم راهیابی به تیم کالج و در نهایت رسیدن به عنوان ستاره تیم. اما ناگهان همه چیز به پایان رسید؛ یک حادثه، یک جراحت و پایان تمام آرزوهای رنگارنگ او برای حضور در لیگ NBA، دفتری که برای همیشه بسته شد. دین مورگان با قلبی شکسته تصمیم گرفت که این بار شغل آینده خود را در دنیای هنرهای خلاق پیدا کند و به همین خاطر در اسرع وقت شروع به یادگیری طراحی گرافیک کرد. در همین راستا و به زودی به عنوان یک طراح در واشنگتن دی. سی کاری برای خود دست و پیدا کرد.

مطلب مرتبط: بیوگرافی و فیلم شناسی نورمن ریدس بازیگر نقش درل

یک سفر کوتاه به لس انجلس در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ اما دیدگاه جفری را نسبت به آینده کاری‌ش تغییر داد. او تصمیم گرفت که در لس انجلس بماند و شروع به یادگیری هنر بازیگری کند. او خیلی زود برای ایفای نقش در فیلم و سریال‌های گوناگون تست داد و در نهایت به دلیل کاریزما و مهارت‌های بازیگری خود نقشی به دست آورد. بدین ترتیب نخستین فعالیت او در مقام بازیگر در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ کلید خورد.

دوران کاری

جفری دین مورگان (724press.com)

جفری برای شروع نقشی را در فیلمی به نام «رها شده» (Uncaged) محصول سال ۱۹۹۱ بازی کرد. در طول سال‌ها بعد او همچنین ایفاگر نقش‌های کوچک در فیلم‌های سینمایی همچون «گرمای پنهان» (Undercover Heat) و «فریب قانون» (Legal Deceit) بود. جدا از فعالیت‌های سینمایی او همچنین در تعدای از نمایش‌های تلویزیونی حضور پیدا کرد که از آن جمله می‌توان به «بی‌نهایت» (Extreme)، «جی‌ای‌جی» ((JAG) و «اسلایدرز» (Sliders) اشاره کرد.

در سال ۱۹۹۶، او نخستین نقش جدی دوران کاری خود را در سریال علمی- تخیلی تحت عنوان «منطقه سوزان» (The Burning Zone) بازی کرد. او در این سریال در نقش یک دانشمند ظاهر شد و اجرای درخشانی از خود به نمایش گذاشت؛ به طوری که خیلی زود مورد تقدیر و توجه قرار گرفته و نقش‌های جدی‌تری در سریال‌های تلویزیونی بزرگ به او پیشنهاد شد. در میانه‌ی دهه‌ی ۲۰۰۰، بالاخره دین مورگان چه در سینما و چه در تلویزیون، در نقش‌های مهمتری حضور پیدا می‌کرد.

جفری دین مورگان (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در سال ۲۰۰۵، او در سریال درام و خیال انگیز سوپرنچورال یا ماورالطبیعه بازی کرد که یکی از سریال‌های جذاب تلویزیونی بود. او در این مجموعه نقش «جان وینچستر» (John Winchester) را بازی می‌کرد. جان پدر دو شخصیت اصلی سریال یعنی «دین» (Dean) با بازی «جنسن اکلس» (Jensen Ackles) و «سم» (Sam) با بازی «جرد پادلکی» (Jared Padalecki) بود. جفری این نقش را دو فصل متوالی بازی کرد و به خاطر آن بازخوردهای بسیار مثبتی از اهالی صنعت سرگرمی سازی آمریکا دریافت کرد. پس از این سریال شاهد بازی دین مورگان در سریال‌های دیگری همچون «آناتومی گری» و سریال «علف‌های هرز» (Weeds) بودیم.

جفری دین مورگان (724press.com)

در همین زمان، وقتی او در حال تجزیه تحلیل اجرای خود در آثار مختلف تلویزیونی بود، از فرصت بازی در سریال‌های دیگری همچون «بازرسی صحنه جرم» (CSI: Crime Scene Investigation) و «مانک» (Monk) چشم پوشی نکرد. در سال ۲۰۰۷، بازی در نقش اصلی سریال «The Correspondent» به او پیشنهاد شد، اما متأسفانه این سریال کنار گذاشته شد. این مسئله باعث ایجاد حس ناامیدی عمیقی برای جفری بود که هنوز در انتظار ایفای یک نقش خاص و کلیدی لحظه شماری می‌کرد.

در همین سال جفری در فیلم «پی‌نوشت: دوستت دارم» (P.S. I Love You) بازی کرد. اگرچه نقش او در این فیلم کوچک بود، اما با این حال شخصیت مهمی را در برمی‌گرفت. هرچند این فیلم در زمان اکران خود چه از نظر تجاری و چه از نظر منتقدان چیز چندانی برای ارائه نداشت، ولی با این حال در طول سال‌ها ماندگار شده و به عنوان فیلم کالت (cult film) شناخته شد.

در سال ۲۰۰۸، جفری بالاخره نقش اصلی فیلم «روزهای خشم» (Days of Wrath) را از آن خود کرد. از دید منتقدان این اثری متوسط بود اما از نظر تجاری به موفقیت رسید. جفری در این فیلم در نقش یک مدیر ایستگاه تلویزیون محلی به نام «برایان گوردون» (Bryan Gordon) ظاهر شد و اجرایش مورد توجه قرار گرفت. اما در آن زمان بود که بازی او سرانجام توجه کارگردان صاحب سبک «زک اسنایدر» (Zack Snyder) را جلب کرد که باعث شد نقش اصلی در فیلم ابرقهرمانی «نگهبانان» را به دست آورد.  

جفری دین مورگان (724press.com)

این فیلم براساس یک رمان گرافیکی خاص و منحصربفرد ساخته شد که توسط «آلن مور» (Alan Moore) و «دیو گیبسون» (Dave Gibbons) نوشته شده بود. جفری در این فیلم در نقش کمدین ظاهر شد که در همان زمان به عقیده‌ی بسیاری از بینندگان نقش اصلی این فیلم بود. چون داستان به صورت مداوم حول محور ایده‌های کمدین و چیزهایی که به آن باور داشت جلو می‌رفت. این فیلم در سال ۲۰۰۹ اکران شد و بازخوردهای گسترده‌ای دریافت کرد. 

البته نظر مخاطبان در مورد این فیلم بسیار متفاوت بود؛ به طوری که برخی عاشق آن بودند و گروهی دیگر از فیلم نفرت داشتند. با این حال و علیرغم این بازخورد متناقض، اجرای دین مورگان به طرز بی‌سابقه‌ای مورد تحسین و ستایش قرار گرفت. در همان سال جفری در فیلم «گرفتن ووداستاک» (Taking Woodstock) و سال بعد از آن در نقشی کلیدی در تریلر سیاسی «شانگهای» (Shanghai) بازی کرد.

جفری دین مورگان (724press.com)

در سال ۲۰۱۰، دین مورگان در فیلم کمدی- اکشن «بازنده‌ها» (The Losers) بازی کرد که علیرغم نظرات متفاوت منتقدان، مورد توجه بینندگان قرار گرفته و در باکس آفیس به موفقیت رسید. او سپس در سال ۲۰۱۱ در نقش اصلی تریلر انگلیسی «ساکن» (The Resident) بازی کرد که چه از سوی منتقدان و چه بینندگان مورد کم توجهی قرار گرفت. 

فیلمساز و تهیه کننده پرآوازه سینما «سم ریمی» (Sam Raimi) به جفری بازی در فیلم ترسناک و ماورایی به نام «تسخیر» (The Possession) را پیشنهاد داد. این فیلم هم بازخوردهای متفاوتی دریافت کرد، ولی در نهایت به عنوان یک اثر ترسناک خاص مورد توجه و تشویق مخاطبان قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۴، جفری در نقش رهبر یک گروه یاغی در فیلم وسترن «رستگاری» (The Salvation) حاضر شد. اجرای او تحسین منتقدان را به دنبال داشت و فیلم چه از سوی منتقدان و چه مخاطبان مورد ستایش قرار گرفت.

جفری دین مورگان (724press.com)

در سال ۲۰۱۶ جفری دین مورگان به سریال ترسناک شبکه AMC پیوست؛ درامی در مورد آخرالزمانی با حضور زامبی‌ها و انسان‌هایی که برای بقا در تلاش هستند. او در این فیلم در نقش نیگن ظاهر شد، شخصیتی منفی، ظالم اما بی‌پروا که قرار بود بعد از فرماندار بدمن داستان باشد. نیگان در کتاب مصور نیز به خاطر همین خصوصیات شناخته شده بود واز آنجایی که سریال نیز براساس کامیک بوک ساخته شده است، این شخصیت در آنجا نیز همین خصوصیات را از خود نشان داد. با این حال کاریزما و شوخ طبعی خاص جفری باعث تغییر و تحولی در این شخصیت شد؛ به طوری که نیگان را به کاراکتری قوی و غیر قابل مقاومت تبدیل کرد. باید اذعان کرد که ایفای نقش نیگان بعد از بازی در نقش کمدین، یکی از نقاط مثبت کارنامه بازیگری جفری مورگان است.

مطلب مرتبط: بیوگرافی اندرو لینکلن، بازیگر سریال مردگان متحرک

درهمان سال باز زک اسنایدر از راه رسیده و جفری را برای پذیرفتن یک نقش خاص و بی‌نظیر دیگر ترغیب کرد. این بار او در نقش «توماس وین» (Thomas Wayne) در فیلم «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v Superman: Dawn of Justice) حضور پیدا کرد. هرچند این شخصیتی برجسته و در خورد توجه بوده و صحنه‌های بازی دین مورگان به یادماندنی از آب درآمد.

زندگی شخصی

جفری دین مورگان (724press.com)

 جفری دین مورگان در سال ۱۹۹۲ با هنرپیشه‌ای به نام «آنیا لانگ‌ول» (Anya Longwell) ازدواج کرد. این زوج اما در سال ۲۰۰۳ از هم جدا شدند. سپس در سال ۲۰۰۷ جفری با «ماری لوئیس پارکر» (Marie-Louise Parker) نامزد کرد که این رابطه در نهایت یک سال بعد به جدایی ختم شد.

در سال ۲۰۰۹ جفری مورگان یک بار دیگر شانس خود را آزمود و این بار با بازیگری به نام «هیلاری برتون» (Hilarie Burton) رابطه‌ای جدید را آغاز کرد. آنها در سال ۲۰۱۰ صاحب پسری شدند. همچنین در فوریه سال گذشته میلادی، جفری اعلام کرد که آنها صاحب دختری به نام «جرجی ویرجینیا» (George Virginia) شدند.

جفری خانه‌ای واقع در مزرعه‌ای در ناحیه «رینبک» (Rhinebeck) دارد. او همچنین صاحب یک مغازه شیرینی فروشی است، این مغازه در گذشته به یکی از دوستانش تعلق داشت که به طرزی دلخراش از دنیا رفت. به همین خاطر جفری در گرامیداشت یاد دوستش، با خریدن آن از بسته شدن مغازه او جلوگیری کرد. 

چند نکته جالب درباره جفری دین مورگان

جفری دین مورگان (724press.com)

  • او بیشتر اوقات فراغت خود را دوستان سپری کرده و انسانی خوش خلق و خندان است. همچنین از نقاشی کردن، نوشتن و مطالعه نیز لذت می‌برد.
  • در کنار ورزش‌هایی همچون بسکتبال و بیسبال، ورزش‌های آبی، کوهنوردی و کشتی از دیگر علائق او هستند.
  • در سال ۲۰۰۶ او یکی از نقاشی‌های خود را در نمایشگاهی به فروش گذاشت و پول آن را صرف حمایت از حیوانات بی‌سرپرست ناحیه پاسادنا در کالیفرنیا کرد. او همچنین خود یک سگ ماده از نژاد رتریویر دارد.
  • مادرش سندی یکی از طرفداران بزرگ سریال آناتومی گری است.
  • بد نیست بدانید اگرچه جفری در نقش پدر جنسن اکلس در سریال ماورالطبیعه بازی کرد، ولی تنها ۱۲ سال با او فاصله سنی دارد.
  • بسیاری از افراد در نگاه اول او را با بازیگر «خاویر باردم» (Javier Bardem) اشتباه می‌گیرند؛ همچنین از دید گروهی او و «رابرت داونی جونیور» بهم شباهت زیادی دارند.

جفری دین مورگان (724press.com)

به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد شخصیت نیگن در سریال مردگان متحرک چیست؟ امیدوارم از مرور این مطلب لذت برده باشید.